Siemens T100 nostalgie

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2WR Danny
Berichten: 81
Lid geworden op: 11 mar 2010, 21:54
Locatie: JO22rb
Contacteer:

Siemens T100 nostalgie

#1 Bericht door PD2WR Danny »

Ergens in het begin van de jaren '90 kreeg ik van mijn leraar (Antoon, PA1OVN, helaas SK) een Siemens T100 telexmachine incl. een converter en een berg ponsbanden vol met "ASCII art". Aangezien ik toen in een na-oorlogse woning woonde met houten vloeren e.d. was het in het hele blok te horen als ik het apparaat aanzette. Na een jaartje er mee te hebben gespeeld heb ik met pijn in m'n hart de telexmachine, incl. de converter en ponsbanden, afgestaan aan een verzamelaar.

Afgelopen week kwam ik tijdens het opruimen een doos tegen met wat uitdraaien van wat ponsbanden. Waaronder een kerstgroet van PAØETE John. :-)

Groet,
Danny
Bijlagen
image.jpg
Alle berichten (inclusief bijlagen) van Danny zijn met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan Danny geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van dit bericht (inclusief bijlagen) rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Siemens T100 nostalgie

#2 Bericht door XU7AIA »

Eind jaren '70 had ik ook een T100 en het "hoogtepunt" op telexgebied was een station,
als ik me goed herinner uit de regio Hilversum, die net voor oud jaar, 24 uur lang
telextekeningen uitzond op 2 mtr. Ik had een wasmand onder de ponsbandmaker gezet om de
ponsband op de vangen en de tekeningen vielen wel achter de telex op de grond.
Alleen je was wel een tijdje bezig om de ponsbanden uit te sorteren. Terug kijkend, met
de computer gaat het een stuk gemakkelijker, maar die wortelstampers hadden wel een charme.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Siemens T100 nostalgie

#3 Bericht door PA2OLD »

Ik had een T37 met ponsbandmaker en een losse T61 Siemens lezer.
Die T37 kwam uit Ede, daar zat iets met verbindingen.
Deze machine was gebouwd in de 2e WW en later toen RTTY per computer net zo goed werkte heb ik dat ding aan het oorlogsmuseum gegeven.
De T37 werd voor het eerst gebouwd in 1933.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Siemens T100 nostalgie

#4 Bericht door PA0ETE »

Geweldig die foto. Bedankt! Ik zag T100 staan, en ik dacht 'dat moet ik even zien'. Maar om mijn eigen stukje tekst daar ook nog aan te treffen.

Ik ben met RTTY in de lucht geweest vanaf ongeveer 1979. Eerst met een T37, en later ook met een T100a (beide zeer lawaaiig).

Later had ik een t100b, die was "geluid gedempt". Bij gebrek aan een printer (die waren erg duur) kon ik die met een programmaatje aan de TRS-80 koppelen. Alleen moest ik alle groterdan en kleinerdan etc. met de hand invullen, dat kon die telex niet.

Ik ben ook nog een poosje met de TRS-80 in de lucht geweest. Dat was niet altijd een succes. Die computer kon niet goed tegen netpulsen (netpulsjes eigenlijk al), en dan klapte alles eruit. Opnieuw inladen van het telexprogramma vanaf cassetteband duurde minstens 5 minuten en lukte ook niet altijd direct en dan was mijn tegenstation dus al gevlogen :-)

Ik had later een DJ6HP, maar eerder een zelfbouw-converter van eigen ontwerp met van die toroid's van het VERON-servicebureau erin. Aan de zendkant had ik al snel zo'n XR2206-chip. Die had het voordeel dat hij geen fasesprong had als hij van toon wisselde, en daardoor bleef het net wat langer werken.

In 1981 of 1982 had ik een keer half Nederland op mijn nek. Veel mensen stonden in die tijd op 145,300 standby met hun machine op autostart. Ik had in die tijd veel zendvermogen en een zeer bovengemiddelde antenne. Op 1 april heb ik toen een paar keer uitgezonden "hier volgt de 1-april-grap van PA0ETE" en vervolgens gaf ik 100x of zo een nieuwe regel.

Al die mannen kwamen 's avonds van hun werk, en een voor een hoorde ik ze op op 145,300 vloeken omdat er een grote stapel grotendeels leeg papier achter de machine lag :-)

Ik heb daar achteraf natuurlijk heel veel spijt van, maar ik had er toen ook wel heel veel lol om :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Siemens T100 nostalgie

#5 Bericht door PA2OLD »

De DJ6HP converter heb ik nog steeds, net zoals de lijn stroom kast met mA meter en originele aansluitingen voor de T37.
Uit de converter waar ook een callgever aansluiting op zat heb ik schakelaars uit verwijderd, maar de print is nog compleet.
Ik zal eens een foto maken van de DJ6HP en van de lijn stroom (zo hete dat toch?) kast.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Siemens T100 nostalgie

#6 Bericht door PA2OLD »

Ik heb inmiddels de foto's van de DJ6HP converter gemaakt en die online gezet op mijn website.
Zie hiervoor: http://www.pa2old.nl/page.php?id=289
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Siemens T100 nostalgie

#7 Bericht door KI6APR »

Siemens T100 heb ik geloof ik ook nog gehad, maar ben begonnen met een Creed 75 en later een Creed 54 die maakte een stuk minder herrie dan de 75.
Heb ook nog een RTTY converter kunnen bemachtigen (19 inch rack mount). Dat was in de 70er jaren. De T100 kwam in de 80er jaren. Was een leuke tijd.

Zoals gewoonlijk "life and work got in the way of the hobby" heb ik het een en ander vekocht en weggegeven.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Plaats reactie