Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#16 Bericht door PD0AC »

Ondergetekende test nogal wat portofoons, voornamelijk van Chinese origine. Jouw vragen zijn tientallen malen aan mij gesteld, hetzij in de comments, hetzij per e-mail. Kort en goed: wat je wil is lastig, zo niet onhaalbaar. Noch het vermogen, noch de frequentie, noch de gevoeligheid van de ontvanger garandeert een redelijk bereik zodra er obstakels in het spel zijn.
1. het bereik moet zo ver mogelijk reiken, dus ook binnenstad.
In de binnenstad kan ik met de allerbeste en krachtigste portofoons maximaal 500 meter overbruggen zonder storingen, daarna wordt het kritisch. In het open veld of op het water is vele kilometers haalbaar. Het vermogen van de porto doet er nauwelijks toe. Alles aan een porto, hoe goed deze ook is, is een compromis: het helical antenne-ontwerp, antennelengte, capaciteit van de batterij, maximaal uitgangsvermogen. Het ding moet tenslotte portable zijn.
2. Met display
Dat hebben de meeste wel.
3. Ik wil dus dat er voorgeprogrammeerde kanalen op zitten die ik gewoon met een knopje kan schakelen om met elkaar te communiceren.
Alle porto's die ik ken hebben die functionaliteit.
4. Scan functionaliteit, om ook andere kanalen te kunnen vinden / beluisteren.
Alle porto's die ik ken hebben die functionaliteit, zij het langzaam (circa 2-3 ch/sec).
5. batterij moet ook goed zijn.
Zelfs een cheapo porto als de Baofeng UV-5R heeft een goede batterij.
6. eventueel ook beveiligd kunnen communiceren ? zodat andere het niet kunnen begrijpen.
Er zijn porto's met scramble (voorbeeld: Puxing PX-888K) of digitale (Kirisun),

Resumé: zonder een hoog opgestelde repeater zijn porto's alleen geschikt voor verkeer over korte afstanden. Een GSM doet het beter.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#17 Bericht door PA2OLD »

Even terzijde,
pa1bvm schreef:wij als geregistreede amateurs mogen gewoon lekker mobiel non-handsfree onze microfoon gebruiken , scheelt weer 180 euro boete
Kleine correctie: De boete bedraagt tegenwoordig 220,- Euro en schijnt in 2014 dus dit jaar 230,- Euro te worden.
Zie: http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1696 en http://www.flitsers.nl/boete/2014 dus http://www.flitsers.nl/boete/bellen
Dat scheelt toch zo'n 50 Euro...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pe1hzg
Berichten: 923
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#18 Bericht door pe1hzg »

pa1bvm schreef: na het behalen mag je op een vrij groot stuk van het internationale zendamateur spectrum aan de gang
korte golf - VHF en UHF banden staan tot je beschikking met diverse modulatie soorten ( FM, SSB , digitale modes etc )
Ook met een amateurvergunning zijn versleutelde berichten, of het verzenden van berichten waarvan niet geldt dat "waarvoor vanwege de onbelangrijkheid het telefoonnetwerk niet in aanmerking komt", niet toegestaan. Dat gaat 'm dus niet worden.

De TS geeft aan wars te zijn van regels. Er zijn zat piratenfora; dit is er niet een van. Waarom verspillen we hier tijd aan?

Overigens: uit mijn contacten met telecom-regulatoren in het buitenland weet ik dat men het ook daar prettig vindt als de regels worden nageleeft, en dat de straffen soms zo mogelijk nog hoger zijn als hier. Er was een paar jaar geleden een hoop gedoe rondom een paar mensen die in italie een paar vliegtuigen fotografeerden terwijl ze wisten dat dit niet mocht. Er zijn ook wel eens zendamateurs gearresteerd die, zonder papieren, zenders bij zich hadden in het buitenland.

Ik zie echt niet in waarom we mensen, die willens en wetens de spelregels overtreden, helpen in dit forum.

Geert Jan

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#19 Bericht door turalo »

Zoooo :)

Dat is pas vriendelijke en informatieve forum :)

Ik dank jullie voor de antwoorden, heb hiervoor ook wel rond gevraagd, maar iedere keer krijg ik verschillende info die niet op elkaar aansluit.

dus eigenlijk heb ik gewoon duurdere merk porto's nodig, met display ( ik wil gewoon zien wat ik aan het scannen ben) en het liefst dus met de gelicinseerde banden...

ik moet nu nog specifieke merken uitzoeken, kijken welke, ik heb rond gezocht, maar er zijn zoveel, ik moet dus beter opletten op de specificaties :)


bedankt allen.



en verder voor de goede orde, het heeft te maken met mijn kennis en persoonlijkheid, ik hecht geen waarde aan allerlei bangmakerij over licenties, overheids gezegd dit mag niet dat mag niet, ik betaal belasting, ik werk me rot dag en nacht, en ik breek bij niemand in, ik koop goede dure spul omdat ik eens of twee keer per jaar gewoon redelijk wil communiceren, als de overheid denkt dat te kunnen ontnemen dan mag die verder dromen. Die bankiers stelen miljarden, moorden duizenden en worden niet gepakt. Dus sorry no respect voor dat :)

Gebruikersavatar
ON8SD
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 dec 2009, 09:47
Roepletters: ON8SD
Locatie: JO11ib
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#20 Bericht door ON8SD »

Nou, dat jij er voor kiest om te zenden zonder vergunning zal ik uiteraard niet goedkeuren maar is jouw keuze. Maar dat je in je comment duidelijk maakt dat je niet hebt gelezen wat anderen je hebben proberen uit te leggen (hoger vermogen heeft weinig zin: bij porto spelen andere problemen waardoor je bereik sowieso beperkt is), vind ik toch wel jammer hoor ;-).

Nu goed, veel succes en vooral veel plezier met je aankoop!
73
ON8SD (Didier)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#21 Bericht door PA0RAB »

Ben, e.a.
In het raam van de wet voor iedereen gelijk heb ik horen vertellen door een Joris Driepinter met pet dat het knijpen in de knijp microfoon is toegestaan, MAAR kletsen met je porto aan het oor gelijk staat aan de GSM aan je oor.
Op afstand is het verschil niet te zien en de handeling verwarrend.
Daarom mag je op 30 maart hier in den Briel ook geen emmer melk halen bij de boer Oom agent denkt dat de melk witkalk is en kalken mag niet meer.
Petmans gaf als voor keur zo'n schreeuwband van de sportschool om met een vox
Zeg handsfree
73 de Ruud PA0RAB

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#22 Bericht door turalo »

ON8SD schreef:Nou, dat jij er voor kiest om te zenden zonder vergunning zal ik uiteraard niet goedkeuren maar is jouw keuze. Maar dat je in je comment duidelijk maakt dat je niet hebt gelezen wat anderen je hebben proberen uit te leggen (hoger vermogen heeft weinig zin: bij porto spelen andere problemen waardoor je bereik sowieso beperkt is), vind ik toch wel jammer hoor ;-).

Nu goed, veel succes en vooral veel plezier met je aankoop!

Ik heb wel begrepen wat je ermee bedoelde, mijn reacties komen vaak kort door de bocht over :) het is net als met meeste andere technische dingen, ik moet dus echt goed nadenken over wat voor mij meest belangrijkste is in dit geval, en dan keuze maken tussen ene of de andere, alles in een zal moeilijk gaan.

en alle berichten van iedere reactie blijft hopelijk hier staan, want ik zal dat bij de aankoop gewoon opnieuw raadplegen om alles te herinneren..

G_Arnhem
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2013, 12:58
Roepletters: PD1OWL

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#23 Bericht door G_Arnhem »

Ik vind je toepassing wel interessant.
PMR446 radio's zouden heel goed voldoen: Behoorlijk bereik, zeker in open veld, geen discussie over licenties, en ook in het buitenland geen probleem. Maar je hebt dat geprobeerd en je verwacht méér van de apparatuur dan dat.
Ik vond daarom de suggestie van een GSM helemaal niet gek, maar dit is natuurlijk geen GSM forum.
Maar je zou eens kunnen kijken naar het gebruik van repeaters. Die geven je in een hele stad bereik.

turalo schreef:Zoooo :)
dus eigenlijk heb ik gewoon duurdere merk porto's nodig, met display ( ik wil gewoon zien wat ik aan het scannen ben) en het liefst dus met de gelicinseerde banden...
Belangrijke opmerking van andere poster hierboven: In de stad kom je met een porto maar zonder repeater niet ver. Ook niet als je een ander merk neemt.
ik moet nu nog specifieke merken uitzoeken, kijken welke, ik heb rond gezocht, maar er zijn zoveel, ik moet dus beter opletten op de specificaties :)
Met een porto kom je gewoon niet zo ver. De frequentie en het vermogen vereisen een zichtverbinding. Als er een Hema en een Bijenkorf tussen staan, wordt het gewoon heel snel slechter. Met elke porto. Dat ligt niet aan het merk maar aan de natuurkunde: De gebruikte frequentie is erg gevoelig voor gebouwen. Het vermogen is beperkt. De antenne is klein en staat laag. Daar verandert geen enkel merk iets aan!
en verder voor de goede orde, het heeft te maken met mijn kennis en persoonlijkheid, ik hecht geen waarde aan allerlei bangmakerij over licenties, overheids gezegd dit mag niet dat mag niet, ik betaal belasting, ik werk me rot dag en nacht, en ik breek bij niemand in, ik koop goede dure spul omdat ik eens of twee keer per jaar gewoon redelijk wil communiceren, als de overheid denkt dat te kunnen ontnemen dan mag die verder dromen. Die bankiers stelen miljarden, moorden duizenden en worden niet gepakt. Dus sorry no respect voor dat :)
Ik heb zelf een goedkope porto gekocht en daarna mijn licentie gehaald.
Je leert eea over de werking van zendapparatuur en je kunt dus ook repeaters gebruiken.
Het is niet geld binnenharken maar het reguleren van frequenties, zorgen dat mensen die apparatuur hebben die (bijvoorbeeld) hulpverleners kan storen op de hoogte zijn van de mogelijkheden van hun apparatuur.

Ik vind je redenering dat je je nergens aan hoeft te houden omdat er bankiers zijn die miljarden stelen een beetje krom.
Geldt diezelfde redenering ook voor rijden zonder rijbewijs?
Een rijbewijs krijg je pas als je een auto onder controle kunt houden en de verkeersregels kent.
Dit is niet heel anders. Je leert wat je apparatuur kan, en wat je voor storing kunt veroorzaken, voordat je met 25 of 100 watt zendvermogen de zendknop indrukt.
Een examen kost €60,-.


En je kunt ook kiezen:
Er zijn onderdelen van het spectrum waar je je aan bijna geen afspraak hoeft te houden: Op de CB band kun je zonder licentie break-break overal overheen en doorheen.
27MC is ook iets beter geschikt voor langere afstanden.
Voor 27MC zijn er binnen jouw budget mooie porto's. Bijvoorbeeld een Alan 42.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#24 Bericht door Bert_1 »

G_Arnhem schreef: Ik vind je redenering dat je je nergens aan hoeft te houden omdat er bankiers zijn die miljarden stelen een beetje krom.
Geldt diezelfde redenering ook voor rijden zonder rijbewijs?
Een rijbewijs krijg je pas als je een auto onder controle kunt houden en de verkeersregels kent.
Dit is niet heel anders. Je leert wat je apparatuur kan, en wat je voor storing kunt veroorzaken, voordat je met 25 of 100 watt zendvermogen de zendknop indrukt.
Een examen kost €60,-.
Helemaal mee eens, vrijheid brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Als er problemen ontstaan zijn die er niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen in de wijde omgeving en dat zijn o.a. je collega amateurs, waar je nu je informatie haalt. Niet erg beleefd toch?

Bert
Bert

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#25 Bericht door turalo »

PE1KVL schreef:
G_Arnhem schreef: Ik vind je redenering dat je je nergens aan hoeft te houden omdat er bankiers zijn die miljarden stelen een beetje krom.
Geldt diezelfde redenering ook voor rijden zonder rijbewijs?
Een rijbewijs krijg je pas als je een auto onder controle kunt houden en de verkeersregels kent.
Dit is niet heel anders. Je leert wat je apparatuur kan, en wat je voor storing kunt veroorzaken, voordat je met 25 of 100 watt zendvermogen de zendknop indrukt.
Een examen kost €60,-.
Helemaal mee eens, vrijheid brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Als er problemen ontstaan zijn die er niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen in de wijde omgeving en dat zijn o.a. je collega amateurs, waar je nu je informatie haalt. Niet erg beleefd toch?

Bert


Ik vind alle regels en alle wetten wel belangrijk, maar ertussen stel ik prioriteiten.
Helaas ben zo opgegroeid :) heb auto gereden sinds mijn 13de, tot 25ste zonder rijbewijs, 1 keer maar ongeluk gehad, iemand had me aangereden van achteren, had me 50 gulden gekost :) in plaats van die schuldige laten betalen heb ik betaald :)))
Ik snap best wel wat de voor en nadelen zijn. Maar de dingen zoals porto's en all die kanalen, dat heeft laag tot geen prioriteit, zit zelf in de ICT weet behoorlijk goed waar het allemaal om draait, en weet ook zeker dat ik er de speciale diensten niet mee stoor. en als ik dat doe dan is het tijd dat ze op een normale systeem overstappen die niet gestoord kan worden.

we zitten inmiddels in 2014. speciale diensten hoeven niet te janken.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#26 Bericht door PA2OLD »

Tja, verloren moeite heren, bovendien denk ik dat deze meneer een anarchistisch trekje heeft. :)
Natuurlijk mag dat allemaal in Nederland. :?
Succes met de porto's.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#27 Bericht door turalo »

PA2OLD schreef:Tja, verloren moeite heren, bovendien denk ik dat deze meneer een anarchistisch trekje heeft. :)
Natuurlijk mag dat allemaal in Nederland. :?
Succes met de porto's.

Anarchistisch zou ik niet accepteren, heb wel problemen met autority, vooral in onze tijdperk, self fulfilling prophecy. zelf dus doen en laten wat je wilt, en andere dwingen om licenties te kopen om een apparatje te mogen gebruiken paar keer per jaar. Vind ik niet logisch.

als ik zou vragen om c2000 te mogen gebruiken, dan zie ik er logica wel achter, en vind het acceptabel, maar de oudere systemen die toch onveilig zijn en sowieso all heel lang bestaan en niemand storen vind ik niet logisch.

het is natuurlijk wel's niet's verhaal.

Met een mes kan je ook iemand vermoorden, maar deze heeft iedereen met grote hoeveelheden thuis liggen.
Met een computer kan je miljarden schade aanrichten, mensen kapot maken en zelfs doden of tot zelf moord dwingen. Maar miljoenen idioten maken er gebruik en misbruik van.
Waarom is er geen verplichte gebruikers bewijs voor computers ? :)
Logica is belangrijk.
en het is zeker geen verloren tijd. Ik heb niet gezegd dat ik de illegale apparaat ga kopen, maar ik ben wel open en makkelijk in de communicatie, ik ga niet iedere zin opnieuw herhalen dat het illegaal is en dat er licentie voor nodig is bla bla bla met alle respect. en ben echt dankbaar aan alle moeite die jullie doen.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#28 Bericht door Bert_1 »

Alleen nog even dit:
turalo schreef: Met een mes kan je ook iemand vermoorden, maar deze heeft iedereen met grote hoeveelheden thuis liggen.
En dat kun je niet per ongeluk doen, alleen met opzet.
turalo schreef:Met een computer kan je miljarden schade aanrichten, mensen kapot maken en zelfs doden of tot zelf moord dwingen. Maar miljoenen idioten maken er gebruik en misbruik van.
Waarom is er geen verplichte gebruikers bewijs voor computers ? :)
Wederom, dit kun je niet ongemerkt doen, dit doe je opzettelijk
turalo schreef:Logica is belangrijk.
En die zie je over het hoofd, met zenders kun je ongemerkt problemen veroorzaken als je maar dom genoeg bent en maar wat aanklooit. Jij zult vast met me eens zijn dat je niet afhankelijk wilt worden van dombo's, op welk terrein dan ook.
Bert

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#29 Bericht door pa1bvm »

dit topic gaat de goede kant op ..
erg leerzaam allemaal

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#30 Bericht door PA5COR »

Met alle respect.

Het gebruiken van de dooddoener "de regering eigent zich rechten toe etc" , het is een democratisch gekozen regering, dus ga je gang en verander die van binnenuit, start een partij, kies een andere partij etc.

Het stellen dat je daardoor dus maar zelf aan kunt rotzooien omdat in jouw ogen die regering ook fout is plaatst je op hetzelfde vlak, een erg hellend vlak....

Ik denk dat we allemaal wel wat hebben aan te zeuren op de maatschappij maar de meesten onder ons begrijpen best wel dat er regels moeten zijn, en ook een regerings pief is een mens en zal fouten maken, waar ik ook niet wars van ben, ik ben een mens en faal dus regelmatig.....

Voor alles wat ik doe heb ik de papieren gehaald die ervoor nodig zijn, groot rijbewijs wapenmachtiging zend machtiging etc etc.
Dan kan ik er zeker van zijn dat ik gedekt ben en het rijden zonder rijbewijs is puur associaal, simpel omdat je niet verzekerd bent en bij zware lichamelijke schade de letseldragende partij geen verhaal kan halen op de rijbewijsloze partij, en de rijbewijs en verzekerede mensen de schade mogen ophoestten.

Heeft allemaal ook niks met een anarchistische inslag te maken maar meer met een "kan me niet bommen ik doe wat ik wil" mentaliteit, waar dan maar een "excuus" aan word gekoppeld.

Allemaal mijn persoonlijke mening voor wat het waard is, de meesten hier hebben wel de moeite gedaan om gelicenseerd te worden en daar de vruchten van te plukken.
Je moet gewoon doen wat je wilt, maar dan ook de consequenties daarvan dragen, en niet raar opkijken dat anderen dat gedrag niet goedkeuren.

Ik heb het nodige tegen heilige huisjes aangetrapt in mijn leven, maar dan altijd van binnenuit, of dat de Veron was, de Gemeente of woningbouwverenigingen.
Daar had ik geen excuus voor nodig, maar hield alles legaal en kom dan verder als de "ik doe wat ik wil"mentaliteit.

Succes me je queste naar een betrouwbare afstands verbinding, genoeg raad hierboven.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gesloten