Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#1 Bericht door turalo »

Beste hobbyisten, ik ben van plan om een goede set walkie talkie / portofoons te gaan kopen,
voor mijn privé gebruik. dus 2 stuks zodat 2 mensen met elkaar kunnen communiceren.

De vraag is dus, welke is de beste op dit moment, hieronder belangrijke punten.

1. het bereik moet zo ver mogelijk reiken, dus ook binnenstad.
2. Met display
3. Ik wil dus dat er voorgeprogrammeerde kanalen op zitten die ik gewoon met een knopje kan schakelen om met elkaar te communiceren.
4. Scan functionaliteit, om ook andere kanalen te kunnen vinden / beluisteren.
5. batterij moet ook goed zijn.
6. eventueel ook beveiligd kunnen communiceren ? zodat andere het niet kunnen begrijpen.
7. budget maximaal 300-400 euro.

ik wou graag dat er ook allerlei diensten brandweer / politie etc... op te horen zou zijn, maar ik weet dat ze all lang overgegaan zijn op c2000 dus dat het niet meer gaat.

maar het is dus belangrijk dat ik ermee zoveel mogelijk radio kan ontvangen en lange afstanden kan overbruggen.

Ik heb tot nu toe gebruik gemaakt van de bekende Baofeng toestanden, ik vind ze waardeloos, of zou ik zeggen naar de prijs ?!
Heb ook meerdere topcom's gehad, deze waren zeker beter dan Baofeng, maar eigenlijk heel simpel en ook niet echt professioneel. gewoon kampeerder porto's.

dus graag jullie advies en ideen.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#2 Bericht door Randy »

En voor welke frequentie(band) heb je een vergunning?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#3 Bericht door pa1bvm »

wat is " zo ver mogelijk " in kilometers ?
2 of 20 of 2000 km ??

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#4 Bericht door turalo »

Randy schreef:En voor welke frequentie(band) heb je een vergunning?

Ik heb geen vergunning, voor geen enkele :) maar eerlijk gezegd ben ik niet echt onder de indruk, want ik ga deze dingen niet altijd hier in NL gebruiken, en all die vergunning regeltjes met alle respekt kunnen ....... ben zat van all die controle toestanden van de overheid, all die graaiers die steeds geld voor lucht willen.


Wat betreft hoe ver, zover mogelijk, daarmee wil ik dus dat ik gewoon sterk bereik heb,
ik heb die Baofang getest, deze gaan maar 2-3 straten mee en dan ben je niet meer te bereiken. de Topcoms gingen 4-5 straten verder, en waren ook eruit, dat vind ik niet echt goed.

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#5 Bericht door turalo »

pa1bvm schreef:wat is " zo ver mogelijk " in kilometers ?
2 of 20 of 2000 km ??

de 2 of 20 of 2000 km, is natuurlijk geen vast gegeven, want bij aankoop geven ze aan dat het 2 tot 5 km werkt bij de basis modellen, maar binnenstat is dat met 80% minder.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#6 Bericht door PA3LS »

Die vergunningen en regeltjes zijn er niet voor niks...

Als je de mogelijkheid hebt voor een vast opgestelde antenne, kan je het best voor 27MHz FM (CB) gaan. Met enige moeite maar legaal vermogen kom je dan 50km over platteland. Met een portofoon kwam ik de wijk door, maar niet meer dan dat. Da's ook niet te verwachten want je hebt nauwelijks massaavlak en een sprietje van 1m...

Lagere frequenties hebben minder demping van gebouwen en bomen.
Voor mobiel gebruik zijn antennes op CB ofwel te groot, ofwel heel inefficient. Voor op een auto is 't ook prima te doen omdat de auto een mooi massavlak vormt.

Op de PMR band zit je met een kleine antenne al met goede efficientie, maar de demping door gebouwen wordt daar groter. Tevens zit je daar met maximaal 500mW.

Andere oplossingen zijn illegaal. Graag buiten de amateurbanden blijven als je geen licentie hebt, tenzij 't een enkel experiment betreft.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#7 Bericht door pa3kc »

Hallo Turalo,

Omdat je geen amateur bent raad ik je de portofoons van de Lidl aan. Die hebben 500 Mega Watt en misschien zijn ze nog in de aanbieding als je snel bent :wink:
Bijlagen
Lidl portofoons
Lidl portofoons

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#8 Bericht door turalo »

pa3kc schreef:Hallo Turalo,

Omdat je geen amateur bent raad ik je de portofoons van de Lidl aan. Die hebben 500 Mega Watt en misschien zijn ze nog in de aanbieding als je snel bent :wink:

Ja heel grappig :)


Nee ik heb zowioeso een mobiele apparaat nodig, dus echt portofoon walkie talkie achtig, niets vast, geen kabels of wat dan ook, niet voor de auto / of thuis. maar gewoon als ik op de snelweg ben met partners, of in bergen, maar ook in de stad.
en gewoon sterker dan de bekend 50-70 euro apparatuur.
ik verwacht geen communicatie bennenstad van 5-10 km, ik snap wel dat dat moeilijk zal zijn, maar gewoon goed spul om te communiceren of vaste kanalen maar om te kunnen scannen om te zien wat er in de buurt afspeelt.

Paul PD0PSB

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#9 Bericht door Paul PD0PSB »

PD3LV schreef: Als je de mogelijkheid hebt voor een vast opgestelde antenne, kan je het best voor 27MHz FM (CB) gaan.
Helaas niet meer.
CB wordt bijna overal dichtgedrukt door PLC.
(deze band zat tot nu toe niet in de notching lijst)

Als over een paar jaar de nieuwe PLC norm EN50561-1 werkelijk nageleefd wordt, is de CB band misschien weer bruikbaar.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#10 Bericht door pa3kc »

Tja als je niet je vergunning wilt halen rest er alleen maar de freebanden voor jou en je partners.

CB (27Mhz) raad ik af, daar heb je niks aan. LPD te low power. PMR blijft er dan over voor wat jij wilt doen.

Een mobiel apparaat mag jij alleen maar gebruiken mits je over de juiste vergunning beschikt hier en verder in Europa. Dat geldt dan tevens ook voor jouw partners.

Komen we weer terug bij PMR.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#11 Bericht door PA3BAS »

Je kan ook overwegen een licentie te kopen. Is geloof ik niet vreselijk duur, maar dan kan je wel krachtige portofoons (5 watt oid) gebruiken.... In Nederland. Houd in de gaten dat je zulke porto's waarschijnlijk niet in het buitenland kan gebruiken.

Met porto's door een hele binnenstad gaat waarschijnlijk niet lukken, daar heb je een repeater voor nodig.
.... But will it blend?

pe1rzd
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 dec 2010, 19:48

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#12 Bericht door pe1rzd »

10 euro gsm bij kijkshop !
Dan heb je 390 euro over om te bellen !

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#13 Bericht door PA0RAB »

OM'S en Turalo.
Turalo, normaliter ben ik niet genegen ongeoorloofd gebruik van zendapparatuur te promoten
De overheid heeft echter enige banden vrijgegeven voor persoonlijke boodschappen.Goed gebruik van deze banden is ook voor ons van belang Dus.....
Zo'n 50 a 45 jaar geleden was ik betrokken bij het organiseren van een portofoon netwerk voor persoonlijke en groepsveiligheid met als neven activiteit dijkbewaking.
De apparatuur is in de loop der jaren veranderd,maar in wezen niet.
Alleen de onderdelen en de piepstenen bak is vervangen door elektronica.
Uit je geschrijf maak ik op ,dat je wars bent van een vergunning. Daarom vallen vele gebieden helaas voor je af en zul je medegebruik van kanalen moeten gedogen.
In de vrijgegeven gebieden is het verboden of versluierde berichten te verzenden. Er is ook geen apparatuur daarvoor te verkrijgen of het moet van zeer twijfelachtige herkomst zijn.
Je stelt een aantal eisen aan je spullen

Bereik.
Het bereik is sterk afhankelijk van het gebied waarin beide porto's zich bevinden en de frequentie band
daarnaast speelt sterk de vaardigheid van de bediener mee. In het algemeen geldt voor de vrijgegeven banden dat het bereik tussen 2 mobiele posten afhankelijk is van de antenne hoogte Zeg normaal mondhoogte 1m50 en landschappelijke belemmeringen tussen die posten. Dat houdt praktisch in dat
over water normaal zo'n 10 km maximaal is Antennehoogte aardkromming en de andere antenne hoogte
Landelijk gebied Idem,maar de bodemgesteldheid klei zand veen moeras zorgt voor demping. Ook begroeiing is belangrijk .Bos dempt meer dan struiken en struiken meer dan gras praktisch bereik van 2 km tot 6 km Stedelijk gebied is moeilijk voorspelbaar door allerlei metalen constructies onderweg.
Je had het over bergsport- bereik? Als je elkaar kunt zien kun je het ding benutten. Als er steen tussen zit is het lastig Bij gebruik van een vaste post is het bereik van die vaste post afhankelijk van de antennehoogte.
Is het je opgevallen dat in dit verhaal niet over vermogen van de zender wordt gesproken kom er later op terug.

Display Wat wil je op dit het kwetsbaarste onderdeel van de set zien ? De info is erg overbodig .

Kanalen OEI en niet voor niets
Vaak genoeg meegemaakt dat het tegenstation onbewust op een ander kanaal luisterde en daardoor geen communicatie mogelijk was. In verband hiermee is dus een scanfunctie af te raden.

Batterij Zorg altijd voor geladen accu's en heb desnoods geladen reserve bij je .Neem nimmer aan dat de accu of batterij vol is. Voor bergtochten dus heeft de hut 230 volt daarboven?

Beveiligde en/of versluierde communicatie. Zie voorgaande opmerking. Besef wel dat de porto fabrikant een hele serie maakt met hetzelfde systeem Dus......simpel te kraken

Budget technisch is er weinig verschil in schakeling tussen duur en goedkoop.In gebruikte materialen wat meer en in afwerking nog wat meer.
De dure professionele sets moeten daarnaast aan nog een aantal eisen voldoen die de set ook duurder maken. Je zit dus qua prijs redelijk goed in de middenklasse..

Ik zou terugkomen op vermogen.
Het uitgezonden en tijdens gebruik opgenomen vermogen bepaalt de gebruiksduur evenals de accucapaciteit.
Voor de ontvangst denkt men dat vermogen wel wat uitmaakt. Is wel zo,maar wordt sterk overschat
Een geoefend oor neemt een verviervoudiging van vermogen net waar en een vertienvoudiging is goed waarneembaar. Dat vermogen moet wel uit de accu worden geleverd.
Met het normale rendement van de zender 70% moet je dus 1,5 watt in de zender stoppen om er 1 watt uit te krijgen. Dus meer vermogen = korte accuduur en gebruiksduur

Zeker voor de bergsport zijn waarschuwings en weer kanalen zeer belangrijk. Het is aan te raden hiervoor een aparte set te gebruiken en het net zo te organiseren dat een ieder weet wie die set heeft en zo navraag kan doen.

Vrije communicatie frequenties Er is een bandje wat weinig bekend is en waar geen ruchtbaarheid aan wordt gegeven ergens in 149 mhz gebied Zit dicht tegen hulpdiensten en overheid aan vandaar
De anderen zijn
zeer laag vermogen en af te raden 433Mhz en de gebruikelijke 466 Mhz
Snuffel en Google eens op Bedrijfsportofoons voor merken e,d Kijk ook goed rond en let op bijv beveiligingsdiensten en kijk naar merk en uitvoering Je ziet dan snel wat de leidende merken zijn.
Ik hoop dat je wat aan m'n opmerken hebt
groet van Ruud PA0RAB

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#14 Bericht door EA5JEX »

Wat jij wilt is niet mogelijk als
je binnen wettelijke kaders wilt blijven.
1. Luisteren kan met scanner of via internet.
2. Communiceren via pmr 0.5 watt klein bereik.
3. Amateur machtiging halen maar aan voorwaarden houden
4. Commerciële machtiging (kopen)
5. Illegaal frequentie's gebruiken.
6. Gewoon gsm gebruieken gebruiken

Dat laatste lijkt me in jou geval het beste in combinatie met punt 1.
Kijk maar eens wat de sancties/boetes zijn voor illegaal gebruik.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#15 Bericht door pa1bvm »

en dan nog dit ..

mocht je en je tegen station dan toch slagen voor het examen om een machtiging ( registratie ) te behalen dan zijn de kosten van die registratie geheel gratis .. een heel vriendelijke overheid dus !!
de kennis nodig voor het examen bestaat uit een stuk techniek en een stuk regelgeving
na het behalen mag je op een vrij groot stuk van het internationale zendamateur spectrum aan de gang
korte golf - VHF en UHF banden staan tot je beschikking met diverse modulatie soorten ( FM, SSB , digitale modes etc )


ach en op de snelweg heb je dan nog een voordeel ..wij als geregistreede amateurs mogen gewoon lekker mobiel non-handsfree onze microfoon gebruiken , scheelt weer 180 euro boete

en met 25 watt op 144 Mhz in FM-modulatie raak je elkaar echt niet kwijt op een tripje naar de wintersport ...

Gesloten