Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#31 Bericht door PA2LAD »

Er zijn de TS legale oplossingen gegeven op zijn vraag hoe hij aan de gang kan.
Het is wel duidelijk dat hij dit niet wil en voor een niet legale oplossing wil kiezen.
Ik denk dat het dan hier voor ons ophoudt, want daar is dit forum niet voor opgericht.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#32 Bericht door PA3DAT »

Ik vind het wat onlogisch om iemand die een paar keer per jaar porto's wil gebruiken een radioexamen
aan te bevelen. Zo iemand wil die porto's vast niet in zijn eentje gebruiken, maar met een groep(je)
mensen. En je kunt toch in redelijkheid niet verwachten dat die mensen dan allemaal examen gaan doen?

Dit soort vragenstellers hoort hier gewoon niet thuis. Je gaat ook niet in een jagersforum als niet-jager
informeren waar je het beste welk wapen kan kopen. "Nee, ik hoef geen vergunning, ik knal maar een
paar keer per jaar wat herten en zwijnen af en ik betaal al belasting genoeg!" :roll:

En wij maar adviseren met zijn allen... :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#33 Bericht door turalo »

Wat het meest verbazend is dat jullie nu ineens allemaal mijn beschuldigen,
Ik heb nooit gezegd dat ik iets illegaals wil doen.
Heb ook nooit gezegd dat ik een verboden freq wil gaan gebruiken.
Dat interesseert me allemaal niet. Zit ik niet achter.
Nog ergste is dat iedereen hier leuk onder domein zendamateur ineens voor de legale professionaal speelt, licenties en allerlei andere dingen verdedigd.
Ik lees dus amateur, dat ben ik dus, amateur anders vroeg ik jullie niet.
De laatste is helemaal de limiet... Een radio informatie opzoeken vergelijken met
Jagers huis en wapens... Ik weet niet wat jij over wapens weet maar ik ben all jaten
Groen pas drager en heb ook volledige rechten en toedtemming voor wapens en voor beoefenen van schietsport. Zoals ik all zei, ik stel prioriteiten,
De prioriteit voor gedachten over licenties voor basis gebruik van gewone walkie talkie ligt bij mij dus lager.
Jij bent diegene die dat criminaliseert, ik heb in het begin all gelezen erover en dat hoeft niet te woorden herhaalt.
Ik wil gewoon een veilige goed kwaliteit long range radio vinden die ik kan gebruiken, het zij jullie die me criminaliseren :))
Ooit van afstand naar onze gehele conversatie geprobeerd te kijken?

Zover ik begrijp hebben heel veel mensen gewoon licenties maar nog meer mensen hebben de walkies dies werken en worden illegaal gebruikt op de gelicenseerde freqs

Dus wat proberen jullie me op te leggen? Om net zo in kudde groep te springen en iets te gaan halen wat ik niet nodig heb.
Eens in het jaar ga ik naar Frankrijk als het meevalt, da ben ik met mijn familie met de auto op de weg dan willen we met elkaar communiceren, waar te stoppen bijvoorbeeld, en als we eenmaal in durdogne op de bergen zijn willen we als communicatie middel iets bij hebben wat niet veel kost en makkelijker in gebruik is. Ik zag dat bij anderen en bleek goede idee.
Dus ik de echte amateur kom wat info halen, dat is het, ik schiet geen zwijnen neer All vind spare ribs lekker, en rij niemand over, heb bij eerste kans rijbewijs gehaald.

Dus mensen als je kan helpen, en meeste van jullie hebben behoorlijk info gegeven dan bedankt, en als het niet lukt en je hebt niet veel toe te voegen laat het dan aan anderen over. Waarom zo criminaliseren?

Herhalen steeds over licenties, 1 keer is duidelijk.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#34 Bericht door xxxx »

Volgens mij hoogste tijd voor een.
Bijlagen
slot.png
slot.png (68.29 KiB) 5251 keer bekeken

turalo
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jan 2014, 14:22

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#35 Bericht door turalo »

PD4DX schreef:Volgens mij hoogste tijd voor een.


Je hebt wel mooie porto's op marktplaats te koop staan, moet je er ook een licentie voor hebben ?
serieuse vraag, niet sarcastisch bedoeld...

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#36 Bericht door PA2EFR »

Dat Freenet (149 MHz) is in Nederland dus verboden, in Duitsland is het wel toegestaan.

Zie:

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=43

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#37 Bericht door PD4NX »

turalo schreef:Je hebt wel mooie porto's op marktplaats te koop staan, moet je er ook een licentie voor hebben ?
Als je alle reacties in je topic goed leest kun je zelf al heel makkelijk een onderscheid maken.

Lees eens mee op een ander forum over PMR 446, of meld je daar ook aan.

Besef ook dat je mede 'zendelingen' kunnen/moeten begrijpen hoe ermee om te gaan.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#38 Bericht door Bert_1 »

PD4DX schreef:Volgens mij hoogste tijd voor een.
Het is zeker tijd een slot, ik vind sowieso dat er veel geruzied wordt op dit forum (en zelfs erger las ik in een ander topic).
Misschien tijd voor een poll onder de gebruikers met de vraag of de moderators eerder moeten ingrijpen? Dit geruzie is slecht voor het forum.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#39 Bericht door elsinga »

Even helder en duidelijk: er zijn zonder vergunning en in Europa maar 2 typen portofoons te gebruiken:

PMR446, handzaam, 8 kanalen (en nog subtonen per kanaal, maar da's alleen tegen storing), half Watt en reikwijdte van paar honderd meter in de stad tot enkele kilomters in het open veld. Kosten weinig.

CB/27Mc, groter (want veel lagere frequentie en dus langere antenne nodig), 4 Watt AM/FM of 12Watt SSB en een reikwijdte van enkele kilometers tot enkele tientallen kilometers. Kosten iets meer.

Al het andere is illegaal en het AT kan je met 1 druk op de knop vri nauwkeurig opsporen. Hebben ze een geautomatiseerd meetnet voor. Boetes voor illegaal gebruik van frequenties vallen onder de economische delicten en dan praat je over erg hoge bedragen.

Mijn advies: koop een stel goede PMR446 porto's.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#40 Bericht door PA2LAD »

Ik heb de vraag ook op een ander forum gezien en die forumleden hebben ook hetzelfde advies gegeven. :!:

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#41 Bericht door elsinga »

Goh, zou het dan een goed advies zijn? ;)

Overigens begreep ik dat het 1W AM/SSB is, wat resulteert in 4W PEP. Fautje van mijn kant...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#42 Bericht door PA3BAS »

Zendamateur wil zeggen dat we ons geld er niet mee verdienen. We hebben er wel allemaal een examen voor gedaan en kunnen ons daardoor registreren. Niets illegaals aan.

Daarnaast staat in onze voorwaarden voor het gebruik dat we niet mogen communiceren (in de ether dan he... :mrgreen: ) met mensen die illegaal gebruik maken van de amateurfrequenties. Daarom zijn zendamateurs vaak wat 'precies' over wel of niet illegaal.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Graag jullie advies over walkie/portofoon keuze

#43 Bericht door PA0ETE »

Beste Turalo,

Dit forum GAAT nu eenmaal over de zendamateurs met de vergunningen. Er mogen volgens de forumvoorwaarden geen illegale activiteiten op deze manier worden besproken.

We hebben dit een paar weken geleden ook gehad, dat iemand per se een offtopic-onderwerp wilde bespreken. Voor die onderwerpen hebben we de afdeling 'theekransjes' op dit forum. Die afdeling binnen het forum is echter bedoeld voor de mensen die in hoofdzaak geïnteresseerd zijn in het onderwerp waar dit forum over gaat. Niet voor mensen die helemaal niet in het hoofdonderwerp van deze site geïnteresseerd zijn, om zich aan te melden bij dit forum en dan bij de theekransjes alleen over kanaries, windsurfen of de kwaliteit van de druivenoogst van dit jaar te beginnen, en daarnaast op het forum helemaal niet mee te doen.

Het onderwerp zenden zonder vergunning, waar je die vergunning (in het binnenland of buitenland) wel zou moeten hebben is volgens de forumvoorwaarden NIET toegestaan.

Licentievrije portofoons voor PMR446, LPD en apparatuur voor 27 MHz is een toegestaan onderwerp, maar bij de meeste discussies op dit forum is het zoals dat heet off-topic.

Moderator/beheerder van dit forum.

Gesloten