Koude douche of ben ik faut?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Koude douche of ben ik faut?

#1 Bericht door elsinga »

Even jullie mening vragen, want ik denk dat ik zojuist de meest schofterige behandeling ooit door een winkelier heb gehad... maar wellicht ben ik wel fout. Lang verhaal, maar het is tenslotte een nieuw jaar en dat duurt nog wel even. :)

Situatie: zoonlief (13) heeft een discolamp, waarin gekleurde spiegeltje ronddraaien die door halogeen lampjes beschenen worden en zo lichteffecten geven. Ach, ieder zijn hobby. ;) Die halogeen lampjes die er in zitten zijn 120v/250W en daarvan staan er 2 in serie. Geen idee waarom, ikzelf had liever 2 van 230v 125W parallel gehad...

Nu ging er 1 lampje kapot, is normaal na een tijd gebruikt te zijn geweest. Dus op zoek naar een nieuwe. Online kosten ze een kleine 8 euro, excl. verzendkosten. Maar we hebben in Heerenveen ook een electronica speciaalzaak (zit zo ongeveer naast de Action, ik noem bewust maar even geen namen...), dus ook daar naartoe en daar blijk 1 zo'n lampje €17,50 te kosten. Is dus gewoon dubbel zo duur, maar zonder verzendkosten maar net iets duurder dan online. En bij kleine prijsverschillen koop ik bewust bij een "echte" winkel en in de regio, want de lokale economie verdient ook enige steun tenslotte. Dus lampje bij de lokale winkel gehaald.

Thuisgekomen lampje in de fitting gedrukt en discoding aangezet. Er volgt 1x kort licht en daarna niks. Lampje er weer uit gehaald en de gloeidraad ligt dwars onderin het lampje, verder is het lampje nog geheel helder. Na controle blijkt het tweede lampje doorgebrand te zijn. Even nadenken hoe het ook alweer zat met de wet van Ohm en zo (:mrgreen:) en ik kom tot de volgende conclusie: de gloeidraad van het nieuwe lampje is losgegaan/al los geweest en heeft de ene helft van de seriekring (vrijwel) kortgesloten, waardoor er over de tweede helft dus een spanning (vrijwel) gelijk aan de netspanning is komen te staan. En een 120v lampje is over het algemeen niet gemaakt voor 230v en dus overleden (met die korte lichtflits).

Bummer... zoonlief teleurgesteld. Vanochtend even met beide lampjes naar de plaatselijke elctronica speciaalzaak, want dit waren wel heel dure €17,50.

Ik leg de situatie uit aan de vrouw van de eigenaar, die achter de toonbank staat. Die prevelt wat en gaat daarna naar manlief die in het kantoortje achter de toonbank zit. En dan volgt er een gesprek waar ik nu nog aardig van onder de indruk ben (en niet in het positieve...).

Het begint met: lampjes hebben nooit garantie. Dat kan ik me voorstellen als je ze gebruikt hebt, maar dit was duidelijk een DOA. Helaas, ook al was het een DOA, ik had zelf een reparatie uitgevoerd en dus vervalt elke garantie. Ik had met het apparaat naar de winkel moeten komen voor reparatie, dan had ik garantie gehad. Ja duh.. en dan voor €30,- of zo een lampje laten vervangen...? Ah, dus ik was te krenterig om dat te doen en nu kom ik verhaal halen bij de winkelier? Want als ik bij de garage een lampje haal en in de auto doe, dan heb ik ook geen garantie als het lampje stuk blijkt te zijn. ook het argument dat ik bij de Gamma een spaarlamp koop, die thuis kapot blijkt te zijn en ik gewoon een nieuwe krijg in zo'n geval sneed geen hout. Overigens krijg je ook bij de garage gewoon een nieuw lampje, daar doen ze neit moeilijk over want ze houden graag hun klanten...

Ik uitgelegd dat ik ook online en goedkoper had kunnen kopen, maar dat bij kleine prijsverschillen om bovengenoemde reden niet doe. Krijg ik (:evil:) de opmerking dat ik dan vooral alles online moet gaan kopen en niet in zijn winkel! :shock: Wil die man geen klanten meer of zo? :?

Jullie begrijpen dat ik bij deze winkel mijn lokaal-kopen-principe niet meer toepas, sterker nog, die winkel zal geen cent omzet meer van me hebben al moet ik de spullen elders duurder kopen. En dat wil in mijn geval best wat zeggen...

Maar nu de vraag: ben ik nu onredelijk en heeft de winkelier gelijk? En als hij gelijk heeft, is dit dan een slimme manier om met klanten om te gaan? Verdient deze winkelier een koude douche of mag ik zelf gaan afkoelen?

Nou ja, ik ben natuurlijk gewoon verwend, ik werk parttime in een navigatie speciaalzaak en daar zou dit echt ondenkbaar zijn. Maar ja, wij schrijven Service bewust met een hoofdletter en daarmee hebben we inmiddels (in 13 jaar) 5 (en binnenkort 6) winkels succesvol mee draaiende in Nederland.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#2 Bericht door coolepascal »

Robert ik heb in mijn jeugd ook eens iets onbeschofts van zo'n winkelier meegemaakt,
Als iemand me dat nu zou flikken dan zal hij er werkelijk spijt van krijgen !
Het is heel simpel,
First of all, klant is koning !, Sommige zaken noemen dat gewoon service maar feit blijft dat je als klant naar een zaak toegaat vanwege de toegevoegde waarde van de handelaar.
Anders kun je idd beter alles via het internet kopen, alwaar overigens zoals je wellicht wel gewoon garantie bepalingen gelden.
Wat je lampje betreft, Er van uitgaande dat je de zaak correct hebt gebruikt gaat hier duidelijk om een constructie fout in het lampje, en gelden dus gewoon garantiebepalingen ongeacht wat de winkelier er van vind.

Daarnaast, als de winkelier vind dat jij niet in staat bent het lampje correct te vervangen, dan had hij dat in eerste instantie al niet aan jou moeten verkopen.

Kortom ik zou zeker verhaal halen al was het maar wegens de manier waarop de man zijn klant ten dienste staat.
Ik denk dat jij zeker recht hebt op een vervangend lampje en daarnaast op een excuus van de meneer in kwestie die wellicht gewoon helemaal ok is maar net even zijn energie afrekening onder ogen heeft gekregen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Koude douche of ben ik faut?

#3 Bericht door PA1LH »

Ik zou zeggen dat je als winkelier, en zeker in deze barre tijden, op zijn minst 1x een vervangende lamp kunt meegeven.
Toegegeven, 17,50 is nogal een prijs voor een winkelier om zomaar gratis mee te geven, maar hij had zich natuurlijk ook van zijn klantvriendelijke kant kunnen laten zien.
En als hij dan echt geld had willen verdienen, had hij ook nog kunnen zeggen dat je de andere lamp voor een paar euro kunt meekrijgen.
Tegenwoordig word je bij veel winkels zo onderhand de deur uitgekeken als je met een klacht komt.
Dan heb ik het nog maar niet over de sago's die je soms bij de kassa aantreft.
Ik zou als ik jou was eens kijken of deze winkelier aangesloten is bij een geschillencommissie.
17,50 voor een lampje is nogal een bedrag voor een lampje, en helemaal als deze door een constructiefout meteen de geest geeft.
En zijn bewering dat een lampje geen garantie heeft, is volgens mij complete kul.
Zelf zou ik in elk geval eens kijken of er een mogelijkheid is om toch je gram te halen, al was het alleen maar om de reactie van die winkelier.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#4 Bericht door PE4BAS »

Zou me niets verbazen als die electronica zaak niet lang meer bestaat!
Misschien had de eigenaar een moeilijke nacht gehad of draait de winkel al erg slecht (met als gevolg slapeloze nachten).
Ook al zou hij verlies lijden aan zo een lampje in dit geval zou hij het evt. uit coulance moeten vergoeden of een nieuw lampje mee moeten geven. Althans zo zou ik het doen als ik eigenaar was, gelukkig ben ik dat niet in deze economische moeilijke tijden.

Is de discolamp niet zo te modificeren dat de lampjes parallel staan? Dan kun je gewoon goedkope 230V halogeenlampjes kopen bij de gamma.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#5 Bericht door PA9X »

Als ik die winkelier was geweest had ik meteen begrepen dat het hier gaat om een klant met verstand van elektriciteit. Daar moet je niet mee in discussie gaan. Ik had je het volgende voorgesteld. Jij komt met de discolamp naar de winkel. Daar zetten we er een nieuwe lampen in en testen het boeltje gelijk. De kosten van de nieuwe lampen delen we.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Koude douche of ben ik faut?

#6 Bericht door PC1TK »

Heel vervelend ja , maar ik zelf weet ook niet anders dan dat er op lampen nooit garantie word gegeven .

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Koude douche of ben ik faut?

#7 Bericht door xxxx »

Volgens mij is het wettelijk verplicht om op alle producten minimaal 6 maanden garantie te geven.....zelfs op een goudvis.

Gr Jelle

PH1Z
Berichten: 249
Lid geworden op: 25 jan 2012, 21:26
Roepletters: PH1Z

Re: Koude douche of ben ik faut?

#8 Bericht door PH1Z »

PD4DX schreef:Volgens mij is het wettelijk verplicht om op alle producten minimaal 6 maanden garantie te geven.....zelfs op een goudvis.

Gr Jelle
Behalve als je die in een magnetron doet :mrgreen:

Het product is verandert of het is door Robert na eigen kundigheid gerepareerd. Nu is de garantie vervallen ... dit is een leer om dit
niet meer te doen en eerst terug te gaan naar de winkel ! Wanneer dit niet helpt kun je altijd nog een poging doen om dit te repareren.
De winkelier had denk ik een slechte dag, om een klant te houden had hij tenminste een coulance regeling moeten aanbieden !
Transceivers : Icom 781 | Icom 7700 | Icom 7100 |
Broadcasting : Heil 781 | Heil Pro-Set Elite 6

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Koude douche of ben ik faut?

#9 Bericht door PF9ZX »

Garantie is zelfs zolang als dat naar redelijkerwijs het product meekan.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#10 Bericht door elsinga »

Sterker nog, de eerste 6 maanden ligt de bewijslast dat het mijn schuld is bij de verkoper, daarna ligt de bewijslast dat het aan het product ligt bij mij (naar redelijkheid).

Ik heb inmiddels wat reviewsites gevonden waar de winkel in kwestie op staat en daar wordt de eigenaar als "arogant" beschreven. Heb mijn ervaring daar maar gedeeld... kan een ander zijn voordeel er mee doen.

Ik had de discolamp inderdaad mee moeten nemen, zodat ze konden kijken wat er mis was. En inderdaad, geheel volgens de verwachting zou dat al geld gaan kosten. :shock:

Nee, deze winkel scoort niet heel hoog op klantvriendelijkheid. Noem het coulance, service of wat dan ook, maar bij ons in de zaak was de klant met een nieuw product en zonder te hoeven betalen de deur uit gegaan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Koude douche of ben ik faut?

#11 Bericht door EA5JEX »

Hallo Robert,

Is het een bekend merk?
Je zou het via de fabrikant kunnen proberen.

Ik had een keer 2 maanden na de garantie een kapotte xenon lamp, de ene garage wilde het volle pond, de andere garage gaf coulance. Het bleek een bekend probleem bij die serie. Ik moest dan wel 2 lampen vervangen.

ps xenon gaat niet veel langer mee dan halogeen (eerst dacht men daar anders over). Ik had na 2 jaar weer een kapotte lamp (€180). Ik zag ze later op internet staan voor €50,- (echte Philips). Alleen als je ze vervangt moet je de halve voorkant slopen (Audi).

Kees

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#12 Bericht door elsinga »

Nee, niet eens een bekend merk... En via internet kosten dezelfde lampjes maar een euro of 7, mooie miskleun dus. Nou ja, straks gewoon LED, gaat maar weinig aan kapot over het algemeen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Paul PD0PSB

Re: Koude douche of ben ik faut?

#13 Bericht door Paul PD0PSB »

Een typisch voorbeeld van eindverantwoordelijkheid bij de klant leggen. Daar lijken Hollandse bedijven in alle sectoren heel goed in.

Het is -vind ik- aan de winkelier om bij zíjn toeleverancier aan de bel te trekken dat de levering van een partij lampjes blijkbaar niet deugde.

Het is toch volslagen onzin om onderdelen aan eindgebruikers te verkopen en om vervolgens bij ieder geplaatst onderdeel te zeggen dat de klant het niet zelf had mogen plaatsen?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3130
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#14 Bericht door elsinga »

Ja, vond ik ook raar... zou betekenen dat als je benzine tankt en in de ondergrondse tank zat toch diesel, dat de pomphouder dan zegt: ja u heeft zelf uw auto gerepareerd en dus eigen risico. Of je stopt nieuwe batterijen in je fototoestel en die blijken leeg te zijn (nieuwuit de verpakking) dat dat als reparatie zou gelden.

Hier was duidelijk te zien dat de gehele gloeidraad niet netjes boven tussen de staandertjes gespannen zat, maar dat'ie onderin de lamp overdwars lag. En het lampje was geheel helder, dus doorgebrand was'ie niet.

En ik had ook netjes de bon nog... wel de hele oud papier doos voor afgezocht, maar die smoes ("maar alleen als u de bon nog heeft") waren we al voor. Maar zover kwam het niet eens.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#15 Bericht door andre »

Hallo Robert,

logisch gezien zou je verwachten dat je recht hebt op een volledige garantie. Echter kan je je de tijd misschien nog heugen dat gloeilampen uitsluitend bij de vakhandel werden verkocht. Voordat je een gloeilamp mee kreeg werd deze eerst op een testboord even onder spanning gezet in het bijzijn van de klant. Toen al, werd er op verkochte gloeilampen geen garantie verleend als deze de winkel hadden verlaten. Tegenwoordig haal je de lampen bij de Hema of even welk andere winkel/supermarkt. Het testen is hier niet mogelijk, dus krijg je de service en garantie hetzelfde als elk ander artikel uit deze toko.

Ik denk dat jou verkoper nog uit die tijd dateert, echter is het testen van de lampen uit zijn service rijtje verdwenen.

Los daarvan zijn er nog zat voorwaarden te vinden waarbij de gloeilampen uitgesloten zijn van garantie.
Onderstaande link is hier een voorbeeld van.

http://www.siemens-home.be/Files/Siemen ... iemens.pdf

Los daarvan vind ik persoonlijk dat jou verkoper wat is doorgeslagen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie