Koude douche of ben ik faut?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#16 Bericht door elsinga »

Als de lamp in de winkel zou zijn getest, dan zou het een ander verhaal zijn geweest. Maar dat is dus niet zo, doosje is zonder welke controle dan ook meegegeven.

Mijn ergernis begon overigens pas goed toe te nemen toen de winkelier het plaatsen van een lampje een "reparatie" noemde, waardoor de garantie zou vervallen (waarbij hij zichzelf dus begon tegen te spreken, besef ik me nu). En dat ik alleen garantie had als hij het lampje had geplaatst (en ik hem daarvor had betaald). Grotere onzin had ik tot dat moment nog niet gehoord...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Koude douche of ben ik faut?

#17 Bericht door Hans PE1KWH »

De winkelier is natuurlijk niet slim bezig geweest, zo weet je zeker dat je relatie met de client naar de kl*te is.

Maar bij lampjes in serie is het op zijn minst verstandig allebei tegelijk te vervangen, zeker als die een flink zwaar leven hebben.
Als technicus had je dat kunnen bedenken, 1 lampje is al kapot de 2e zal er niet ver vanaf zitten, in ieder geval zijn de eigenschappen veranderd.
De koud weerstand is zeker anders, zeker als het ook nog 2 verschillende merken/batches lampjes betreft.
Als je dan inschakelt kan het oude lampje stukgaan.

Of het nieuwe lampje al stuk was voor je hem erin drukte of tijdens het inschakelen is zeer moeilijk te zeggen zonder hem onder een microscoop te bekijken.
Bij autolampjes die stuk zijn ligt de gloeidraad ook in het huisje en is er verder soms weinig aan te zien ( en soms inderdaad ook wel ).

Dus misschien allebei afkoelen en de volgende keer een andere winkel kiezen......

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#18 Bericht door PA0ETE »

Klanten zijn tegenwoordig heel goed beschermd. Normaal gesproken kan zo'n winkelier een defecte lamp op basis van vertrouwen gewoon bij zijn groothandel claimen. Het ding is nieuw, deugde niet en als het niet het derde (of eventueel tweede) lampje van hetzelfde type is waarmee je aankomt, moet hij dat wettelijk gesproken gewoon omruilen.

Het is ook geen verstandige houding. Service hoort gewoon voorop te staan. Tenzij een klant evident erg onredelijk is in zijn opvattingen of overduidelijk criminele bedoelingen heeft is die gewoon altijd koning. En de koning heeft gewoonlijk dus gelijk.

Het is inderdaad waar dat je bij een product als klant rekening mag houden met een redelijke levensduur die voor het betreffende product, en de productkwaliteit geldt. Bij een B-kwaliteit wasmachine is een redelijke levensduur misschien 7 of 8 jaar, bij een Miele of een Bosch kan dat 20 jaar zijn.

Een misverstand is echter dat de garantie over het gehele aankoopbedrag gaat. Dat is wel zo als het een lampje betreft zoals hier dat meteen na aankoop al defect blijft. Als een computer (daar staat dacht ik 3 jaar levensduur voor) na een jaar kapot gaat, dan mag als het apparaat binnen de garantietermijn total loss gaat, de leverancier als dat na een jaar is, 1/3 van het aankoopbedrag voor rekening van de klant houden. De klant heeft immers (zoals dat heet) ook een jaar vruchtgebruik van het apparaat gehad.

Er zijn overigens dus ook echt wel klanten die doodleuk met een oude lamp terugkomen en zeggen dat de nieuwe niet functioneert en hem vervolgens willen omruilen. Je mag daar als verkoper echter nooit op voorhand van uitgaan en/of je hele beleid naar de klanten daarop instellen. Ik heb zelf heel lang geleden trouwens wel eens meegemaakt dat een vage bekende bij de winkel waar ik werkte na lang dralen een goedkope Weller-soldeerbout kocht nadat hij getwijfeld had tussen die soldeerbout en een dumpontvanger. Vervolgens had hij na een dag spijt, en wilde alsnog het dumpapparaat hebben. De soldeerbout was duidelijk zoals hij ook zei nog niet voor soldeerwerk gebruikt, maar had wel kort in het stopcontact gezeten, en was overduidelijk ook verkleurd. Hij vond het bijzonder onredelijk dat ik het ding vanwege onze vriendschap niet wilde omruilen. Ik had echter geen zin om het artikel vervolgens zelf bij mijn werkgever te moeten betalen, want zo ging dat destijds in het bedrijf :-)

Het is natuurlijk altijd de vraag of je als leverancier bij zo'n ernstig probleem niet coulant met de zaak moet omgaan. Ik had bij Staples een keer een IP-camera gekocht. Daar ging na bijna drie jaar de adapter van kapot.

Ik ging daarmee zonder aankoopbon naar de vestiging hier terug met de vraag of ze een nieuw adaptertje voor me konden bestellen. Toen vroeg de verkoopster zich af hoelang geleden ik dat apparaat gekocht had. Vervolgens zocht ze zelf in de computer de aankoopbon op, en ze zei vervolgens: op deze camera's zit drie jaar garantie. Ze keek direct in de PC of de betreffende camera op voorraad was, en toen dat zo was zei ze: "U mag zelf in de winkel een nieuw exemplaar uit het rek halen." Die camera heb ik nu alweer jaren in gebruik :-)

Echte winkels als deze zullen waarschijnlijk uiteindelijk wel grotendeels verdwijnen. Bij de speciaalzaken die amateurapparatuur verkopen is dat al min of meer het geval. Dat komt omdat mensen vaak tegenwoordig naar een winkel gaan voor advies en om het artikel even in het echt te zien, en het dan vervolgens toch voor een paar stuivers minder via internet laten komen...

Conclusie: je hebt het hier te maken met een onvervalste krentenkakker van het ergste soort, die als enig excuus heeft dat dit soort winkels het tegenwoordig dus heel moeilijk heeft om nog te kunnen blijven bestaan.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#19 Bericht door elsinga »

Hij zat, zoals hij het zelf al zei, "al 40 jaar in het vak" en heeft kennelijk de manier van werken al die tijd niet gewijzigd... Alhoewel toen de klant nog koning was.... Hmmm...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Koude douche of ben ik faut?

#20 Bericht door Math PD0MAT »

elsinga schreef:Nou ja, straks gewoon LED, gaat maar weinig aan kapot over het algemeen. ;)
Tenzij je per ongeluk iets uitschiet met het instellen van je voeding en er ineens 13V over 5x 1,2V lampjes staat :roll:

Maarre, als de kosten nou hoger gelegen hadden dan had ik je geadviseerd naar de consumentenbond oid te stappen. Maar om dat nou voor een lampje van 17,50 te doen... Het kan wel, uiteindelijk zou je je gelijk moeten halen. De vraag is natuurlijk of het de moeite waard is...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Koude douche of ben ik faut?

#21 Bericht door elsinga »

Het is jammer van die 17.50, maar inderdaad de moeite niet om er tijd in te steken...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Koude douche of ben ik faut?

#22 Bericht door Vertrokken »

Paul PD0PSB schreef:Een typisch voorbeeld van eindverantwoordelijkheid bij de klant leggen. Daar lijken Hollandse bedijven in alle sectoren heel goed in.
Da's ook de reden dat is probeer alles in Duitsland te kopen, nooit problemen en veel goedkoper :lol:

Plaats reactie