Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#1 Bericht door luistervink »

Eerder heb ik de fouten die in deze lijst stond doorgegeven. Na pas maanden hebben ze het aangepast. De lijst lijkt nu aardig te kloppen. De regionale omroepen zijn namelijk calamiteiten zenders. Bij landelijke problemen is Radio 1 dat.

De link hiervan is:

http://www.nederlandveilig.nl/downloads ... enders.pdf

Bij Radio Gelderland mist de frequentie 99.6MHz vanuit Zaltbommel. Jarenlang had Radio Gelderland geen goede ontvangst in Bommelerwaard. Totdat een helikopter invloog op de hoogspanningskabels. Toen dachten ze, o ja dat is waar ook Radio Gelderland heeft in deze omgeving een slechte ontvangst. Weten jullie hoe dat komt? Tijdens de zerobase planning waarbij nieuwe frequenties werden gedelfd was het uitgangspunt: Heeft een regionale omroep slechte ontvangst in een bepaald gebied? Dan gaan wij er voor kiezen dat dit zo blijft. Je ziet nu bij voorstel 52 dat nu Radio Noord-Holland na 10 jaar na dato gaat proberen dit op te lossen! http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... erbetering

Dezelfde situatie heb je in Leerdam. RTV Rijnmond heeft een offerte laten maken voor het aanvragen van een steunzender. Agentschap Telecom beweerde dat in deze locatie geen vrije frequenties meer beschikbaar waren. Zo ik begrepen heb moet je een computer dag laten draaien voor het vinden van lege FM frequenties. Uiteindelijk kwam de FM 95.1MHz naar voren. Zie verder https://www.cda.nl/drenthe/tynaarlo/act ... n-leerdam/ Uiteindelijk wil RTV RIjnmond de kosten niet betalen voor de steunzender omdat nogal veel geld gaat kosten. Ik begreep 10.000 euro?! Nu is het nieuwe argument dat in Leerdam de ontvangst nu opeens wel weer goed is. In Leerdam ben ik geweest om het in de praktijk te gaan testen. Op een Sony Radio ontving ik Radio Rijnmond wel maar in ruis, veel stereo ruis. Radio NL vanuit Eindhoven op de FM 93.6MHz spettert wat door het signaal heen. Ik heb gekeken hoe de antenne diagram is van Radio NL. Daaruit blijkt dat de zender ook nog eens deels gericht is op Leerdam. In Leerdam ontvang je nog snoer hard Slam FM via FM 95.2MHz.

Verder is er nog een foutje in geslopen bij Radio West. Die zond vroeger uit vanuit Den-Haag maar na 2003 niet meer. Toen gingen mensen klagen over slechte ontvangst. Kennelijk hebben die mensen een simpele draad antenne op hun stereo aangesloten dat er toevallig bijzat. Opeens moest Radio West in Den-Haag een extra FM zender hebben op de FM 89.0MHz dit terwijl ik zelf in Den-Haag een perfecte ontvangst had op de FM 89.3MHz. De 89.3MHz komt vanuit Rotterdam en niet Den-Haag. Voor mensen die nog een antenne willen gaan uitrichten is het wel handig om te weten waar de zendmast staat.

Verder werd er bij de zerobase aangeraden dat Omroep Brabant haar antennes zou gaan verhogen voor een optimalisering van de ontvangst. Maar dat is nooit ten uitvoer gebracht. Hogere vermogens mocht geloof ik niet.

Zie ontvangstkaart van Omroep Brabant (indicatieve ontvangstkaart)
http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/O ... rabant.pdf

Voor totaal overzicht:

http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/zerobase.html

Je ziet daarbij dat RTV Rijnmond de kaart dan ook wit gekleurd is. Bij de ontvangst kaart van 2013 (nieuwe update) zie je de FM 95.1MHz ingepland staan. Alleen voor de stad Leerdam zouden worden bediend. Wanneer wordt een steunzender ingezet? Wanneer het veel mensen betreft. Zo is in Hattem de ontvangst van Radio Gelderland niet helemaal optimaal maar gezien het kleine aantal inwoners blijft dat zo.

Verder tot slot: De zuidoosthoek van Friesland is niet meer bediend in ontvangst van de regionale omroep in Friesland. Dit komt deels door groot signaal gedrag. Het sterke signaal van Radio 1 drukt het signaal van de FM 92.2MHz grotendeels weg. In Irnsum is dat opgelost door het plaatsen van een extra zender in Irnsum op de FM 104.3MHz Radio 1. Op de zendmast Irnsum zit een antenne aangesloten op een radio toestel. Deze antenne staat gericht op Hoogersmilde waardoor ze Radio 1 weer kunnen doorgeven op de FM 104.3MHz. Ik heb dit in de gaten gehouden: Wanneer Hoogersmilde de lucht uit is dan geven zij niets meer door op de 104.3MHz!

In beginsel mocht er 400KHz gepland worden naast een bestaande zender. Echter zij kwamen er achter dat veel radio toestellen de signalen niet uit elkaar konden houden.

Rapportage van Broadcast Partners:

De inzetbaarheid van de frequentie Lingewaal 92,2 MHz (“Reserve LO”
bestemming) is getoetst.Deze blijkt nauwelijks voordeel te bieden en stoort licht op Lopik 92,6 MHz. Om die reden is gekeken of er een aanpassing mogelijk was. Die is gevonden in het verschuiven van de frequentie naar 92,1 MHz, opgesteld in Asperen. Er is dan meer vermogen mogelijk en de storing op Lopik verdwijnt.Bron http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/H ... WaalFM.pdf

Zo is voor een partij de FM 94.1MHz om die reden ook afgewezen in Roermond:

Uit deze derde analyse komt met betrekking tot de frequentie Roermond 94.1MHz naar voren dat deze uitsluitend inzetbaar is op dezelfde site als die van Roermond 94.5MHz (Radio 4). Echter vanwege het grote vermogensverschil is Roermond 94.1MHz niet meer inzetbaar.

Ontvangstkaart regionale omroep in Friesland:

http://radio-tv-nederland.nl/zerobase/O ... ryslan.pdf

Toen zij uitzonden vanuit Hoogersmilde was de ontvangst PERFECT. Ook in de locaties waarbij zij beweerden dat de ontvangst niet mogelijk zou zijn! Als je een oproep doet op de radio dat de ontvangst slecht is krijg je altijd wel veel meldingen zo ook hier. Het was de regionale omroep mijn inziens er om te doen dat de ontvangst sterk zou zijn in Leeuwarden. Nu zij uitzenden vanuit Irnsum is het vermogen verschil met Radio Continu 92.4MHz niet meer gelijk. De ontvangst van de regionale omroep is beter geworden toen Radio Continu ging uitzenden in Hoogezand. Radio Continu is nu van plan het zendvermogen op te krikken naar 5 kilowatt. Toen ging RTV Noord klagen dat de ontvangst in Hoogezand niet meer goed is omdat mensen hun signaal niet meer kunnen krijgen. Echter volgens de wet is er pas sprake van grootsignaal gedrag bij vermogens met meer dan 10 kilowatt! Dus het argument was dan ook afgewezen. De correspondentie die in beginsel stond op AgentschapTelecom.nl is verwijderd. Reden? Onduidelijk.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#2 Bericht door pa1bvm »

de crisis is toch net afgelopen ???

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#3 Bericht door luistervink »

Dat denk ik niet? Is dat zo? Dan zal dat komen doordat ik niet meer luister naar de regionale omroep?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Watte doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#4 Bericht door PA0RAB »

OM's
Het is dacht ik algemeen duidelijk rond de rampenzenders. Zij zijn een ramp.Is er ergens in de regio wat aan de hand dus De noodontvanger aan. Met het reserve setje batterijen uit het noodpakket van postbus 51 De regionale rampenzender geeft geruststellend Boinky Boink music Onder het gekweel van een plaatselijk bekend kroegzanger gaat de telefoon en schuiven stinkende rookwolken voorbij . Je schoonzus oet Borgercompas vraagt wat er hier aan de hand is Een wijk moet ontruimd worden en de bussen staan klaar. Op de noodzender wordt Volendamse Nick vervangen door de Capelse Rica die haar verloren liefde een trap na geeft.
Moet een trucker uitwijken voor een gehaast autootje gevolg file van het strand tot Rotjeknor. ook wel 010 Geen Enkele info waarom je vaststaat dus vele gekken die graag gek doen om toch thuis te komen
Toch ineens info Politie gaat extra controleren op sluipverkeer van vrachtverkeer Dus staan er nog een paar wegen potdicht.
De mentaliteit doet mij sterk denken aan de BB tijd In grijze overall met helm op de mensheid redden van de Rus en zijn bom.Het liefst op zo'n onnozele manier dat er niets re redden viel en je als gediplomeerd Helper in oorlogstijd zelf als eerste onder de tafel het loodje legde.

Er zijn mensen vakmensen die een uitstekende risico analyse hebben ,maar toevallig bij de bedrijfsbrandweer werken DUS... en die betweterige spuitgast is alleen lastig totdat .... .
Ook is het een zaak van euro's wat kost het en wat levert het op
en vaak ook een misplaatst prestige dat echt levensgevaarlijk is
Het is doorgaans altijd praten achteraf ,de slager en zijn gehakt enz
Poog het heren kennen heren matengedoe eens te doorbreken. Zo dat is genoeg gespuid
Het is hier in Europoort wachten op de klap
Misschien wordt men volgend jaar wijzer.

Ieder een Prettige jaarwisseling
73 de Ruud PA0RAB

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#5 Bericht door PA1LH »

Mijn was vroeger ook lid van de BB, en volgens hem sloeg het ook nergens op.
Liep hele dag briefjes van A naar B te brengen en weer terug, alsof er nog iets van communicatie mogelijk was in het geval van een nucleaire aanval in die tijd.

Wat ook altijd lachwekkend is, is het feit dat wanneer er ergens het luchtalarm afgaat vanwege een grote brand bijvoorbeeld, de mensen juist naar BUITEN gaan ipv naar binnen om de radio dan wel tv aan te zetten.
Het is tenslotte veel mooier om die brand te gaan bekijken, liefst van zo dichtbij mogelijk, want ja je wilt er wel mooie foto's van kunnen maken.
Leon - PA1LH.

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#6 Bericht door luistervink »

Zendamateurs kunnen bij rampen ook altijd nog helpen zoals in Zeeland ooit lang geleden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nou, nou "luistervink"..........

Lees-luister en huiver...........

=====
Op 8 december 1972 was er weer eens ontploffing van de droogkamer van de kruitfabriek in Muiden. Er vielen 2 doden en 3 zwaargewonden. ook was er grote schade in Muiden en algemene verontwaardiging over de ramp.

Ik weet het nog goed, ik was bezig in onze electronische werkruimte in Lapershoek ( Radio Veronica ) bezig om studio apparatuur te repareren. En opeens kwam er iemand binnen die riep;" de kruitfabriek is weer ontploft!". Mensen in 't Gooi weten dan precies wat er bedoeld wordt. Behalve de politie en de brandweer werd ook de BB ingeschakeld. Nu wist ik dat de BB ( Burger Bescherming ) z'n communicatienetwerk had "boven" in de FM band. Ergens in de buurt van 108 mHz. Dus ik gauw een FM ontvanger aangezet en wat zich toen afspeelde tart elke beschrijving. Hoe vreselijk amateuristisch dat ging. Bij een echte ramp !
Ik heb toen gauw een cassette recorder gepakt en alles opgenomen. Maar naarmate de ochtend vorderde begon ik me steeds meer te ergeren. Nu heb ik toch zowiezo iets tegen autoriteiten ( tijdens en sinds Veronica heb ik dat ontwikkeld ) en bedacht mij dat het leuk zou zijn om dit gedoe maar eens in de openbaarheid te brengen. Ik heb toen de legendarische Peter Flik van de VPRO radio gebeld, ik kende hem, en hij wilde dolgraag de tape hebben.
Op 15 december zaten m'n opnamen in "VPRO vrijdag". En daar waar gesproken wordt over "een luisteraar", nou dat was ik.
Hier is de opname, vergezeld van een foto van onze werkplaats in Lapershoek.

De steeds terugkerende stem van de BB meneer was bleek mij later van een in t'Gooi en bij de VRZA bekende zendamateur. Dus zendamateurs zijn niet in alle gevallen "slim".
Maar ja, het was 1972 hé?. Niks geleerd zeker van 1953...........

O, ja, de BB is reeds lang geleden opgeheven, ja de mast van ze in Hilversum staat er nog aan de Diependaalse laan.

=========
Opname(1972 ) Juul - PE0GJG en uitzendrechten:© VPRO

http://www71.zippyshare.com/v/40922331/file.html


Juul - PE0GJG

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#8 Bericht door PA3BAS »

Hoe Veronica en de VPRO elkaar kunnen vinden. Op andere vlakken toch wel tegenpolen, zeker in die tijd.
.... But will it blend?

Theo

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#9 Bericht door Theo »

Heerlijke opname :D
Dank Juul.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#10 Bericht door PA2OLD »

Juul, zijn dat tapedecks daarboven op dat schap?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

Yes, Telefunken M24.


Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#12 Bericht door PA2OLD »

Ah, fijne machines, heb ik eens gebruikt om samen met een revox A77 een programma voor een klein theater klaar te maken.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2OLD schreef:Ah, fijne machines, heb ik eens gebruikt om samen met een revox A77 een programma voor een klein theater klaar te maken.
Ja, mooie apparaten. Wij hebben er nog een stuk 4 en werkend.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#14 Bericht door PG0DX »

Tnx opname juul !

...die opname bracht me aan het lachen/huilen...en dat tijdens de boekhouding ...

Grt Henry

Paul PD0PSB

Re: Wat te doen in een noodsituatie? www.crisis.nl

#15 Bericht door Paul PD0PSB »

Geweldige opname Juul.

Zonder je toelichting was ik ervan uitgegaan dat het een satirisch radiohoorspel van Wim T. Schippers was ;-)

Tegelijkertijd een triest voorbeeld van "belangrijkdoenerij" gefinancierd uit algemene middelen.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie