Ha Johny,
Klopt wel maar verhaal is wat breder.
Bourdonmuziek wordt ermee gespreeld, in feite de eerste vorm van akkoorden, dus met een aantal vaste begeleidingstonen.
Verwant aan de doedelzak, die we kennen in diverse uitvoeringen (eigenlijk niet de Schotse want die is wel zeer volumineus), komt de draailier ook in vele landen in diverse uitvoeringsvormen voor. De Hongaarse is van heel ander model dan de Franse bijvoorbeeld.
De begeleidingssectie die ik noemde wordt gevormd door één van de snaren (trompetsnaar) en het kammetje waarover deze gespannen is. Deze trompetkam steunt met een deel op het bovenblad maar wordt 'gelicht' als de snelheid van draaien wordt verhoogd. Door nu in segmenten van de omwenteling te versnellen en te vertragen kan met de trompetkam een begeleidend ritme, min of meer snerpend op klankhoogte, laten weergeven.
De melodie wordt gespeeld met het toetsenbord met één of meerdere snaren. De 2 of 3 extra bourdonklanken worden continue weergegeven en soms zijn nog weer extra "resonantie" snaren op de kast aangebracht om het geluid voller te laten klinken.
In de middeleeuwen was het eigenlijk/dikwijls het instrument voor blinden en misschien ook bedelaars e.d. later is het instrument toch ook wel populair geworden en vooral in de volksmuziek.
De draailier wordt vaak bespeeld in kleine gezelschappen, b.v. met een trekzak,
De instrumenten zijn naar eigen ontwerp en bouw.
Ja, zendamateurs kunnen ook akoestische zenders bouwen, laag vermogen, portable, human powered, QRP?
Op moderne wijze bespeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=ypuaJLHK_LQ