meer leden met muziek hobby ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#76 Bericht door PD7CW »

Vandaar dat ik moest kiezen tussen PD7CW of PD9CW, de 7 laat zich in morse wat makkelijker timen, dus de 7

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#77 Bericht door PD7CW »

Robert schreef:Voor wie de serie Black Sails niet kent:
http://www.youtube.com/watch?v=On_Lh1wiSjk
Of slechts het nummer: http://www.youtube.com/watch?v=PBmzzrU3gR8
Ook modern draailier :wink:
Helaas laten de moderne toepassingen niet veel heel van de oorspronkelijk draailier kwaliteiten, vandaar dat ik al enige tijd aan het zoeken ben naar een mooi nummer met originele muziek, ook de trompet horend.
Het valt niet mee iets te vinden, ik ontdek dat de beste muziek alleen op CD lijkt voor te komen maar, ik zoek nog even door.

Kalimba,
Ook nog zo'n instrument dat ik bespeel met een wel héél aparte link naar onze hobby!!!
Niet als akoustische zender maar "demodulator", what about that!!!!!

Kalimba of ........

PD&CW

Robert
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2007, 07:45
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: meer leden met muziek hobby ?

#78 Bericht door Robert »

Misschien niet, maar het is wel leuk om zo'n "apart" instrument zo aanwezig te horen in iets moderns.

Zo'n kalimba lijkt me vreselijk spelen, doe mij maar gewoon toetsen :mrgreen:
Groeten Robert

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#79 Bericht door PD7CW »

Uiteraard is het mooi dat de draailier eigenlijk een derde fase ingaat, van bedelaarinstrument naar volksmuziek en naar de moderne muziek!

De kalimba wordt ook wel duimpiano genoemd.
En ja Robert, je krijgt er net als bij een gitaar bespelen eelt van op je fleken.

Interessant is dat vroeger voor modelbesturing toongemoduleerde zenders gebruikt werden, ja, we knutselen al een tijdje.....
De collega's in de US gebruikten in feite in geïnverteerde kalimba als demodulator voor de tonen.
Het tongenrelais.
The in resonantie zijnde tong 'tipt' een contact aan om een functie van een stuurmotor (linksom of rechtsom) uit het tonen scala te onderscheiden. Selectief? Ja, zeer selectief, en eigenlijk selectiever dan onze Europese (Schumacher) filters.
En de oude modelbesturingzender werd dus ook weer ................. je raad het al.................. met de duimen aangestuurd.
De Kalimba is dus eigenlijk een modelbesturing zender en het zou geen moeite kosten een model zonder vergunning (PD / N?) te besturen als we geluidsoverdracht gebruiken.
Bijlagen
Schumacher LC toonfilters met relaisuitgang
Schumacher LC toonfilters met relaisuitgang
MEDCO reedbank USA
MEDCO reedbank USA
Kalimba of 'duimpiano'
Kalimba of 'duimpiano'

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: meer leden met muziek hobby ?

#80 Bericht door coolepascal »

hmmm appart.
Ik heb dat wel eens gezien, maar iemand die echt zo'n ding speelt is toch bijzonder.
Ik geloof niet dat ik er goed aan doe nog meer instrumenten te leren bespelen.
Als ik hier in de woonkamer even om mij heen kijk.... het gaat echt helemaal fout hier, ik tel meer dan twintig instrumenten :roll:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#81 Bericht door PD7CW »

Pascal,
Ik denk dat het er uiteindelijk om draait of je gevoel voor muziek hebt en er plezier aan ondervindt instrumenten te bespelen. De voldoening kan een volkomen individuele belevenis zijn en je de drive geven om door te gaan.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: meer leden met muziek hobby ?

#82 Bericht door PC1TK »

PD7CW schreef:Pascal,
Ik denk dat het er uiteindelijk om draait of je gevoel voor muziek hebt en er plezier aan ondervindt instrumenten te bespelen. De voldoening kan een volkomen individuele belevenis zijn en je de drive geven om door te gaan.
Plezier is volgens mij de grootste drijfveer om met muziek te beginnen .
Mijn nek haren gaan ook om hoog staan als ik hoor dat kinderen naar "DE" muziekschool MOETEN . Dat men er week na week tegen aan zien om weer naar die muziek school te moeten gaan , en door ouders elke dag weer gedwongen worden om te oefenen . Je mag ze rustig stimuleren maar dwingen ? Om mij heen zie ik nog al wat mensen die moesten leren een instrument te bespelen , daar uren in staken maar geen vinger meer willen uitsteken naar een instrument en zich totaal niet meer voor muziek interesseren .

Ik heb daar al eens een stevige discussies over gehad met een muziekleraar van de muziek school .
Ik ging daar nooit heen als een van de weinigen van de lagere school . Tot verdriet van de leraren want dat hoorde bij een gedegen ( roomse) op voeding .
Terwijl ik woensdag middag zat te vissen gingen veel naar de muziekschool met grootte tegen zin . Mijn oom leerde mij wat spelen op een elektronische harmonium .

En raad een wie als enige van mijn klas nog speelt ? En enkele ouders ooit eens goed te kakken zette door dat die echter het oefen orgeltje stapte van het school koor ? ...Zat niet op de muziek school en speelde veel beter als hun kroost ? Ik had plezier in wat ik mocht doen . Mijn klasgenootjes niet in wat ze MOESTEN doen . Had ik dan weer moet voetbal .. Ik MOEST op voetbal ! raad een wie morgen avond NIET voor de TV zit ? Omdat ik niks met voetbal heb het eigenlijk HAAT .

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#83 Bericht door PD7CW »

Positiever Johny, ................ en meer vanuit jezelf.

Muziek kun je maken maar is voor mij eigenlijk een uiting van kunst. Als je drijfveer langer is kun je het instrument maken, nog langer? Dan ontwerp je het instrument ook.
Ja, eigenlijk vind ik zelf dat zelfs dát niet genoeg is, dus ik ontwerp en bouw ook maar de apparatuur om het instrument te maken.

Om mijn draailieren (de twee op één van mijn foto's) te bouwen heb ik dus een kopieer zaag- een freesmachine ontworpen en gebouwd om de tangentenkasten te maken. Masters zijn de sjablonen die vorm en positie van de onderdelen bepalen. Op deze wijze is de nauwkeurigheid beter dan het volledig met de hand bouwen van het instrument.
Hetzelfde geldt voor de elektronica, veel meetapparatuur ontwerp en bouw ik zelf om het volledige traject ‘onder controle te hebben’.

Alles wat ik doe vind ikzelf kunst, alleen de laatste fase van een project geeft mij de minste ‘rommel of stof’, het werkelijk toepassen of bespelen van het resultaat.
Dat kan dus het bespelen van een duimpiano zijn maar ook het bedienen van een seinsleutel. Morse leren is daardoor hetzelfde als het leren bespelen van een instrument, beide tot doel iets ‘over te brengen’. Het bespelen of beheersen is voor mij het hoogst haalbare, de afronding.

Soms ga ik korter door de bocht, pak een accordeon, gewoon omdat er al heerlijk veel knoppies op zitten.
Is het bespelen van een accordeon dan moeilijk?
Nee, eigenlijk niet, je kunt vrijwel nooit ‘missen’, raakt er altijd wel één. Alleen de goeie knoppies raken is in het begin een beetje lastig.

Muziek maak ik eigenlijk pas vanaf mijn 45tigste, rommel en stof al mijn hele leven!!
Als we maar voldoening hebben in hetgeen we doen, het is voor mij om het even.

Cees

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: meer leden met muziek hobby ?

#84 Bericht door pa3kc »

http://youtu.be/ccenFp_3kq8

Vroeger als kleine qrpieter keyboard/synthesizer les gehad. Ik vond het altijd leuk om alles wat ik op tv zag of op de radio hoorde na te spelen op mijn keyboards. Later kwamen de Synthesizer greatest albums uit, dat was een leuke tijd.

Nu oefen ik af en toe op de gitaar wat. Maar een keyboard vind ik nog steeds een veel fijner instrument.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: meer leden met muziek hobby ?

#85 Bericht door coolepascal »

Johny schreef: raad een wie morgen avond NIET voor de TV zit ? Omdat ik niks met voetbal heb het eigenlijk HAAT .
Johny krijgt bij deze officieel helden status :!:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: meer leden met muziek hobby ?

#86 Bericht door PC1TK »

pa3kc schreef:http://youtu.be/ccenFp_3kq8

Vroeger als kleine qrpieter keyboard/synthesizer les gehad. Ik vond het altijd leuk om alles wat ik op tv zag of op de radio hoorde na te spelen op mijn keyboards. Later kwamen de Synthesizer greatest albums uit, dat was een leuke tijd.

Nu oefen ik af en toe op de gitaar wat. Maar een keyboard vind ik nog steeds een veel fijner instrument.
Kwam ooit elke week iemand bij ons langs om mij weg wijs te maken met noten en dat over te brengen op het Orgel wat Pa voor me kocht . Het was een accordeonist . De mij vooral leerde dat muziek maken leuk moest zijn en plezier in je leven moest toevoegen . Wat zusje lief dus niet had op de muziekschool. Keyboard had je toen nog niet . Na ja je had een toevoeging op mijn Solina en dat werd een Keyboard genoemd . Synthesizers waren onbetaalbare en erg groote dingen . Je was heel wat als je een electronics Orgel had . Had er later een yamaha Keyboard bij . De Solina was na 16jaar een eminent geworden . Maar pas toen ik een Technics Keyboard kocht raakte het orgel uit de gratie . Heb nog een Roland D-50 er bij gehad en nu een E-50 . En ook echt het mooiste bezit wat ik heb . Maar ook twee gitaren aan geschaft en rammel daar ook wel eens wat op . Maar Keyboard blijft mijn mooiste . Alleen werd mij bij aan koop verzekerd dat het geen keyboard meer is maar een Workstation .

Maar eens lekker uit leven op mijn zwarte Ibanezz .. verstrekker op HARD !! Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk .....
Als ik buiten kom lacht de buurvrouw mij wel eens toe ... Was het weer zo een dag buurman !! ze hoort het aan het deuntje wat ik dan speel.
En soms vraag ik hoe is het buuf ? Och buurman ik wou dat ik een zwarte Ibanezz had !! dan weet ik genoeg !

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#87 Bericht door PD7CW »

Johny,

Mijn Weltmeister QRP kan altijd mee, zelfs in een twee persoons toerkano bij de kampeeruitrusting.
Enigszins beperkt in het bereik, 2 octaaf 32 bas, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met de klank, en............... hij loopt op boterhammen.

Cees
Bijlagen
Weltmeister.jpg

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: meer leden met muziek hobby ?

#88 Bericht door PC1TK »

PD7CW schreef:Johny,

Mijn Weltmeister QRP kan altijd mee, zelfs in een twee persoons toerkano bij de kampeeruitrusting.
Enigszins beperkt in het bereik, 2 octaaf 32 bas, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met de klank, en............... hij loopt op boterhammen.

Cees
Blijven schitterende instrumenten .
En een blijft ook een prijzig instrument . kan voor 200 al een goede keyboard kopen , Gaat niet op voor een accordeon .

Dit is de mijne onbekend merk kreeg ik ooit .

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: meer leden met muziek hobby ?

#89 Bericht door PD7CW »

Hier, moet je nou kijken, wanneer gaan we optreden?
Mijn N instrument heb je gezien, dit is the F.
Gelukkig hebben we in de muziek geen rare beperkingen zoals in de 40 m als N zendamateur
Bijlagen
Weltmeister 80 bas
Weltmeister 80 bas

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: meer leden met muziek hobby ?

#90 Bericht door PC1TK »

Erg goed ben ik niet op deze 6 bas . mijn linkerhand wil niet zo snel mee als over de toetsen .
Heb er nog een originele koffer bij . Is mij al geld voor geboden want schijnt erg oud te zijn .. Maar ja weg doen kan altijd nog .

Plaats reactie