Mening: drank vanaf 18 jaar

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.

Onder de 18 NIKS?

Goed
20
65%
Niet Goed
11
35%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Mening: drank vanaf 18 jaar

#1 Bericht door PE2AAB »

Ik was zo eens benieuwd naar de mening hieromtrent van radio geïnteresseerden.

Mijn mening;
Ik ben ook jong geweest en nooit geen problemen ondervonden. Het ligt een stuk aan de opvoeding.

Wat me heel duidelijk opvalt is, vanwege het feit dat je in een kroeg onder de 18 niks meer krijgt, dat de zuipketen zwaar in opkomst zijn.
Bij ons net over de grens kun je alles gewoon verkrijgen en dat wordt dan ook gedaan. Op het fietske naar Bels om drank te halen.
Deden wij met vuurwerk ;-)

Hoe meer verbod, hoe meer misbruik heb ik het idee.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#2 Bericht door PA3BAS »

Er is uit onderzoek gebleken dat het niet goed is voor je hersens. Als je veel drinkt in je jeugd kan je zakken van hbo-niveau naar mbo-niveau. Daar heb je dus de rest van je leven mee te maken. Ik vind het dat niet waard, dus mag mijn zoon helemaal niks. (hij is nu zes jaar hoor, dus dat valt wel mee...;))

Als kind gingen mijn ouders er niet zo streng mee om, en uit opvoedkundig oogpunt is dat eigenlijk best wel goed. Een 'verboden vrucht' maakt dat kinderen het juist gaan proberen. Ik vond bier en wijn gewoon ronduit vies. Vond....Dat is later helemaal goedgekomen :mrgreen:
.... But will it blend?

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#3 Bericht door PD4M »

Als ik niet zo veel gezopen had, had ik nu F gehad.............
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#4 Bericht door PE2AAB »

PD4M schreef:Als ik niet zo veel gezopen had, had ik nu F gehad.............
:-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2558
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#5 Bericht door PA5COR »

Ik drink geen alcoholische versnaperingen mer sinds ik 27 jaar was.....;)
Mijn zoon slechts sporadisch.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#6 Bericht door pa5cal »

Ik drink nooit alcohol, het is de laatste legale drug niet dan?

-P

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#7 Bericht door PC1TK »

Ik dronk zelf ook voor mijn 18de maar dat was alle maal niet erg schokkend . Kwam op mijn 17de ooit straal bezopen thuis en me ouwe heer was des duivels . Ging in de woon kamer lang uit en me vader riep constant hij is dronken ****** . Maar me moeder keek over de stoel heen en zei das beter als gek . Werd ziek , met alle gevolgen van dien . Normaal was mams er dan om spul schoon te maken . NU niet dat was enige verschil . Veder hoop lol om gehad , nooit weer gebuurd . Had er ook geen aardigheid in .

Coma zuipen ? dat was mij dus nooit gebuurt .. waarom niet ? Als ik een kwart liter zware drank op had was ik meerdere malen over mijn nek gegaan . Twee flinke sloken aan een fles berenburger in over moet was al genoeg om mij voor de rest van de avond uit te schakelen . Ging ook direct over mijn nek . Ik vind schokkend dat jonge kinderen dit voor elkaar krijgen , daar moet toch enige oefening aan voor af gegaan zijn ? Ik heb een dubbel gevoel bij deze maatregel . Ik zie het meer als een opvoedkundige maat regel . Maar niet voor de jeugd maar voor de ouders . Die het over grootte deel van Nederland echter niet nodig heeft . Of het dus nu ook echt nodig is ? .Daar heb ik dus en dubbel gevoel over . Als ik dan weer cijfers lees over coma zuipen dan is het blijkbaar nodig . Maar als ik dan bij bekenden om mij heen kijk ... ja dan weer niet .

Dat het dan van deze tijd is !! Daar heb ik echter de meeste problemen mee . Ik ben al bevooroordeeld als het over drank gaat . Heb al diverse geliefde familie leden verloren aan de drank . Ook mijn jeugd is beïnvloed door een vader die alcoholist was . En alle verhalen zijn het zelfde , op te jonge leeftijd aan het zuipen geslagen . Want in hun jeugd was je pas een kerel als je flink dronk . Alleen het gebrek aan geld en armoe waar ze in op groeiden zorgde er voor dat ze niet elk wiekend laveloos in huis kwamen . Oud werden ze niet . En een paar daar van waren mij erg dierbaar . Pa leeft nog wel zo ver ik weet van de drank af maar geen contact . De zin drank maakt meer kapot als je lief is ! ik weet wat dat betekend . Ik zelf dronk al nooit veel maar al wel 15 jaar zo goed als niks meer .

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#8 Bericht door PF9ZX »

Gewoon niet drinken gaat vanzelf toch ?

Zo heb ik het ervaren en nog steeds. Nooit gedronken omdat het gewoon ronduit walgelijk smerig is. Net als roken trouwens.

Er zijn van die zieke geesten die zeggen dat je het moet leren om het lekker te vinden ...... wat is dat nu weer voor klinkklare onzin. Het is niet verplicht om te drinken hoor. Smerig is smerig dus waarom, en vooral en voor wie, zou je het "moeten" leren ?
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#9 Bericht door pa1bvm »

ik drink bijna nooit drank die jonger is dan 18 jaar ..
goed Schots water moet toch minimaal 18 jaar oud zijn ..

je mag wel een zender bedienen en 80 km per uur op een brommer rijden ..
maar je mag geen biertje ..

ik begrijp de maatregel , of het werkt ..... hmmmm ik verwacht het niet

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#10 Bericht door PD0JSB »

ik heb behoorlijk van alcohol genoten , in militaire dienst , tja , de escadrons bar naast je slaapkamer , dan veel buitenland werk , dan kom je er achter "dorst is erger dan heimwee", een redelijk excuus :lol: (heb in een discotheek gewerkt en ook hier gezien wat drank kon doen , dit maakte me iets wijzer , nl 1persoon op de 4 kan absoluut niet met drank omgaan , en gaat eens in de 5 jaar door drank in de fout , op welke manier dan ook )

Dan kom je er achter dat vrouw lief in verwachting is , en dan gaat het over een andere boeg , dan moet je er ten alle tijden zijn voor je geliefde en je nakomelingen , dan wordt drinken iets voor festiviteiten maar met meer verantwoording .

Nu drink ik nagenoeg geen alcohol meer .
filosofie hierachter : A "ik heb geen drank nodig om brokken te maken !!!!" B mijn rijbewijs is mijn "jachtvergunning"

ik ben voor de 18 jaar regel , of het werkt of niet , achteraf is het de beste manier
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#11 Bericht door PC1TK »

PD8MJW schreef:Er zijn van die zieke geesten die zeggen dat je het moet leren om het lekker te vinden ...... wat is dat nu weer voor klinkklare onzin. Het is niet verplicht om te drinken hoor. Smerig is smerig dus waarom, en vooral en voor wie, zou je het "moeten" leren ?
Nou !! Dat is een zin die ik regelmatig gebruik . Moet leren drinken was iets wat tegen mij vaak gezegd werd als het om bier ging . Maar als ik het rook had ik al genoeg ging zo wat over me nek . Net als dat hoort er bij ... drank is wellicht lekker bij bepaalde kost of gelegenheden en mag van mij ook . Maar het hoort echt nergens bij . Ik kan daar echt boos om worden als men mij probeert drank op te dringen onder de mom ja dat hoort er bij ! Had dat eens op een feestje van een 10 jarig bestaan van een groot audio merk . Champagne dat van de F1 waar men een team sponsorde . Ja dat hoort er bij ! mooi dan hoor ik er niet bij tot ziens ! rechtsomkeert en naar huistoe . Je moet maar een ding eigenlijk leren drinken . Genoeg PUUR water dat drink ook niet genoeg .

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#12 Bericht door PC1TK »

pa1bvm schreef:ik drink bijna nooit drank die jonger is dan 18 jaar ..
goed Schots water moet toch minimaal 18 jaar oud zijn ..

je mag wel een zender bedienen en 80 km per uur op een brommer rijden ..
maar je mag geen biertje ..

ik begrijp de maatregel , of het werkt ..... hmmmm ik verwacht het niet
Mee eens ... behalve ! 80 op een brommer mag niemand . Oké deed ik ook en deed dat maar al te graag . Al die maarteregelen tegen de brommer jeugd ik heb er aan mee geholpen . Maar tegenwoordig ben je je rijbewijs kwijt als je 30KM te hard op een snor of bromfiets rijd . Heb nog een oude plof . keurig 49 km tegen en 51 voor de wind . Maar had ook al plannen om die toch wat ........

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#13 Bericht door PD4NX »

Alcohol is een harddrug. Ben je verslavingsgevoelig (al dan niet erfelijk bepaald), dan is het risico groot om in een destructief patroon te vervallen.
Een goede sociale achtergrond is zeker nog geen garantie om nooit een verslavingsprobleem te krijgen (en dat kan in vele vormen).
De boze buitenwereld/samenleving wemelt van valkuilen. Een verslaving is een methode om tijdelijk aan die valkuilen te ontkomen, maar slaat altijd dubbel zo hard terug.
Geniet maar drink,eet,leef met mate is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Het streven naar een humane samenleving is nog ver zoek.

Zelfs een hobby kan verslavend zijn.

Zo, nu een sigaretje om mezelf te belonen voor dit stukje. :oops:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#14 Bericht door PA3DAT »

Nú begrijp ik waarom ik pas de derde keer slaagde voor F... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Mening: drank vanaf 18 jaar

#15 Bericht door PA1 »

Ik drink meestal alleen maar bier als alkoholische versnapering en heel enkel een Beerenburger met 7-up, niet klare want dat vind ik te sterk. Mijn dochter van 19 drinkt zo nu en dan ook een biertje en mijn andere dochter drinkt heel enkel 's een breezer. En daar heb ik niets op tegen want anders doen ze het wel ergens anders. Roken doen ze gelukkig nog niet, er mag bij mij in huis ook niet gerookt worden.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie