Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
ervik
Berichten: 43
Lid geworden op: 01 jun 2013, 20:38
Locatie: Belgie

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#91 Bericht door ervik »

Hier ook een sukkel;

88-3
Hulp-adm. met tikkelateur. (zo'n ouwe voor dikke armen en kromme vingers)
Eerst naar de Willemien in Ossendrecht.
Toen het 129e afd veldart. op de Joh. Post in Steenwijk.
Tegenwoordig hoofdkantoor van de Minister.
Tijd braaf uitgezeten.

Ervik ON-Land (vrijwillig, niet gevlucht) :lol: :lol: :lol:
UBA LIDNUMMER: ONL11960,
Siemens E309A,Siemens E311B,Telefunken E639aw/2,
Wellbrook ALA 1530 Loop.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#92 Bericht door KI6APR »

KI6APR schreef:Heb dit onderwerp even gemist omdat ik een hele tijd niet op dit forum gekeken heb.
Even een aanvulling nadat ik de moeite heb genomen om alle andere berichten te lezen. Er zitten interessante verhalen tusssen. Er schiet mij ook te binnen dat kort na de opleiding in Ede moest ik naar Seedorf (41ZVE) en als Radio Telefonist Telexist maakten we deel uit van het BK NET (Berichten Kantoor Net). Dat is voor een Companie, of Eskadron zoals dat bij de Cavalerie heet, 2 personen. Maar 1 van die 2 personen had een militair rijbewijs. Mijn "chauffeur" die de vorige zou aflossen, zat in de trein die gekaapt was bij Wijster (1e treinkaping in 1975). Hij is dan na de kaping onslagen van de militaire dienstplicht, zodat ik zonder chauffeur/radio telefonist telexist zat tijdens een divisie oefening in Duitsland (november 1975). Er werd een korporaal TSer aangewezen als mijn chauffeur die helemaal niets van de radioapparatuur en procedures af wist. Ik heb dan ook lange dagen moeten spelen met de radio en telexapparatuur. Ach, je moet dan ook wel wat over hebben voor de hobby en niet zeuren dacht ik maar.

Het weer was bijzonder goed tijdens die oefening die 2 weken duurde. Er werd gerust tijdens het weekend (codenaam: ijskast). Het was eigenlijk net een velddag die 2 weken duurde. Steeds verkassen en het "antenne park" weer opzetten en de 1 tonner (WEB) camoufleren.

Ik heb nog 3 foto's bijgevoegd. De onderste is een foto van de 1 tonner geparkeerd in het bos. De middelste is een foto van het interieur (de camera had helaas geen groothoek mogelijkheid) Je kunt de telex zien met een stukje van de radio nog in beeld. Ik had een low band vhf radio (26 MHZ tot 80 MHz geloof ik) met 30 Watt zendvermogen (RT3600). Als een Eskadron hadden we geen HF. Er was wel plaats voor aan de linker kant. Ik geloof dat een bataljon en hoger beide had vhf en hf. Het camping gas ding rechts van de telex was geen onderdeel van de standard uitrusting maar we hadden een ritselkissie met een voorraad brood, beleg, eieren en koffie zodat we zelf ons ontbijt met koffie konden maken. De bovenste foto is een moment waarbij we moesten wachten op nieuwe orders. Mijn chauffeur (de korporaal leunend op het spatbord) met rechts ernaast die lange dat was ondergetekende. Het had ook wel voordelen om lang te zijn. Ik hoefde nooit te dribblen bij het naar rechts richten op de appel plaats. Wie in dienst gezeten heeft weet precies waar ik het over heb.

73
KI6APR
Bijlagen
Wachten Divisie Oefening 1975.jpg
Mijn Shack Divisie Oefening 1976.jpg
Divisie Oefening 1975.jpg
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#93 Bericht door KI6APR »

PH0RAL schreef:Na het slagen van de telexistenexamen (180 aanslagen p/m met maximaal 5 fouten in 10 minuten)
Dat hadden wij ook bij de landmacht en als je voor die test slaagde, dan kregen wij extra vrij. Dus wanneer er telextypen op het rooster stond hoefde je niet meer naar die les. Het is ook zo dat je tegen het maximum aanzat voor wat de telex aan snelheid kan halen. Dat heeft te maken met de baudrate en omdat het puur mechanisch is. Er was immers geen buffer geheugen zodat het zaak was zo regelmatig mogelijk te typen. Je voelde gewoon de weerstand bij het indrukken van de toetsen wanneer je tegen het maximum aanzat. Maar dat kan misschien ook nog verschillen bij verschillende machines (merken en modellen).

Als zendamateur (PA0PWR) en daarvoor als luisteramateur (NL4647 geloof ik), was ik al met radio en RTTY aan het spelen zodat de opleiding in Ede er mooi op aansloot.

73
KI6APR
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#94 Bericht door PD3JH »

lichting 83-3
Rijopleiding ya4440 in Harskamp daarna opleiding Troposcatter op de Elis Beekman met z'n tweeen.
In Eibergen bijgeschoold naar bedienaar straalverbinding en toen veel in Duitsland gezeten om verbinding van de noordduitse laagvlakte naar den Haag te realiseren via Troposcatter installatie.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 386
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#95 Bericht door pd0rh »

86/10 aangetreden bij de Koninklijke Marine....in 87 omgeschoold naar de verbindingsdienst, Ook wij moesten 150 aanslagen rammen op de Siemens T100 volgens mij staat die ook op de foto...Tevens leerden wij toen ook morse, de instructeur had toentertijd een end hout waar op de tafel mee werd geslagen zodat wij klassikaal tempo konden houden. Het is er dus als het ware in geramd hihi. Voor het nemen kregen wij een koptelefoon op met standaard berichten die wij uit typten op de telexmachine die standalone gebruikt werd. Ook het morse via de seinlamp en het lezen van seinvlaggen werd ons toen bij gebracht.

Weet nog goed hoe je aan boord met windje 7 door de radio liep met ponsbandjes om je nek van de Omroep telex naar de intership telex om het berichten verkeer te realeren....

Vandaag de dag nog steeds in dienst en sinds 2005/2006 werkzaam als ICT'er in Stroe nabij Garderen....

73 Ruud PD0RH
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#96 Bericht door PA0FRI »

pd0rh schreef:Vandaag de dag nog steeds in dienst en sinds 2005/2006 werkzaam als ICT'er in Stroe nabij Garderen....
Bestaat het Stroese Zand nog? Het zal in de jaren 1963 - 1966 geweest zijn dat wij in de toenmalige Wittenberg lastig gevallen werden met jaarlijkse CI (commando inspectie) of MIO (materieel inspectie orgaan). Dienstplichtigen die tijdens een inspectie eventueel "problemen" konden veroorzaken werden officieel op pad gestuurd (tijdelijk weggewerkt) met een dienstopdracht: "Olifant eieren zoeken in het Stroese Zand". Voor hen een mooi dagje uit en inspecteurs werd gerapporteerd dat zij op dienstreis waren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3361
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#97 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0FRI schreef:
pd0rh schreef:Vandaag de dag nog steeds in dienst en sinds 2005/2006 werkzaam als ICT'er in Stroe nabij Garderen....
Bestaat het Stroese Zand nog? Het zal in de jaren 1963 - 1966 geweest zijn dat wij in de toenmalige Wittenberg lastig gevallen werden met jaarlijkse CI (commando inspectie) of MIO (materieel inspectie orgaan). Dienstplichtigen die tijdens een inspectie eventueel "problemen" konden veroorzaken werden officieel op pad gestuurd (tijdelijk weggewerkt) met een dienstopdracht: "Olifant eieren zoeken in het Stroese Zand". Voor hen een mooi dagje uit en inspecteurs werd gerapporteerd dat zij op dienstreis waren.

Ja, hoor. Het Stroese zand is er nog. Wandel er wel eens met de hond.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#98 Bericht door PD2R »

Zoals reeds eerder gemeld ben ik militair in active dienst. Afgelopen donderdag ben ik terug gekomen van de MINUSMA Missie in Mali, Afrika. Ik heb daar 3 maanden mogen verblijven als hoofd van de brandweer afdeling. Het was een mooie uitzending al had deze wel een zwarte rand i.v.m. het neerstorten van 1 van onze Apache helikopters waarbij beide vliegers om het leven kwamen.

Als zendamateur was het onmogelijk om vanaf kamp Castor actief te zijn. Als eerste zou het aanvragen van een vergunning al een hele opgave zijn waarbij het feit dat ik een Novice amateur ben het misschien wel onmogelijk maakt. Ten tweede was kamp Castor niet heel erg groot en stond het voor een groot deel al vol met antennes van de inlichtingen afdeling. Ik geloof niet dat die er blij mee zouden zijn dat ik op korte afstand ook nog een signaal in de lucht zou zetten.

Wel heb ik gevraagd of ik met hun transceivers mocht luisteren naar de HF signalen tijdens het CQ WPX SSB weekend maar dat bleek i.v.m. frequentie hoppen, crypto en andere zaken allemaal niet mogelijk.

Hieronder een kort filmpje van de brandweer in Mali.
https://www.youtube.com/watch?v=lIpw8GhTvfg
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#99 Bericht door elsinga »

Mooi filmpje! En altijd handig, zo'n legertje (pun intended! :mrgreen: ) helikopters in de buurt voor de aerial footage. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#100 Bericht door PA0MJM »

76/1.
Opleiding Elias Beekman, Ede.
Draaggolf Onderhoudsmonteur
Die leeuw ken ik ook nog heel goed. En de heide achter de kazerne ook.

Paraat geweest in Harderwijk. WGF Kazerne. 140Vbdcie.
Deze laatste periode zonde van mn tijd.
niks geleerd, niks van overgehouden.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#101 Bericht door PD0Q »

Zelfde als Pascal ..Geneeskundige dienst - opleiding in Hollandsche Rading ,85-6 ,zogezegd voor Libanon waar ik echt helemaal geen trek in had ..actieve dienst op vlb SSB en alle omliggende posten gedaan ,gedetacheerd by luchtmacht . Leuk was anders ..ach..nu met de jaren kijk ik er wel milder op terug.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#102 Bericht door KI6APR »

pd0rh schreef:86/10 aangetreden bij de Koninklijke Marine....in 87 omgeschoold naar de verbindingsdienst, Ook wij moesten 150 aanslagen rammen op de Siemens T100 volgens mij staat die ook op de foto...Tevens leerden wij toen ook morse, de instructeur had toentertijd een end hout waar op de tafel mee werd geslagen zodat wij klassikaal tempo konden houden. Het is er dus als het ware in geramd hihi. Voor het nemen kregen wij een koptelefoon op met standaard berichten die wij uit typten op de telexmachine die standalone gebruikt werd. Ook het morse via de seinlamp en het lezen van seinvlaggen werd ons toen bij gebracht.

73 Ruud PD0RH
Ik denk wel dat het de T100 was van Siemens (40 jaar geleden). Het had een ponsbandmaker aan de linker kant en een ponsbandlezer aan de rechterkant. Ik heb bij de verbindings dienst geen morse seinen/opnemen geleerd. Dat was een andere functie dan C26X0 (Radio telefonist telexist). Ik heb wel de verhalen gehoord over dat "end hout" om "de maat" aan te geven.

Ik heb in ieder geval wel een beetje zendamateur kunnen spelen op andere frequenties dan toegewezen aan de zendamateurs. Ik had toen net mijn zendmachtiging (PA0PWR).

Groet Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#103 Bericht door KI6APR »

PA0MJM schreef:76/1.
Paraat geweest in Harderwijk. WGF Kazerne. 140Vbdcie.
Deze laatste periode zonde van mn tijd.
niks geleerd, niks van overgehouden.
Jammer van de verloren tijd. In Duitsland (dichter bij het oostblok) hadden wij meer oefeningen dan de onderdelen in Nederland had ik begrepen. Wanneer er geen oefening was werkte ik op het kantoor van personeelszaken. Ik verveelde mij niet. En ik heb nog wat aan mijn studie gedaan, hoewel het bier ook goed smaakte.

73 Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#104 Bericht door KI6APR »

elsinga schreef:Mooi filmpje! En altijd handig, zo'n legertje (pun intended! :mrgreen: ) helikopters in de buurt voor de aerial footage. :)
Inderdaad mooi filmpje. Toen ik in dienst was hadden we nog geen Chinooks en Apaches. We hadden geloof ik een paar Alouette III's.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft er allemaal in dienst gezeten?

#105 Bericht door pa3kc »

Hier ook een geluksvogel.

95/5,
446IBC, Infanterie Beveiligings Compagnie.
Vaandel van oranje Gelderland.

Nunspeet, Generaal Winkelmankarzerne.

http://jeoudekazernenu.nl/kazernes-s-z/ ... elman.html <-- van de kazerne is nu niets meer over.

Ik wou net als vele anderen toen mijn rijbewijs halen in mijn diensttijd. Bleek er zeker 2000 wachtenden voor mij te zijn :?

Plaats reactie