Anti piraat of niet

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Anti piraat of niet

#1 Bericht door PA1 »

Ik merk de laatste tijd op het forum dat er bij onderwerpen die over vermeende piraterij gaan of denkt dat dat zo is er een anti piraterij houding door sommige leden wordt gereflecteerd. Men wijst met het strenge vingertje of geeft oubollige antwoorden. Ik vind dat best jammer want (dat is mijn bescheiden mening) piraten zijn ook zendamateurs. Immers, heel veel gelicenseerden zijn vroeger als piraat begonnen, incusief ondergetekende. Hoe denken jullie daarover?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Anti piraat of niet

#2 Bericht door coolepascal »

Wat wil je voor antwoord ?
Het Enige correcte antwoord: Iemand zonder radiolicentie mag geen uitzendingen doen.
Mijn antwoord: Ik onderhoud me liever met iemand zonder licentie maar die wel inhoudelijk iets over onze hobbie heeft te melden dan dat ik moet luisteren naar amateurs die nog niet eens het verschil tussen diverse modes kennen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Anti piraat of niet

#3 Bericht door PF9ZX »

Mijn antwoord:

Ik respecteer de piraat maar men kan verwachten dat men scheef "aangekeken" wordt of genegeerd indien men zich meldt op een frequentie waar men niets te zoeken heeft. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Anti piraat of niet

#4 Bericht door PA3DAT »

Piraat is nogal een breed begrip: ik begrijp mensen die dx'en op 11 meter, die zouden we moeten
stimuleren om een machtiging te halen. Ik heb geen begrip voor (commerciële) plaatjesdraaiers,
nu niet maar ook vroeger niet, toen ze nog Veronica of Noordzee heetten...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Anti piraat of niet

#5 Bericht door PA3BAS »

PA1 schreef:Ik merk de laatste tijd op het forum dat er bij onderwerpen die over vermeende piraterij gaan of denkt dat dat zo is er een anti piraterij houding door sommige leden wordt gereflecteerd. Men wijst met het strenge vingertje of geeft oubollige antwoorden. Ik vind dat best jammer want (dat is mijn bescheiden mening) piraten zijn ook zendamateurs. Immers, heel veel gelicenseerden zijn vroeger als piraat begonnen, incusief ondergetekende. Hoe denken jullie daarover?
Bekijk de algemene voorwaarden van het forum maar eens. (log uit, en start het proces van registreren. Daar krijg je de algemene voorwaarden voor je neus en staat het gewoon in genoemd dat je geen illegale handelingen mag bespreken.)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Anti piraat of niet

#6 Bericht door PA3JD »

Aloys,
Met alle respect, ik kan me vaak vinden in je antwoorden. Maar toch heb ik deze keer een andere opvatting, als dat mag.
Ik heb Veronica wel hoog, vanaf 1964. toen ik in Amsterdam woonde en voor het eerst met populaire muziek in aanraking kwam.
Heb het al die jaren, tot en met 31 augustus 1974, de meest invloedrijke zender gevonden voor de Nederlandse luisteraars.
Veel waardering voor hetgeen die mensen voor elkaar hebben gebracht.
(We zouden daar eindeloos over kunnen discussiëren en misschien komt dat er eens van).
Groeten,
Joop, PA3JD

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Anti piraat of niet

#7 Bericht door Math PD0MAT »

Ik vind dat mensen dat mooi zelf moeten weten of ze zonder licentie zenden of met.
Net als te hard rijden, wiet telen, dronken over straat zwalken en alle vormen van gedrag die niet toegestaan zijn.

Mag het? Nee.
Doen veel mensen het toch? Ja.
Moeten we daar een probleem van maken? Zolang we er geen last van hebben niet. Is er wel sprake van overlast, dan is er uiteraard een probleem.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Anti piraat of niet

#8 Bericht door pa1bvm »

er zijn toch echt heel veel verschillen in de " illegale " wereld

de 15 jarige puber die op zijn zolder een oscillator in elkaar prutst en de groep lieden die gezamenlijk een mast van ruim 40 meter hebben staat en een eindtrap van vele kilowatts

allemaal puur piraten gedrag ...


ik denk dat die 15 jarige puber nog wel te " vervormen" is tot echte amateur
en ja van die andere groep zou ik wel eens die eindtrap willen lenen ...toch ...
hmm oja te veel vermogen mag ook niet ..

wat een narigheid allemaal

73 Rick

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3364
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Anti piraat of niet

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:Piraat is nogal een breed begrip: ik begrijp mensen die dx'en op 11 meter, die zouden we moeten
stimuleren om een machtiging te halen. Ik heb geen begrip voor (commerciële) plaatjesdraaiers,
nu niet maar ook vroeger niet, toen ze nog Veronica of Noordzee heetten...


Voor de zoveelste keer. Het blijft kennelijk een hardnekkig misverstand.

"Wij" waren geen piraat!

We gebruikte een golflengte gelegen in de Internationale wateren en dat was nog steeds niet verboden zolang Nederland het verdrag van Straatsburg niet had geratificeerd! Dat gebeurde pas op 26 september 1974. En toen waren wij al lang uit de lucht.

Lees en luister en dan wordt het je wel duidelijk hoop ik. Heb ik het niet voor niks allemaal geschreven. De discussie in de 2e kamer op 18 april 1973.

Pfffffffff, ik zal er voor blijven vechten tegen dat ongenuanceerde gebruik van het woord piraat.

En ik was in het verleden, privé< in ieder geval geen piraat in de zin van de Nederlandse wet en dat kunnen velen hier dan dus niet zeggen.

Juul - PE0GJG


http://www.norderney192.nl/historie_1973_20.html


Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Anti piraat of niet

#10 Bericht door pe1pal »

Ik ben zo'n 30 jaar geleden ook als piratenpuber begonnen met een zelf inelkaar geknutselde oscillator op zolder. Zoals zovelen onder ons!! En ik vraag mij ook ernstig af hoe we tegenwoordig nog aan nw instroom komen, door de torenhoge boetes van agentschap zijn de beginners aardig aan het uitsterven. De jeugd van tegenw gaat liever op internet of achter de xbox. De drempel is meestal te hoog om eerst een uitgebreide cursus te doen omdat doodeenvoudig het Radiovirus ontbreekt Men kan niet meer snuffelen zoals wij vroeger wel deden met een 807 of qqe0312...
73'
Paul -PE1PAL

PE1KEL
Berichten: 556
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Anti piraat of niet

#11 Bericht door PE1KEL »

Iets met pot en ketel?

Adriaan.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Anti piraat of niet

#12 Bericht door PH2LB »

pe1pal schreef: De jeugd van tegenw gaat liever op internet of achter de xbox. De drempel is meestal te hoog om eerst een uitgebreide cursus te doen omdat doodeenvoudig het Radiovirus ontbreekt Men kan niet meer snuffelen...
Dat is niet alleen in deze hobby zo.

Mijn andere grote hobby , modeltreinen (klein en grote op echte stoom) heeft er ook onder te lijden. Die hobby proberen ik en mede hobby genoten levendig te houden door op evenementen en b.v. braderieen demonstraties te geven en de jeugd maar ook hun ouders mee te laten doen. Vaak triggert het weer een jeugd sentiment bij de ouders en dat kan weer overslaan op de kinderen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Anti piraat of niet

#13 Bericht door coolepascal »

pa1bvm schreef:er zijn toch echt heel veel verschillen in de " illegale " wereld

de 15 jarige puber die op zijn zolder een oscillator in elkaar prutst ....knip....
allemaal puur piraten gedrag ...
:oops:
pa1bvm schreef:ik denk dat die 15 jarige puber nog wel te " vervormen" is tot echte amateur
Zou het met mij dan toch nog ooit goedkomen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Anti piraat of niet

#14 Bericht door PA3BAS »

coolepascal schreef:
pa1bvm schreef:er zijn toch echt heel veel verschillen in de " illegale " wereld

de 15 jarige puber die op zijn zolder een oscillator in elkaar prutst ....knip....
allemaal puur piraten gedrag ...
:oops:
pa1bvm schreef:ik denk dat die 15 jarige puber nog wel te " vervormen" is tot echte amateur
Zou het met mij dan toch nog ooit goedkomen ?

Voel je je al vervormt?
.... But will it blend?

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Anti piraat of niet

#15 Bericht door Vertrokken »

PA3DAT schreef:Piraat is nogal een breed begrip: ik begrijp mensen die dx'en op 11 meter, die zouden we moeten
stimuleren om een machtiging te halen. Ik heb geen begrip voor (commerciële) plaatjesdraaiers,
nu niet maar ook vroeger niet, toen ze nog Veronica of Noordzee heetten...
Wat kan jij zeuren, nergens zie je iets goeds in of wel? :shock:

Gesloten