Winterbanden.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Winterbanden.

#1 Bericht door Vertrokken »

Wel de winterbanden zitten eronder dus laat de sneeuw maar komen.

Gezien het hier in Limburg de laatste jaren eruit ziet als de Alpenlanden rijd ik met Winterbanden en het is echt wel nodig anders kom je niet ver.

Tot voor kort reden de bussen hier op zomerbanden en kwamen ze de stal niet meer uit bij sneeuw, want ze liepen op elk heuveltje vast.

Na lang zeuren rijden die nu op all-season en nu redden ze het wel.

Maar dit is voor mij het laatste jaar, volgende zomer ga ik over op Goodyear Vector4, die zijn goed voor heel het jaar en hebben een ADAC winter-certifikaat.
Gedaan met wisselen en altijd veilig :lol:

Mijn zoon rijdt er al op, ze zijn amper 10 euro duurder dan gewone banden en werken als een speer onder alle omstandigheden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#2 Bericht door PE2AAB »

Ik rijd al jaren met winterbanden volgens de stelregel van O bis O (Oktober bis Ostern (pasen))
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Winterbanden.

#3 Bericht door pa5cal »

al sinds mijn bezoek aan zweden begin jaren 90 overtuigd van de winterreifen. Bij $girlfriend ook vector 4 eronder gegooid, prima banden, zelf heb ik danwel bridgestone blizzak of goodyear ultragrip performance onder de koets liggen.

Wat me echter meer verbaasd is het aantal (met name lease) rijders die in hun audi of vulva denken gewoon met 130 door te kunnen knallen. "ja het traction control lampje brandde de hele weg naar huis!" -zucht- dus de auto corrigeerd je aan de lopende band en als er DAN nog wat mis gaat ben je de pineut!

Eender hoe, winterbanden kosten niks extra zo ongeveer tov zomerbanden, het is een eenmalige investering maar daarna slijten de zomerbanden niet als je op winter rijdt en vv dus ik vind het een hele goedkope investerin voor wat je ervoor terug krijgt!

-P

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#4 Bericht door Vertrokken »

Ik rij zelf al 20 jaar met winterbanden, maar het verbaasd me jaarlijks hoeveel mensen denken dat zomerbanden en ABS ze wel zal helpen.

Terwijl je met ABS enkel de plek kan uitzoeken waar je tegenaan gaat knallen als er sneeuw of ijs ligt :lol:

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Winterbanden.

#5 Bericht door PD0JSB »

mijn nekharen gaan weer overeind staan bij het verhaal winterbanden!! ik ben trouwens VOOR winterbanden hoor !! maaar er zit een hoop commercie achter,

Zakelijk rijd ik in een service auto, een Opel Vivaro, een service beest bij uitstek , ongeveer een 80.000km per jaar op de zaak rijden er een 20 tal van deze voertuigen ,en in het kader van veiligheid kwam ook de vraag van winterbanden , dit samen met de lease maatschappij uitgezocht en dit gaf een duidelijke conclusie. Bij een inzetbaarheid van een service auto gerekend op 200 werkbare dagen per jaar , komt een dag productie verlies neer op een half procent , er werd gerekend dat van zomer naar winterbanden omleggen en terug effectief 1 werkdag kost . Zakelijk was dit teveel productie verlies , de lease maatschappij stelde daarom M&S banden voor ( modder en sneeuw ) , OF winterbanden te rijden , winterbanden van Continental bleken in de zomer nauwelijks harder te slijten !!Het zijn M&S banden geworden op de service auto's , bij bandenwissel of bij nieuw leasecontract . Dit voldoet prachtig, iets rumoeriger kwa geluid ,maar effectief veiliger . tot zover zeeeeer happy !! :D

Nu ga ik een paar jaar teug een nieuwe camper kopen , en neem deze ervaring mee naar de officiele buscamper dealer , service bus en camper liggen rij technisch echt niet ver uit elkaar camper is iets groter , en gewichten vergelijkbaar .Ik wil een camper OF met M&S banden OF met winterbanden !! een duidelijk verhaal naar ik aanneem . Dit was onmogelijk!!ik werd praktisch "gedwongen "er zomer banden bij te nemen ,iets waar ik totaal niet in meeging .
winter of M&S zou in de zomer ten koste gaan van de remweg !! :evil: , zou bij 120km/h zeker 1 meter verschil uitmaken in mijn nadeel !! :evil: ik voerde aan dat als ik op vakantie dusdanig aan het jagen zou zijn dat ik mijn laatste meter remweg op die snelheid nodig zou hebben , dat ik niet geschikt zou zijn om op vakantie te gaan , :evil: Verder heb ik verteld dat ik graag in het voorjaar de Alpen in ga , en dat het onder in het dal heerlijke temperaturen kunnen zijn , van rond de 20 graden ,maar dat ik op 1500 tot 1800 meter hoogte nog met de regelmaat sneeuw tegen kan komen , nu is een camper groot maar om de theoretisch noodzakelijke winterbanden dan mee te nemen wat een kwart kuub aan volume inneemt , en halverwege de helling banden te gaan wisselen leek me onzin ... Ik ging er niet in mee , ben zowat voor rotte vis uitgemaakt :evil: Dit is dus geen succes geworden .
De camper zoals ik hem wilde is er gekomen , MET Continental Winterbanden ,, het hele jaar door , zonder extra kosten , en het bevalt me goed , heel goed !!( wel geleverd door een hele andere firma , wel met inzicht , en veeeeeeel goedkoper ook nog )
Ik heb inmiddels ook met Alfa Romeo het jaar rond met winterbanden gereden en het bevalt me goed !! voor mij geen zomerbanden meer :mrgreen:
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Winterbanden.

#6 Bericht door pa1bvm »

welke band is eigenlijk de beste Winterband ??

is dat 80 meter ???
of toch een andere ??

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Winterbanden.

#7 Bericht door pa3ayw »

Dit is het theekransje, toch?!

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Winterbanden.

#8 Bericht door pa3ayw »

@PD0JSB:
Winterbanden geven uitsluitend winst bij sneeuw of ijs. Bij alle andere weersomstandigheden is de grip aanzienlijk slechter dan die van zomerbanden. Bovendien is de zachte compound ongeschikt voor hogere temperaturen. Hoe warmer het is, hoe minder de grip en hoe hoger de slijtage.
M+S banden zijn geen winterbanden, tenzij ze het sneeuwvloksymbool hebben. Verder zijn ze sowieso niet optimaal voor de gewone weg door hun grove profiel, dat vooral zijn nut heeft bij terreinrijden.
Bij een relatief rustig rijdende bedrijfswagen of camper zullen de verschillen tussen diverse typen banden allemaal minder opvallen dan bij veel vlotter rijdende personenwagens, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#9 Bericht door Vertrokken »

En dat is niet waar, ook bij regen en bladeren op de weg vanaf een temperatuur onder de 7 graden is de grip pakken beter dan gewone banden.

http://youtu.be/wRjPykhLdP4

http://youtu.be/8ncga6UxlHM

Het staat er vol mee, neen Winterbanden zijn niet alleen veiliger tijdens de sneeuw of ijs, maar ook in de regen.

En M+S banden zijn net zo goed, maar ze hebben geen Berg-keurmerk, wil niet zeggen dat ze slechter zijn.

Winterbanden zijn domweg veel veiliger vanaf 7 graden en lager, maar vooral als de condities nog slechter worden.
Hier in Limburg kan het echt heel slecht worden, en nog rijden mensen op zomer-banden, dat snap ik niet.

Iedereen is pro-ABS, maar ABS is juist anti-winter als je zomerbanden hebt. Prrrrrrrrrrrrrt bang op een boom!

Elint
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011, 15:48

Re: Winterbanden.

#10 Bericht door Elint »

De winterbanden hype steekt weer de kop op in NL.
Wie enig verstand van banden heeft weet dat dit grootste
commerciële onzin is ingegeven door de bandenlobby van fabrikanten.
Vooropgesteld ,een winterband presteert beter dan een zomerband
op vers gevallen sneeuw zoals in wintersportgebieden het geval is,
geen discussie over mogelijk.
Maar nu de realiteit, hoe vaak ligt er hier vers gevallen sneeuw
met het pekelgeweld van Rijkswaterstaat?
De meeste tijd wordt er voor de sneeuwval al gestooid en rijden we gewoon
op natte wegen zoals de komende maanden het geval zal zijn.
Uit verschillende onafhankelijke proeven (TUV) is komen vast te staan
dat een zomerband een 5 tot 10 meter kortere remweg heeft op een nat wegdek
dan de beste winterband.
Dat houdt in dat automobilisten met winterbanden dus 4 maanden rekening
moeten houden met een veel langere remweg tegenover misschien enkele uren
voordeel tijdens sneeuwval.
Denk zelfs te kunnen stellen dat het in deze maanden vergrote
aantal kop-staart botsingen hier aan ten grondslag ligt.
Ook het 7 graden verhaal is al jaren achterhaald omdat goed zomerbanden
tegenwoordig veel silica bevatten.
Bij vers gevallen sneeuw gewoon de snelheid enkele uren aanpassen
en de rest van de maanden (120 dagen) veiliger onderweg dan de winterbanden-automobilist.
Gr.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#11 Bericht door PA0LMD »

Wel vreemd dat tot nu toe niemand aangeeft dat het v.w.b. het wintergedrag van een zomerband het nogal wat uitmaakt van welke snelheidscategorie de betreffende zomerband is.
Een W zomerband zal in de winter onder alle natte omstandigheden slechter presteren dan een H winterband ( mijn situatie )
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Winterbanden.

#12 Bericht door pe1rea »

Wat winterbanden en M&S banden aangaat, hier in de verkaveling hebben we vanaf oktober de koolcampagne.
En daar functioneren dergelijke banden stukken beter op dan gewone banden.

Echte zomerbanden hebben we niet hier overigens, alle banden zijn geschikt om in de winter mee te sturen....
Alleen zal je je snelheid aan moeten passen.....
En tevens wordt er met winterbanden onder de auto nogal eens de werking van de winterbanden overschat.....
Net als de eerste ABS deed.....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#13 Bericht door Vertrokken »

Ik daag jullie allemaal uit over 1 maand naar hier te komen als er ijzel of sneeuw op de baan ligt.

Je moet de overheid eens horen over ABS verplicht en meer van die onzin.
ABS is juist 300x gevaarlijker onder die omstandigheden op verkeerde banden.

Winterbanden + ABS werken het hele jaar 100x beter dan Zomerbanden in totaal.

Enkel mensen die nooit met winterbanden hebben gereden verklaren dit soort onzin.
Aan de kust, ja, daar ligt amper sneeuw of ijzel, dan geef ik je gelijk.

Maar ga eens naar het oosten, zo vanaf Amsterdam, dan ga je nogal verschieten hoe streng winters zijn.
Hier bij ons is 10 tot 30 cm sneeuw in de winter niet uitzonderlijk en dat maanden aan een stuk.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... neeuw.aspx

Tegenwoordig hebben ze aangepaste banden en rijden wel....maar op zomerbanden???

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Winterbanden.

#14 Bericht door pe1rea »

Ik heb jaren met winterbanden gereden (Vredestein, onder een Accord Aerodeck) en juist met de prut hier op de wegen voldeden ze uitstekend.
Met sneeuw hadden de mensen de neiging om te overschatten wat die banden deden.
Ofwel met de gewone banden werd er rustig gereden en met de winterbanden lagen ze in sloot en dergelijke.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Winterbanden.

#15 Bericht door Math PD0MAT »

Met een semi-vrachtwagen van 3,5 ton over de 3 door duitsland, met 70km/u alle luxe auto's voorbij die slingerend en/of verkeerd om over de snelweg gaan.
Winterbanden helpen echt. Terreinbanden maken het alleen maar erger.

Wat was ik blij dat er naast mij een chauffeur met rijervaring op winterwegen zat, als het aan mij lag waren we over de snelweg heen gekropen. Bleek niet nodig alleen al door onze banden en stug rechtuit rijden (zo min mogelijk aan je stuur zitten op een rechte weg, ga je alleen maar van slingeren :)).

Plaats reactie