Winterbanden.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#31 Bericht door pe5jw »

Mee eens hoor, alleen geen zin om hierover hier een discussie aan te gaan.
Die is in het verleden allang gevoerd.

Als slijtage je niet intresseerd dan is een winterband in de zomer zo slecht nog niet.
De eigenscahppen vallen helemaal niet zo tegen.
Een zomerband in de winter doet het slechter.

Ik kan je helaas de tests etc niet meer opschotelen ben de url's kwijd na een stomme fout (yep gewist).

Maar een ieder kan zijn eigen onderzoek doen en kijken wat voor zijn situatie het best uit komt.
In de winter in ieder geval een winterband daar zijn we het over eens.

(ja ik had die laatste zin in mijn 1e posting beter weg kunnen laten, die was bedoeld dit te voorkomen ai)
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#32 Bericht door PG0DX »

ohw...wat erg...

Ik last het topic "winterbanden"...

En dacht...nou zal wel over 160/80/40 gaan, wellicht iets met antennes...ff lezen.
Kwam niet eens in me op dat het over echte auto banden zou kunnen gaan hihi.

Ga me maar eens melden bij een afkick kliniek.

Grt H>

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Winterbanden.

#33 Bericht door pa5cal »

HAHA :D oke die was wel erg leuk ;)

Terug naar het topic: winterbanden slijten harder maar zorgen ook voor een hoger brandstof gebruik. In de zomer op winterbanden rijden is dus mijn inziens nog slechter dan in winter op zomerbanden rijden.

De winterbanden die we hier in .nl hebben, veelal hetzelfde als in .de enz. zijn in de nordic landen weer compleet nutteloos. Daar lachen ze je vrolijk uit met je winterbandje. Als je daar geen studs hebt (spijkerbanden willen we ze wel eens populair noemen) dan kom je er niet. Strooien doen ze wel, met zand maar niet met pekel. Hele stukken weg zijn daar voor een aantal maanden een ijsplaat, tot de spikes ze verrot gereden hebben wellicht :)

bepaalde zomerbanden zullen het best aardig doen in de winter, dat geloof ik direct. Afgezien van de compleet onwetenden wellicht, hebben winterbanden vrijwel altijd meer profiel dan een zomerband. Ze zijn ook eerder afgekeurd voor winter werk. In deze discussie zie ik dat maar weinig terug.

De legio mensen die op wellicht een prima merk en type zomerbanden rijden, met echter "maar" 3mm profiel erop zijn in de winter gewoon niet zo veilig onderweg als een winterband, die officieel bij 4mm al geen winterband meer is :)

Commerciele hype is wellicht waar, en ik ben nogal anti-commercie :) echter (en dit is geloof ik al aangegeven) je wint er als verkoper maar verdraait weinig mee! Alle km's die ik maak op mijn winterbanden, maak ik niet op mijn zomerbanden. Dit houd in dat (en slijtage is ongeveer gelijk in mijn geval) ik net zo veel euro(cent) per kilometer kwijt ben als eerst, het is alleen een eenmalige investering om de extra set banden aan te schaffen maar vanaf dat moment kost het me geen drol extra.

noot: ik heb gewoon een losse set velgen met banden, dus niet omdraaien 2x per jaar waar banden ook niet van opknappen en dus ook die kosten niet, ik wissel mijn wielen zelf wel :)

Kortom, ik kan het iedereen eigenlijk alleen maar aanraden, mits er juist mee omgesprongen!

-P

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Winterbanden.

#34 Bericht door pe5t »

Ik wens iedereen het allerbeste met deze site. Ik haak definitief af.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Winterbanden.

#35 Bericht door PF9ZX »

Afhaken omdat iemand iets over winterbanden plaatst ? Succes in het afhaken wbt het hele leven dan want de hele wereld draait om meningen en of-topic :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#36 Bericht door Vertrokken »

pa5cal schreef: bepaalde zomerbanden zullen het best aardig doen in de winter, dat geloof ik direct. Afgezien van de compleet onwetenden wellicht, hebben winterbanden vrijwel altijd meer profiel dan een zomerband. Ze zijn ook eerder afgekeurd voor winter werk. In deze discussie zie ik dat maar weinig terug.

De legio mensen die op wellicht een prima merk en type zomerbanden rijden, met echter "maar" 3mm profiel erop zijn in de winter gewoon niet zo veilig onderweg als een winterband, die officieel bij 4mm al geen winterband meer is :)

Commerciele hype is wellicht waar, en ik ben nogal anti-commercie :) echter (en dit is geloof ik al aangegeven) je wint er als verkoper maar verdraait weinig mee! Alle km's die ik maak op mijn winterbanden, maak ik niet op mijn zomerbanden. Dit houd in dat (en slijtage is ongeveer gelijk in mijn geval) ik net zo veel euro(cent) per kilometer kwijt ben als eerst, het is alleen een eenmalige investering om de extra set banden aan te schaffen maar vanaf dat moment kost het me geen drol extra.

Kortom, ik kan het iedereen eigenlijk alleen maar aanraden, mits er juist mee omgesprongen!
Hier in België voeren ze deze discussie elk jaar, maar gezien ons heuvelig landschap is het zonder winterbanden niet te doen.
Elk jaar ligt er sneeuw, het ene jaar meer dan het andere jaar maar het ligt er wel.
De laatste jaren viel er zoveel dat de strooidiensten amper nog wegen konden openhouden en zout was ook al op.
Als je dan ziet dat mensen met zomer banden de heuvel niet meer opkomen en het overige verkeer in gevaar brengen dan denk je er wel anders over.

Ik blijf het raar vinden dat mensen ABS belangrijk vinden maar veilige banden niet.

Zie het zelf, en dit is een recent filmpje waar ze zelfs een 4WD gebruiken op zomerbanden: http://www.youtube.com/watch?v=STaximkaQxo :lol:

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

Re: Winterbanden.

#37 Bericht door pa3ayw »

De awd (zo te zien een Forester) redt het daar nog net met zomerbanden. Er staan meer filmpjes op die site maar dan met 2wd auto's en die komen dus echt niet weg. De goed presterende auto's hebben overigens ook wel het beste merk winterbanden (Michelin Alpin).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#38 Bericht door PA3DAT »

Ik heb het met mijn kampeerbus wel gehad in Winterberg: de parkeerplaats liep héél iets omhoog en
ik kwam er bijna niet meer af. Moest 3 keer een aanloop nemen, voor ik de openbare weg bereikte.

Met de 'gewone' auto, een Volkswagen T4, heb ik al een aantal jaren winterbanden(wielen). Ik heb
ze er net gisteren weer opgezet. In Oostenrijk heb ik eens een testje gedaan: rijd achteruit tegen
een berg sneeuw aan (zachtjes :D ) en probeer dan eens dóór te drukken. De winterbanden
'gromden en grauwden', de VW leek wel een bulldozer, hij drukte zich langzaam in de bult!!

Dat moet je eens met zomerbanden proberen: "zieieieieieppp..." die tollen gewoon rond, die doen dan
niets meer! :mrgreen:

Nu nog op zoek naar 4 (voordelige) velgen voor mijn Peugeot Boxer met 215/75 R15 banden...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#39 Bericht door Vertrokken »

PA3DAT schreef: Nu nog op zoek naar 4 (voordelige) velgen voor mijn Peugeot Boxer met 215/75 R15 banden...
Zoek eens achter Goodyear Vector4 banden, ik meen het, dan hoef je niet meer te wisselen.
Deze all-season banden presteren altijd goed, zomer en winter en hebben zowel het sneeuwvlokje als het berg symbool.

Ik wou het ook niet geloven, heb ze nu al een meer dan een jaar onder de auto van de zoon liggen en die gaan echt altijd goed!
Ze kosten per stuk amper meer dan 10 euro op een gewone band en performeren zeer goed in de sneeuw.
Slijtage is normaal zoals een zomerband, en toch kunnen deze zich meten met echte sneeuwbanden, ook ADAC heeft dat getest en goed bevonden.

Het is echt de enige band die dit heeft en goed is, maar niet beschikbaar voor alle maten en snelheden.
Ik ga die zelf deze zomer leggen dan ben ik van de extra velgen en wisselen af.

http://www.adac.de/infotestrat/tests/re ... 5_R14.aspx

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#40 Bericht door PA9X »

Zo heb ik een test gezien waarbij een A-merk zomerband beter grip had op sneeuw en ijs dan een budgetprijs winterband. Laat de leasemaatschappij nu net van die budget winterbanden onder mijn auto hebben gelegd, terwijl er Continental (montage vanaf de fabriek) zomerbanden onder lagen... :(

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Winterbanden.

#41 Bericht door PA5COR »

Continental ecotrack 3 banden nieuw, weinig km's per jaar en een set kettingen in de auto in de winter als ik dan echt weg moet.
Aanpassen aande omstandigheden meer afstand houden etc, dan valt het hier wel mee.
Mocht er al een bak sneeuw vallen san zitten de kettingen er zo onder, daar kan geen winterband tegenop ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Winterbanden.

#42 Bericht door pa3dq »

Moi,

Hebben hier al jaren all season banden en gaan bij ons ruim 60K km mee
Ook mooi en veilig als je door hevige regen word over vallen
Net weer nieuwe laten monteren geen gesleep met nog eens 4 velgen :wink:
Suc6

73' Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winterbanden.

#43 Bericht door PA3DAT »

Mijn winterbanden zijn ook voor een weekje skiën in zuid-Duitsland, of Oostenrijk.
Ik wil wel banden die ook door de Duitse overheid als correct worden aangemerkt.
Is dat wel het geval met 'four seasen' banden?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Winterbanden.

#44 Bericht door Vertrokken »

PA3DAT schreef:Mijn winterbanden zijn ook voor een weekje skiën in zuid-Duitsland, of Oostenrijk.
Ik wil wel banden die ook door de Duitse overheid als correct worden aangemerkt.
Is dat wel het geval met 'four seasen' banden?
Ja, die Vector4 hebben berg-label en sneeuwvlokje, wat ze dus gelijkwaardig met sneeuwbanden maakt.
Dat is juist wat die band zo speciaal maakt ten opzichte van gewone all-season banden die beduidend slechter presteren.

http://youtu.be/YCfp57tJMqk

Youtube staat er vol mee, en ik heb ze zelf vergeleken tussen mijn sneeuwbanden en die vector4 op mijn zoon zijn auto.
Ze doen niet onder voor de gemiddelde sneeuwband.
En ja, ze hebben alle labels en keuringen doorstaan, ook voor Duitsland.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Winterbanden.

#45 Bericht door PA1 »

PA5COR schreef:Mocht er al een bak sneeuw vallen san zitten de kettingen er zo onder, daar kan geen winterband tegenop ;)
In Nederland mag je niet met sneeuwkettingen eronder rijden...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie