Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#1 Bericht door Steef »

Een van de moeilijkste dingen in oude bunkers is vaak verwarmen en droog houden.
Tot op heden deden we eigenlijk alleen nog maar elektrisch verwarmen, omdat de Zibro kachels niet echt bevielen binnen.
Maar we zijn nu door een ander contest station op het idee gekomen van een stand kachel.
Een belletje naar onze groene vrienden, en een uur later werd er een stand kachel gebracht :shock: :mrgreen:
Echter, zonder de bediening, welke we dus even in elkaar moesten knutselen.

Maar een interpretatie fout door mij van de tekening en de service manual zorgden er voor dat het niet wilde werken met de plc.
Na wat experimenteren, weten we nu de juiste volgorde van van opstarten, dus moet de plc weer opnieuw geprogrammeerd worden.
Maar voorlopig hebben we lekker wat warmte, met aanvoer van lucht tbv de verbranding vanaf buiten, en afvoer van de uitlaatgassen naar buiten.
Een hele verbetering ten opzichte van de (erg dure) elektrische kachels, en de Zibro's.
Het is helaas nog een onduidelijk filmpje. Volgende keer wat beters maken :oops:
Filmpje:
http://youtu.be/2wQ3BpILJ0Q

Ook gelijk ff wat QSO's van Dirk vanaf PI9SRS gefilmd :mrgreen:

Dirk PA3DHR als PI9SRS in QSO met PD2GS en QRP :shock: :shock: station PD9ND op 40 meter om ongeveer 14:00 uur 's middags :mrgreen:
http://youtu.be/9MC9JHNv36I
Dirk PA3DHR als PI9SRS in QSO met DL1VF DF1PXL G0GU PD1PE
http://youtu.be/nHMaOpYGoyM
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#2 Bericht door coolepascal »

Hmm, lang geleden eens bezig geweest op zo'n Webasto ding in een YA126 aan de gang te krijgen.. uiteindelijk toen voor veel geld het ding vervangen... welichgt dat ik ergens nog de stuurprint heb liggen. maar geen idee wat die precies moest doen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#3 Bericht door PA0LMD »

Steef schreef:Een van de moeilijkste dingen in oude bunkers is vaak verwarmen en droog houden.
Tot op heden deden we eigenlijk alleen nog maar elektrisch verwarmen, omdat de Zibro kachels niet echt bevielen binnen.
Maar we zijn nu door een ander contest station op het idee gekomen van een stand kachel.
Een belletje naar onze groene vrienden, en een uur later werd er een stand kachel gebracht :shock: :mrgreen:
Echter, zonder de bediening, welke we dus even in elkaar moesten knutselen.

Maar een interpretatie fout door mij van de tekening en de service manual zorgden er voor dat het niet wilde werken met de plc.
Na wat experimenteren, weten we nu de juiste volgorde van van opstarten, dus moet de plc weer opnieuw geprogrammeerd worden.
Maar voorlopig hebben we lekker wat warmte, met aanvoer van lucht tbv de verbranding vanaf buiten, en afvoer van de uitlaatgassen naar buiten.
Een hele verbetering ten opzichte van de (erg dure) elektrische kachels, en de Zibro's.
Het is helaas nog een onduidelijk filmpje. Volgende keer wat beters maken :oops:
Filmpje:
http://youtu.be/2wQ3BpILJ0Q

Ook gelijk ff wat QSO's van Dirk vanaf PI9SRS gefilmd :mrgreen:

Dirk PA3DHR als PI9SRS in QSO met PD2GS en QRP :shock: :shock: station PD9ND op 40 meter om ongeveer 14:00 uur 's middags :mrgreen:
http://youtu.be/9MC9JHNv36I
Dirk PA3DHR als PI9SRS in QSO met DL1VF DF1PXL G0GU PD1PE
http://youtu.be/nHMaOpYGoyM
.....en zibro's brengen nog meer vocht naar binnen....
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik had het filmpje volgens mij al eens eerder gezien. Leuk gedaan met een PLC.
Ik verzorg zelf altijd een indirect gestookt heteluchtkanon voor de PI4H contestlokatie.
In feite is het eenzelfde systeem echter niet zo compact. Een heteluchtkanon werkt over het
algemeen met een branderautomaat. Denk dat zo een automaat ook een Webasto wel aan zou kunnen sturen.
Maar als je goedkoop aan een PLC kan komen heeft dat uiteraard de voorkeur, het mooie is dat je dan de boel vrij kan instellen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#5 Bericht door Steef »

Ik heb het filmpje gemaakt op de dag dat ik het hier gepost heb.
Kans dat je het filmpje eerder gezien hebt, zal niet zo groot zijn :mrgreen:

Ja, een van onze team leden kon goed aan de 24 volts PLC komen, en heeft de software om de PLC te programmeren (dat is zijn werk dus :mrgreen: ). Ik heb zelf het kastje ingericht, en wat 24 volt relais gekocht bij Conrad. Als je eenmaal de volgorde weet is het allemaal niet zo spannend meer. Maar de beveiliging en het na draaien zijn wel belangrijk natuurlijk. Daarbij hebben onze groene vrienden ook voor een bijzonder fraaie over bemeten 24 volt voeding gezorgd, wat ook handig is natuurlijk. Als de PLC binnenkort weer draait, hebben we gewoon een tempratuur gestuurde kachel, die we bvb een week van te voren aan kunnen zetten.

Dat zou een luxe zijn waar we tot nu toe alleen maar van hebben kunnen dromen 8)
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#6 Bericht door PE4BAS »

Hallo Steef, ik heb de installatie ergens eerder gezien. Kan het op een foto geweest zijn? Of een ander filmpje. Of ben ik in de war met een ander conteststation? Zit zwaar na te denken.... :roll:
Ja, ik kan me voorstellen dat het koud kan zijn in zo'n bunker...in iedergeval zitten jullie nu lekker warm. d.w.z. zolang er diesel in de tank zit :mrgreen:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#7 Bericht door Steef »

Nee niet die van ons.
Die draaide die dag voor het eerst mooi.
De week ervoor heeft deze ook gedraaid, maar toen "bulderde" deze nog de hele tijd.

Er staan wel genoeg filmpjes van Webasto standkachels op het Internet, dus een filmpje wat er op lijkt zou kunnen natuurlijk.

Een van de mooiere vind ik deze, dan zie je mooi hoe de binnen kamer/kant werkt.
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#8 Bericht door xxxx »

Hey Steef,

Zo te zien zijn jullie flink bezig geweest.....Hebben jullie nu in de hele bunker warme voeten? Zowel kantine als shacks?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#9 Bericht door Steef »

Yep!

Lekker in je shirt contesten, en in een dun slaapzakje slapen 8)
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#10 Bericht door PE4BAS »

Was in de war met PI4CC in dit filmpje:http://www.youtube.com/watch?v=BV9FrZ0Hyig op 1:10.
Maar dit is geen webasto kachel maar volgens mij een complete CV installatie? Mooi voor elkaar daar, mag natuurlijk ook wel voor zo een conteststation.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#11 Bericht door Steef »

Dat is in ieder geval het station waar wij het hebben afgekeken :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#12 Bericht door Steef »

Zo!
Lang gewacht, stil gezwegen....

De Webasto doet het helemaal automatisch! Jippie :!:
De PLC draait, en de cyclussen zijn helemaal geschreven.

Dat was best nog wat denkwerk :shock: :mrgreen:

Het originele schema is met een wals schakelaar met een soort eierwekker er in.
Deze heeft de nodige overname contacten sturing er in.
Dat is natuurlijk niet meer nodig met de PLC.
In plaats daarvan moet je de beveiligingen als ingang programmeren, en tegelijk de tijdsduur van de uitgangen aanpassen. Belangrijk is natuurlijk ook dat deze kachel altijd na draait, wat er ook gebeurt.
Het zou niet zo handig zijn dat op het moment de binnenkant bloedheet is, en er ineens geen koeling meer is omdat de een of ander aan een knop heeft gezeten.

Maar het werkt, dus we kunnen aan de afwerking gaan beginnen.
Alles netjes en mooi maken, controle lampjes plaatsen, en nog een extra knopje maken voor de hoge en lage stand. Dan zitten we er voortaan warmpjes bij :mrgreen:
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#13 Bericht door pa5cal »

Enneuhm, wat verbruikt dat ding zoal? ik heb een infrarood heater gehad, dus gewoon een burner met een grote plaat ervoor. Die wilde je niet te lang aanhebben want dan smolt je wel :) Maar die stookte ook rustig 40l rode diesel (dat gaat er ook uit is het niet?) erdoor in een dagje...

-P

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#14 Bericht door PD2EDR »

Lekker zseg, eindelijk normaal slapen zonder midden in de nacht wakker te worden van die ijspegel aan je neus.

Knap werk mannen, ziet er fantastisch uit!
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#15 Bericht door xxxx »

Dus volgende keer kan de korte broek, Hawaï shirt en slippers mee? :lol:

@PD2EDR Je had beter in de shack kunnen slapen, had je ook geen last van de kou gehad :wink:

Gr Jelle

Plaats reactie