Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#16 Bericht door Steef »

De kachel gebruikt bij continue draaien 2 liter per uur in de hoge stand, en 1 liter per uur in de lage stand. Echter, deze heeft een luchtverplaatsing van heb ik jouw daar, met een lucht temperatuur van meer dan 80 graden. Omdat de kachel nu door de temperatuur van de ruimtes gestuurd is, zal deze dus niet meer continue draaien. Want dat wordt een beetje erg warm dan :mrgreen:

Het verbruik van een heel weekend contesten met meerdere personen zal toch nog wel richting de 50 liter gaan met het voorverwarmen de dagen voor de contest. Wanneer je een 24 uurs contest doet, of als je allen de shack verwarmt zal het verbruik uiteraard een stuk lager uitvallen. Een ding is zeker, goedkoop is het niet. Maar bedenk je eens wat je elektrisch wel niet verbruikt om een zelfde aantal BTU's te stoken. We hebben een tijdje een 380 heater gehad, die stookte rustig 150 euro weg in een dag.

En we kunnen nu het hele jaar door een beetje sprokkelen :twisted:

En idd, lekker slapen in een droge warme ruimte is ook wat waard :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#17 Bericht door Steef »

Ter verduidelijking:

EDIT:
Onderstaand heb ik aangepast naar aanleiding van de uitleg van PA5CAL!!!

Hoge stand is 40.000 BTU/h = 42202 Kcal/uur = 46 KW/h = 46 11,6 x 0,25 eurocent = 2,90 euro per uur in stroom tegen 1,60 euro gasolie (wij betalen een euro per liter "groene vrienden" diesel.
Dat is een verschil van 1,30 per uur, zou je dit een 50 uur aanzetten heb je het dus over een verschil van 65,- euro.
Dat kwartje per kilowattuur is wat wij betalen helaas, daar verdient defensie dan weer aan ...
Laatst gewijzigd door Steef op 06 sep 2013, 15:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#18 Bericht door PD2EDR »

Een hele besparing in kosten om het wat warmer te houden ja, zeker in de recreatieruimte die nu meteen meeverwarmd word.
Rode gasolie is beter te betalen. Goede vooruitgang
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#19 Bericht door PE4BAS »

Rode gasolie is alleen een beetje moeilijk te krijgen...
Maar wat voor diesel het ook is, goedkoper dan stroom is het altijd.
Mooi systeem.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#20 Bericht door pa5cal »

Euhm... ff rekenen zeg.

De soortelijke massa van diesel is 0.84 dus 2 liter is 1,68kg. De specifieke energie van diesel is 44,80 MJ/kg. Dat is 42462BTU. Dat komt redelijk in de buurt van jouw getallen echter, dat is de bovenwaarde van diesel, de onderwaarde licht een stuk lager en je kachel is zeker niet 100% efficient, er zal een hoop warmte verloren gaan door de uitlaat. Ik verwacht dus dat je qua getallen tov electra, wat immers 100% efficient is, jezelf een heeeeeel groot beetje rijk rekent ;) Ik heb zelf ook eens gekeken naar wat het goedkoopste is qua verwarming en destijds (maar de prijzen zijn gestegen) kwam ik er op uit dat een houtkachel, eentje met 80% efficientie of meer (wat tegen de bovengrens van het mogelijke aanzit) het goedkoopste was. Slijtage en onderhoud meegerekend is electra zeker op lange termijn vermoedelijk de beste keuze. Nu is de kachel voor jullie graties :D dus zal het meevallen.

Iig, jullie zitten er warmpjes bij en het was een leuk knutsel project!

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#21 Bericht door Steef »

Wat jij zegt brengt mij aan het twijfelen!
Wie kan het goed uitrekeken? Zie eerdere post.
(let in het plaatje beneden ook even op de max waarden van max 1,34kg/h en max. 40000BTU/hr :wink: )

Nogmaals diesel kan je sprokkelen.
Je hoeft niet 1 x per jaar 500 eurie de man ineens af te tikken.
En elektrisch was in ieder geval nagenoeg onbetaalbaar met 5 man.

En natuurlijk, Rode gasolie mag niet meer :!:
Dat hebben we dan ook niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben helemaal abuis, sorry :oops:
Ik bedoel natuurlijk gewoon diesel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bijlagen
web.JPG
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#22 Bericht door pa5cal »

Om te beginnen gebruik je enigzins incompatibele units. Een BTU is duur2 x massa / tijd 2 en wordt uitgedrukt in energie. De kilowatt is duur2 x massa / tijd^3 en wordt uitgedrukt in vermogen.

De Kcal is ook niet compatibel met de KW om die reden. de BTU en de Kcal is dat dan weer wel en inderdaad, 40.000BTU is gelijk aan 10087Kcal. Als we dit nu gaan uitdrukken in uren, dan komen we op iets wat wel compatibel is.

Als we bovenstaande in KW/h gaan zetten, dan komen we inderdaad ook uit zoals in de lijst terug te vinden is op 11.72KW/h

Goed, nu dat maximale verbruik van 1.34kg diesel. Dat zou betekenen dat je 1.34 maal 44,8 MJ zo verstoken. Dit komt neer op 60MJ op de kop af. 60MJ in KW/h is 16.67 en dat houd weer in dat je dus een efficientie hebt van 11.7/16.67 = 0,7 oftewel 70%.

1.34kg diesel is 1.6 liter diesel. Als we dat maal 1,40 doen per liter dan zit je op 2,24 euro voor netto 11.7kw/h maximaal. Bij mij kost electra geen kwartje het kw/h maar 17 ct. dus daar reken ik dan maar ff mee :mrgreen: dan kunnen er uit 2,24 pleuro's... 13kw/h

Kortom, ik vermoed dat de electrische heater zo duur nog niet was :D maar wellicht kan de praktijk anders uitwijzen. Het knutselen en de eer van zelfbouw tellen ook mee!

-P

PS uit deze berekening kunnen geen rechten ontleed worden :roll:

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#23 Bericht door PE4BAS »

Dit werpt wel een heel ander licht op de zaak.
Ik had niet verwacht dat een elektra kachel efficiënter zou zijn.
Echter je zit ook nog met luchtverplaatsing, ik denk dat zo een webasto meer lucht verplaatst of niet?

Interessant onderwerp :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#24 Bericht door Steef »

Bedankt voor de uitleg en uitrekenen!
Duidelijk een fout in de conversie van BTU's naar Kilowatturen.
Ik heb de eerdere post aangepast.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar wat het gaat opleveren!
Want met elektrisch was het niet warm te krijgen, tenzij je echt dikke kachels aan zette.
En dan ging het echt heel erg hard met de kilowattuurtjes.

Nu is het met een uurtje volle stand al overal 20 graden.
Wat dat betreft denk ik dat er nog steeds ergens iets scheef gaat, maar daar zijn we snel achter als we er weer eens een heel weekend gaan zitten.
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#25 Bericht door pa5cal »

Ik vermoed dat lucht verplaatsing hier inderdaad de key is. De ruimte's hebben een lucht temp. van 20c maar de omgeving zal nog lang niet opgewarmd zijn. Pak eenzelfde capaciteit electra heater met een dito klein oppervlak als de buis van de webasto en zet er een zelfde fan achter dan zal je hetzelfde moeten kunnen bereiken, in theorie.

Interessanter wordt het als de bunkers geen eigen spanningsvoorziening zouden hebben ;) Dan kun je je electra zelf stoken, tegen een lage efficientie, maar een groot deel van het verlies, de warmte, kun je dan inzetten om de boel warm te houden. Het zou zo maar kunnen zijn dat het totale product goedkoper is dan het inkopen van electra en het stoken van verwarming! Het lijkt me overigens wel dat die bunkers prima geisoleerd zijn dus eenmaal warm, zou het toch erg lang heet moeten blijven?

Affijn, suc7! met deze mooie kachel :)

-P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#26 Bericht door Steef »

Kachel heeft dit weekend gedraaid, terwijl er buiten mensen aan de velddag hebben gedaan.
Conclusie; elektrisch kom nog niet in de buurt!
Wat een verademing en uitkomst!

Voor gemiddeld een liter per uur, kan je in de HELE bunker in je korte broek rondlopen.
En geweldig slapen :-)

Dat was met de andere kachels onmogelijk en/of onbetaalbaar.
(Olie radiator elektrische, ventilator elektrische, zibro's)

Alle theoretische berekeningen en beredeneringen lijken op het fort op te gaan in rook :shock:
Of het nou gaat om de kachel of de antenne.
Onze eigen kleine Bermuda driehoek :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Webasto HL 10011 standkachel @ CG1884

#27 Bericht door pa5cal »

of het ligt aan de kachel... In dat geval wil ik er ook wel een? :D

-P

Plaats reactie