In het nieuws . . . .
- PH2LB
- Berichten: 1430
- Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
- Roepletters: PH2LB
- Locatie: Almelo/JO32HI
- Contacteer:
In het nieuws . . . .
Zoals we vast allemaal al weten, zouden de nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zorgen voor onveilige situaties.
Tja de cartonist de Jager van nu.nl (zie : http://www.nu.nl/de-jager/2013-08-05/1002507.html ) heeft er ook zijn idee-en over
(cartoon : (c) De Jager nu.nl).
Tja de cartonist de Jager van nu.nl (zie : http://www.nu.nl/de-jager/2013-08-05/1002507.html ) heeft er ook zijn idee-en over
(cartoon : (c) De Jager nu.nl).
73, Lex
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB
- coolepascal
- Berichten: 3743
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
Ik zag de cartoon en vroeg me het volgende af
- Wat is er militair aan het internationale alfabet, mistakenly ook wel het NATO alfabet genoemd.
- Waarom moet spoorpersoneel een taalgebruik hanteren waar ze niet bekend mee zijn terwijl ze reeds over een uitstekend systeem beschikken.
Nu is het inderdaad zo dat met name NS en DB nauw met elkaar samenwerken.
Daar is echter goed voor gezorgd, de Duitse machinisten die op het Nederlandse spoor rijden moeten naast de Nederlandse regelgeving ook de Nederlandse taal beheersen terwijl de Nederlandse machinisten die op Duits spoor rijden, de Duitse regelgeving alsmede de Duitse taal moeten beheersen. (erg bekend met dit fenomeen ook al is het niet mijn vakgebied)
Ik zie dus geen reden om allerlij rare termen te gaan gebruiken terwijl er tot nog toe prima communicatie mogelijk was.
- Wat is er militair aan het internationale alfabet, mistakenly ook wel het NATO alfabet genoemd.
- Waarom moet spoorpersoneel een taalgebruik hanteren waar ze niet bekend mee zijn terwijl ze reeds over een uitstekend systeem beschikken.
Nu is het inderdaad zo dat met name NS en DB nauw met elkaar samenwerken.
Daar is echter goed voor gezorgd, de Duitse machinisten die op het Nederlandse spoor rijden moeten naast de Nederlandse regelgeving ook de Nederlandse taal beheersen terwijl de Nederlandse machinisten die op Duits spoor rijden, de Duitse regelgeving alsmede de Duitse taal moeten beheersen. (erg bekend met dit fenomeen ook al is het niet mijn vakgebied)
Ik zie dus geen reden om allerlij rare termen te gaan gebruiken terwijl er tot nog toe prima communicatie mogelijk was.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: In het nieuws . . . .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingsalfabet_(NAVO)
Niet moeilijk dat mensen denken dat het militair is.. je ziet of beter hoort het eigenlijk alleen maar bij elke Hollywood productie die met bommen en granaten te maken heeft! Waar de media niet goed voor is
Ook interessant:
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet
Zie het stukje over "international adoption"
Met dank aan de luchtvaart dus...
Niet moeilijk dat mensen denken dat het militair is.. je ziet of beter hoort het eigenlijk alleen maar bij elke Hollywood productie die met bommen en granaten te maken heeft! Waar de media niet goed voor is
Ook interessant:
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet
Zie het stukje over "international adoption"
Met dank aan de luchtvaart dus...
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
- coolepascal
- Berichten: 3743
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
Ik mag van mijn rechtse colega's geen linkse propaganda lezenPA4DHG schreef:Lees De Volkskrant maar eens...
Ik heb ook wel eens in een vliegtuig gezeten.FrankSD schreef:Met dank aan de luchtvaart dus...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Re: In het nieuws . . . .
En ik eruit gesprongen
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
- coolepascal
- Berichten: 3743
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
Ja...FrankSD schreef:En ik eruit gesprongen
Dat moet je me toch even uitleggen.
Ik zit dagelijks samen met velen anderen op de weg, daar gebeuren de meest vreemde al dan niet gevaarlijke dan wel koddige situaties.. maar nog NOOIT... heb ik meegemaakt dat er iemand bij een snelheid van 120 uit zijn auto sprong.
Wat in hemelsnaam doet jouw besluiten om uit een vliegtuig waar verder helemaal niets mis mee is te springen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
- PA2EFR
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
- Roepletters: PA2EFR
- Locatie: JO33HE: Haren Gn.
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
De deo van de piloot?
Mijn andere sites: https://www.tapedeckforum.nl en https://www.pa2efr.nl
Re: In het nieuws . . . .
verkeerde deur?
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen
Denk in oplossingen, niet in problemen
Re: In het nieuws . . . .
Het geeft wel te denken dat mensen met zulke verantwoordelijke
beroepen moeite hebben met zoiets simpels als een internationaal
spellings alfabet.....
beroepen moeite hebben met zoiets simpels als een internationaal
spellings alfabet.....
Re: In het nieuws . . . .
Was een van mijn hobby's in het verleden.. heb toch wijselijk besloten om ermee te stoppen... ze zeggen wel dat het relatief veilig is tegenwoordig maar ondertussen hoor je wel talrijke verhalen van gebroken armen en benen.. Mijn dochter van 12 ermee laten kennismaken in Roosendaal, indoor dus. En echt niet gevaarlijker als een weg oversteken. Eerst had ze schrik, nu zit ze al te vragen van: wanneer gaan we nog eens? Vrouwtje natuurlijk kwaad... Het zendamateurisme zou ook niet zo helemaal zonder gevaar zijn
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?
-
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
- Roepletters: PA1BVH
- Locatie: Riel
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
Van heel dichtbij kan ik je vertellen dat het alfabet niet het probleem is maar alles daarom heen.PA3FQS schreef:Het geeft wel te denken dat mensen met zulke verantwoordelijke
beroepen moeite hebben met zoiets simpels als een internationaal
spellings alfabet.....
Verder zijn diegene die het hebben ingevoerd doof voor alle commentaren vanaf de werkvloer. Het word gewoon weg afgedaan als zijnde gewenning..... maar het word nu al meer als een jaar gebruikt en nog veroorzaakt het soms voor verwarring. Sommige aanpassingen zijn een verbetering maar als ze dat niet zijn is het soms beter om weer terug te gaan naar het oude!
Hoe zeiden die wijze chinezen ook al weer? Als het niet kapot is hoef je het ook niet.......
member of:PI4SBR
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
- Locatie: Utrecht
Re: In het nieuws . . . .
Ik heb het idee dat NS en Prorail hier proberen hun zin door te drammen. Een of andere pipo met nul contact met de werkvloer heeft bedacht dat het zo moet en hoort terwijl er voor zover ik weet nooit problemen zijn geweest met de huidige communicatie.
Over en sluiten bij duplexverbindingen moeten gebruiken is ook zwaar overtrokken. Zelfs bij FM verbindingen is "over" niet nodig aangezien je toch wel de squelch hoort dichtklappen.
Over en sluiten bij duplexverbindingen moeten gebruiken is ook zwaar overtrokken. Zelfs bij FM verbindingen is "over" niet nodig aangezien je toch wel de squelch hoort dichtklappen.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream
- coolepascal
- Berichten: 3743
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
- Locatie: ZL
- Contacteer:
Re: In het nieuws . . . .
Johan,
Dit zijn Europees opgelegde eisen, waar nog NS nog ProRail op zaten te wachten maar waarin ze dus wel mee moeten gaan.
Heeft o.a. te maken met het feit dat binnen Europa elk land in princype in een ander land in staat moet worden gesteld om het spoor te gebruiken.
NS werkt al jaren samen met zowel NMBS als DB, daarvoor moeten de betreffende machinisten niet aleen elkaars regelgeving kennen maar ook elkaars taal.
Waneer er gebruik gemaakt wordt van standaard kretologie kunnen we voorkomen dat er in de toekomst op het spoor tgv miscommunicatie ongelukken gebeuren.
Je mag van iemand die verantwoordelijk is voor 1000 pasagiers wel verwachten dat hij in staat is om met nieuwe technieken om moet kunnen gaan, ook als dit taalgebruik betreft.
En nee... ik werk niet voor het spoor of iets wat daar aan gerelateerd is.
Dit zijn Europees opgelegde eisen, waar nog NS nog ProRail op zaten te wachten maar waarin ze dus wel mee moeten gaan.
Heeft o.a. te maken met het feit dat binnen Europa elk land in princype in een ander land in staat moet worden gesteld om het spoor te gebruiken.
NS werkt al jaren samen met zowel NMBS als DB, daarvoor moeten de betreffende machinisten niet aleen elkaars regelgeving kennen maar ook elkaars taal.
Waneer er gebruik gemaakt wordt van standaard kretologie kunnen we voorkomen dat er in de toekomst op het spoor tgv miscommunicatie ongelukken gebeuren.
Je mag van iemand die verantwoordelijk is voor 1000 pasagiers wel verwachten dat hij in staat is om met nieuwe technieken om moet kunnen gaan, ook als dit taalgebruik betreft.
En nee... ik werk niet voor het spoor of iets wat daar aan gerelateerd is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.