In het nieuws . . . .

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

In het nieuws . . . .

#1 Bericht door PH2LB »

Zoals we vast allemaal al weten, zouden de nieuwe communicatieregels, waaraan machinisten en treindienstleiders van de Nederlandse Spoorwegen zich sinds vorig jaar moeten houden, zorgen voor onveilige situaties.

Tja de cartonist de Jager van nu.nl (zie : http://www.nu.nl/de-jager/2013-08-05/1002507.html ) heeft er ook zijn idee-en over ;-)

Afbeelding

(cartoon : (c) De Jager nu.nl).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#2 Bericht door coolepascal »

Ik zag de cartoon en vroeg me het volgende af
- Wat is er militair aan het internationale alfabet, mistakenly ook wel het NATO alfabet genoemd.
- Waarom moet spoorpersoneel een taalgebruik hanteren waar ze niet bekend mee zijn terwijl ze reeds over een uitstekend systeem beschikken.

Nu is het inderdaad zo dat met name NS en DB nauw met elkaar samenwerken.
Daar is echter goed voor gezorgd, de Duitse machinisten die op het Nederlandse spoor rijden moeten naast de Nederlandse regelgeving ook de Nederlandse taal beheersen terwijl de Nederlandse machinisten die op Duits spoor rijden, de Duitse regelgeving alsmede de Duitse taal moeten beheersen. (erg bekend met dit fenomeen ook al is het niet mijn vakgebied)
Ik zie dus geen reden om allerlij rare termen te gaan gebruiken terwijl er tot nog toe prima communicatie mogelijk was.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE2CH

#3 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: In het nieuws . . . .

#4 Bericht door FrankSD »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingsalfabet_(NAVO)

Niet moeilijk dat mensen denken dat het militair is.. je ziet of beter hoort het eigenlijk alleen maar bij elke Hollywood productie die met bommen en granaten te maken heeft! Waar de media niet goed voor is :roll:

Ook interessant:
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet

Zie het stukje over "international adoption"

Met dank aan de luchtvaart dus... :D
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#5 Bericht door coolepascal »

PA4DHG schreef:Lees De Volkskrant maar eens...
Ik mag van mijn rechtse colega's geen linkse propaganda lezen :twisted:
FrankSD schreef:Met dank aan de luchtvaart dus... :D
Ik heb ook wel eens in een vliegtuig gezeten.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: In het nieuws . . . .

#6 Bericht door FrankSD »

En ik eruit gesprongen :mrgreen:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#7 Bericht door coolepascal »

FrankSD schreef:En ik eruit gesprongen :mrgreen:
Ja...
Dat moet je me toch even uitleggen.
Ik zit dagelijks samen met velen anderen op de weg, daar gebeuren de meest vreemde al dan niet gevaarlijke dan wel koddige situaties.. maar nog NOOIT... heb ik meegemaakt dat er iemand bij een snelheid van 120 uit zijn auto sprong.
Wat in hemelsnaam doet jouw besluiten om uit een vliegtuig waar verder helemaal niets mis mee is te springen ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#8 Bericht door PA2EFR »

De deo van de piloot?

PA0LMD
Berichten: 2263
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#9 Bericht door PA0LMD »

De maaltijd ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: In het nieuws . . . .

#10 Bericht door PH4CK »

verkeerde deur?
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
PA3FQS
Berichten: 135
Lid geworden op: 14 aug 2010, 10:59

Re: In het nieuws . . . .

#11 Bericht door PA3FQS »

Het geeft wel te denken dat mensen met zulke verantwoordelijke
beroepen moeite hebben met zoiets simpels als een internationaal
spellings alfabet.....

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: In het nieuws . . . .

#12 Bericht door FrankSD »

:D Was een van mijn hobby's in het verleden.. heb toch wijselijk besloten om ermee te stoppen... ze zeggen wel dat het relatief veilig is tegenwoordig maar ondertussen hoor je wel talrijke verhalen van gebroken armen en benen.. Mijn dochter van 12 ermee laten kennismaken in Roosendaal, indoor dus. En echt niet gevaarlijker als een weg oversteken. Eerst had ze schrik, nu zit ze al te vragen van: wanneer gaan we nog eens? Vrouwtje natuurlijk kwaad... Het zendamateurisme zou ook niet zo helemaal zonder gevaar zijn :twisted:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#13 Bericht door PA1BVH »

PA3FQS schreef:Het geeft wel te denken dat mensen met zulke verantwoordelijke
beroepen moeite hebben met zoiets simpels als een internationaal
spellings alfabet.....
Van heel dichtbij kan ik je vertellen dat het alfabet niet het probleem is maar alles daarom heen.
Verder zijn diegene die het hebben ingevoerd doof voor alle commentaren vanaf de werkvloer. Het word gewoon weg afgedaan als zijnde gewenning..... maar het word nu al meer als een jaar gebruikt en nog veroorzaakt het soms voor verwarring. Sommige aanpassingen zijn een verbetering maar als ze dat niet zijn is het soms beter om weer terug te gaan naar het oude!

Hoe zeiden die wijze chinezen ook al weer? Als het niet kapot is hoef je het ook niet.......
member of:PI4SBR

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: In het nieuws . . . .

#14 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb het idee dat NS en Prorail hier proberen hun zin door te drammen. Een of andere pipo met nul contact met de werkvloer heeft bedacht dat het zo moet en hoort terwijl er voor zover ik weet nooit problemen zijn geweest met de huidige communicatie.

Over en sluiten bij duplexverbindingen moeten gebruiken is ook zwaar overtrokken. Zelfs bij FM verbindingen is "over" niet nodig aangezien je toch wel de squelch hoort dichtklappen.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: In het nieuws . . . .

#15 Bericht door coolepascal »

Johan,
Dit zijn Europees opgelegde eisen, waar nog NS nog ProRail op zaten te wachten maar waarin ze dus wel mee moeten gaan.
Heeft o.a. te maken met het feit dat binnen Europa elk land in princype in een ander land in staat moet worden gesteld om het spoor te gebruiken.
NS werkt al jaren samen met zowel NMBS als DB, daarvoor moeten de betreffende machinisten niet aleen elkaars regelgeving kennen maar ook elkaars taal.
Waneer er gebruik gemaakt wordt van standaard kretologie kunnen we voorkomen dat er in de toekomst op het spoor tgv miscommunicatie ongelukken gebeuren.
Je mag van iemand die verantwoordelijk is voor 1000 pasagiers wel verwachten dat hij in staat is om met nieuwe technieken om moet kunnen gaan, ook als dit taalgebruik betreft.
En nee... ik werk niet voor het spoor of iets wat daar aan gerelateerd is.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie