Stomme fouten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#31 Bericht door PH2LB »

Ik was een jaar of 16 en dacht dat een elko van 1000uF/25V ook te gebruiken is voor het afvlakken van een 24V spanning. Iets met toleranties in de verkeerde richting. Een harde knal, smerige rook en zere vingers. Toen de rook opgetrokken was, was duidelijk waar die pijn in mijn vingers vanaf kwam, de elko had zijn plus kant in mijn richting staan en zijn hele hebben en houden over mijn hand heen gespucht. Het heeft een week geduurd tot al die gele meuk (alsof ik jaren gerookt had) van mijn handen was afgesleten. De vloerbedekking was nog jaren een stille getuigen van dit voorval.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Stomme fouten

#32 Bericht door FrankSD »

Zo heb ik eens een capacitieve sensor besteld en niet in de gaten gehad dat deze een normaal open in plaats van een normaal gesloten contact had. Toen we deze maanden later nodig hadden en installeerden kwam bij het openen van de deur de laadbrug niet meer naar buiten. Het mechanisme werkte averechts en probeerde de laadbrug nog verder naar binnen te duwen ipv naar buiten. Omdat deze dingen nogal prijzig zijn heb ik deze sensor een relais laten aansturen, wat nog tussen mijn rommel lag... kwestie het signaal om te keren :mrgreen:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PD1AEC
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jun 2007, 16:10
Locatie: Rozenburg

Re: Stomme fouten

#33 Bericht door PD1AEC »

Oef wat een feest van herkenning, gelukkig :) Onlangs nog tijdens een test een KL500 met 100W ingestuurd na wat switchen tussen antennes/insturingen (hij doet het nog wel). Een van mijn eerste ervaringen met elektra waren van die meetsnoertjes met aan beide zijden zo'n banaansteker. Als kleine amateur zette ik de ene stekker in het ene gat van een stopcontact, en de andere *beng*, het stopcontact was vervolgens jarenlang te herkennen aan een zwarte half-weggesmolten vlek.
Groet, Remco
Yaesu FT-857D | Yaesu - VX6R | CB fanboy | ex. 3m | ex. 35cm

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stomme fouten

#34 Bericht door pe5t »

Het is mij bespaard gebleven, maar de grootste stommiteit is wel verliefd te worden op een vrouw die het beoefenen van de hobby frustreert.

Kees

Gebruikersavatar
PD1AEC
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jun 2007, 16:10
Locatie: Rozenburg

Re: Stomme fouten

#35 Bericht door PD1AEC »

@Kees: ik leerde mijn vrouw kennen via 27Mc en hoopte dat zij de zendhobby ook interessant vond maar zij ziet er het nut al jaren niet meer van :roll:
In mijn "jonge jaren" heb ik wel eens een printplaatje gemaakt voor een 3meter zender, zonder enige kennis van die gele etskorrels gehaald en een mooie soep gemaakt met heet water in de oude koektrommel (wel in de achtertuin gelukkig), de blikken koektrommel trok het niet heel erg en de gele prut vloeide over de tegels in de tuin, dat ging nooit meer weg....de printplaat was trouwens ook een fiasco :|
Groet, Remco
Yaesu FT-857D | Yaesu - VX6R | CB fanboy | ex. 3m | ex. 35cm

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Stomme fouten

#36 Bericht door pa1bvm »

pe5t schreef:Het is mij bespaard gebleven, maar de grootste stommiteit is wel verliefd te worden op een vrouw die het beoefenen van de hobby frustreert.

Kees

dat herken ik .. uiteindelijk was ik de helft van mijn centen en de helft van mijn huis kwijt ...
maar wel weer tijd voor de hobby ..
ehh... natuurlijk waren er ook nog andere redenen ...

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Stomme fouten

#37 Bericht door FrankSD »

Nog zo een leuke: Een Philips K35 op leeftijd proberen (en wonder boven wonder gelukt) te repareren. Chassis vasthouden en zonder problemen prutsen tot de benen beginnen moe te worden en moi het meest nabije plekje in de living gebruikt om te zitten! Bijgevolg een hand aan het chassis en het 2de de radiator van de verwarming... :shock: Voel het nog altijd :lol:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: Stomme fouten

#38 Bericht door pd4kk »

ik had de gewoonte om de schemerlamp die op mijn nacht kastje stond aan en uit te doen door aan de bol te draaien.
tot mijn vrouw het bolletje er had uit gedraaid om elders te gebruiken in plaats van een nieuwe te kopen .
dus zat ik met mijn vinger in de fitting die onder spanning stond vinger was aardig geblakerd en had ook geen slaap meer die nacht ...
Kees

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Stomme fouten

#39 Bericht door pa5cal »

Haha een philips frame, dat komt me bekend voor :) Ik toen nog stevige 27mc'er dus ik ben bezig en mijn tegenstation laat de mic los, affijn, ik graai naar mijn tafelmic (zegati mb+4) die van metaal is met lak erop. Dus de schakelaar gaat richting lock en ik raak dat stukje blanco staal aan... Via het microfoonsnoer, kom ik aan de massa van de set, die aan de massa van de antenen kabel, die in de tuin, in een forse stalen pijp, die weer in de grond... enz enz...

Ik kwam er even HEEL goed uit volgens mijn tegenstation, met een forse brom erop. Tjah. DAT kietelt!

Bij een soortgelijke tv overigens met de spanning eraf maar buis niet ontladen naar die 1 (of was het een half?) Megaohm weerstand wijzen en zeggen: deeeeeeeze is stuk -te dicht bij- pets! daar vloog die vonk. Kietelt ook al!

ik kan nog wel ff door gaan...

PS vrouwen, tjah, dat zijn kostbare geintjes!

-P

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#40 Bericht door pe5jw »

PD2LB schreef:al die gele meuk
Oja dat ken ik.
TIjdens mijn stage moest ik een aantal lijnvoedingen maken.
Bij de laatste de elco verkeerd om gemonteerd, kaboem !
Mijn collega riep nog net op tijd bukken anders had ik er helemaal onder gezeten.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Stomme fouten

#41 Bericht door PD0JSB »

PS vrouwen, tjah, dat zijn kostbare geintjes!
Tja , deels heb je gelijk,,ik heb ook een aanvankelijke fout gemaakt met upgrade van vriendin v4.0 naar vrouw v1.0, en om deze weer op de 2 hands markt te dumpen heeft me ook een godsvermogen gekost :) :) maaaaaaaarrrr nu heb ik vrouw v2.3 dit is een heel ander verhaal, ook van de 2e hands markt , maar blinkt overal beter in uit, werd geconfronteerd met liefde op het eerste gezicht van 2 kanten ( iets waar ik nooit in geloofd heb ,, maar nu ondervind).... veel meer mens, veel meer inhoud , en neeeeee dan praten we niet over volume ,is ook veeeeel meer praatmaat , dan zeurdoos Ik wordt nu gestimuleerd in mijn hobby , en niet op misselijke wijze !!en zij heeft ook haar hobby waar ik me voor inzet!
Vroeger was mijn hobby een uitvlucht om te kunnen overleven naast elkaar , ik op zolder in de shack, en zij breeduit op de bank op de begane grond, nu zitten we hobbyend in een appartement in een zelfde ruimte , een 2 en een halve meter van elkaar, met gezelligheid en gesprek er omheen
Nu ben ik geopereerd, ben ik links vleugellam voor een maand of 3 ,en heb een magnifieke verzorging ,,, O N B E T A A L B A A R !!!
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PE2CH

#42 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Stomme fouten

#43 Bericht door PD0JSB »

Dan zaten jullie kennelijk op de verkeerde golflengte te communiceren
en ook nog gestoord , door een piraat,, :twisted: :twisted: :twisted:
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Stomme fouten

#44 Bericht door PD7P »

vroegâh ooit eens op jonge leeftijd(+/- 8 jaar) tot de ontdekking gekomen dat er een draad los zat van de afstemschaal,je kent ze wel die radio's met dat "katteoog"......
en dat afstemlijntje aan de voorzijde..........
achterkantje eraf(stuk hardboard) handje naar binnen....BENG........volgende keer stekker uit het contact halen en die (&(*^*%^&*%*&^%&*^*( elco laten ontladen :mrgreen: :mrgreen:

het vervolg...........op 16 jarige leeftijd de lichtschakelaar aan gort getikt over een periode van meerdere maanden.
op een zondagmiddag toch maar eens dat ding van de muur gedraaid.......draden omgebogen(ze mochten eens contact maken)en naar de schuur voor een nieuwe schakelaar....die er niet was....alles afgedekt met een fatsoenlijk stuk karton.
's avonds naar bed,uit gewoonte de schakelaar omtikken......plof en alles was donker :roll: :roll:

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Stomme fouten

#45 Bericht door XU7AIA »

Jaren geleden had ik een aquarium, die verlicht werd met 3 gloeilampen en die waren
gevat in koperen fittingen met een porseleinen rand. Als ik de bak schoon moest maken,
gingen de lampen er uit. Je voelt hem al aankomen, inderdaad een keer vergat ik de stekker uit het
stopcontact te halen, daar kwam ik achter toen ik, met mijn arm in het water, met mijn elleboog een
van de fittingen raakte....................
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Plaats reactie