Stomme fouten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#61 Bericht door PE1PQX »

Gevalletje 'technisch koppijn' lijkt mij...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PAøVCC
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 jul 2011, 10:37
Roepletters: PA0VCC
Locatie: Assen (drenthe)
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#62 Bericht door PAøVCC »

ooit een magnetische ontsteking uit de dragrace wereld met beide handen beetgehad om schoon te maken. NOOIT ronddraaien, heb mn linkerhand een week niet kunnen gebruiken :cry:

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Stomme fouten

#63 Bericht door pe1rea »

Ooit was Jinny nog een jaar of 8 oud, en werden er lineairs verherbouwd bij ons op de keukentafel (de mensen die het aangaan zijn inmiddels reeds lang overleden) en de vraag kwam ergens, 'is de bout al heet?' (dikke 100 Watt kachelpook)
8 Jarige Jinny, nooit te beroerd om ongevraagd even te helpen voelde dus even stevig aan de punt, waarna ze kon melden (met de vingers onder de koude kraan) dat de bout heet was......
Was dus ook de laatste keer dat ik een bout bij de punt had.....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#64 Bericht door PE1PQX »

Hmz... Eindtrappen en 'iets dat niet goed gaat'...

Heb een 400Watt solid-state pa voor VHF gebouwd... het 'testen' kan wel op een antenne, maar is i.v.m. 'buren-viendschappen' niet aan te raden, dus een dummyload aangesloten.
Even vergeten dat die voor 100Watt bedoeld is (euh... was) en niet 400Watt...
Het vervelende is dat de dummy geen oorverdovend 'PANG!' melde, en dus maar afvragen waarom de eind SWR zo belabberd was...

Totdat je een helder moment kreeg:

Zoek de scheur (hij zit er wel degelijk!)
dummy.jpg
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Stomme fouten

#65 Bericht door PA2AR »

Als lagereschooljongen met alleen maar ervaring met laagspanning gelijkstroom (Fischer Techniek en Marklin treinen ect.) dacht ik de stofzuiger te kunnen laten blazen door de adertjes in de stofzuiger om te wisselen. (Dat dit dan ook zou moeten werken door de stekker andersom in het stopcontact te steken kwam toen niet in mij op.)
Goed, stofzuiger opengeschroefd, draadjes losgemaakt, BAM, opdonder gekregen, huis zonder spanning.
Door deze actie geleerd dat 220V iets anders is dan 6V (dus stekker uit het stopcontact als je gaat rommelen) en dat wisselspanning iets anders is dan gelijkspanning (omdraaien van draden heeft geen zin).

Paar jaar later in de garage geprobeerd een oude autoaccu weer tot leven te wekken met nieuw zuur. Zuur is zuur dacht ik dus dat flesje zoutzuur kan er wel in.......
Ik heb later nooit uitgezocht welke reactie er toen optrad, maar ik ben naar buiten gerend, heb de garagedeur open gezet en gewacht tot ik binnen weer normaal kon ademhalen. Vervolgens heb ik mijn mond gehouden toen het mijn vader een tijdje later opviel dat al het open metaal in de garage (fietsen, gereedschap ect.) plotseling begon te roesten.

Als laatste, tijdens het boren van een gat in de muur voor een keilbout hield mijn boormachine er plotseling mee op. Na een blik in het ontstane gat bleek waarom. Ik zag de bedrading lopen die de wcd voedde waarin ik mijn boormachine had zitten.........

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#66 Bericht door PA2EFR »

Door het sterke zwavelzuur is het zoutzuur in gasvorm uit de oplossing verdreven.
Dat vreet direct het ijzer in de garage op.
Nog een geluk dat je pa zijn Ferrari er niet stond...

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#67 Bericht door PH2LB »

Of dat je zo iets had van "goh dat ruikt best lekker". Je longblaasjes hadden het vermoedelijk niet overleefd.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Stomme fouten

#68 Bericht door PA1LH »

En hijzelf waarschijnlijk ook niet.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Stomme fouten

#69 Bericht door PH2LB »

Oorzaak gevolg.
:)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

marcelzwolle
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 sep 2009, 16:39
Roepletters: PD0ZWL
Locatie: Zwolle

Re: Stomme fouten

#70 Bericht door marcelzwolle »

Tja, eentje die ik NOOIT meer vergeet... toen ik een jaar of 4-5 was speelde ik altijd met lampjes (van die gloeilampjes in zo'n metalen fitting..) en batterijtjes, oude schakelaars en draadjes (tja, het zat er al vroeg in!) en op een avond was de batterij leeg; wat doe je dan? Tja, het stopcontact zit er naast! draadjes erin en BOEM, wat een schrik, gelukkig niet de fitting vastgehouden, maar vergeten doe ik het NOOIT meer! dat was echt de eerste klapper die ik meemaakte en die is me altijd bijgebleven! (en ik maar uitleggen tegen m'n moeder dat het lampje gewoon in bed was kapotgegaan, dat ik er op gelegen had ofzo en toen was het glas kapot gegaan. Waarom daar zo'n zwart plekje op de vensterbank boven m'n bed zat zat heeft ze me gelukkig nooit gevraagd; toen ik een kleine 20 jaar later uit huis ging was het aandenken nog steeds aanwezig!)

Plaats reactie