...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE2CH

...

#1 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: (spaar)lampen

#2 Bericht door FrankSD »

Hallucinant... ze hadden de negatieve effecten ervan m.i. wel wat uitgebreider kunnen belichten.. 7 miljoen lampen die zomaar verdwijnen in de natuur, en dat is alleen nog maar Nederland.. Wetende dat men indertijd kwikhoudende thermometers verboden heeft, is dit regelrecht een moedwillige aanslag op de natuur!! :roll: buh...
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PE2CH

#3 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (spaar)lampen

#4 Bericht door PD0AC »

PA4DHG schreef:De cunclusie is eigenlijk dat de fabrikant die enige is die er echt beter van wordt.
En de overheid (BTW).
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: (spaar)lampen

#5 Bericht door PA5COR »

Lekker negatieve rapportage LOL

In de huidige CFL lamp zit nog maar heel weinig kwik.
Je blijft besparen en in de CFL lampen is er genoeg keus in lichtkleur ook naar de gloeilamp temperatuur toe.
Bovendien is de CFL lamp op zijn hoogtepunt en er al overheen, LED is de nieuwe vervanger zonder kwik en nog efficienter, ik heb de meeste CFL al vervangen door LED.

Led lampen zij instant vol aan, dus kun je gerust de lampen ook op het toilet etc gewoon vervangen.
In plaats van 1 spaarlamp verkochten de fabrikanten 10 gloeilampen vroeger dus het winstpercentage zal niet veel verschillen ook.

En 9 euro voor en 40 watt vervangende CFL lamp? ik zie ze al voor 1 euro per stuk als ramsj partij voorbijkomen in de lokale DHZ zaak met een jaar garantie erbij...
Hoeveel energie werd er gebruikt bij het maken van 10 gloeilampen inclusief transport en hoeveel nuttige grondstoffen werden daarbij weggegooid?, je moet dat hele proces van delving van grondstoffen fabricage transport en afval verwijdering in de rekensom meenemen inclusief vervuiling bij de centrale en transport verlies van de electriciteit van de centrale naar je huis....

De laatste generatie CFL spaarlampen bevatten 2 milligram kwik...een beetje kwikthermometer had al een paar gram = paar 1000 milligram aan boord.

Kwik komt ook vrij bij het verbranden van kolen in de electriciteitscentrale, doordat we minder stroom verbruiken daalt ook dat met de andere vervuiling zoals arseen en Co2 etc.

Waarom we over de jaren geen daling zien in ons stroomverbruik? omdat we misschien steeds meer stroomverbruikers aanschafffen? meer gadgets, grotere tv's etc?

Vroegah hadden we een radio, een tv en wat zuinige lampjes in een huis, dat was het wel.
Loop nu eens door je huis en tel alles eens op wat er staat, electrische ovens magnetron computers, tablets, laders voor de telefoons, satelliet of kabel modem, internet modem, computerscherm(en) beamers, Ipods, Waterpomp C.V en C.V. zelf,audio systeem computer, en noem maar op.

We besparen wel degelijk maar schaffen telkens meer apparaten aan die ook (sluip) stroom verbruiken.
Trek alle laders maar eens van de stroom die we gewoon laten zitten na het opladen van je gadget, tv echt uit 's avonds, etc etc.
Je plasma tv gebruikt 175 - 250 watt per uur, oude beeldbuis tv was 75-100 een LED 65-100....

Of zet ze op een blok dat je met een schakelaar uit kan zetten.
Ik heb nog een lampje ( gloei) in huis in de WC die maar niet stuk wil gaan en al 23 jaar zijn best doet, speciale uitvoering voor het leger.

Als die de geest geeft komt de klaarliggende 11 watt Led lamp er meteen in.
Ik hoor niks over LED lampen in de rapportage en ook de aangehaalde redenen rammelen aan alle kanten.
Garbage in = garbage out.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: (spaar)lampen

#6 Bericht door PA2EFR »

Over Ledlampen heeft AntoinetteRadar al eens een reportage gemaakt.
Dat staat hier ook ergens in een topic.
Daar was de grootste zorg de fase aansnijding en de nare gevolgen voor onze mooie 50 Hz sinus, en voor ons de storing op HF.
Maar de spaarlamp is ook niet ohms volgens het getoonde scoopbeeld van de opgenomen stroom.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: (spaar)lampen

#7 Bericht door PA5COR »

Ik heb 7 LED spaarlampen aan in huis 's avonds, 2 direct boven de apparatuur ( FT 2000-D) en kan geen piepje krasje of ruisbultje horen.

Dat zijn de Pharox led dimbare 6 watters WP3L2P3 - 0918SH.
Bak licht en de goede gloeilampkleur voor 2 x 6 watt...
De 11 watters zijn van Philips en ook die zijn onhoorbaar op de radio.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: (spaar)lampen

#8 Bericht door PA2EFR »

Ik heb veel TL, Led en FL, maar heb er eigenlijk geen last van.
Ik heb meer last van alle fluitjes uit routers en zo.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: (spaar)lampen

#9 Bericht door PA5COR »

Vaak de ( goedkope) bijgeleverde voedingsspanning leverende stopcontact adapters die van het geschakelde type zonder enige vorm van ontstoring.
Ik ben meestal aktief op 160 meter en heb in de buurt al zo'n onding vervangen en meteen de voet op de oude gezet, ondanks de CE ( Chinese Export?) markering ontbraken al de voorgeboorde en gemaskeerde ontstorings onderdelen.....

Mijn 2.1 audio versterker/boxen hebben nergens een probleem mee op alle banden 1000 watt probleemloos, en ontstoord van de fabriek af.
Mijn zoon kocht ook een duurdere set met problemen, zelfde oorzaak, al voorgeboorde print met plaats en gemaskeerd voor de ontstoor C's maar niks erin.
Ook zelf maar opgelost door de onderdelen zelf te plaatsen, maar wel melding gemaakt naar het A.T. met merk, type en waar aangeschaft.

Geen problemem hier met router internetmodem of wat dan ook.
Ook geen klachten van de buren over storing.
Houden zo hoop ik.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (spaar)lampen

#10 Bericht door PD0AC »

PA2EFR schreef:Ik heb veel TL, Led en FL, maar heb er eigenlijk geen last van.
Ik heb meer last van alle fluitjes uit routers en zo.
Hier van hetzelfde. Op toilet, hal en overloop na is alles hier LED (Chinese dingen, E27, circa 6 euro). Helemaal stil. De routers en switches daarentegen... bah.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: (spaar)lampen

#11 Bericht door PA2EFR »

De hal en overloop zijn hier wel spaarlampen.
Vooral met een gezin dat steeds heen en weer loopt en zo staat de lamp soms wel een uur achtereen aan.
Met 1 4 watter op de overloop is 's avonds de hal en de overloop boven in ieder geval beide verlicht.
In mijn werkhokken en garage heb ik gewoon goedkope dubbele TL-armaturen.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: (spaar)lampen

#12 Bericht door FrankSD »

PA5COR schreef:Lekker negatieve rapportage LOL

In de huidige CFL lamp zit nog maar heel weinig kwik....

...De laatste generatie CFL spaarlampen bevatten 2 milligram kwik...een beetje kwikthermometer had al een paar gram = paar 1000 milligram aan boord.

Dat nu bagatelliseren zou ik nu ook niet doen.. aan die hoeveelheden dat die lampen verkocht worden... ik kan me echt niet herinneren dat er mensen zijn die minstens 20 thermometers in huis hebben..

:?
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: (spaar)lampen

#13 Bericht door PA5COR »

Laten we ff rekenen.
Elk gezin had vroeger een koortsthermometer met kwik.
Stel 1 gram kwik, laten we het zuinig houden.
Dat is hetzelfde als 500 CFL lampen, en die kwikthermometers donderden wel vaker kapot op de grond of met reinigen....meer kwikbelasting in huis als 1 kapotte CFL lamp... 500x meer dus.
Of kwamen ook in het millieu terecht bij het afdanken...
Denk ook aan de oude kwiktemperatuurmeters aan de muur vroeger, toen deed men niet moeilijk over kwik, onkunde of onwetenheid.
We moeten op school zelfs dat spul in de hand houden bij de scheikundelessen.
Energie kosten voor het maken van 10 gloeilampen is hoger als 1 spaarlamp, met extra kwik uitstoot bij de kolen energie centrales.
Doe mij maar een CFl etje dan of nu LED.
Ik denk niet dat een gezin snel door 500 CFL lampen heen is...en ingeleverd bij het chemisch afval worden ze millieuvriendelijk verwerkt ook.
Net als je TL lampen toch?

Ohja, ook natuurlijk aardgas beval sloten kwik, dat kwamen we met emmers tegelijk tegen bij de revisie van het aardgas kopstation in Harlingen net als radio actief gas, werd daar voor zover mogelijk gescheiden voor het gas verder werd getransporteerd.

:mrgreen:

FrankSD schreef:
PA5COR schreef:Lekker negatieve rapportage LOL

In de huidige CFL lamp zit nog maar heel weinig kwik....

...De laatste generatie CFL spaarlampen bevatten 2 milligram kwik...een beetje kwikthermometer had al een paar gram = paar 1000 milligram aan boord.

Dat nu bagatelliseren zou ik nu ook niet doen.. aan die hoeveelheden dat die lampen verkocht worden... ik kan me echt niet herinneren dat er mensen zijn die minstens 20 thermometers in huis hebben..

:?
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: (spaar)lampen

#14 Bericht door FrankSD »

Kwik is zelfs in een lage dosis een giftige stof!
Alleen al het inademen van kwikdamp kan bepaalde symptomen veroorzaken zoals slapeloosheid, geheugenverlies, hoofdpijn..., is schadelijk voor de nieren, de schildklier en het hart. Het is een neurotoxische stof dat schadelijk is voor het zenuwstelsel en dat vooral van embryo’s en jonge kinderen.
Ten zeerste afgeraden voor zwangere vrouwen om er mee in contact te komen

Het aantal lampen die niet herwerkt worden en “missing in action” zijn maakt mij grote zorgen!

Maar zoals alle mensen ben ook ik en alle anderen hier schuldig aan het kapot maken van de natuur... roofbouw voor al die edele metalen wat er in een domme gsm zit, de batterijen in een porto etc...

:cry:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: (spaar)lampen

#15 Bericht door PA5COR »

Zo is het maar net Frank.
Zoeken en kiezen voor wat het minst schade aanricht is het devies.
Vandaar dat ik al snel naar de duurdere LED lamp ben gegaan ondanks dat wachten voordeel had opgeleverd in de lagere prijs nu.

Mochten de 1.20 meter T.L.lampen ook de geest geven komen ook daar de LED vervangers in.
En ja, ik breng het spul altijd naar de stort, gesorteerd en wel ook ;)
Niet dat ik een geitenwollen sokkenridder ben, maar met een kleine moeite kan dat veel betekenen.
In ieder geval kreeg ik 150 euro terug op de energie rekening van het afgelopen jaar ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Plaats reactie