Ham-QTH een soort QRZ

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#31 Bericht door PE1LGW »

In den beginnen, nam QRZ.com de gegevens over van arrl callbook over.
Heb daar nog jaren in gestaan op het ouderlijk adres.
In die tijd 1982 was er nog geen email, van daar nog een berg data uit het het callbook kwam.

Waar zij deze data vandaan halen is niet geheel duidelijk, niet van qrz.com.
Omdat er verschil in zit, in de manier hoe ze mijn voornaam plaatsen.
Zal er een mail aan wijden en op heldering vragen hoe en wat

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#32 Bericht door Steef »

Beste Kees,

Ik kreeg een mail van Petr waar ondermeer in stond: "Fred still everywhere writes nonsences about stealing data from his server. I've never did it and I won't do that in the feature". Waarmee hij de eigenaar van QRZ bedoelt.

Maar je mag niet zo maar de informatie gebruiken vind ik.
En als je het wel doet, krijg je aardig wat gezeur over je heen. Zie de reactie van Petr.
Ik zou zeggen gebruik de data om de mensen te benaderen, en vraag om toestemming.

Als ik een foto op QRZ zet, zit er ook gewoon portretrecht en auteursrecht op. De foto komt bij Google naar voren, maar mag nog steeds niet zo maar door anderen worden gebruikt. En vaak is het geen enkel probleem als je het even vraagt.
Laatst gewijzigd door Steef op 26 jul 2013, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

PE2CH

#33 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#34 Bericht door ON9KVE »

Steef schreef:Beste Kees,

Als ik een foto op QRZ zet, zit er ook gewoon portretrecht en auteursrecht op. De foto komt bij Google naar voren, maar mag nog steeds niet zo maar door anderen worden gebruikt. En vaak is het geen enkel probleem als je het even vraagt.
Steef (ook een beste :) ),
Portretrecht laat zich niet vergelijken met vrijwillig verstrekte gegevens of gegevens die betrokken worden van publieke gegevensbanken.
En voordat een gegevensbank als besloten wordt verklaard, is er heel wat meer nodig dan die paar regeltjes die QRZ op de site heeft staan.
Wat daar staat is lekentaal voor: wij halen onze gegevens overal vandaan, inclusief als je het zelf geeft. Op verzoek zullen we het wijzigen/verwijderen, maar dan staat het elders misschien nog wel op (allerlei) servers.
Als je daarmee instemt, en dat doe je door je te registreren, geef je impliciete toestemming. Ook aan degenen die er gegevens van betrekken.
Die hebben echt geen toestemming nodig.

Je moet privacy niet verwarren met het recht op vrije garing van gegevens waaraan je (notabene) zelf hebt meegedaan.


Aardig stukje http://blog.iusmentis.com/2010/03/09/pr ... e-bronnen/
Conclusie:
Het doel is steeds hetzelfde, dus er zijn geen privacyregels geschonden.
Laatst gewijzigd door ON9KVE op 26 jul 2013, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Theo

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#35 Bericht door Theo »

Maar hoe komt de een wel overal te staan, en de ander dan weer niet?
Zwart wit gesteld, je hebt zelf de gegevens aangedragen werd gesteld.
Maar waar dan?
Want als dit boven water komt, dan weet je waar je gegevens zo weg gegeven worden.
QRZ.com mensen ken ik niet, en al die anderen ook niet, en ik vermoed dat ze mij ook niet kennen :D

En by the way, alles wat je op een Amerikaanse server zet, daar geld geen privacy.
Die illusie moet je echt laten varen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#36 Bericht door Steef »

Zoals ik al zij, je geloof me toch niet :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Steef op 26 jul 2013, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#37 Bericht door ON9KVE »

Theo schreef:Maar hoe komt de een wel overal te staan, en de ander dan weer niet?
Zwart wit gesteld, je hebt zelf de gegevens aangedragen werd gesteld.
Maar waar dan?
Want als dit boven water komt, dan weet je waar je gegevens zo weg gegeven worden.
QRZ.com mensen ken ik niet, en al die anderen ook niet, en ik vermoed dat ze mij ook niet kennen :D

En by the way, alles wat je op een Amerikaanse server zet, daar geld geen privacy.
Die illusie moet je echt laten varen.
De gegevens heb je inderdaad zelf aangedragen.
Waar moeten ze anders vandaan komen?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#38 Bericht door ON9KVE »

Steef schreef:Zoals ik al zij, je geloof me toch niet.
Want sorry dat ik het zo even stel "je kan typen als Brugman" :shock: :mrgreen:
Maar ik weet dan weer hoe het in het echggie gaat. :wink:

Alle jurrespendentie ten spijt.
Het punt wat er gebracht werd, is dat het niet *mocht*.
En dat is dus onzin.
Laatst gewijzigd door ON9KVE op 26 jul 2013, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#39 Bericht door Steef »

Ja Kees :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Steef op 26 jul 2013, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#40 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nou, ik ben dus wel wat begonnen met het plaatsen van de link die ik toevallig tegen kwam.
Als het mij zelf betreft, ik woon nu 5 jaar op mijn huidige adres en heb dat 3 jaar geleden op QRZ ingevuld. Nergens anders.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de gegevens daarvandaan komen.
Heb ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Toen ik net zendamateur werd in 1976, hadden we wel gewoon het callboek van de Veron en daar stond iedereen in.
En ook in Electron stonden jarenlang alle mensen met alles die geslaagd waren.
Had ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Maar ik denk dat alle mensen die hier zo heftig reageren wel Facebook hebben, zich wezenloos twittteren, een eigen weblog en website hebben en bijhouden. En op Facebook vermelden dat ze naar de wc gaan en met de hond gaan wandelen.
Dat noem ik nu "het buro voor nutteloze informatie" !

Kom op vrienden niet zo "zeuren".........


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#41 Bericht door ON9KVE »

Juul - PE0GJG schreef:Nou, ik ben dus wel wat begonnen met het plaatsen van de link die ik toevallig tegen kwam.
Als het mij zelf betreft, ik woon nu 5 jaar op mijn huidige adres en heb dat 3 jaar geleden op QRZ ingevuld. Nergens anders.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de gegevens daarvandaan komen.
Heb ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Toen ik net zendamateur werd in 1976, hadden we wel gewoon het callboek van de Veron en daar stond iedereen in.
En ook in Electron stonden jarenlang alle mensen met alles die geslaagd waren.
Had ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Maar ik denk dat alle mensen die hier zo heftig reageren wel Facebook hebben, zich wezenloos twittteren, een eigen weblog en website hebben en bijhouden. En op Facebook vermelden dat ze naar de wc gaan en met de hond gaan wandelen.
Dat noem ik nu "het buro voor nutteloze informatie" !

Kom op vrienden niet zo "zeuren".........


Juul - PE0GJG
Ik moest lachen, Juul. :D

BTW: Ben je 22 maart in Amsterdam?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#42 Bericht door Steef »

Het gaat om het recht van online zetten.

De informatie heb ik aan QRZ gegeven.
Een ander PAKT deze informatie van QRZ en probeert er dan geld aan te verdienen.
Terwijl QRZ zelf het er duidelijk niet mee eens is.
Laatst gewijzigd door Steef op 26 jul 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#43 Bericht door Juul - PE0GJG »

pa3kve schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Nou, ik ben dus wel wat begonnen met het plaatsen van de link die ik toevallig tegen kwam.
Als het mij zelf betreft, ik woon nu 5 jaar op mijn huidige adres en heb dat 3 jaar geleden op QRZ ingevuld. Nergens anders.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de gegevens daarvandaan komen.
Heb ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Toen ik net zendamateur werd in 1976, hadden we wel gewoon het callboek van de Veron en daar stond iedereen in.
En ook in Electron stonden jarenlang alle mensen met alles die geslaagd waren.
Had ik daar bezwaar tegen? Nee hoor.

Maar ik denk dat alle mensen die hier zo heftig reageren wel Facebook hebben, zich wezenloos twittteren, een eigen weblog en website hebben en bijhouden. En op Facebook vermelden dat ze naar de wc gaan en met de hond gaan wandelen.
Dat noem ik nu "het buro voor nutteloze informatie" !

Kom op vrienden niet zo "zeuren".........


Juul - PE0GJG
Ik moest lachen, Juul. :D

BTW: Ben je 22 maart in Amsterdam?

Hoi Kees,

Help even 22 maart ?.................



Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#44 Bericht door PA5COR »

Ik denk dat een ieder zich moet realiseren dat als je wat op het internet plaatst waar dan ook, het vanaf dat moment openbare informatie is en door een ieder gelezen kan worden, of dat nu een Google o.i.d. spider is de NSA of onzee eigen veiligheids diensten of een andere gebruiker.
Ook dat deze informatie ook na verwijdering op de originele plaats nog jaren op het internet in databanken opgeslagen en terug gevonden kan worden.
Ik doe geen twitter, twatter facebook etc, en ben op wat sites aktief zoals hier.

Wil je privacy, zet gewoon die gegevens nergens op het net ook niet de "sociale" media.

Geplaatste gegeevens kunnen je raar opbreken bij een sollicitatie zeker via de sociale media geplatste opmerkingen.
Privacy komt als eerste uit je eigen gedragingen en wat je met je gegevens doet.
Ook al doe ik niks met sociale media ik ben er van overtuigd dat ik in een hele bak databanken voorkom inclusief mijn posts en hun richting op het internet.

1984 het boek, is een al lang gepasseerd station.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Ham-QTH een soort QRZ

#45 Bericht door PA2EFR »

Consumer Information

QRZ.COM publishes information on the World Wide Web and on CDROM that is obtained from open, public domain sources and in some cases directly and voluntarily from users themselves. The information may include but is not limited to, your name, your address, your email address and possibly other data that you may voluntarily provide.

This information is generally used by members of the amateur radio community for the purposes of contacting each other through both internet and traditional means. Our site is also used as a means by which to share common interest information as it applies to the worldwide community of amateur radio operators.

Amateur radio address and contact information is and has been published in the public domain for a great many years. Before the advent of the Internet and the World Wide Web, the same types of information that we now provide was routinely published in printed directories (Callbooks). These directories are of a paramount interest to those involved in this particular hobby, especially as it applies to the exchange of written communications that result from contacts made on the air.
Aldus qrz.com.

Plaats reactie