Bespioneerd door agentschap telecom

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Bespioneerd door agentschap telecom

#1 Bericht door Dennisd »

agentschap telecom heeft kennelijk een zeer geraffineerd meetnet door heel Nederland.
Dit onderwerp kwam ter sprake op de meeting ,maar onderwerp was erg kort.
Het ging erover dat men de repeaters en 2 en 70 meer moest gaan gebruiken ,daar er kapers op de kust zijn.

maar dat is niet mijn vraag ,hoeveel meet stations moeten dit wel niet zijn om heel Nederland over het gehele spectrum te
bespioneren ,en waar zouden die antennes dan uit moeten bestaan ,dit i.v.m. met het gehele spectrum te zien.?
logper antennes?
kan toch niet zo zijn dat iemand met een porto op zeer laag vermogen met een amatoeter een kilometer verder op werkt
dat dit signaal daadwerkelijk wordt opgepakt? ,zo niet dan is dit dan ook geen realistisch beeld wat Agentschap telecom voorschotelt?

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#2 Bericht door PA3FS »

Het AT heeft luister posten die volgens mij alles door sturen naar 1 punt van het AT.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#3 Bericht door Randy »

Het meetnetwerk is onlangs vernieuwd maar volgems mij waren dit een 13-tal posten verspreidt over het land die meten van 25-1300 Mhz. De nieuwe opstelling gaat volgens mij wel iets hoger in frequentie. Ik heb er wel eens een gezien in Nijmegen met roteerbare logper antennes.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#4 Bericht door PA0ETE »

Ik kijk hier als journalist wel eens naar, maar het is inderdaad zo dat er bij dit soort diensten een trend gaande is waarbij ze steeds kleinere signalen nog kunnen monitoren. Dat wil zeggen dat ze meer en meer ook erop zullen letten of gebruikers bijvoorbeeld niet een Wifi-router met teveel vermogen gebruiken. Dat zijn dus dingen die ze eerder vaak niet aanpakten omdat ze dat niet konden controleren. Het nieuwe meetnet is waarschijnlijk nog maar het begin van die trend.

Ik vind niet dat je in dit opzicht de term 'bespioneren' kunt gebruiken. Etherverkeer door amateurs is per definitie openbaar, en dingen die je in het openbaar zegt, daarvan kun je verwachten dat iedereen ze kan oppikken, dus ook een overheidsinstantie.

In het verleden was er in zekere zin sprake van twee soorten controle op het etherverkeer. Je kunt dat vergelijken met een verkeerspolitie en een recherche. De afdeling 'monitoring' keek of deelnemers aan het etherverkeer zich aan de verkeersregels hielden. Dit waren de mensen die je als amateur wel op bezoek kreeg om je erop te wijzen dat je ofwel je call niet vaak genoeg uitzond of andere dingen deed die als amateur niet mochten.

Beide diensten hadden voertuigen met apparatuur erin. De tak die piraten opspoorde werkte in later jaren vaak met personenwagens. De andere afdeling vaak met bestelbusjes, van beide voertuigen zijn volgens mij wel eens voorbeelden op een dag voor de radioamateur getoond.

De, zeg maar 'recherche'-tak van de organisatie waren degenen die bijv. de piraten opspoorden. Je had in die tijd drie luisterposten (Zwolle, Eindhoven en Nederhorst den Berg). Die luisterposten zijn 8 jaar geleden opgeheven en monitoring is naar één locatie in Amersfoort verplaatst. Het aantal luisterposten werd daarbij in feite flink uitgebreid, omdat er gewerkt werd met op afstand bestuurde ontvangers. Naast deze eigen ontvangers kunnen ook ontvangers gehuurd worden, bijvoorbeeld van de zusterorganisaties in het buitenland. Al deze ontvangers worden aangestuurd vanuit Amersfoort.

Ook bij deze luisterposten is er sprake van de splitsing verkeerspolitie/opsporing. Vanwege veranderde taken zijn er daarbij een paar andere uitgangspunten, maar in grote lijnen lijkt het nog wel op het verleden. Een van de twee ontvangers is beschikbaar om door kruispeiling zenders op te sporen. De andere ontvanger wordt strategisch gebruikt. Als voorbeeld is mij destijds genoemd dat bijv. wordt gekeken of in een bepaalde regio de taxifrequenties in voldoende mate gebruikt worden of dat ze misschien overbezet zijn.

De meeste organisaties werken daarbij tegenwoordig met SDR-ontvangers waar zo'n heel spectrum dan op harde schijf wordt vastgelegd voor bijvoorbeeld de duur van een paar weken. Dat heeft enerzijds het voordeel dat de evaluatie/monitoring primair tijdens kantooruren plaats kan vinden, maar ook dat het veel gemakkelijker is om automatisch statistieken te kunnen maken van de informatie die beschikbaar is.

Die laatste werkwijze heeft voor ons amateurs inderdaad (helaas) als consequentie dat de statistieken ook genadeloos laat zien hoe weinig wij verschillende van de banden die we nog steeds ruimhartig tot onze beschikking hebben daadwerkelijk gebruiken.

Bij een interview in het monitoringstation in Amersfoort met enkele mensen van AT gehouden heb, stelde men nadrukkelijk 'AT heeft geen boodschap aan de boodschap'. Bedoeld werd dat ze tegenwoordig zich slechts heel beperkt bezighouden met wat er precies op de banden wordt uitgezonden. Men richt zich veel meer op of een 'stuk ether' effectief gebruikt wordt en of er door bepaalde veranderingen niet meer gebruikers in een bepaald stuk kunnen worden geperst. Dat AT minder op de inhoud let is nóg een reden waarom volgens mij een begrip als 'spioneren' hier niet zo op zijn plaats is.

Je ziet overigens dat bij de aanpak van piraten tegenwoordig ook een heel andere werkwijze wordt toegepast. AT heeft zelfs officieel bekendgemaakt dat ze tegenwoordig geen invallen bij piraten meer doen.

Het nieuwe meetnet is in elk geval fijnmaziger dan de afzonderlijke luisterposten waarvan eerder sprake was. Ik ben er op basis van bijvoorbeeld ontwikkelingen in het buitenland van overtuigd dat die trend de komende jaren wordt voortgezet, zodat ook hele kleine zendertjes in elk geval in de statistieken zullen verschijnen. Zie bijv. de mannen en vrouwen van de Engelse zusterorganisatie van AT, Ofcom die afgelopen zomer met ontvangstapparatuur in rugzakjes en in trainingpak tijdens de Olympische Spelen allerlei zaken controleerden.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#5 Bericht door pc1mb »

Dennisd schreef:kan toch niet zo zijn dat iemand met een porto op zeer laag vermogen met een amatoeter een kilometer verder op werkt dat dit signaal daadwerkelijk wordt opgepakt?
Waarom niet? Met 1 watt haal je de horizon, als de antenne van het AT meetpunt maar hoog genoeg hangt (of dicht genoeg bij) ontvangt-ie je wel.

Je moet vooral niet denken dat je enige vorm van privacy op de banden hebt hoor... dan kun je beter de telefoon pakken. (dat vraag ik me sowieso wel eens af, bij repeater gebruikers die specifiek op zoek zijn naar 1 andere amateur, waarom die niet gewoon de telefoon pakken...)


Elint
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2011, 15:48

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#7 Bericht door Elint »

De gebruikte apparatuur in de monitoring masten is zoals op de foto.(onder)
De onopvallende antennes zitten in bestaande masten.
Vanwege de bezuinigingen doen dit soort diensten er van
alles aan om hun bestaansrecht te behouden.
Zie o.a..:
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft het agentschap verzocht te ondersteunen in het
project “Anders betalen voor mobiliteit” (kilometerbeprijzing).
Ten behoeve van dit project is het agentschap
begonnen met de voorbereiding van een speciaal landelijk
dekkend netwerk. Hiermee kunnen verstoringen aan het
GNSS-signaal worden opgespoord en ongedaan gemaakt.
Naast dit bovenstaande voorbeeld zijn er nog vele andere
die onder het kopje 'landsbelang' vallen en ik niet nader zal benoemen.
Mvg.,
Elint
Afbeelding

Paul PD0PSB

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

Ik hoop dat in de buurt van deze meetstations veel gebruik gaat worden gemaakt van PLC/Homeplug :evil: :D

73
Paul
PD0PSB

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#9 Bericht door pe5jw »

mmm typisch dat wil dus juist niet anders kunnen ze het toch niet opsporen !
Als je je gewoon aan de regels houd is er toch niks aan de hand.
En monitoren doen ze nu ook al zoveel zal er voor ons niet veranderen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#10 Bericht door coolepascal »

Wat een hoop onzin lees ik hier weer.

@Dennis, AgentSchapTelecom vroegah RCD, HDTP en weet ik veel meer heeft al vele jaren tot taak de banden te monitoren en er op te letten dat deze correct en ordentelijk benut worden.
Daar is niets geheims aan, en ja ze controleren door het hele land, niets mis mee lijkt me.

@Elint, Ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet meer, AgentSchapTelecom valt nu onder economische zaken.
Vandaar dat de vraag over assistentie bij kilometerbeprijzing wellicht niet zo heel gewenst maar wel voor de hand liggend is.
Dat toestelletje ziet uit als een SDR ontvanger...tegenwoordig in vele soorten en maten ook voor amazeurs te verkrijgen.

@Paul, homeplug devices werken op de kortegolf banden, de genoemde controle apparatuur werkt op UHF/SHF

@Joeri, zo is het maar net.

@Steef, Weer boven water? cool :P
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#11 Bericht door Randy »

Paul PD0PSB schreef:Ik hoop dat in de buurt van deze meetstations veel gebruik gaat worden gemaakt van PLC/Homeplug :evil: :D
Een beetje een kansloze opmerking. AT is er ook om jouw belangen te behartigen. Met regelmaat lees je dat ze erg behulpzaam zijn bij storingen op repeaters of bij een ZA.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#12 Bericht door PA3HMP »

vergis je niet, tegen commercie begin je niks, we hebben al de lpd gehad met al hun draadloze speakers en weerstations e.d., en het eind van de 70cm band ingepikt voor een soort gps, een stuk van de 23cm band weg ook voor de commercie, het hele verhaal van gebruik het of we raken het kwijt heeft geen enkele invloed, als er maar genoeg geld voor de staat in zit ben je zo je bandjes (of gedeeltes daarvan) kwijt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#13 Bericht door PA0ETE »

Er bestaat een heel probaat middel om niet nog meer van de rijkdom aan banden die we hebben kwijt te raken: dat is ze meer dan nu te gebruiken. Als we het stukje bovenin 70 cm indertijd druk gebruikt zouden hebben dan hadden ze die dGPS-apparatuur vrijwel zeker nooit in onze band gehuisvest.

Paul PD0PSB

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#14 Bericht door Paul PD0PSB »

Randy schreef:
Paul PD0PSB schreef:Ik hoop dat in de buurt van deze meetstations veel gebruik gaat worden gemaakt van PLC/Homeplug :evil: :D
Een beetje een kansloze opmerking. AT is er ook om jouw belangen te behartigen. Met regelmaat lees je dat ze erg behulpzaam zijn bij storingen op repeaters of bij een ZA.
Als je dit soort troep massaal de markt op laat, vanwege "vrije handel" loop je als AT achter de feiten aan. Dit moet je direct bij de grens als spectrumbeschermer tegenhouden. Storende spullen mochten in het verleden gewoon niet de markt op, punt.

@Pascal: de AV varianten van Homeplug lopen rustig door tot ver in VHF. Ook dit spul gaat langs wetgeving heen, vrolijk de markt op.

We zitten inmiddels al ruimschoots in de "dweilen met de kraan open" fase, simpelweg omdat iedereen die een beetje verstand heeft van spectrumbescherming in dit land gezwicht is voor de commercie.
Je moest eens weten hoeveel geld met name Amerikaanse lobbyisten hebben gestoken in het manipuleren van Europese wetgeving inzake EMC.

73
Paul
PD0PSB

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Bespioneerd door agentschap telecom

#15 Bericht door Dennisd »

heren dak voor de uitleg ,stonden zeer informatieve links tussen.
de opmerking (bespioneerd) vanwege de koppeling tussen de vraagstelling om dat de opmerking kwam
dat er kapers op de kust waren ,hiermee legde ik een link tussen kijken naar niet veel gebruikte frequenties en de commercie.
dus zo gek is deze redenering niet.

kennelijk is dus een (praatje) aan de gang dat sommige amateur frequenties op termijn ,gevaar lopen en dat men nu mede amateurs attendeert hierop
dat sommige frequenties meer gebruikt moeten worden.
ik persoonlijk denk dat het geen vaart loop ,maar aan de andere kant. 5 november 1999 :!:

Plaats reactie