Reparatie Veronicaschip

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Reparatie Veronicaschip

#1 Bericht door PA2EFR »

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=115446

Het voormalige zendschip van Radio Veronica, de Norderney, komt naar de stad Groningen. Het schip wordt aan het Eemskanaal omgebouwd tot "multifunctioneel drijvende ruimte voor radio, tv, internet, zang, dans en comedy".

Dat heeft Erik de Zwart van de Stichting Norderney maandag bekend gemaakt. Over het precieze doel van de renovatie wil hij niets kwijt. Waar het schip in Groningen aanmeert is ook nog onbekend. Een van de opties is een ligplaats bij de Euroborg.

Dinsdag komt de Norderney aan in Amsterdam. Een of twee weken later ligt het in Groningen. De renovatie van het Veronica-schip gaat naar verwachting enkele maanden duren.

In de jaren zestig en zeventig zond Veronica radioprogamma's uit vanaf het schip op internationale wateren, om de wet te omzeilen. In 1974 maakte een nieuwe wet ook dat onmogelijk. De afgelopen jaren heeft het als feestboot gediend in Antwerpen.

Afbeelding
De Norderney in Antwerpen Foto: Wikipedia/Maurice van Bruggen (Creative Commons)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#2 Bericht door PA2EFR »

Zouden wij hier in Groningen daar een mastje op mogen zetten voor een Special Event?
;)

Gebruikersavatar
PD1LG
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:48
Roepletters: PD1LG
Locatie: Klazienaveen JO32LR
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#3 Bericht door PD1LG »

PA2EFR schreef:http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=115446

Het voormalige zendschip van Radio Veronica, de Norderney, komt naar de stad Groningen. Het schip wordt aan het Eemskanaal omgebouwd tot "multifunctioneel drijvende ruimte voor radio, tv, internet, zang, dans en comedy".

Dat heeft Erik de Zwart van de Stichting Norderney maandag bekend gemaakt. Over het precieze doel van de renovatie wil hij niets kwijt. Waar het schip in Groningen aanmeert is ook nog onbekend. Een van de opties is een ligplaats bij de Euroborg.

Dinsdag komt de Norderney aan in Amsterdam. Een of twee weken later ligt het in Groningen. De renovatie van het Veronica-schip gaat naar verwachting enkele maanden duren.

In de jaren zestig en zeventig zond Veronica radioprogamma's uit vanaf het schip op internationale wateren, om de wet te omzeilen. In 1974 maakte een nieuwe wet ook dat onmogelijk. De afgelopen jaren heeft het als feestboot gediend in Antwerpen.

Afbeelding
De Norderney in Antwerpen Foto: Wikipedia/Maurice van Bruggen (Creative Commons)
Komen de zendmasten er ook weer op staan? Want dan is het pas echt weer het zendschip Veronica.
Als ie in Groningen komt te liggen, ga ik er zeker naar toe om een paar foto's te maken.
Yaesu FT-897D | Wouxun KG-UV2D | Diamond X50-N | HyEndFed 40, 20, 10 mtr | Heil Pro Micro Dual Headset | SB-2000 Cat-interface

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Reparatie Veronicaschip

#4 Bericht door pe1hzg »

PA2EFR schreef:Het voormalige zendschip van Radio Veronica, de Norderney, komt naar de stad Groningen.
Stel je er, vooralsnog, niet teveel van voor. Volgens een van de opnametechnici (ook actief op dit forum ;-), is er weinig van het "zendgedeelte" overgebleven: het schip is jaren gebruikt als partyschip, heeft een aantal jaren een kwijnend bestaan gehad in een Antwerpse haven, heeft op de nominatie gestaan om gesloopt te worden, en is nu "gered".

Het goede nieuws is dat Stichting Norderney een heleboel spullen heeft "gered" en dat deze spullen hier natuurlijk prachtig in zouden kunnen passen, waarmee een stuk van het oude spul hersteld kan worden. Een gedeelte van de spullen is de afgelopen jaren op de diverse veronica-dagen tentoongesteld.

De zender zelf is vrij kort na het einde verkocht aan Libie.

Ik denk dat ze er wel wat moois van kunnen maken maar dat het vooralsnog eerst een hoop werk wordt om de oude inrichting te herstellen.

Ik wil stichting norderney (Ad, Juul, Eric, Niels, anderen) overigens wel feliciteren met deze aquisitie maar er is nog een hoop te doen..

Geert Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#5 Bericht door coolepascal »

Het schip heeft ook jaren in Maastricht gelegen.. daar waar het idd ook een soort van disco.
Stond nogal bekend of het feit dat je er gemakkelijk drugs kon krijgen... bepaald niet een goede referentie.
Het is trouwens maar een klein bootje... niet echt fijn om daarmee op de Noordzee voor anker te liggen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Reparatie Veronicaschip

#6 Bericht door PE1LGW »

stukje geschiedenis

Het kristal dat inbeslag genommen is door de de RCD nu AT.
Licht niet in het omroep museum in Hilversum zoals de gids aldaar beweerd.
Waar wel de zender staat.

Maar in de la van de man die de zender inbeslag nam.
In Hilversum licht een gelijk lijkende kristal.

Mijn mening is dat de orgineele ook daar hoord te liggen stukje geschiedenis.

Heb nog ergens de laatste uur opname liggen met op de achter grond het weg tikken van een klok.
Was voor heel nederland een EMO moment ( voor mij wel )

Rens

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Reparatie Veronicaschip

#7 Bericht door Apae »

En een jaar of vier geleden lag het in Leeuwarden, ook als disco/partyschip. Ik heb er toen wel op rondgekeken, maar het was een behoorlijk kaal geheel. Om er een leuk partyschip van te maken, zal er inderdaad heel wat werk moeten gebeuren, nog afgezien van ideeen om er een soort museum-zendschip van te maken.
Als je ziet hoe hoog ze ligt, is alle ballast en de motoren er wel uit, dat voel je ook wel een beetje als je er rondloopt. Was waarschijnlijk noodzakelijk om de diepgang klein genoeg te krijgen voor stadsgrachtjes.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 367
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Reparatie Veronicaschip

#8 Bericht door pc9t »

Gelukkig blijft dit stukje nederlands historie behouden, zou mooi zijn als het weer in zijn oude glorie hersteld zou worden, maar dat zal gezien de crisis vooralsnog denk ik niet het geval zijn.

Maar zonder de zendmasten is het toch niet HET Veronicaschip van weleer.

Zou mooi zijn als het huidige Veronica daar zijn uitzendingen zou gaan doen ipv de huidige studio's.

Maar ga zeker een keer kijken als het is opgeknapt, ben wel in Antwerpen geweest, maar dan krijg je toch wel tranen in je ogen zoals ze er nu bij ligt.

Dus er is veel geld en tijd nodig om het weer op te knappen.

Maar gelukkig gered van de sloop.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1hzg schreef:
PA2EFR schreef:Het voormalige zendschip van Radio Veronica, de Norderney, komt naar de stad Groningen.
Stel je er, vooralsnog, niet teveel van voor. Volgens een van de opnametechnici (ook actief op dit forum ;-), is er weinig van het "zendgedeelte" overgebleven: het schip is jaren gebruikt als partyschip, heeft een aantal jaren een kwijnend bestaan gehad in een Antwerpse haven, heeft op de nominatie gestaan om gesloopt te worden, en is nu "gered".

Het goede nieuws is dat Stichting Norderney een heleboel spullen heeft "gered" en dat deze spullen hier natuurlijk prachtig in zouden kunnen passen, waarmee een stuk van het oude spul hersteld kan worden. Een gedeelte van de spullen is de afgelopen jaren op de diverse veronica-dagen tentoongesteld.

De zender zelf is vrij kort na het einde verkocht aan Libie.

Ik denk dat ze er wel wat moois van kunnen maken maar dat het vooralsnog eerst een hoop werk wordt om de oude inrichting te herstellen.

Ik wil stichting norderney (Ad, Juul, Eric, Niels, anderen) overigens wel feliciteren met deze aquisitie maar er is nog een hoop te doen..

Geert Jan

Ik kan je melden dat wij als Stichting Norderney niet betrokken zijn bij deze "manoeuvre".


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Reparatie Veronicaschip

#10 Bericht door PF9ZX »

pa7lz schreef:Zou mooi zijn als het huidige Veronica daar zijn uitzendingen zou gaan doen ipv de huidige studio's.
Moeten ze ook wel weer ECHT Veronica worden ipv de uitgezakte ouwelullen zender die ze nu zijn zonder eigen identiteit :wink:

Het echte Veronica is zo dood als een pier.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Reparatie Veronicaschip

#11 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Reparatie Veronicaschip

#12 Bericht door PE1LGW »

Charles schreef:
PE1LGW schreef:Heb nog ergens de laatste uur opname liggen met op de achter grond het weg tikken van een klok.
Was voor heel nederland een EMO moment ( voor mij wel )

PE1LGW
Wie bij youtube "laatste uur Veronica" inklopt wordt overladen met results :)
ga heden avond nog even huilen ( emo momentje voor mij zelf ) :|
Kan ik er weer een jaar tegen aan.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#13 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE1LGW schreef:
Charles schreef:
PE1LGW schreef:Heb nog ergens de laatste uur opname liggen met op de achter grond het weg tikken van een klok.
Was voor heel nederland een EMO moment ( voor mij wel )

PE1LGW
Wie bij youtube "laatste uur Veronica" inklopt wordt overladen met results :)
ga heden avond nog even huilen ( emo momentje voor mij zelf ) :|
Kan ik er weer een jaar tegen aan.

En zo had ik op 31 augustus 1974 om 18.15 uur ook een EMO moment. We hadden net de zender uitgezet en waren op de terugweg naar Scheveningen en toen dacht ik, "wat moet ik nu met die radio?".
Collega Lex Harding riep "overboord ermee dan maar".
En zo geschiedde...........De draagbare Blaupunkt lig nu op:

52 gr. 1 min. 11 sec. - Noord.
4 gr. 8 min. 6 sec. - Oost.
8700 meter van de Scheveningse haven



Juul - PE0GJG

foto's: © Stichting Norderney

Afbeelding


Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Reparatie Veronicaschip

#14 Bericht door PE1LGW »

Juul schreef:
PE1LGW schreef:
Charles schreef:
PE1LGW schreef:Heb nog ergens de laatste uur opname liggen met op de achter grond het weg tikken van een klok.
Was voor heel nederland een EMO moment ( voor mij wel )

PE1LGW
Wie bij youtube "laatste uur Veronica" inklopt wordt overladen met results :)
ga heden avond nog even huilen ( emo momentje voor mij zelf ) :|
Kan ik er weer een jaar tegen aan.

En zo had ik op 31 augustus 1974 om 18.15 uur ook een EMO moment. We hadden net de zender uitgezet en waren op de terugweg naar Scheveningen en toen dacht ik, "wat moet ik nu met die radio?".
Collega Lex Harding riep "overboord ermee dan maar".
En zo geschiedde...........De draagbare Blaupunkt lig nu op:

52 gr. 1 min. 11 sec. - Noord.
4 gr. 8 min. 6 sec. - Oost.
8700 meter van de Scheveningse haven



Juul - PE0GJG

foto's: © Stichting Norderney

Afbeelding


Afbeelding
Ik denk dat je aan dat moment zo nu en dat nog wel terug denk.
Ik zelf, zou erg trots zijn op mij zelf.
Dat je ook bij dit stukje geschiedenis hoort, heerlijk toch.

Misschien jammer van de radio.
Maar waar moest je anders naar gaan luisteren

Leuk ik dit zo te horen

PE1LGW

Kan hier echt wel van genieten' van dit soort verhalen.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nog een aardig verhaal dan. Over hoe we vanaf 1973 het kontakt wal-schip onderhielden.

http://www.norderney.nl/historie_1973_32.html


En omdat ik natuurlijk bijna zendamateur was werd ik gebombardeerd tot "verbindings officier"
We hadden nog wel wat last van overspraak van onze 10kW MG tx maar met wat schuiven van de kleefvoet op de reling viel het allemaal wel mee............



Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie