Reparatie Veronicaschip

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Reparatie Veronicaschip

#241 Bericht door PA2LAD »

Juul - PE0GJG schreef: Als de antenne al bruikbaar zou zijn, ik weet het niet, ben ik toch wel de eerste ..........Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Juul - PE0GJG
Tja Juul, aan jou moet eigenlijk wel de eer verschaft worden om er als eerste weer HF op te zetten....

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: Reparatie Veronicaschip

#242 Bericht door PA3AMZ »

PA2LAD schreef:
Juul - PE0GJG schreef: Als de antenne al bruikbaar zou zijn, ik weet het niet, ben ik toch wel de eerste ..........Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.
Juul - PE0GJG
Tja Juul, aan jou moet eigenlijk wel de eer verschaft worden om er als eerste weer HF op te zetten....
Of 160 meter (in de buurt van '192' dus)...

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#243 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ben al lang blij dat m'n 2 mtr setje weer weer werkt.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Gerton
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 feb 2006, 21:46
Roepletters: PD0G
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#244 Bericht door Gerton »

Mooi verhaal, ben gelijk 3 avonden aan het lezen. hahaha
Un fan van Norderney.

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: Reparatie Veronicaschip

#245 Bericht door PA3AMZ »

Naam site veronicaschip.nl is inmiddels veranderd in veronicazendschip.nl. Veronica afbeeldingen zijn ook weg; ook tabblad 'wordt matroos', en van mailinglijst met recht op updates/uitnodiging opening nooit meer iets vernomen.
Nog steeds geen evenementen gepland en m.v. Norderney lijkt nu op drijvend restaurant/horecagelegenheid. Andere koers?

PS
Reünie R. Veronica (1959-1974) zondagavond bij KRO-tv.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Reparatie Veronicaschip

#246 Bericht door Juul - PE0GJG »

Nou één evenement dan.......in de laatste week van augustus onze personeel reunie........."40 jaar geleden....."

En dan is het 40 jaar geleden dat we het laatste uur starten.

Afbeelding


Een inmiddels zijn we de recorders uit de Norderney aan het restaureren. De buizen zijn nog prima! Afspelen als een tierelier nu nog even kijken of ie nog opneemt....

Kijk voor de testopstelling:

http://www.youtube.com/watch?v=YbN266cH ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=I9bEqKWi1qs

http://www.youtube.com/watch?v=ulvDVa7G9WY


Maar ook dit is dan 40 jaar geleden....."effe overboord hangen"........(na een nacht met het laatste uur bezig te zijn geweest).

Afbeelding


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Reparatie Veronicaschip

#247 Bericht door PA1LH »

Kan me zo voorstellen dat je nog wel eens terug denkt, en misschien wel terug verlangt naar die tijd.
Het Veronica van nu lijkt in de verste verte niet meer op wat het toen was.
Zelf herinner ik me niet zo heel veel van de zendperiode van Veronica, ik was toen een jaar of 5/6 denk ik.
Later als tiener wel veel naar Veronica geluisterd en vooral ook op tv ernaar gekeken.
Zijn toch herinneringen die je de rest van je leven meedraagt.
Toen was radio nog leuk om naar te luisteren, toen wel ...
Leon - PA1LH.

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: Reparatie Veronicaschip

#248 Bericht door PA3AMZ »

Juul - PE0GJG schreef:Een inmiddels zijn we de recorders uit de Norderney aan het restaureren. De buizen zijn nog prima! Afspelen als een tierelier nu nog even kijken of ie nog opneemt....
Buizen mogen dan OK zijn, >- 40 jaar dienst is toch moeilijk voor condensatoren en elko's. Ik zou na elke koppelcondensator ff checken of ie geen DC lekt.
Terugloop elko's voeding merk je snel genoeg aan bromtoon.
In de buizenradio's waarmee ik in de jaren 60 en 70 naar R. Veronica, R.N.I. en Caroline luisterde, heb ik in jaren 90 alle C's en elko's naar tevredenheid vervangen.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Reparatie Veronicaschip

#249 Bericht door PG7M »

In KRO De Reünie praat Rob Kamphues zondag 23 februari met de voormalige radiomakers van Veronica. In 1974 werd de legendarische zeezender uit de lucht gehaald. 40 jaar later komen de radiomakers van toen voor het eerst samen op tv.

De oude rotten in het vak halen herinneringen op uit hun jongensboek. Ook krijgen we een kijkje op het landgoed van dj en zakenman Lex Harding. En Tom Mulder laat zien hoe het hem vergaat na zijn hersenbloeding in 2004. De enige vrouw uit hun midden, Tineke de Nooij, heeft nog altijd een eigen radioprogramma. Een bijzondere aflevering boordevol herinneringen aan een bewogen periode.

KRO De Reünie, zondag 23 februari, 20.20 uur, Nederland 1

Bron: KRO
PG7M Robert

PA3AMZ
Berichten: 346
Lid geworden op: 27 apr 2008, 23:46

Re: Reparatie Veronicaschip

#250 Bericht door PA3AMZ »

PD7RB schreef:KRO De Reünie, zondag 23 februari, 20.20 uur, Nederland 1 Bron: KRO
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=cRrOlc0S ... e=youtu.be

-Verwijderd account

Re: Reparatie Veronicaschip

#251 Bericht door -Verwijderd account »

PD7RB schreef:In KRO De Reünie praat Rob Kamphues zondag 23 februari met de voormalige radiomakers van Veronica. In 1974 werd de legendarische zeezender uit de lucht gehaald. 40 jaar later komen de radiomakers van toen voor het eerst samen op tv.

KRO De Reünie, zondag 23 februari, 20.20 uur, Nederland 1

Bron: KRO
De uitzending is eigenlijk een half jaar te vroeg. Als deze uitzending eind augustus werd uitgezonden, dan was dat precies 40 jaar na het laatste uur.
Waren het nou radiohelden of zeehelden? :D Of beide :mrgreen: De verhalen gehoord hebbend in dit programma.
En het bezoek aan het Veronicaschip in de huidige staat zat ook in de uitzending.

In deze uitzending kwam ook ter sprake waar al het bewaarde materiaal heen zou moeten. Volgens de presentator zou het naar het "museum" moeten op het Mediapark. Alsjeblieft niet zeg! Zowel het Omroepmuseum alsook het Instituut voor Beeld en Geluid hebben nog nooit enige interesse getoond voor de zeezendergeschiedenis. Ik vrees dat we van het nu nog aanwezige materiaal nooit meer iets terugzien als het daarheen zou gaan.
Volgens mij zou er een zeezendermuseum moeten komen waar plek is voor alle zeezenders die er geweest zijn destijds. Probleem is natuurlijk wáár het dan zou moeten komen en de financiering van het geheel.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Reparatie Veronicaschip

#252 Bericht door PA1LH »

Waar dacht je dat een uitstekende plek zou zijn als museum?
De Norderney !! :)
Alles beter dan er een discoboot van te maken.
Leon - PA1LH.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Reparatie Veronicaschip

#253 Bericht door PA2LAD »

Ik heb vandaag Juul nog niet gezien op het forum: kans dat er van alle kanten een aanbod gekomen is voor een mooie lokatie :wink:

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Reparatie Veronicaschip

#254 Bericht door PA1LH »

Was overigens leuk om Juul op tv te zien :) Zo zie je eens een gezicht achter een call.
Leon - PA1LH.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Reparatie Veronicaschip

#255 Bericht door Math PD0MAT »

Leuk om het verhaal eens van de mensen zelf te horen :)

Plaats reactie