...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#2 Bericht door PD2R »

Sommige zijn inderdaad erg goed. Er staan echter ook teksten tussen waar ik niet mee op mijn borst zou willen.
Dank voor de link.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#3 Bericht door PA3FBF »

:lol: "Not all hams are equal - some know CW" :D

Leuke link! Ik ben nu alleen benieuwd, of die zilveren en gouden letters niet in al de 1e was loslaten of lelijk worden! Ik heb de producent zojuist hierover benaderd per mail en om EERLIJK atnwoord gevraagd.... :P
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: HAM-radio T-shirts

#4 Bericht door Apae »

Misschien een handwas-item?

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#5 Bericht door PA3FBF »

Heb de info. Leuk. Nou, de zilver- en goudkleurige letters worden wat mettertijd grijs, wat hams echter niet doet fronsen: want blinkende antennes, pluggen ed. krijgen toch óók "patina" en zien dan grijs :wink: De letters zelf gaan d'r niet af.
Echter heb ik niet gevraagd hoe heet je ze mag wassen, want ik heb geen flauw benul van de Fahrenheit-schaal.... :o Ach ja, net gevonden: 60 C is 140 F.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0LMD
Berichten: 2275
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#7 Bericht door PA0LMD »

Op radiobeurzen staat altijd een Belgische OM die ter plekke T-Shirts en Caps bedrukt.
Het is ON5UR, de man van de qsl kaarten.
Meten is (z)weten

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#8 Bericht door PA2LO »

Maar... waar kan je dat laten maken/drukken (zonder reclame)? Het gaat immers om 2 of 3 T-shirts, hooguit.
Bedrijven vinden het pas de moeite waard wanneer het om grotere hoeveelheden gaat.
Bij Todd en Astrid ben je aan het juiste adres. Ruime keuze uit shirts/caps met uitstekende kwaliteit. Heb er meerdere shirts en caps besteld voor mezelf en anderen en alleen maar positieve reacties (kijk ook maar eens naar de reviews op eham.net). Hun website: http://www.astridsembroidery.com/

Todd en Astrid hebben jaren in Nederland gewoond -wat je al ziet aan de afbeeldingen op de website- , maar zijn (terug) naar de USA.

Tja....klinkt als reclame, dat mag natuurlijk niet op dit forum. Praat ik me eruit als ik zeg dat actieve Todd en Astrid zendamateurs zijn die toevallig in deze business zitten? :oops:

Nou ja...ik zie het maar als beantwoording op je vraag.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PA2LO op 09 dec 2012, 21:34, 2 keer totaal gewijzigd.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: HAM-radio T-shirts

#9 Bericht door xxxx »

Charles schreef:Veel leuker is het om een eigen T-shirt te hebben met je call :D
Maar... waar kan je dat laten maken/drukken (zonder reclame)? Het gaat immers om 2 of 3 T-shirts, hooguit.
Bedrijven vinden het pas de moeite waard wanneer het om grotere hoeveelheden gaat.
Beetje koppie shop / Sign bedrijfje kan ze ook gewoon per stuk maken. Kosten vallen best mee.
Gewoon ff goed zoeken dan vindt je er genoeg.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 1000
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: HAM-radio T-shirts

#10 Bericht door PD7P »

Charles schreef:Veel leuker is het om een eigen T-shirt te hebben met je call :D
Maar... waar kan je dat laten maken/drukken (zonder reclame)? Het gaat immers om 2 of 3 T-shirts, hooguit.
Bedrijven vinden het pas de moeite waard wanneer het om grotere hoeveelheden gaat.
http://www.spreadshirt.nl

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: HAM-radio T-shirts

#11 Bericht door PC1A »

Je moet wel even het verschil maken tussen borduren en drukken.

Een bedrukking vervaagt na een aantal wasbeurten (en verdwijnt uiteindelijk),
wat je niet hebt bij borduren. De getoonde foto's zijn geborduurde shirts welke veel
langer me gaan en mooi blijven. M.i. mag dat wat meer kosten.
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 1000
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: HAM-radio T-shirts

#12 Bericht door PD7P »

heb zelf al een paar keer shirts besteld op spreadshirt en kan daarom zeggen dat de kwaliteit van het drukwerk best goed is.
zelfs na een paar jaar is het nog gewoon duidelijk en vertoont niet meer slijtage dan bij duurdere shirts.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#13 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#14 Bericht door PA0ETE »

De site had ik ook al gespot, die is geweldig.

Ik heb in het verleden heel vaak zelf T-shirts bedrukt. Ik heb er die na tien jaar regelmatig gewassen toch nog heel redelijk uitzien. Ik heb er meerdere columns over geschreven en ik krijg daar nog wel eens vragen over (van niet-amateurs) die ik graag beantwoord.

Het procedé is heel eenvoudig, en het kan zelfs met een ordinaire deskjet-printer. Er zijn speciale printervellen voor die je ook gewoon bij de HEMA kunt kopen. Tenminste het is alweer even geleden dat ik mijn huidige voorraad heb aangevuld, maar ik heb ze daar meermalen gekocht.

Door zo'n afbeelding (die hoeft niet een hele A4 groot te zijn) op de stof te leggen en met een heet strijkijzer goed in de stof te strijken, worden de kleurpartikels uit de printer in plastic ingekapseld in de stof verankerd. Daardoor zijn ze watervast.

Veel mensen hebben hier heel slechte ervaringen mee, bijv. ligt een afbeelding glad bovenop de stof en gaat dan al na twee keer wassen craquelé vertonen. De kunst is echter dat je er even voor moet oefenen, bijv. op een afgedankte kussensloop. Als je het goed doet is de afbeelding nog wel voelbaar op de stof, maar niet als gladde afbeelding er bovenop. Het beeldmateriaal moet zo goed zijn ingestreken dat het ruw aanvoelt. Afijn, oefening baart kunst. Gebruik in het begin tot je het goed beheerst eerst een paar goedkope T-shirts voor de eerste pogingen.

Het best werkt het uiteraard op lichte kleuren. Bedenk dat witte vlakken doorzichtig blijven, en dat de achtergrond dus de kleur van het T-shirt krijgt. Zwarte T-shirts geven meestal geen goede resultaten, hoewel ik ze wel eens heel mooi met fel geel bedrukt heb.

Als je een bestaande afbeelding hebt kun je zo in nog geen tien minuten een T-shirt bedrukken waar je lange tijd en vele wasbeurten plezier van kunt hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: HAM-radio T-shirts

#15 Bericht door PA0ETE »

Een van mijn columns over dit onderwerp:

558. Zelf kleding bedrukken

17 september 2006
copyright: shorties.nl

Ik schreef er in juni 2002 al eens over, maar erg leuk om te doen vind ik het zelf bedrukken van kleding. Daarbij is het nog eens erg eenvoudig ook. Wanneer je tenminste een computer met kleurenprinter tot je beschikking hebt. Het enige dat je ervoor moet aanschaffen zijn speciale vellen voor het bedrukken van textiel voor in de printer. Die kosten niet meer dan 50 cent voor een A4-tje. Als je je goed aan de beschrijving houdt, dan gaan de opschriften op de stof behoorlijk lang mee. Het T-shirt dat ik in 2002 heb bedrukt (zie foto's), en waar ik toen over schreef is in die ruim vier jaar al vele tientallen keren gewassen, maar ik heb het vorige week dus nog gedragen! Het grappige is dat de afdrukken op papier van mijn deskjet-printer allesbehalve watervast zijn. Het kleinste drupje water laat ze uitlopen. Maar wanneer stof met dezelfde printer bedrukt wordt dan is het (net als bovengenoemd T-shirt) gewoon volkomen watervast.
t-shirt01.jpg
t-shirt01.jpg (16.9 KiB) 6212 keer bekeken
Foto: Het nieuwe T-shirt in 2002

Ik heb vooral ervaring met T-shirts, maar het procedé is ook uitstekend geschikt voor andere soorten kleding, vooropgesteld dat je ze op katoentemperatuur(!) met een strijkijzer mag strijken. Bij donkere kleuren textiel als achtergrond is het resultaat wat minder goed voorspelbaar, omdat de vlakken die wit moeten blijven gewoon doorzichtig zijn, en dus de kleur van het textiel laten zien. Wil je dergelijke stoffen als basis gebruiken, dan moet je bijvoorbeeld als steunkleur voor je afbeelding een vette kleur geel gebruiken of zo. Maar bij een lichte achtergrond lukt alles. Tot foto's aan toe. Wel is het eindresultaat met alleen zwarte opdruk bij wassen ietsje duurzamer.

In 2002 worstelde ik nogal met wat er op mijn T-shirts moest komen. In die tijd waren T-shirts met tamelijk provocerende teksten heel hip, en er passeerden heel wat geschikte en minder geschikte ideeën wat de revue. Uiteindelijk werd het eerste T-shirtontwerp, waarvan ik er twee maakte, een tekst met een grafsteen, waarop stond 'The internet is dead'. De internetbubbel was immers kort daarvoor uiteengespat, en ik geloofde absoluut niet dat internet slechts een rage was geweest zoals mensen toen soms wel beweerden.

Het bedrukken van een T-shirt is met de speciale vellen uiterst gemakkelijk. Ik heb alleen de bladen van HP gebruikt, in combinatie met een HP-printer, maar een ander merk gaat vermoedelijk net zo goed. Wat je nodig hebt is een kleurenprinter die in spiegelbeeld kan afdrukken. Natuurlijk kun je de afbeelding ook in een tekenprogramma spiegelen en dan afdrukken. Het afdrukken moet vanzelfsprekend in de hoogst beschikbare afdrukkwaliteit. De afbeelding kan vervolgens door middel van een strijkijzer, ingesteld op katoentemperatuur, op een harde ondergrond op het T-shirt worden overgebracht. Daarbij is het vooral belangrijk om niet korter en/of op een lagere temperatuur dan aanbevolen wordt te strijken. Beter nog is langer, want de kleurstofdeeltjes moeten zich goed kunnen inkapselen in het plastic waar de vellen uit bestaan, en zich daarbij ook goed aan de vezels hechten. De eerste keer is het misschien verstandig om een en ander eerst een keer uit te proberen, bijvoorbeeld op een oude kussensloop of zo, voordat je er een bruikbaar kledingstuk aan waagt.

Een A4-tje is doorgaans genoeg voor twee kledingstukken, of zelfs meer als de afbeeldingen klein zijn. Of zo'n half vel ook in de printer kan, hangt af van het type printer dat je gebruikt, maar zo niet zul je meerdere kledingopdrukken tegelijk op hetzelfde blad moeten printen.
t-shirt02.jpg
t-shirt02.jpg (33.03 KiB) 6212 keer bekeken
Foto: Het T-shirt vandaag (de kreukels zitten erin om ik hem voor de foto uit de wasmand heb gehaald :-) )

Plaats reactie