Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 nov 2019, 01:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 13:30 

Afbeelding

https://www.bbc.com/news/business-49884827

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 16:39 

Kunnen ze ook meteen de software in die dingen meenemen. Nu is het vaak zo dat je misschien het ding wel hebt betaald maar dat-ie niet van jou is. Voorbeeld: fruitige speeltjes uit Cappuccino. Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.

Tjerk, 9ZZ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2019, 20:19 

Dan zullen de reserveonderdelen wel duurder worden, zodat bij een apparaat dat meer dan een paar jaar oud elk weldenkend persoon het apparaat alsnog vervangt. Anders moeten fabrikanten onmogelijke voorraden aanhouden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 09:56 

Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?).

Ik denk trouwens dat radiozendamateurs behoorlijk van het repareren zijn, als je kijkt wat voor nostalgische apparaten bij menig amateur op de plank staan én werken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 10:39 

Thijzer schreef:
Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?).

Velen schelden op 'Europa' maar ondertussen doen ze ook wel eens wat goed hoor, dit is er slechts één van. En bij mijn samsung kun je gewoon de batterij vervangen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 10:44 

PE9ZZ schreef:
Kunnen ze ook meteen de software in die dingen meenemen. Nu is het vaak zo dat je misschien het ding wel hebt betaald maar dat-ie niet van jou is. Voorbeeld: fruitige speeltjes uit Cappuccino. Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.
Wat dacht je van Windows op je computer?
Je hebt een gebruikers overeenkomst (licentie), maar je bent niet de eigenaar, het systeem mag en kan van alles naar Microsoft sturen, zonder jouw toestemming en de updates kan je ook niet voor altijd tegenhouden.
En dat gaat in de toekomst nog erger worden met SaaS.
Dat is Software as a Service, je betaald dan b.v. ieder jaar een bedrag, om de software te mogen en kunnen gebruiken, eigenlijk een soort lease-contract.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 11:07 

PE9ZZ schreef:
Ik moet die Jesus Fone jailbreaken wil ik daar mijn eigen software opzetten.

Met Xcode kan je eigen ontwikkelde, en ondertekende, software installeren op iOS toestellen. Een jailbreak heb je alleen nodig om "gratis" (aka gestolen) betaalde apps te installeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 10:25 

Deze regelgeving is beperkt tot verlichting, (af-)wasmachines en koelkasten/vriezers.
Wellicht echter en goede start, maar onderschat de Lobby vanuit de industrie niet.

In de wereld van Computers/Telefoons lijkt het erop dat leveranciers het actief onmogelijk te maken reparaties uit te voeren door bijvoorbeeld: geen reparatie onderdelen beschikbaar te stellen voor 3rd party repair.

De YouTube kanalen van ipad rehab (Jessa Jones), en Louis Rossmann laten dit over de jaren mooi zien. Naast Apple, komt ook John Deere in die strijd regelmatig voor.

Het lijkt er regelmatig op dat leveranciers bewust onze vrijheid om interventies/reparaties op apparatuur die ons eigendom is in te perken.

Ik ken voor HAM apparatuur nog geen voorbeelden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 16:58 

Thijzer schreef:
Europa denkt dat de wereld een kleuterschool is maar zo lang Apple en Samsung het vertikken om je accu te kunnen verwisselen, ben je met het meest verkochte apparaat nog mijlen ver verwijderd van repareerbaarheid (is dat een woord?)

Repareren en accu verwisselen zijn m.i. 2 verschillende dingen. Je kunt bij een iphone de accu niet verwisselen zoals je dat bij andere batterijapparaat kunt. Maar je kunt een toestel met kapotte accu wel degelijk repareren. Heb al tig versleten accu's van die dingen vervangen en daarmee het toestel gerepareerd.

Maar los daarvan denk ik dat het weer een loze Europagedachte is, zeer waarschijnlijk kopen de meeste mensen gewoon een nieuw apparaat omdat het repareren economisch onrendabel is (of wordt gemaakt) En het hebben hebben hebben, het nieuwste van het nieuwste om te kunnen pronken is natuurlijk ook een niet te verwaarlozen factor.

John

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur