Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 14 aug 2018, 19:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 20:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
Ja, het wordt steeds meer daar in "Hillywood."
Valt mee dat "onze" repeaters op de AVVC toren nog werken.


https://www.broadcastmagazine.nl/facili ... edia-park/

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 21:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 nov 2010, 18:00
Berichten: 628
Woonplaats: Amsterdam
Maar die zitten dan ook niet in de 800 MHz band. Heb zelf al zitten klooien met het omkatten van Sennscheisser wireless mikes in die band. Da's veel werk. Allemaal 0402 componenten. Vond wel een interessante optie door de f(REF) aan te passen waardoor de kanalen in een gebied terechtkomen dat na 2019 nog legaal is voor audio. Klopt alleen de indicatie niet meer. Software omschrijven kan niet qua geen sources en dev kit.

Tjerk, 9ZZ


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 13:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
Ja Tjerk,

Ik bedoel eigenlijk "in mijn tijd" (tot aan 2005 ) zetten we gewoon allerlei TX en Rx in de lucht op het mediapark.
Je hoorde nooit iemand klagen. Maar het wordt natuurlijk steeds meer tegenwoordig.

En zo werd er een TX en RX gemonteerd (10 W) op een fiets gemonteerd.

foto©Juul


Bijlagen:
Fietsdag 2.jpg
Fietsdag 2.jpg [ 406.42 KiB | 789 keer bekeken ]
Fietsdag 1.jpg
Fietsdag 1.jpg [ 492.52 KiB | 789 keer bekeken ]

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 13:19 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2015, 19:42
Berichten: 684
Woonplaats: Lelystad
tegenwoordig lopen ze met de zender achter de vrouwen aan:

Bijlage:
44.jpg
44.jpg [ 708.81 KiB | 787 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 18:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
En de zenders worden ook steeds kleiner en vooral lichter………….Mijn foto is uit 1989.

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 10:13 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2015, 19:42
Berichten: 684
Woonplaats: Lelystad
Mooi om dat oude spul weer eens te zien.

Die kleine wandelzender van Gerard Ekdom is mijn creatie. Zijn er nu 105 van in omloop.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 14:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
Weet iemand trouwens hoe die wielrenners in de Tour met die oortjes in communiceren met de ploegleider?
Staat die verbinding steeds "open" of hoe gaat dat ?


We gingen vaak uitzendingen doen vanaf de 4-daagse, zo ook in 1984.
En hup weer alle verbindingen maken.


Bijlagen:
19840719_antennes kopie.jpg
19840719_antennes kopie.jpg [ 352.1 KiB | 662 keer bekeken ]

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 21:12 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 299
pas maar op.. straks denken ze nog .. .heej, die 400 MHz.. daar zit toch niets bijzonders op en geeft goede audio kwaliteit en lekker veel ruimte...
die paar zendamateurs die daar op zitten, tegen de tijd dat ze eindelijk klaar zijn met hun N vs F vs herijking afleidingsmanoeuvre van Agentschap Telecom zijn ze hun band al kwijt.
Divide and conquer...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 19 jul 2018, 20:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
sottezero schreef:
pas maar op.. straks denken ze nog .. .heej, die 400 MHz.. daar zit toch niets bijzonders op en geeft goede audio kwaliteit en lekker veel ruimte...
die paar zendamateurs die daar op zitten, tegen de tijd dat ze eindelijk klaar zijn met hun N vs F vs herijking afleidingsmanoeuvre van Agentschap Telecom zijn ze hun band al kwijt.
Divide and conquer...



Hier, bovenstaande, begrijp ik niks van…………………...

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2018, 09:05 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2016, 18:54
Berichten: 41
Juul - PE0GJG schreef:
Weet iemand trouwens hoe die wielrenners in de Tour met die oortjes in communiceren met de ploegleider?
Staat die verbinding steeds "open" of hoe gaat dat ?


Ze gebruiken PMR portofoons.
Hier is een voorbeeld.
https://www.jbe.nl/nl/jbe-shops/wielers ... portpakket


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 20 jul 2018, 21:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
pd0adl schreef:
Juul - PE0GJG schreef:
Weet iemand trouwens hoe die wielrenners in de Tour met die oortjes in communiceren met de ploegleider?
Staat die verbinding steeds "open" of hoe gaat dat ?


Ze gebruiken PMR portofoons.
Hier is een voorbeeld.
https://www.jbe.nl/nl/jbe-shops/wielers ... portpakket



Oh, wat leuk. Ga ik eens lezen.

Dank je !

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 07:51 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2015, 19:42
Berichten: 684
Woonplaats: Lelystad
Ik weet dat de omroepjongens meer spul gebruiken, zoals hier bijvoorbeeld de Amstelgold race:

Bijlage:
IMG_4396 (Medium).JPG
IMG_4396 (Medium).JPG [ 242.74 KiB | 344 keer bekeken ]


Bijlage:
IMG_4412 (Medium).JPG
IMG_4412 (Medium).JPG [ 210.42 KiB | 344 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 19:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
Ik weet het nog goed, in 1990 nam de Olau line een nieuwe veerboot in gebruik die ging varen tussen Vlissingen en het Engelse Sheerness.

We bedachten dat we best eens een hele dag konden gaan uitzenden vanaf de veerboot die vanuit Vlissingen vertrok naar Sheerness.

Samen met de collega's van de NOB technische dienst zijn we e.e.a. gaan uitwerken. Destijds werkten daar ook de nodige zendamateurs en die vonden het ook wel een uitdaging.

Zenden vanaf een boot die zich op zee bevond was mij niet vreemd. Dus aan de slag !

Het voordeel van de zee is dat we eigenlijk direct zicht hadden maar daar hadden we dan wel een vliegtuig voor nodig dat als relaisstation ging fungeren. Maar de afstand en de tijdsduur was toch wel pittig. Dus werd er besloten om twee vliegtuigen in te zetten. In die tijd waren die op vliegveld Teuge bij Apeldoorn gestationeerd. Ze deden ook al de verbindingen voor Radio Tour. De vligtuigen moesten om de zoveel uur tanken en wisselden elkaar dan af.

Enfin, we hebben een plek opgezocht in Engeland waar we "direct zicht" hadden op de veerboot als ie zich vlak bij Engeland bevond.
Nou een complete studio opgebouwd op de Olau en met een simpele groundplane op het achterdek moest alles toch wel lukken.
Ik ben samen met de NOB technicus een dag van te voren naar Engeland vertrokken om de ontvangstpost in te richten. Dat gebeurde in de plaats Broadstairs dat aan de kust ligt men het hotel heeft direct zich op zee.
En we konden onze radiowagen voor op de parkeerplaats zetten.

We hebben de antennes opgetuigd. 1 voor de ontvangst van de boven de boot vliegende vliegtuig en 1 antenne voor als we direct zicht hadden als de veerboot "voorbij" kwam.
Als dat het geval was ging ik boven op de wagen de antenne (verticaal) richten op de veerboot.

En de Engelse PTT was verantwoordelijk om d.m.v een straalverbinding naar Londen en vandaaruit ons signaal naar de studio in Hilversum te sturen. ( AVVC, die toren waar ook onze repeaters staan ).

Enfin alles ging perfect, behalve de terugreis die gepaard ging met windkracht 8 en dat is minder fijn. Maar in m'n "Zeezendertijd" was ik gewend om dan plat te gaan liggen en dan is de zeeziekte minder…………

Ik heb alles gefilmd van onze "kust repeater studio" en voor diegene die een kleine impressie wil zien kan dit downloaden ( 45 Mb) via deze link:


film: © PE0GJG

https://pixeldra.in/u/eUZsrE


Het was een mooi experiment, één ding nog, er is van de hele dag uitzenden niks bewaard gebleven…………….


Bijlagen:
Broadstairs.jpg
Broadstairs.jpg [ 208.22 KiB | 282 keer bekeken ]

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 20:47 
Offline

Geregistreerd: 21 maart 2015, 19:42
Berichten: 684
Woonplaats: Lelystad
Maar zo'n vliegtuig wordt nog steeds gebruikt hoor. Veelvuldig de PH-RLY als relais vliegtuig.
Soms alleen voor radio, soms ook samen met TV.

Dan hangt er een inlierbare antennemast onder het toestel, laten ze in de lucht zakken met antennes, maar voor het landen moet hij toch echt ingeschoven worden.

Bijlage:
IMG_4938 (Medium).JPG
IMG_4938 (Medium).JPG [ 238.03 KiB | 266 keer bekeken ]
het patchpannel in de cockpit vloer.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018, 21:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 mei 2007, 20:29
Berichten: 1977
Woonplaats: de Veluwe
Ja, ik weet het.
Ik was op Teuge er in de jaren 80 bij het voor het eerst in gebruik testen en nemen. Dat was nadat het eigen NOS vliegtuig was afgestoten.
De eerste vlieger was met pensioen. Later was er een technicus met brevet maar die overleed. Dus moest er een alternatief komen. Was verder makkelijk want m'n schoonvader werkte op Teuge in de electronica.

Samen met NCRV collega Imre Somogyi † waren we de voortrekkers van het hele vliegtuig project.
Uiteraard met de NOB lab technici destijds. Zij hadden een eigen laboratorium in de straat met de toepasselijke naam "Amperestraat". in "Hillywood". Wij zeiden ook altijd;"Oh even de amperestraat bellen."
Prachtig daar, met de meest mooi meetapparatuur op o.a. HF gebied. Ik ben daar vaak geweest als ik weer eens wat te meten had op HF gebied.
Allemaal verleden tijd……..Waren mooie tijden.

_________________
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling