40m CW voor novice ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#46 Bericht door PA9X »

In tijden van mindere condities zijn in de winter 's-avonds 10m en 20m dicht. Als je dan CW of digimodes wil bedrijven heb je pech. Dat heb ik zelf in mijn tijd als N-amateur die graag digimodes doet vaak meegemaakt. Als dat stukje voor N vrijgegeven wordt, zal niemand daar slechter van worden.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 40m CW voor novice ?

#47 Bericht door PA3EYC »

Dat is wat ik in het begin wilde aangeven zonder de N/F discussie te willen oprakelen.
Ik moest CW leren om op de HF uit te mogen komen en heb dat dus gedaan. Na het CW examen de sleutel niet meer aangeraakt.
Enkele jaren geleden het CW weer opgepakt en vooral 's avonds zijn op 40m mooie CW verbindingen te maken.
Nu maak ik (nagenoeg) alleen nog maar CW verbindingen.

Ik heb er geen enkel belang bij maar juist omdat ik dit een fantastische mode vind gun ik de N amateurs dat pleziertje ook op de 40m zonder meteen discussie op gang te willen krijgen als "geef dan alles maar vrij".

De F amateurs krijgen ook wel eens frequentie uitbreiding. Dus waarom dan ook niet de N amateurs dat stukje van 50kHz.

Afin, dit is mijn mening en iedereen mag daar uiteraard anders over denken.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: 40m CW voor novice ?

#48 Bericht door pa5cal »

Klaarblijkelijk hebben the powers that be besloten in al hun wijsheid dat er een stukje motivatie en beloning moet zijn voor F. Klinkt niet onlogisch. Men heeft duidelijk ook besloten om die 50khz onderdeel te maken van de teaser / beloning I guess. Persoonlijk heb ik het halen van mijn licentie gewoon uitgesteld totdat ik hoorde dat de morse eis was komen te vervallen ;)

-P

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#49 Bericht door maarten_c »

PA3EYC schreef: Ik heb er geen enkel belang bij maar juist omdat ik dit een fantastische mode vind gun ik de N amateurs dat pleziertje ook op de 40m zonder meteen discussie op gang te willen krijgen als "geef dan alles maar vrij".
En daar ben ik het helemaal met je eens.
Het stukje 7.0 tot 7.050 is in de avond en nacht uren rustiger dan het stukje 7.050 tot 7.1.

Ik snap ook nog steeds niet waarom men dat niet vrij gegeven heeft voor de N amateurs?

Theo

Re: 40m CW voor novice ?

#50 Bericht door Theo »

mss gewoon omdat er wat koek te behalen moet zijn?
Wil je meer, dan zul je de weg van F moeten opgaan.
Ik vind daar niets vreemd aan hoor.

Vroeger vond ik het stom dat ik niet op 70 mocht met mijn d call, dus om ATV te mogen doen moest ik een C halen.
Nu mag je met je N ATV op 70 maken, waarom niet tevreden zijn met wat je hebt?

Soms ben ik er flauw van, het nooit genoeg zijn van een vergunning discussie.
Altijd maar klagen dat je iets niet mag, of kunt.
Gewoon F halen, klaar denk ik dan.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 40m CW voor novice ?

#51 Bericht door PA3EYC »

Theo,
met alle respect voor jou mening, want die telt uiteraard ook, wordt ik een beetje kriegel van het steeds maar opnoemen wat vroeger wel en niet mocht. We leven nu in 2012 en de tijd van A, B, C, en D ligt ver achter ons.

Ik klaag niet dat ik te weinig mag. Ik heb Full met CW included dus daar ligt het niet aan.

Enkele jaren geleden mochten wij niet op 7.100 tot 7.200 komen en dat mag nu ook ineens. Hetzelfde geldt voor de 70MHz.
M.a.w. tijden en inzichten veranderen. Hoewel dat af en toe heel langzaam gaat.

Je kan het ook omdraaien. Juist door die 50kHz in de 40m band voor N vrij te geven zou het maar zo kunnen dat N amateurs zich gaan interesseren voor CW.

Een N die verder wil zal echt wel proberen om F te halen. Dat zal zeker niet van die 50kHz afhangen dunkt me.
Dus de uitdaging zal niet ineens weg zijn als die 50kHz voor N vrijgegeven wordt.

Echter, met de discussie die hier gevoerd wordt veranderd er natuurlijk niets. Laten vooral de N amateurs dit bij hun afdeling noemen als er weer voorstellen voor de VR ingediend moeten worden. Alleen dan is er kans dat er iets wijzigt.
Ik steun het voorstel in ieder geval.

Iedereen succes met de hobby. En nogmaals: Leven en laten leven en af en toe elkaar iets gunnen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Theo

Re: 40m CW voor novice ?

#52 Bericht door Theo »

Juist door aan te halen wat er eerder was, kun je je de parallellen zien met de vragen van heden.
Dat is de bedoeling van het aanhalen er van.

Wat ik zelf heb, is niet interessant, met mijn full, cw include, doe ik toch niets op de korte golf.
Soms moet je gewoon zeggen, dit is het en meer wordt het niet.

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: 40m CW voor novice ?

#53 Bericht door on3dd »

Ik zou het gezellig vinden als er meer activiteit op de banden was zowel van zowel F houders die pronken met hun PA status zonder morse included alsmede de Novice met Acom 2000.

Zou het niet een idee zijn om een poll op te zetten en de zaak eens beter bekijken van beide partijen.

Het is nu 1 maal een feit dat we in een tijd zitten van stopkontaktamateurisme. Cordwood construction tijd is voorbij en aan pcb multilayer kun je nu eenmaal weinig aan solderen alsmede aan mijn oude ic-7600. Alhoewel oldtimers hier in belgen land anders over denken hi :) .


Het is een gemene streek geweest door het veranderen van de bandplan van 40 voor de novice met digitale modus. Waarschijnlijk is er dan toch geen ruimte in deze multiculturele samenleving voor Novice waarmee je het piraterij wel mee stimuleerd. Op 80 en buiten 14.250 heb ik met regelmaat leuke gesprekken met Novice amateurs die het helemaal gehad hebben met het bestuur.

PA3AGF algemeen voorzitter van veron weet van deze problematiek af van de Novice maar trekt zich er helemaal niets van aan. Ik hoop dat jullie eens een keer een enquete opstellen en actie gaan ondernemen tegen jullie bestuur dat partijdig is.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#54 Bericht door maarten_c »

PA3AGF is ook maar gewoon, de voorzitter van een vereniging.
Wat kan hij hier aan doen?

Als je iets binnen een vereniging iets gedaan wilt hebben kan dit alleen middels een vergadering.
Bij de Veron gaat dit nu eenmaal via de VR.
Wil je dat dit op de Vergadering komt, dan moet je middels je afdeling ervoor zorgen dat je voldoende stemmen achter je hebt.
Dat is nu waar PA3EYC tegen aan loopt. Zorg dat het voorbij jou afdeling in de VR komt.
De VRZA is iets directer, daar kun je het middels de ALV (Algemene Leden Vergadering) aankaarten.

Als je werkelijk iets wil veranderen dan begint dat toch echt met Eigen inbreng.

De andere manier is middels een examen de F gaan halen.

Wil niet zeggen dat ik nog steeds voorstander ben van het uitbreiden van 40m voor de N amateurs en wel van 7.0 tot 7.1

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 40m CW voor novice ?

#55 Bericht door PA3EYC »

on3dd schreef:Het is een gemene streek geweest door het veranderen van de bandplan van 40 voor de novice met digitale modus. Waarschijnlijk is er dan toch geen ruimte in deze multiculturele samenleving voor Novice waarmee je het piraterij wel mee stimuleerd. Op 80 en buiten 14.250 heb ik met regelmaat leuke gesprekken met Novice amateurs die het helemaal gehad hebben met het bestuur.

PA3AGF algemeen voorzitter van veron weet van deze problematiek af van de Novice maar trekt zich er helemaal niets van aan. Ik hoop dat jullie eens een keer een enquete opstellen en actie gaan ondernemen tegen jullie bestuur dat partijdig is.
Nou nou, David. Nou niet meteen doorslaan. Wanneer iemand iets wil veranderen kan je niet verwachten dat iemand anders dat voor je doet. De voorzitter voert alleen het beleid uit wat door de meerderheid van stemmen wordt bepaald. Niets meer en niets minder. Het zou te gek zijn als de Vz op eigen doft allerlei zaken onderneemt of wijzigt.

Binnen de vereniging en afdelingen wordt het bestuur door stemming verkozen dus aub niet klagen als er per ongeluk een bestuur zit die toevallig jou voorstel niet aanneemt of behandeld.

De beste manier om dit aan te pakken is dit punt te bespreken binnen de afdelingen en probeer, met juiste argumenten, voldoende medestanders te krijgen. Alleen dan kan er mogelijk iets veranderd worden.
Dus eerst binnen de afdeling. Bij meerderheid van stemmen zal het voorstel naar de VR gaan.
Daarna komt het bij de VR in stemming. Bij wederom een meerderheid zal het worden meegenomen naar het overleg van de amateurverenigingen met het AT. Dan kan er iets wijzigen. Dit is de enige manier!!
Dus een poll of enquête hier veranderd daar niets aan. Je weet hooguit hoe men hier op zendamateur.com er over denkt.

Dus hierbij een tip aan alle N amateurs. Als jullie een stukje band erbij willen maak het dan bespreekbaar binnen jullie afdeling of vereniging. Of zoals ook al gesuggereerd: F halen.

Dit is het laatste wat ik hier over schrijf. iedereen weet hoe ik er over denk. Dus als er een voorstel komt zal ik het, binnen afdeling Amersfoort, steunen.

Iedereen succes met de hobby.
'73, Maarten -PA3EYC-

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 40m CW voor novice ?

#56 Bericht door xxxx »

Maarten,

Dat is inderdaad de manier hoe het werkt.......Zal het hier bij de Friese Wouden ook eens voorleggen.....Alhoewel de grijze postduiven redelijk vertegenwoordigd zijn en niet snel open staan voor verandering (Want ja verandering is per definitie fout, vroeger was alles natuurlijk veeeeeel beter :wink: ).
Schat ik de kans niet erg groot. Maar niet geschoten is altijd mis.

Groeten Jelle

Edwin42

Re: 40m CW voor novice ?

#57 Bericht door Edwin42 »

PA3EYC schreef:[
Dus hierbij een tip aan alle N amateurs. Als jullie een stukje band erbij willen maak het dan bespreekbaar binnen jullie afdeling of vereniging. Of zoals ook al gesuggereerd: F halen.
Ik lees doorgaans nergens dat N amateurs meer willen, wel dat vooral F amateurs zich daar nogal druk over maken.

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: 40m CW voor novice ?

#58 Bericht door on3dd »

De meeste zijn alleen maar lid van een vereniging vanwegen de qsl kaarten, en die leden zie je namelijk niet aankomen vliegen in een muffe duiventil.

Hiermee mis je dus een grote groep jonge amateurs. En dan nog niet te vergeten de amateurs die niet lid zijn van een club, maar wel slapend cq actief op de band zijn.

Daarom is het wel belangrijk om de hele groep te kunnen laten stemmen. Ik denk dat de VRZA eerder zal meewerken aan modernisering dan de elitaire veron. Dit kunnen we al zien aan de digitale versie van cq pa wat de veron ook weer leden heeft gekost qua overstap.

Het zou fair zijn dat elke amateur ook zonder lid van club via internet zijn stem kan uitbrengen of via een de een enquête brief.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#59 Bericht door PA3DAT »

on3dd schreef:De meeste zijn alleen maar lid van een vereniging vanwegen de qsl kaarten, en die leden zie je namelijk niet aankomen vliegen in een muffe duiventil.
Dan zijn we dus snel klaar met dit onderwerp: wie niet mee wil praten binnen een vereniging, niet mee wil
doen aan democratische besluitvorming moet verder ook niet zeuren, toch? Het is net als in het echte leven! :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#60 Bericht door maarten_c »

Ik weet niet hoe zoiets in Belgie is geregeld?
Maar hier in Nederland gaat dat dmv het Amateur Overleg.
Dus afgevaardigden van de Veron en van de VRZA hebben regelmatig overleg met het Agentschap Telecom.
Wat je dus kunt doen als lid is proberen die afgevaardigden een opdracht mee te geven.
Dit kun je dus doen dmv de VR bij de Veron of de ALV binnen de VRZA.
Zo zit dat nu eenmaal in elkaar. Ben je geen lid van 1 van de beide verenigingen dan heb je dus eigenlijk niet veel te vertellen.

Wat ik je eigenlijk aanraadt is je eens te verdiepen in wat een Vereniging allemaal doet voor jou.
Een vereniging is nl iets meer dan alleen maar een manier om makkelijk QSL-kaarten te versturen.

Overigens op Internationaal nivo doet een vereniging ook veel dingen. Dit gaat via IARU (International Amateur Radio Union)
Daar kan maar 1 landelijke vereniging lid van zijn. In Nederland is dat de grootste landelijke vereniging. Dat is de Veron.
In Belgie is dat de UBA (Unie Belgische Amateurs).

Misschien toch eens een idee om daar eens naar te kijken?

Plaats reactie