40m CW voor novice ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#31 Bericht door PA4JAN »

:lol:

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#32 Bericht door PA4JAN »

Mensens wie gaat er nu met een instap op de banden zitten
We staan voorschut in de rest van de wereld
Pak gewoon die N bij het DLZA over de 90% pak die bij de eerste keer :D
Laatst gewijzigd door PA4JAN op 16 jul 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#33 Bericht door elsinga »

Ben druk (nou ja...) aan het leren voor F en merk bij het doorlezen van de examens dat er inderdaad wel wat historie in zit. Ik denk dat wat meer aandacht voor EMC en RFI wel handig zou zijn, zeker nu we die PLC zooi hebben en LED lampen van laag allooi. ;) En 1 vraag over een buis is wel genoeg, gezien het aandeel van de buizen in de huidige sets. Je komt ze praktisch alleen nog in PA's tegen. En ook de aandacht voor correct gebruikerschap van de banden is in de examens ver te zoeken, kan ook niet want een bandplan is bij ons geen regel maar suggestie. Dat is in sommige andere landen wel anders... voor mijn CEPT lijstje heb ik heel veel voorwaarden bekeken en sommige bevatten gewoon het R1 bandplan. nou, als je die uit je hoofd moet leren (inclusief alle grenzen) dan ben je 1-2-3- nog niet klaar voor je F....

En inderdaad, meer aandacht voor (het praktische gebruik van) digimodes mag ook wel eens. Nu CW geen eis meer is zullen ook minder mensen het gaan leren en juist digimodes zijn een aardige vervanger bij een erg slechte S/R (neem een Olivia bijvoorbeeld). Maar daar zal, coolepascal zegt het al, het examen niet makkelijker op worden voor velen. Digimodes zijn namelijk inderdaad vrij complex qua techniek (maar gelukkig werken veel van die digimodes in de grond redelijk op dezelfde manier).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#34 Bericht door coolepascal »

PA4JAN schreef:Ja neem mij nou :lol:
Ja Jan je bent echt de verschrikking onder de gelicenceerde radioamateurs, maar neem mij nou... ik ben zo'n waardeloze zendamateur dat ik nog te beroerd ben om zelf de microfoon in te knijpen en het ding vol te kletsen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 40m CW voor novice ?

#35 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:
PA4JAN schreef:Ja neem mij nou :lol:
Ja Jan je bent echt de verschrikking onder de gelicenceerde radioamateurs, maar neem mij nou... ik ben zo'n waardeloze zendamateur dat ik nog te beroerd ben om zelf de microfoon in te knijpen en het ding vol te kletsen.
Zolang je maar het schakelaartje van je soldeerzuiger kan bedienen, gaat het wel goed met je :wink:

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#36 Bericht door PA4JAN »

coolepascal schreef:
PA4JAN schreef:Ja neem mij nou :lol:
Ja Jan je bent echt de verschrikking onder de gelicenceerde radioamateurs, maar neem mij nou... ik ben zo'n waardeloze zendamateur dat ik nog te beroerd ben om zelf de microfoon in te knijpen en het ding vol te kletsen.
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#37 Bericht door pa8w »

coolepascal schreef:
PA4JAN schreef:Ja neem mij nou :lol:
Ja Jan je bent echt de verschrikking onder de gelicenceerde radioamateurs, maar neem mij nou... ik ben zo'n waardeloze zendamateur dat ik nog te beroerd ben om zelf de microfoon in te knijpen en het ding vol te kletsen.
Kijk, en daar is Jan nou weer erg goed in! :wink:

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#38 Bericht door maarten_c »

PA3EYC schreef:
coolepascal schreef:
PA3EYC schreef: Dit is de reden dat ik al een paar keer, binnen onze afdeling, voorgesteld heb om de Novice die onderste 50kHz in de 40m erbij te geven. Helaas strandt dit voorstel op afdelingsniveau al zodat dit niet op de VR gekomen is.
Er zijn diverse N amateurs met CW bezig en de 40m is een mooie band om in CW verbindingen te maken.
Overigens is dan het probleem met PSK op 7.035 ook meteen opgelost.
Waarom stel je niet voor om de F-licentie af te schaffen.
Gewoon iedereen een N licentie zijn we in een keer van alle zever af.
Dit is ongeveer dezelfde reactie waardoor het op de vereniging reeds strand. Een stel oude knakkers die het niet verkroppen kunnen dat de N zich op HF mag begeven.

(Cool)Pascal, ik ben en blijf een voorstander van verschil tussen N en F. Dus laat dat a.u.b. duidelijk zijn.
Echter, toen de F amateurs 7.100 tot 7.200 erbij kregen had mijn voorstel geweest om de N op 7000 tot 7.050 toe te laten.

Bij ons op de vereniging zijn diverse N amateurs met CW bezig. Ik juich dat zeer toe. Om ze extra te motiveren tot die mode had het mooi voor ze geweest dat ze dat onderste deel van de 40m erbij hadden. Het probleem met PSK op 7.035 was dan ook meteen voor ze opgelost.

Nogmaals ik heb geen probleem met het verschil tussen N en F maar ik ben ook een beetje van leven en laten leven.

Iedereen succes met de hobby :D
Ik denk dat dat inderdaad het grote probleem is.
Ook ik ben een GROTE voorstander van het uitbreiden van de 40m band voor novices.
Dus gewoon van 7.0 tot 7.1 MHz. Zodat een novice die CW beheerst zich gewoon aan het bandplan kan houden.
Doorleren kan en zal men heus wel doen.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#39 Bericht door coolepascal »

maarten_c schreef: Ik denk dat dat inderdaad het grote probleem is.
Ook ik ben een GROTE voorstander van het uitbreiden van de 40m band voor novices.
Dus gewoon van 7.0 tot 7.1 MHz. Zodat een novice die CW beheerst zich gewoon aan het bandplan kan houden.
Doorleren kan en zal men heus wel doen.
Laat me raden Maarten, je hebt zelf een N-licentie ? (ik geloof dat je dat wel al ergens had aangegeven)
Dit is natuurlijk een flauwe reactie van me maar ik heb ooit het zelfde gehad met de 10M band.
Ik had toen een C licentie en mocht dus niet op HF ondanks dat ik heel wat meer CW deed dan al die voorstanders van hetCW examen.
Daar zaten zelfs lieden bij die vonden dat op 6M ook enkel een A licentie van toepassing moest zijn, een opmerking waarmee zij zich helemaal ongeloofwaardig maakten daar het werkelijke argument dat gevoerd werd daar al helemaal nooit van toepassing is geweest.
De eerste amateur die ik toen (no illegaal) SSB hoorde maken op 6M was overigens een PA0 met ruime CW ervaring.
Maar goed ik ben dus ook na het behalen van een A licentie (wat mij overigens geen moeite koste) tegenstander van dat onzin examen gebleven ondanks dat ik toen al op HF vrijwel aleen CW bedreef.
Anders sta ik hierin als het om de N-licentie gaat.
Ik heb al vaak twijfels of het kennis niveau van de gemiddelde F-amateur voldoende is om die dingen te doen die wij als amateur mogen doen.
Wees nu eerlijk de N-licentie stelt in vergelijk met de F-licentie echt weinig voor, dus verwacht ik daar al helemaal niet te veel van (natuurlijk zijn er uitzonderingen, stap jij ook in een vliegtuig dat bestuurd word door een hele goede piloot zonder brevet ?)

Hoe dan ook, het is mijn mening, ik verlang niet van je dat je die deelt, wellicht heb jij hele goede argumenten om het er niet mee eens te zijn. Wellicht heb je die niet, dan nog staat het je vrij er anders over te denken.
Het gaat er vooral om dat je lol hebt aan je hobbie, hoe je dat doet is in eerste instantie ieders eigen zaak.

Zijn er eigenlijk meer N amateurs die aan CW doen (ehhh voor de kijkerts thuis CW da's die rare mode zonder computer !)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#40 Bericht door Aeolus »

ach welnee pascal, dat kan hartstikke prima met computer :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#41 Bericht door PA3DAT »

Mogen de n-amateurs ook geen cw op 20? Ik dacht van wel toch? En op 10 is het ook leuk
sleutelen, met een beetje condities.
Op 40 is het vaak erg druk, dat is niet echt een bandje voor cw-beginners, lijkt mij...

Ik luister/sleutel regelmatig op 10, met een mobielantenne op de camper. Bijvoorbeeld als we
weer eens in de rij staan voor een veerboot. Of de xyl doet even boodschappen zonder mij!

Groeten vanuit Hammerfest, noord-Noorwegen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#42 Bericht door Aeolus »

PA3DAT schreef:Mogen de n-amateurs ook geen cw op 20? Ik dacht van wel toch? En op 10 is het ook leuk
sleutelen, met een beetje condities.
Jazeker, dat mag gewoon... dus er is wel ruimte voor om als N'er te cw'en.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#43 Bericht door maarten_c »

Voor jou informatie geachte coolepascal.

Ik heb een Full-license met CW included,
Mijn roepletters zijn pa5mc en ik maak bijna uitsluitend CW verbindingen.
Of moet je nu ook een copy van mijn registratie zien.
Waarom denk jij altijd dat als iemand eens een uitbreiding wil zien voor Novice amateurs,
dat je dan maar een N-machtiging houder moet zijn?
Ik vindt dat niet echt Coole van je.


Of mag een full-license het niet eens zijn met de opmerking van PA3EYC.
en ik weet zeker dat er Novices zijn die zonder computer morse bedrijven.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#44 Bericht door coolepascal »

maarten_c schreef: Of mag een full-license het niet eens zijn met de opmerking van PA3EYC.
en ik weet zeker dat er Novices zijn die zonder computer morse bedrijven.
Ik ken PA3EYC niet.
Ik weet dat er CBers zijn die morse bedrijven... vind ik cool.
of iets niet mag ? ach ik heb in mijn schooljaren eens 's nachts tegen de kerk aan staan pissen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: 40m CW voor novice ?

#45 Bericht door maarten_c »

40m is gewoon een hele mooie band. Vooral in CW.
Met een simpele antenne en een klein beetje vermogen kun je daar bijna 24 uur werken.
Of CW druk is op 40m. Niet veel drukker dan 20m.

Op 40m werk je vooral overdag stations die minder ver weg zijn.
40m is overdag zo'n beetje wat 80 in de avond uren is.
Heb veel lange CW qso's kunnen maken op 40m, ook met stations binnen Nederland.
Ook heb ik het idee dat het tempo op 40m vaak iets lager is dan op 20 of 10.
Waar de verbindingen toch meer van 599 and 73 type is.
Daarom ben ik van mening dat N-amateurs eigeniljk ook gewoon op 40m in het CW-bandje hun plaats verdienen.

Plaats reactie