40m CW voor novice ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

40m CW voor novice ?

#1 Bericht door PC1A »

Nu zou ik komend weekend als gastoperator op 40m wat CW verbindingen maken bij Laurens PD9X... Er wordt onder zijn call gewerkt, dus moeten ook de machtigingsvoorwaarden van een novice worden gevolgd, toch?

Volgens de machtigingsvoorwaarden mag een novice niet onder de 7.050 uitzenden,
terwijl het CW gedeelte volgens het nieuwe bandplan ophoudt bij 7.040

Wat nu?

En als je als novice CW wilt oefenen, waar zou je dat moeten doen op 40?

Anton
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#2 Bericht door PD2R »

Bij mijn weten mag CW over de gehele band worden gedaan. Of iedereeen je dat in dank af zal nemen waag ik te betwijfelen. Anders dan dat zit er niets anders op dan CW op 10 of 20 meter te gaan doen en op 40 meter de activiteiten te beperken tot SSB verbindingen.

Of je moet de hele contest met Laurens mee doen en dan kunnen jullie onder jouw call mee doen.

Veel plezier!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#3 Bericht door coolepascal »

Het is idd een merkwaardige regeling. alsof de tranceiver 20 kc lager ineens anders werkt.
Maar ja dat geld dan ook voor alle andere hf banden....
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 40m CW voor novice ?

#4 Bericht door PA3EYC »

PC1A schreef:Nu zou ik komend weekend als gastoperator op 40m wat CW verbindingen maken bij Laurens PD9X... Er wordt onder zijn call gewerkt, dus moeten ook de machtigingsvoorwaarden van een novice worden gevolgd, toch?

Volgens de machtigingsvoorwaarden mag een novice niet onder de 7.050 uitzenden,
terwijl het CW gedeelte volgens het nieuwe bandplan ophoudt bij 7.040

Wat nu?

En als je als novice CW wilt oefenen, waar zou je dat moeten doen op 40?

Anton
Dit is de reden dat ik al een paar keer, binnen onze afdeling, voorgesteld heb om de Novice die onderste 50kHz in de 40m erbij te geven. Helaas strandt dit voorstel op afdelingsniveau al zodat dit niet op de VR gekomen is.
Er zijn diverse N amateurs met CW bezig en de 40m is een mooie band om in CW verbindingen te maken.
Overigens is dan het probleem met PSK op 7.035 ook meteen opgelost.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: 40m CW voor novice ?

#5 Bericht door PC1A »

Helaas strandt dit voorstel op afdelingsniveau al zodat dit niet op de VR gekomen is.
Mooi he? die vereniginsstructuur van de VERON..... :?
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#6 Bericht door PA3DAT »

PC1A schreef:Mooi he? die vereniginsstructuur van de VERON..... :?
Als het hoofdbestuur iets zou beslissen tegen de zin van de afdelingen, dan was de beer pas écht los... :wink:
Dit is toch gewoon democratie?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#7 Bericht door Laurens PD9X »

Op dit moment is Anton heerlijk aan het yanken tanken in CW op 14MHz.
Alle ruimte.... :-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#8 Bericht door coolepascal »

PA3EYC schreef: Dit is de reden dat ik al een paar keer, binnen onze afdeling, voorgesteld heb om de Novice die onderste 50kHz in de 40m erbij te geven. Helaas strandt dit voorstel op afdelingsniveau al zodat dit niet op de VR gekomen is.
Er zijn diverse N amateurs met CW bezig en de 40m is een mooie band om in CW verbindingen te maken.
Overigens is dan het probleem met PSK op 7.035 ook meteen opgelost.
Waarom stel je niet voor om de F-licentie af te schaffen.
Gewoon iedereen een N licentie zijn we in een keer van alle zever af.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#9 Bericht door elsinga »

De hele N/F discussie revisited? ;)

F en N kunnen niet afgeschafd worden, er zijn namelijk internationale eisen voor. Wel zou je extra licenties kunnen introduceren, bijvoorbeeld een Starter (alleen koopspul en alleen VHF+ bijvoorbeeld), een Intermediate (tussen N en F in, waar je alleen koopspul mag gebruiken op HF, op dezelfde frequenties als F mag) en een Extra (met 1000W of 1500W op HF). Kom je een beetje op het amerikaanse model uit.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: 40m CW voor novice ?

#10 Bericht door PA3EYC »

coolepascal schreef:
PA3EYC schreef: Dit is de reden dat ik al een paar keer, binnen onze afdeling, voorgesteld heb om de Novice die onderste 50kHz in de 40m erbij te geven. Helaas strandt dit voorstel op afdelingsniveau al zodat dit niet op de VR gekomen is.
Er zijn diverse N amateurs met CW bezig en de 40m is een mooie band om in CW verbindingen te maken.
Overigens is dan het probleem met PSK op 7.035 ook meteen opgelost.
Waarom stel je niet voor om de F-licentie af te schaffen.
Gewoon iedereen een N licentie zijn we in een keer van alle zever af.
Dit is ongeveer dezelfde reactie waardoor het op de vereniging reeds strand. Een stel oude knakkers die het niet verkroppen kunnen dat de N zich op HF mag begeven.

(Cool)Pascal, ik ben en blijf een voorstander van verschil tussen N en F. Dus laat dat a.u.b. duidelijk zijn.
Echter, toen de F amateurs 7.100 tot 7.200 erbij kregen had mijn voorstel geweest om de N op 7000 tot 7.050 toe te laten.

Bij ons op de vereniging zijn diverse N amateurs met CW bezig. Ik juich dat zeer toe. Om ze extra te motiveren tot die mode had het mooi voor ze geweest dat ze dat onderste deel van de 40m erbij hadden. Het probleem met PSK op 7.035 was dan ook meteen voor ze opgelost.

Nogmaals ik heb geen probleem met het verschil tussen N en F maar ik ben ook een beetje van leven en laten leven.

Iedereen succes met de hobby :D
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#11 Bericht door coolepascal »

De aloude N / F discussie leeft weer op.
Er is een reden voor dit verschil, dat wordt keer op keer weer vergeten.
Details over mijn motivatie zijn in legio andere threads terug te vinden.
Een ding is me wel al sinds lang duidelijk, het bezit van een N of F licentie is bepaald niet maatgevend voor de daadwerkelijke kwalificaties van de trotse amateur in kwestie.
Ik ken N-licentie houders waar ik heel stil van word, en ik ken F-licentie houders waarvan ik graag zou zien dat ze eens stil zouden worden :twisted:

Ik ken zeer gekwalificeerde F-amateurs die stellen dat ze waneer ze het examen over zouden moeten doen aan een N genoeg zouden hebben.
Voor mij zelf geld dat ik zonder licentie ook voldoende zou hebben, voor een inhoudelijk gesprek pak ik wel de telefoon.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#12 Bericht door PA4JAN »

Ik heb in 15 weken gewoon de f gehaald Nu ben ik van al dat gezeik af

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: 40m CW voor novice ?

#13 Bericht door PA2LAD »

PA4JAN schreef:Ik heb in 15 weken gewoon de f gehaald Nu ben ik van al dat gezeik af
Om dan een reclame-uiting te citeren: dat zouden meer mensen moeten doen!

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 40m CW voor novice ?

#14 Bericht door PF9ZX »

coolepascal schreef:Voor mij zelf geld dat ik zonder licentie ook voldoende zou hebben, voor een inhoudelijk gesprek pak ik wel de telefoon.
Laatst hier op 11 meter een heel gesprek hierover. Er werd voorgesteld om een soort van instapvergunning te kunnen behalen om alleen op de bv 2 meter band, of een bepaald stukje, te mogen komen om alleen volgens gestelde regels qso's te kunnen voeren.
Het behalen van mijn licentie destijds was voor mij ook vooral bedoeld voor het kunnen uitkomen en qso te kunnen voeren op meer dan slechts het 11 meter gebeuren.

Opzich zou ik achter dit idee wel kunnen staan
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: 40m CW voor novice ?

#15 Bericht door PC1A »

Ja, dat is 30 jaar geleden al gedaan, dat noemde men een D machtiging.
6 kanaaltjes op de 2m band (knetterdruk), en maar tijdelijk geldig.

Volgens mij is er sinds die tijd het een en ander aangepast aan die machtiging......
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Plaats reactie