40m CW voor novice ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#16 Bericht door coolepascal »

PC1A schreef:Ja, dat is 30 jaar geleden al gedaan, dat noemde men een D machtiging.
6 kanaaltjes op de 2m band (knetterdruk), en maar tijdelijk geldig.

Volgens mij is er sinds die tijd het een en ander aangepast aan die machtiging......
Tja, dat zijn mensen inmiddels wel vergeten.
Het spijt me wel, het behalen van een N-licentie is echt voor iedereen die dat echt wil mogelijk.
Sommige mensen moeten er iets meer voor doen dan een ander maar het is werkelijk voor iedereen haalbaar.
Als je dat niet lukt dan is het mischien ook maar beter zo.

Voor de F-licentie geld dat 'bijna' iedereen die dat wilt het kan halen. maar dan moet je er gewoon eens wat moeite voor doen. Als je dat teveel gevraagd is, kun je jezelf afvragen of je werkelijk zo graag dat (kenlijk niet zo) fel begeerde papiertje wilt hebben.

Een amateur maakte op dit forum eens ooit de opmerking dat je beter tijd kunt steken in de studie voor je F-licentie dan allerlij non argumenten op dit forum te tiepen.

Verenigingen denken er overigens veelal anders over, die vinden wel dat iedereen een tokkellicentie moet krijgen.
Maar ja.. ik ben dan ook geen lid van zo'n vereniging.

We hebben laats flink op panul zitten schelden, maar op dit vlak heeft de beste om toch echt een punt !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 40m CW voor novice ?

#17 Bericht door xxxx »

Gaan we nu weer een heel F / N discussie ervan maken?

Nou dan maar even mijn mening. Ik vindt het hele onderscheid F / N dikke onzin en ik ben dan ook groot voorstander om alles gelijk te trekken en geen onderscheid überhaupt meer te maken. Het halen van een F licentie om op meer banden uit te mogen komen met iets meer vermogen vindt ik niet meer van deze tijd en wordt in stand gehouden door een paar grijze postduiven die het niet kunnen verkroppen dat zij destijds meer moeite voor moesten doen voor het behalen van hun vel begeerde papiertje waar ze oo zo trots op zijn.

Als ik het F boek erbij pak dan krijg ik echt zoiets van jongens dit is stof wat 50 jaar geleden misschien relevant was toen er weinig mogelijkheid bestond van het kopen van apparatuur en je echt kennis van zaken moest hebben dus veel zelfbouw wilde je QRV zijn. Tijden veranderen en ik vindt echt dat de stof veel en veel te droog is en absoluut niet meer van deze tijd, het lijkt wel of nemen we het gewoon allemaal iets te serieus (Spelen met Radio). Als je het dan nog steeds zo serieus wil houden laten we dan ook weer invoeren dat we onze zelfbouw tranceivers eerst weer moeten laten keuren voordat we het mogen gebruiken. Laten we het vooral zo moeilijk houden en lekker trots wezen op onze machtiging, ik vraag mij serieus af hoe druk het nog op de banden zal zijn over een jaartje of 20 a 30?. Denk dat als ik dan nog leef en die kans is redelijk groot alleen nog maar van toen kan praten.......en kunnen luisteren naar de eeuwige ruis.

Eerlijk gezegd denk ik dat het ook niet lang meer gaat duren dat het onderscheid tussen de machtigingen helemaal verdwijnt of de verschillen minimaal worden. Kijk naar de landen om ons heen daar begrijpen ze het blijkbaar wel.

Dit is mijn mening, dat wil niet zeggen dat ik een ander zijn mening niet respecteer om gelijk maar een hele nare discussie te voorkomen.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 40m CW voor novice ?

#18 Bericht door PF9ZX »

PC1A schreef:Ja, dat is 30 jaar geleden al gedaan, dat noemde men een D machtiging.
6 kanaaltjes op de 2m band (knetterdruk), en maar tijdelijk geldig.

Volgens mij is er sinds die tijd het een en ander aangepast aan die machtiging......
Maar dit weten de potentiele instappers van nu niet natuurlijk. Ik ook niet want toen was ik rond de 9 á 10 jaar en wist niets af van het bestaan zendamateur. Ik heb diverse lui gesproken die mogelijk wel willen "instappen" maar ze willen dit niet doen op de manier zoals het nu gaat als ze toch alleen maar willen "babbelen". Wat overigens goed te begrijpen is.
Wat er daarna volgt weet je maar nooit en wie weet raakt men alsnog geinteresseerd in alles wat er meer is te doen in onze hobby.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#19 Bericht door elsinga »

Voorgaande verhaal is ook de reden dat ik al eens eerder een grotere differentiatie in de licenties/registraties voorstelde. Hierbij kun je met bepaalde modules bepaalde rechten verkrijgen, zoals een basismodule met eigenschappen van zenders, antennes en EMC/RFI. En een antenne zelfbnouw-module met de dingen die je daarvoor moet weten. Of een transceiver zelfbouwmodule met elektronica stof, nog meer filters enzovoort. Kun je de examens compacter maken en iedereen kan zelf weten wat'ie wil. Iemand die alleen op laag vermogen op 2m/70cm wil kletsen? Gewoon de basismodule en naar de winkel voor kant en klare transceiver en antenne(s). Wil je op HF uitkomen en/of meer vermogen gebruiken? Dan moet je al meer doen. Wil je dingen zelfbouwen, toon de kennis maar aan.

Probleem: dit past niet in de internationale structuur. Dan moet je dus alweer een bepaalde set aan modules gelijk gaan stellen aan Novice en Harec. En ben je weer waar we nu zijn. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#20 Bericht door coolepascal »

PD4DX schreef:mijn mening. Ik vindt het hele onderscheid F / N dikke onzin
Niet dat je mening er toe doet, ik deel ehm wel.
PD4DX schreef: en ik ben dan ook groot voorstander om alles gelijk te trekken en geen onderscheid überhaupt meer te maken.
Ja goed plan, iedereen gewoon effe F examen doen, en dan zo snel mogelijk die hele N regeling afschaffen, uitstekend plan.

Tja Jelle, mischien moet je gewoon nog eens even nakijken waar je licentie nu eigenlijk voor wordt uitgegeven.
Voor het doel dat jij beoogd is als sinds jaar en dag de CB band beschikbaar.

Het is zeer zeker zo dat de examens wel aan een update onderhevig zijn, al twijfel ik eraan of jij daar over kunt oordelen, immers in dat geval had ongetwijfeld al een F licentie gehad.
Kennis van buizen theorie is inmiddels niet meer vereist.

Waar dit topic over gaat is of een N-licentie houder die in staat is om CW te doen in het betreffende segment van de 40M band mag uitkomen.
Tuurlijk die hele regeling gaat nergens over die mening deel ik met je. Maar om het hele examen zo ongeveer af te schaffen omdat hobbyisten geen zin hebben om ergens moeite voor te doen is idd wel van deze tijd maar daarom nog lang niet gewenst.
Het aantal F-licentiehouders dat in paniek zal uitbreken als het examen nog eens gemaakt zou moeten worden geeft al aan dat de algemene kennis bedroevend is.
Als je dan bedenkt welke privelige's je als amateur hebt (meer dan ook agent of de soldaatjes) mag je er best even reaiseren dat je die positie met een reden hebt verkregen.

(toegegeven, de taalfouten die ik maak zetten sommige mensen ook te denken of ik wel op dit forum zou moeten worden toegelaten)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 40m CW voor novice ?

#21 Bericht door xxxx »

Dag Pascal,

Welk doel denk jij dat ik beoog dan?.
Zou absoluut niet willen dat het halen van een licentie wordt af geschaft alleen ik vindt dat er wel eens helemaal opnieuw gekeken mag worden naar de stof die geleerd moet worden voor het behalen van een F licentie. Persoonlijk vindt ik die stof veel en veel te diep gaan voor het doel waar het uiteindelijk voor gebruikt gaat worden. Je gaat toch ook geen hogere wiskunde studeren om vervolgens achter de kassa bij de Action te gaan zitten?. Maar volgens mij delen wij die zelfde mening wel ;-)

Groeten Jelle

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#22 Bericht door PA1A »

PD4DX schreef:
....ik vindt dat er wel eens helemaal opnieuw gekeken mag worden naar de stof die geleerd moet worden voor het behalen van een F licentie. Persoonlijk vindt ik die stof veel en veel te diep gaan voor het doel waar het uiteindelijk voor gebruikt gaat worden. Je gaat toch ook geen hogere wiskunde studeren om vervolgens achter de kassa bij de Action te gaan zitten?.
Iedereen met een (voortgezette) middelbare opleiding kan solliciteren bij Action om als winkelmedewerker aan de slag te kunnen.

http://www.werkenbijaction.nl/
Wie zoeken wij?
· (V)MBO werk- en denkniveau;
· Ervaring in de detailhandel is niet strikt noodzakelijk;
· Minimaal 16 jaar i.v.m. kassawerkzaamheden;
· Goede beheersing van de Nederlandse taal

Om als je als F te kunnen registreren heb je nodig:
· (V)M(L)BO denkniveau;
· Ervaring is niet strikt noodzakelijk, maar wel erg wenselijk
· Minimaal 16 jaar i.v.m. registratie;
· Goede beheersing van de Nederlandse taal

+ doorzettingsvermogen
+ wilskracht.
- beheersing van complex rekenen is niet noodzakelijk

Veel succes met je studie, want zonder inzet bereik je niets en word je zelfs niet aangenomen bij de Action.
Laatst gewijzigd door PA1A op 16 jul 2012, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#23 Bericht door Aeolus »

PA4JAN schreef:Ik heb in 15 weken gewoon de f gehaald Nu ben ik van al dat gezeik af
Mooi, maar mag ik je nog wel even herinneren aan dit topic?

Verder ben ik, desondanks dat ik aan het leren ben voor F, hartstikke tevreden met de banden waar ik met mijn N allemaal komen mag. Natuurlijk ga ik er blij van worden als AT besluit me er wat bij te geven, maar als het niet gebeurt vind ik het ook hartstikke prima :) Als ik wil cw'en (as if... hahaha) dan is er plek zat voor op de 20m en 10m.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 40m CW voor novice ?

#24 Bericht door PE7EB »

Simpel ende eenvoudig ... CW mag over de gehele breedte van alle HF banden, dan kan je wel zeggen dat dat je niet in dank wordt afgenomen, echter daar moet je geheel en al lak aan hebben, regelgeving gaat nu eenmaal boven bandplannen!
M.a.w. N registratiehouders die Morse machtig zijn... leef u uit tussen 7,050 en 7,100 MHz
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#25 Bericht door PA4JAN »

Daar sta ik geheel achter
Maar omdat dit toch niks uithaald jammer
Ben ik om van het gezeik af te wezen gewoon als 60 + de f gaan halen
En jongens ik ben 49 jaar van school af
Pak gewoon het papiertje in 15 weken
En weet je wat het is mannen de winnaar heeft altijd gelijk
Ik was op 2 mei de winnaar zonder dat ik hier bij jullie om hulp vroeg
Ik ging en ik pakte het eindelijk geen gezeik meer :lol: over de N maar ik blijf ze steunen
Maar ik ben tegen instap gewoon je best doen
Laatst gewijzigd door PA4JAN op 16 jul 2012, 17:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 40m CW voor novice ?

#26 Bericht door PE7EB »

En daar heb ik maar één woord voor Jan ... chapeau!
Het is trouwens voorheen :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#27 Bericht door PA4JAN »

Daar ben ik blij mee Thanks

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 40m CW voor novice ?

#28 Bericht door coolepascal »

PD4DX schreef:Dag Pascal,

Welk doel denk jij dat ik beoog dan?.
Zou absoluut niet willen dat het halen van een licentie wordt af geschaft alleen ik vindt dat er wel eens helemaal opnieuw gekeken mag worden naar de stof die geleerd moet worden voor het behalen van een F licentie. Persoonlijk vindt ik die stof veel en veel te diep gaan voor het doel waar het uiteindelijk voor gebruikt gaat worden. Je gaat toch ook geen hogere wiskunde studeren om vervolgens achter de kassa bij de Action te gaan zitten?. Maar volgens mij delen wij die zelfde mening wel ;-)

Groeten Jelle
Dat is een volkomen legitieme vraag, ik probeer je die dan naar eer en geweten te beantwoorden (het staat eenieder natuurlijk vrij het niet met mij eens te zijn)
Ik proef dat je er vooral op uit bent om de examens gemakkelijker te maken.
Nu is het niet de bedoeling om examens te gebruiken om een soort exclusieve status te creeeren maar om de minimaal vereiste kennis te toetsen. Die vereiste kennis mag... nee moet wel enigzinds naar de huidige stand van zaken.. aka huidige stand van de techniek zijn
Ik kan je in die zin wel volgen al ben ik benieuwd of je dan ook bereid bent om de achtergrond van al die moderne digitale modes die bij bosjes uit het internet springen te doorgronden (daarvan kan ik je verzekeren dat die allen uitsluitend op wiskunde zijn gebaseerd en dat die voor een gemiddelde HBOer ook niet te doorgronden zijn) ik mag hopen dat je daar het nut niet van in ziet.
Triest is echter dat een hoop amateurs geen idee hebben wat nu de verschillen zijn tussen de diverse bekende modes als AM, FM, PM, SSB en ... nu ja CW dat begrijpt dan toich wel weer iedereen ;)

Zekers, als ik de examens bekijk (zowel N als F) dan zie ik daar vaker vragen in staan die bedoeld zijn als instinkertje en die dus bepaald niet bedoeld zijn om kennis te toetsen maar louter om te pesten. De kans dat ik er in trap is klein maar ik stoor me wel aan dat soort flauwe grappen, immers die ondermijnen mijn betoog en versterken jouw visie.
Daar komt nog eens bij dat ik al eens heb laten zien dat onze wijze examencomissie ook niet altijd goed weet hoe de vork nu aan de steel zit.
Hierboven gaf ik al aan dat ook zij daar waar het de modernste technologische ontwikkelingen betreft waarschijnlijk ook het spoor bijster is.
Kortom er mag best iets aan de huidige examens gebeuren, maar dit niet tot doel om het vereiste niveau omlaag te halen maar om te toetsen of een amateur in staat is op een verantwoorde manier te doen wat wij allemaal graag willen doen.
Wat dat precies is hangt van de persoonlijke intresse af. (zelf ben ik een louzy DXer, prefixen die verder dan de ons direct omliggende landen liggen zeggen mij meestal niets, zoals je weet ben ik meer een knutselaar)

Het is daadwerkelijk zo dat men ruim dertig jaar geleden ooit eens op het idee is gekomen om de D-licentie in te voeren. (je had toen aleen een A,B en C licentie) 6 Xtal gestuurde kanaaltjes op de 2M band in FM max twee jaar geldig) de oude garde sprak er schande van.
Toen men na twee jaar de regeling permanent maakte sprak men weer van verloedering.
Zo ongeveer in de tijd dat ik mijn C licentie (huidige F) haalde mocht men met die D machtiging de het gebied van 145.000 - 145.800 gebruiken (foutje van het AT en de amateurs, het had natuurlijk 144.9850 - 1458.12 moeten zijn maar dat snapte toen niemand en nu vast ook niet, wie het wel weet krijgt morgen een tweede koekje bij de koffie)
Eerst veel later mocht met met de D licentie de hele 2M band, 70cm en dat ook nog eens in alle modes.
Als je dan nu ziet dat daar inmiddels ook nog een flink stuk HF bij gekomen is en je daar NIETS voor hebt hoeven te doen denk ik dat je als N licentie houder weinig te klagen hebt.
Anekdote:
D:Hey Pascal wij D amateurs mogen binnen kort ook op 40M.
A:Leuk maar daar heb jij niets aan.
D:Hoezo niet ?
A:Jij spreekt geen Duits en geen Engels, Nederlanders ga je op 40M niet echt werken he.


Een soortgelijke discussie heeft zich ook heel lang over de telegrafie eis afgespeeld.
Ik ben altijd erg enthousiast geweest over CW en heb het examen met gemak weten te behalen.
Maar ik vond het altijd een onzinnige eis omdat de reden waarvoor al in de jaren tachtig reeds lang achterhaald was.
En (was toen nog student) een kostenpost waar ik weinig trek in had.
Bovendien heb ik al die lieden die CW zo belangrijk vonden nooit gehoord in de telegrafiebandjes (en daar heb ik jaren lang dagelijks en op de meest onmogelijke tijden geluisterd)

Dit is echter niet het geval waar het jouw voorstel betreft.
Iemand die een CB bakkie kan bedienen kan ongetwijfeld ook wel een wat groter apparaat bedienen (een hoop CBers hebben al een tranceiver waar zo ongeveer alles mee kan)
Dat wil nog niet zeggen dat zij weten waar ze mee bezig zijn. waarom wordt 'buurman boos als ik zit te tokkelen' terwijl Henkie een straat verder nergens last van heeft.
Met namen op de HF banden is de kans op elende een stuk groter dan op de hogere banden
(pak een bakkie met een eindtrapje en de elende begint al).

Mischien geen juiste analogie, maar je hebt ongetwijfeld wel al eens gezien wat er gebeurd als lieden zonder rijbewijs een brommobiel aanschaffen en daarmee de koning van de weg denken te zijn.

Een opmerking van je moet ik toch ook even corrigeren.
Het waren niet aleen de zelfbouw tranceivers die voorheen gekeurd moesten worden maar ook de commerciele sets,
En ik kan je verzekeren dat er heel wat commerciele sets zijn afgekeurd !
Ik zou er verder geen moeite mee hebben ik weet welke bouwsels van mij voldoen en welke beslist niet.
Het probleem is dat de overheid daarvoor een mannetje in dienst had die tot dagtaak het bezoeken van radioamateurs had.
Ik ben niet meer zo fanatiek als vroeger maar ik denk dat Economische Zaken er weinig zin in heeft om elke twee weken een ambtenaar bij me langs te sturen omdat ik weer eens wat geknutseld heb (though de man in kwestie is welkom) dit even los van het feit dat ik werkelijk geen flauw idee heb welke apparatuur ik (al dan niet zelf gebakken) bezit, de meeste zendertjes zijn niet eens alszodanig herkenbaar.

Goed weer een heel zever verhaal over alweer een nontopic,
Bij deze bied ik nogmaals eenieder die mijn hulp voor het behalen van het N of F examen kan gebruiken aan (afstand is een probleem though)
Als een Limburger het kan halen, dan kan een Fries dat zeer zeker !
ik ken wel enkele F licentie houders waarvan jij absoluut nooit zou geloven dat die het ooit gehaald hebben
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: 40m CW voor novice ?

#29 Bericht door PA4JAN »

Ja neem mij nou :lol:
Laatst gewijzigd door PA4JAN op 16 jul 2012, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 40m CW voor novice ?

#30 Bericht door PE7EB »

:mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie