Hoe zit dat nu met contest stations ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Hoe zit dat nu met contest stations ?

#1 Bericht door PF9ZX »

Ik doe zelf niets met contests en op voorhand roep geen station aan als ik het woord contest hoor.

Kan je als niet contester gewoon reageren op een wel contester of verstoor ik dan hetgeen waarvoor een contest, wat het ook mag zijn, bedoeld is ?

Ik ben altijd netjes opgevoed en heb geleerd geen mensen te storen in iets waar ik als buitenstaander geen bijdrage aan kan leveren. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#2 Bericht door PD2R »

Je hoeft niet mee te doen aan een contest om een verbinding met een contest station te maken. Het contest station wil graag een verbinding met je maken om op die manier extra punten te scoren. In alle contesten heb je deelnemers die voor een goede score gaan en deelnemers zie zomaar een paar puntjes weggeven.

Een contest QSO bestaat uit het uitwisselen van de call, het raport en een zogenaamde exchange. Deze exchange verschilt per contest. Tijdens de PACC (de contest die nu aan de gang is) geven Nederlandse stations een afkorting van hun provincie bijvoorbeeld ZL, NB, ZH, GD of FL. Buitenlandse stations behoren een oplopend serie nummer te geven beginnend bij 001.
In andere contesten kan de exchange bestaan uit de leeftijd van de zendamateur, het jaar waarin de amateur zijn machtiging heeft gehaald, de CQ zone, de ITU zone of de voornaam van de amateur.

Op internet kun je meestal vrij gemakkelijk terug vinden wat de exchange moet zijn. Soms kun je ook al ontdekken wat de exchange is door simpelweg te luisteren. Wanneer je het op internet niet kunt vinden kun je het ook aan een contest station vragen wanneer hij het even niet zo druk heeft.

De makkelijkste manier om te ontdekken welke contest er bezig is, is door een contest kalende te raadplegen. Een goede contest kalender is die van WA7BNM (http://www.hornucopia.com/contestcal/). In de contest kalender van WA7BNM vindt je ook de linkjes naar de contest organisator of sponsor. Op de website van de sponsor of organisator vindt je de contest regels waarin ook staat vermeld wat de exchange zou moeten zijn.

Je kunt een log op papier bij houden of met de computer. Het makkelijkst is om het via de PC te doen met een contest log programma zoals N1MM maar dat vereist wel wat werk voordat je dat goed en wel aan de praat hebt.
De contest sponsor/organisator ziet het liefst dat je het log instuurd maar het is absoluut niet verplicht!

Een contester is blij met elk puntje, ook dat van jouw. Het enige wat je hoeft te doen is even opzoeken wat de echange zou moeten zijn en je kunt aan de slag. Het is echter wel aan te raden om altijd meer dan 1 QSO te maken. De reden daarvoor is simpel. Wanneer jouw call alleen in het log van 1 contester voorkomt, dan is de kans groot dat de log controle robot het QSO afkeurt. Wanneer jouw call in 2 of meerder log's voorkomt zal de robot het QSO gewoon goedkeuren.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag. We helpen je graag verder op weg.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#3 Bericht door PF9ZX »

Ok, tot zover snap ik het aardig.

Op 10 meter waar ik tot nu toe alleen kan uitkomen op HF is het erg stil maar ik zal eens luisteren hoe of wat. Op 20 en 40 is het een drukte van jewelste dus ik zal daar toch weer eens luisteren of ik ook tegenstations kan horen want daar ontbreekt nogal aan hier.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#4 Bericht door PA3JMS »

Hallo Maarten,

Ik heb/had de zelfde gedachte gang als PD8MJW. En heb altijd gedacht dat het nodig was om een log in te sturen wil het contest station punten voor de verbinding kunnen krijgen. Dat maakte ik ook op uit je eerste opmerking in je reactie. (Je doet dan feitelijk mee zonder te willen winnen) Een stukje verderop geef je aan dat het niet nodig is een log in te sturen. M.a.w. de contester wordt dus geloofd zonder dat er een ander log de verbinding bevestigd. Begrijp ik dat goed? En als dat zo is hoe zit het dan me de exchange? QTH, locator is geen probleem maar als het station om een nummer vraagt haak ik af want ik heb geen log en geen volgnummer voor de verbinding. Het lijkt me niet wenselijk dat ik maar iets verzin.
73 Jan

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#5 Bericht door PD2R »

Beste Jan,

Contesten zou voor de fanatieke contesters lang niet zo interessant zijn wanneer de amateur welke geen log insturen, niet mee zouden mogen doen. Ik schat dat in veel contesten ongeveer de helft van de deelnemers geen log instuurt.
Gelukkig is dat geen probleem. De contest sponsoren hebben trouwens ook nog wel andere middelen om de QSO's in het log te checken. Zo wordt er gekeken naar cluster spots, het callbook, en wordt er gekeken of de call bij anderen in het log voorkomt.
Daarnaast is het zo dat bij de grote contesten ook extra naar de top gekeken wordt. Van de amateurs welke in hun klasse aanspraak maken op de nummer 1 positie, wordt het log goed uitgeplozen. Daarbij maken sommige contest sponsors zelfs gebruik van bandopnames gemaakt met SDR ontvangers.

Voor wat betreft de exchange, voor sommige zul je inderdaad een log bij moeten houden. Wanneer het om een QTH locator (op HF niet gebruikelijk) of een CQ zone gaat is dat niet zo moeilijk. Gaat het echter om een serie nummer dan zul je daar iets voor bij moeten houden.
Er zijn diverse contest log programma's die dat voor je kunnen doen. N1MM is gratis en kent heel veel gebruikers. Er zijn Yahoo groepen waar je alles over het log programma te weten kunt komen. Ook op dit forum zijn er een aantal die het programma goed kennen.
Er zijn ook andere contest log programma's maar daar moet je vaak voor betalen.
Ham Radio Deluxe kan volgens mij ook serie nummers genereren maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wellicht gebruik je nu al een log programma waar die mogelijkheid ook in zit.

In de tijd dat er nog geen computers waren deed iedereen het loggen met pen en papier. Ook toen waren er amateurs welke duizenden verbindingen maakte in een contest. Wanneer je een dus als casual operator aan een contest mee doet om wat puntjes weg te geven dan moet een serie nummer ook wel met pen en papier bij te houden zijn. :wink:

Contesters doen vaak moeite om iedereen in het log te krijgen, ook als dat inhoud dat ze 5 keer om je call moeten vragen en nog eens 5 keer om de exchange. Jij bent voor hen punten waard en dus zullen ze alles doen om je in het log te krijgen. Tijdens contesten is er vaak heel leuke DX te werken. Deze DX doet dus ook moeite om jouw in het log te krijgen.
Goede kans dus dat je DXCC lijstje ook nog eens wordt uitgebreid.

Probeer het eens, je zult zien dat het allemaal heel goed te doen is.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#6 Bericht door PE7EB »

Dat is weer een hoop duidelijke info Maarten, waarvoor dank!
Verzoek; zou jij, als je daar tijd voor hebt, eens een verklarende woordenlijst kunnen maken?
In de diverse posts lees ik nog al eens wat termen waarbij ik denk "wat is dat nou weer".
Running station, multiplier station, MOST enz. enz.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#7 Bericht door PA3JMS »

Hallo Maarten,

Duidelijk.

Ik gebruik zelf HRD Logbook. Er is een Tab blad beschikbaar waar ik de contestnaam kan invullen, Check, Class en Precedence. Wat de laatste drie betekenen moet ik uit zoeken. Of het mogelijk is LOG's automatisch te laten nummeren weet ik niet (in PSK kan het wel). Ook dat maar eens uitzoeken.

Ik ga er zeker eens mee aan de slag gaan en zal het niet meer na laten om verbinding te maken met contest stations. Aan de reactie van het station zal ik denk ik snel genoeg merken of het wel of niet op prijs gesteld wordt. :)
73 Jan

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#8 Bericht door pa3met »

PD8MJW schreef:Ik doe zelf niets met contests en op voorhand roep geen station aan als ik het woord contest hoor.

Kan je als niet contester gewoon reageren op een wel contester of verstoor ik dan hetgeen waarvoor een contest, wat het ook mag zijn, bedoeld is ?

Ik ben altijd netjes opgevoed en heb geleerd geen mensen te storen in iets waar ik als buitenstaander geen bijdrage aan kan leveren. :wink:
ik persoonlijk doe het altijd wel. Ook als je geen contest doet. Ik hoor wel eens verbindingen/stations en dan roep je aan. krijg je "only <....> stations" en dan denk ik joh, had even een report gegeven, knurft, heb ik je in de logs staan mete en bijzonder of nog niet hebbend DXCC. Maargoed, sportiviteit etc?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#9 Bericht door PD2R »

Jan,

Geloof me, als jij kort en bondig een QSO maakt waarbij de juiste exchange verzend, zullen ze altijd blij zijn met het contact.
Het is wel altijd belangrijk om de even de regels te bekijken. In sommige contesten mag iedereen met iedereen werken voor punten. De Dutch PACC van dit weekend is een ander voorbeeld. Daar is het de bedoeling dat PA amateurs zoveel mogelijk verbindingen met zoveel mogelijk verschillende DXCC entiteiten maken. Voor de rest van de wereld is het de bedoeling om zoveel mogelijk PA stations te werken waarbij elke provincie een multipliers is.

Een ander voorbeeld. Bij de All Asia Contest is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk Aziatische landen werkt. Wanneer er dan een Italiaan CQ contest roept dan is hij dus op zoek naar Aziatische stations. Wanneer jij zijn CQ dan beantwoord zal hij aangeven dat hij niet op jouw QSO zit te wachten.
Wanneer je alleen een raport van hem wilt kun je op een moment dat hij weinig respons krijgt op zijn CQ's, gewoon je call geven en vragen om een rapportje. Meestal zullen ze je dan wel een rapport geven.

HRD werkt trouwens prima voor de casual operator. Hoe het een en ander werkt staat beschreven in de link hieronder:
http://logbook.ham-radio-deluxe.com/How ... fault.aspx

Eric,

Geen probleem, ik vind dat ook wel leuk om dat eens op een rijtje te zetten.
Alvast een schot voor de boeg:
Running station: Station wat zelf CQ geeft op een vaste frequentie. Dit station werkt iedereen die voor hem terug komt op een zo snel mogelijke manier.
Multiplier station: Station welke zelf actief de banden af speurt om multipliers te zoeken.
Multipliers zijn stations welke zorgen voor een vermenigvuldiging van het aantal QSO punten.
Voorbeeld: In dit voorbeeld telt elk nieuw DXCC entiteit als een multiplier. PD2R maakt tijdens deze contest 325 QSO's. Elk QSO is 3 punten waard dus hij heeft 325 x 3 = 975 QSO punten gescoord. Bij de 325 QSO's zatten 40 verschillende DXCC entiteiten.
Zijn totaal score is dus 975 x 40 = 39.000 punten.
In veel contesten krijg je meer punten wanneer je een QSO maakt buiten je eigen continent. Verder is het zo dat bij sommige mixed mode contesten de multipliers zowel in CW als SSB gewerkt mogen worden. Het mag duidelijk dat de berekening dan iets uitgebreider wordt als in mijn eenvoudige voorbeeld.

Het running station werkt dus iedereen die voor hem terug komt. Dit kan vaak in een heel hoog tempo, soms wel meer dan 400 QSO's per uur. Het nadeel hiervan is dat je het risico loopt dat je niet elke beschikbare multiplier werkt welke er op de band te vinden is om dat die zelf ook CQ zitten te geven. Daarom is het is sommige contesten toegestaan om in de Multi Operator Single Transmitter klasse (Meerder operators met 1 transceiver) een 2e transceiver te gebruiken om alleen multipliers te werken. Toegegeven, de naam Multi Single is dan eigenlijk wat ongelukkig gekozen omdat je dus eigenlijk met twee transceivers werkt.
Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om een tweede transceiver te gebruiken zul je dus af en toe het zogenaamde "runnen" (het zelf CQ geven) moeten onderbreken om multipliers te gaan zoeken.
Het is dan ook de kunst om het een juiste balans te vinden tussen het aantal gewerkte station en het aantal multipliers. Immers, wanneer je veel QSO's hebt gemaakt maar je hebt maar weinig multipliers zal je score ook laag uitvallen. Andersom is het ook niet optimaal. Heb je veel multipliers maar relatief weinig QSO's dan heb je weliswaar een hoge vermenigvuldig factor maar weinig om te vermenigvuldigen.

MOST staat dus voor Multi Operator Single Transmitter en dat wordt vaak afgekort tot Multi Single.

Er zijn overigens twee manier om aan een contest mee te doen. Je kunt gaan zelf CQ gaan roepen (het zogenaamde Runnen) of over de band gaan draaien en op zoek gaan naar contest station. Dit noemen ze het zogenaamde "Search & Pounce". Vrij vertaald komt dat neer op "zoeken en loggen".
De meeste casual operators zullen doorgaans kiezen voor de Search en Pounce methode aangezien je dat op je eigen tempo kunt doen. Je kunt op je gemak even luisten tot je al de gegevens van het tegenstation correct hebt genomen alvorens je daadwerkelijk antwoord geeft.
Bij het Runnen is dat iets anders. Soms komen er niet 1 maar meerder stations voor je terug en dan wordt het een stuk lastiger (en leuker :mrgreen: ).

Ik hoop dat er weer het een en ander duidelijk is geworden. Zo niet, schroom niet om te vragen al weet ik natuurlijk ook niet alles :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#10 Bericht door pa3met »

mooi verhaal Maarten.
Een ander voorbeeld. Bij de All Asia Contest is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk Aziatische landen werkt. Wanneer er dan een Italiaan CQ contest roept dan is hij dus op zoek naar Aziatische stations. Wanneer jij zijn CQ dan beantwoord zal hij aangeven dat hij niet op jouw QSO zit te wachten.
Wanneer je alleen een raport van hem wilt kun je op een moment dat hij weinig respons krijgt op zijn CQ's, gewoon je call geven en vragen om een rapportje. Meestal zullen ze je dan wel een rapport geven.
daar heb ik dus mindere ervaringen mee. hoor je een running station van een plek die je nooit eerder gewerkt hebt, maak je contact, krijg je inderdaad nogal eens zo'n antwoord terug en als een op de tien zo vriendelijk is een report te geven, dan is het veel vrees ik.

Maar as said: ik doe het altijd, omdat ik er een hekel aan heb dat ik (zo vaak) op die manier genegeerd ben
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#11 Bericht door PA3JMS »

Bedankt voor de tips. Ik had in HRD logbook al een aantal instel mogelijkheden gevonden. De tip van Maarten heeft me verder op het goede spoor gebracht. Als casual operator ( :D klinkt nog leuk ook) zal ik dat eens gaan uitproberen.
73 Jan

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#12 Bericht door pe5jw »

Ik had een qso met een LA (Noor) en die ging uitgebreid vertellen of zijn station en wat voor weer het daar was :)
Omdat mijn Q rate toch aan het zakken was en ik dus toch niet meer in mijn ritme zat heb ik gewoon het zelfde gedaan.
Dat kost je dan wat meer tijd maar je hebt wel een leuke verbinding met iemand die de hele contest niet zo interessant vind.
Het lastigste was het nog om een volgnummer los te krijgen :) .
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#13 Bericht door pc1mb »

PD2R schreef:Je kunt een log op papier bij houden of met de computer. Het makkelijkst is om het via de PC te doen met een contest log programma zoals N1MM maar dat vereist wel wat werk voordat je dat goed en wel aan de praat hebt.
De contest sponsor/organisator ziet het liefst dat je het log instuurd maar het is absoluut niet verplicht!
OK, dat wist ik ook niet. Hoef ik dus de WPX RTTY log niet in te sturen, als ik wil dat m'n tegenstations hun puntjes krijgen. Ik heb er 3 of 4 stations op staan meen ik, bijgehouden in een notepadje, bij gebrek aan fatsoenlijke log software.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#14 Bericht door PD2R »

Marcel, dat hoeft inderdaad niet. Je hebt er gelukkig 3 á 4 gemaakt dus je call zal door de log check robot niet als uniek worden aangemerkt.
Je kunt je log ook als checklog insturen. Je log wordt dan niet meegenomen in de einduitslag maar de log checkers zijn er natuurlijk wel blij mee.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#15 Bericht door pc1mb »

Ja, maar ik heb geen werkend programma wat het juiste cabrabbel formaat voor *die* contest uitpoept, dus dat wordt niks. Gaat me uren gepruts kosten voor die 3-4 QSO'tjes. PACC had gelukkig een eigen logger, maar voor eventuele volgende contests moet ik weer op zoek.

Plaats reactie