Hoe zit dat nu met contest stations ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#16 Bericht door PD2R »

Dat begrijp ik, voor 4 Q's zou ik ook geen log insturen.
Overigens is het format voor contest logs bijna voor elke contest hetzelfde. Het Cabrillo format is het verreweg het meest gebruikte format.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#17 Bericht door pc1mb »

Des te verrassender dat het zo moeilijk is om iets fatsoenlijks te vinden wat dat formaat ondersteunt!
Als N1MM toevallig werkt heb je geluk, maar anders... (gelukkig had PACC een eigen logger)

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#18 Bericht door pe5jw »

Marcel ALLE contest loggers ondersteunen dat formaat.
Het is juist goed dat er nu eindelijk 1 formaat gebruikt wordt.

Steeds meer "huis tuin en keuken" logger gaan het ook ondersteunen.
En anders kan je altijd nog een adiff gebruiken en die converteren.

Ik snap dat je een 1 contest logger best handig vind maar ik niet, ik heb liever 1 die alle contesten ondersteund of kan ondersteunen (door regels aan te maken).
Je raakt gewent aan een programma en als je per contest een ander moet gebruiken loop je steeds tegen config hel aan.
De opmerking over dat n1mm toevallig goed werkt is natuurlijk hier een voorbeeld van, die doet namelijk wat jij instelt en als je dat niet goed doet tja.
In de manual van n1mm is voor elke contest die out of the box ondersteunt wordt te vinden wat je in moet stellen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#19 Bericht door pc1mb »

Een goeie open standaard (wat echt een standaard is) is natuurlijk prima, geen kwaad woord daarover!

Maar noem es een goeie universele contestlogger dan? (niet N1MM dus... over config hel gesproken)

De PACC logger werkte gewoon meteen, en is in 1 minuut weer volledig van je systeem te verwijderen, zonder vage portdrivers of een oude VC++ runtime achter te laten. Snap ook wel dat die voor de serieuzere contesters wat functionaliteit mist, maar voor mij was het, na enige tijd zoeken, een verademing ;) 1 minuut config tijd, dat is evenveel als een bestandje importeren in een 'vaste' logger!

De sterke wens om al m'n logs (bv. alle dxcc's!) in *1* programma bij te houden, zodat ik alles in 1x kan doorzoeken, laat ik dan al varen. Verdraaid jammer dus, dat de makers van HRD niets met zelfs "casual contesting" te maken lijken te willen hebben.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#20 Bericht door pc1mb »

pe5jw schreef:In de manual van n1mm is voor elke contest die out of the box ondersteunt wordt te vinden wat je in moet stellen.
Och, in de PACC logger hoef je helemaal niets in te stellen, werkt out of the box direct. Dat de interface even wennen is kan ik inkomen, als je telkens een andere logger hebt, maar qua installatie-tijd wint een 'vaste' logger het echt niet! PACC was mapje neerzetten, starten, klaar. In 1 minuut gebruiksklaar! En in 1 minuut ook weer voor 100% te verwijderen (na exporteren van de logs natuurlijk). Ideaal.

Maar aan importeren/instellen/enz kwam ik niet eens toe met N1MM, want die crasht na afwikkelen van de installatieprocedure bij het starten al, op de een of andere vage ActiveX foutmelding. Ik vond het toch al een raar ding met die portdriver en een oude VC++ runtime, dus heb ik 'm er maar zo goed en zo kwaad als het ging weer afgegooid. Want de uninstall doet het al even goed als de installer... nee, zo'n houtje-touwtje programma ga ik m'n logs niet aan toevertrouwen.

Simpel en robuust, dat moet 't wezen.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#21 Bericht door PD2R »

Misschien is dit iets voor jou. Het kost je een paar dollar maar volgens veel gebruikers is het programma zeer gebruiksvriendelijk.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#22 Bericht door pc1mb »

Ga ik proberen, thanks.

dc2dc

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#23 Bericht door dc2dc »

En mogelijk deze : SD - the Contest Logger for Radio Amateurs http://www.ei5di.com.
Werkt bij mij al jaren op allerlei mogelijke en onmogelijke contesten, en simpel in gebruik.
Genereert cabrillo, adif en meer.

Suc6

Daniel, DC2DC

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#24 Bericht door pe5jw »

pe5jw schreef:Ik snap dat je een 1 contest logger best handig vind maar ik niet
Zullen we het daar dan maar bij laten, ben niet uit op zieltjes winnen ieder mag dat voor zich uit maken.
Je zal altijd iets moeten instellen als je een logger gebruikt die meerdere contesten aan kan.

Als je wat anders wilt proberen google even er zijn erg genoeg betaald of niet.
En er zijn al enkele suggesties gedaan.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#25 Bericht door xxxx »

pe5jw schreef:Ik had een qso met een LA (Noor) en die ging uitgebreid vertellen of zijn station en wat voor weer het daar was :)
Omdat mijn Q rate toch aan het zakken was en ik dus toch niet meer in mijn ritme zat heb ik gewoon het zelfde gedaan.
Dat kost je dan wat meer tijd maar je hebt wel een leuke verbinding met iemand die de hele contest niet zo interessant vind.
Het lastigste was het nog om een volgnummer los te krijgen :) .

Haha en waarschijnlijk kreeg je ook nog 001....In het ergste geval als hij geen meer verbindingen maakt wordt die ook nog afgekeurd als unieke verbinding :? .....Altijd zelfde drama......Hoeveel 001 tjes je wel niet krijgt.

Gr Jelle

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#26 Bericht door pe5jw »

Dat viel eigenlijk wel heel erg mee dit keer ik kan me er maar een paar herinneren.
Maar waarschijnlijk heb je gelijk en de volgende die hij sprak zal ook wel een 001 hebben gekregen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#27 Bericht door pc1mb »

pe5jw schreef:Als je wat anders wilt proberen google even er zijn erg genoeg betaald of niet.
En er zijn al enkele suggesties gedaan.
Best nuttige, want google leverde vooral krakkemikkig MSDOS spul op, wat al 5-10 jaar niet meer geupdate was... misschien zocht ik verkeerd.

Niemand heeft 't over zieltjes winnen, men laat gewoon zien wat er nog meer bestaat, en daar was ik naar op zoek.

Maar okay, ik kaap sowieso andermans thread hiermee, dus laten we het hier maar bij laten. Als ik er niet uitkom met de gegeven opties open ik wel een nieuwe.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#28 Bericht door PD2R »

Voor wat betreft die "001" rapporten die je krijgt, stations met grote antennes zijn dan toch behoorlijk in het nadeel. Als ik voor elk 001 rapporte welke ik gekregen heb een Euro kreeg, dan had ik nu een avondtje kunnen gaan eten in restaurant Oud Sluis
Wanneer de helft van de zogenaamde "001" stations geen ander Nederlandse contest stations meer werken dan verliezen we een hoop punten terwijl het toch verbindingen zijn die we weldegelijk gemaakt hebben.
Aan de andere kant, heb je deze regel niet dan kan iedereen zomaar wat QSO's in het log zetten en daar toch punten voor krijgen.
Dilemma...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#29 Bericht door pc1mb »

Hoort erbij, zeg ik dan maar. Part of the game.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#30 Bericht door PA3JMS »

Merk toch dat er wat verschil bestaat in over hoe er over een causule operator gedacht wordt. (de 0001 tjes) Maar ik wil me daar toch niet door laten weerhouden. Afgelopen weekeinde was er de PACC en iets van WPX. Gevolg was volle, bijna overvolle banden. Omdat ik niet verstorend wilde werken heb ik maar geen verbindingen gemaakt met deze stations. Terwijl het best wel een goede oefening is en wat Maarten al zij je kan staions werken die je anders zelde hoort. Maar na de uitleg die ik hier heb gekregen heb ik voor me zelf de volgende "regeltjes" bedacht:

1 Als er een constest is luister ik goed naar wat de exchange is.
2 Ik maak een verbinding met één station dan geef ik hem een nummer als dat nodig is.
2 Ik zal daarna proberen een verbinding te maken met andere stations die aan de zelfde contest deelnemen. (En door nummeren)
3 In HRD dit dan ook bijhouden. Er is een veld voor het nummer en voor welke contest. Dus dat is wel te doen.
4 Ik stuur geen log in. tenzij het eenvoudig te doen is.

Als ik zo te werk ga kan er denk ik niet veel fout gaan en kan ik toch een beetje contest ervaring opdoen.

Ik heb nog wel een vraag. Ik gebruik EQSL en HRDlog. Daar zijn mijn verbindingen voor iedereen in te zien. Kan een contest station dit gebruiken om aan te tonen dat de verbinding is gemaakt?
73 Jan

Plaats reactie