Hoe zit dat nu met contest stations ?

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#31 Bericht door pc1mb »

Klinkt goed toch? De exchange kun je ook op internet vinden eventueel, even een contest agenda erbij, dan heb je het snel genoeg door. Vaak wordt de naam van de contest ook in de CQ's geroepen. Zelf vind ik opzoeken makkelijker dan wachten op een QSO waarvan beide kanten goed neembaar zijn.

Zo ben ik ook te werk gegaan bij WPX RTTY, na enkele uren daarvoor m'n allereerste contest 'casual' meegedaan te hebben (PACC).

Bij WPX zelfs uitsluitend krenten uit de pap gevist. Op drie verschillende banden een transatlantisch contact, naast niet meer dan 1 ander QSO. Waren m'n allereerste transatlantische QSO's! Zo'n contest is gewoon een mooie kans daarvoor. Je moet alleen geen 'echte' signaalrapporten of dergelijke dingen verwachten, meer dan een "hit and run" QSO zit er niet in. Verdere gegevens van je tegenstation zoek je maar op internet... vaak hebben de contest kanonnen vrij uitgebreide QRZ.com pagina's of andere websites.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#32 Bericht door PE4BAS »

Ik had een qso met een LA (Noor) en die ging uitgebreid vertellen of zijn station en wat voor weer het daar was :)
Ik had hetzelfde op 10m SSB. Toevallig dezelfde? Ik kreeg nr. 001. Ook nederlandse stations konden er wat van, heb er verschillende om hun provincie moeten vragen. Ik kan er niet bij dat een nederlandse zendamateur niet weet wat de PACC is en hoe het zo een beetje werkt. Dit was op 80m dus het waren ook nog F-licentie houders. Zullen wel nieuwe amateurs geweest zijn of zo?

:D

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#33 Bericht door PA3JMS »

Hallo Bas,

Voor het weekeinde wist ik het ook niet :oops: . Maar heb toch mijn F :wink: en NEE ik wil geen N/F discusie starten :lol: . Ik heb me tot nu toe niet in conteste verdiept. Reden zoals hiervoor al een paar keer aangegeven.
73 Jan

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

itleggen hoe dit spelleRe: Hoe zit dat nu met contest statio

#34 Bericht door PD2R »

PA3JMS schreef:Merk toch dat er wat verschil bestaat in over hoe er over een causule operator gedacht wordt. (de 0001 tjes) Maar ik wil me daar toch niet door laten weerhouden.
Ho ho, er wordt helemaal niet verkeerd over de casual operator gedacht! Als ik die indruk bij jou wel gewekt heb dan was dat zeker niet de bedoeling. Het is voor ons alleen jammer dat bij deze kleine contest (de PACC is echt maar een kleintje) het aantal 001 rapporten heel erg groot is en de log checkers nogal streng om gaan met unieke calls. Dit is overigens niet bij elke contest het geval.

Geloof me Jan, zonder de casual operators zouden de contesten veel te saai zijn. Zeker in een contest als de PACC zijn de casual operators onmisbaar. Zonder hen hadden we zeker 2/3 minder QSO's in het log gehad.
Vandaar ook ik dat ik met liefde en plezier aan iedereen wil uitleggen hoe dit spelletje gespeeld wordt in de hoop dat er meer mensen zijn dit het ook leuk gaan vinden. Dat betekend immers meer stations om te werken = meer lol. :wink:
PA3JMS schreef:Afgelopen weekeinde was er de PACC en iets van WPX. Gevolg was volle, bijna overvolle banden. Omdat ik niet verstorend wilde werken heb ik maar geen verbindingen gemaakt met deze stations. Terwijl het best wel een goede oefening is en wat Maarten al zij je kan staions werken die je anders zelde hoort. Maar na de uitleg die ik hier heb gekregen heb ik voor me zelf de volgende "regeltjes" bedacht:

Snip

Als ik zo te werk ga kan er denk ik niet veel fout gaan en kan ik toch een beetje contest ervaring opdoen.
Met die regeltje kun je inderdaad goed uit de voeten maar zoals PC1MB al aanhaalde is het vaak gemakkelijker om even de agenda erbij te pakken en vervolgens even de regeltje op te zoeken. Je kunt dan namelijk ook gelijk zien wie er met wie mag werken voor de puntjes.
PA3JMS schreef:Ik heb nog wel een vraag. Ik gebruik EQSL en HRDlog. Daar zijn mijn verbindingen voor iedereen in te zien. Kan een contest station dit gebruiken om aan te tonen dat de verbinding is gemaakt?
Nee, helaas kan dat niet. De logs worden namelijk niet met de hand gecontroleerd maar met een computer, ook wel robot genoemd. Daarom is het ook belangrijk dat je log in het juiste format op stuurt namelijk het zogenaamde Cabrillo formaat. Een log check computer is helaas (nog) niet in staat om via EQSL de geclaimde QSO's te checken.
Het is voor de contest sponsor vaak toch al een heel karwij om zaken na te kijken. De robot zal hier of daar wel eens iets tegen komen wat toch echt even door een mens gecontroleerd moet worden. Bij sommige contesten worden er duizenden logs ingestuurd dus dan ben je wel even zoet.
De contest sponsor checkt het log en komt tot een bepaald score. Daar zul je het mee moeten doen.

Overigens is het insturen van een log echt niet zo moeilijk. Wanneer je een log programma gebruikt welke ook Cabrillo files kan genereren dan is het helemaal een eitje. Op de website van de sponsor is altijd een email adres te vinden waar je het log naar toe kan sturen. Er staan dan ook aanwijzingen bij waaraan je log moet voldoen. Vaak moet je in het onderwerp van je email alleen maar de Call in te vullen die je tijdens de contest hebt gebruikt.
Wanneer je het log naar de robot hebt gemaild zal hij je een bevestiging van ontvangst versturen. Wanneer er iets mis is met het log zal hij dat ook aangeven. Wanneer je dat dan hebt aangepast kun je het log weer opnieuw insturen.
Je kunt je log overigens zo vaak opsturen als je maar wilt. De robot zal altijd het laatst ingestuurde log gebruiken.
Hou er verder ook rekening mee dat je het log voor een bepaalde datum moet insturen. Gemiddeld kun je het log 1 tot 2 maanden na de contest nog insturen maar er zijn contesten bij waarbij dat drastisch is ingekort om geknoei met de logs na afloop van de contest te voorkomen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#35 Bericht door PA3DAT »

Ik weet niet of ie hier al genoemd is, maar ik kijk altijd even op http://www.contestkalender.nl
Daar vind je een link naar de organisatie, dan zie je wat de exchange is, en ook wie met
wie zit te werken.

Een contest is ideaal om even wat landen te "sprokkelen". Mooi zijn natuurlijk de grote
ARRL-contesten, maar ook de WPX-contest en WAE: Worked All Europe! Tijdens de
WAE-contest zit de hele wereld om ons te roepen, heerlijk! :D

Dan werk ik met mijn simpele HF-antennetjes "even" wat landen in zuid-Amerika, veel
N-Amerika, Japanners, maar ook N-Afrika: Marokko, Tunesië, Algerije, EA9 enz. En dat op
verschillende banden, in een paar uurtjes. Is toch geweldig? :D

Ik log met N1MM, fantastisch programma. Ok, je moet het even een beetje leren kennen,
maar dan kun je er ook álles mee! Na de contest exporteer ik de qso's als een
cabrillo-bestandje, dat mail ik meteen naar de wedstrijdleiding. Daarna exporteer ik nog
een keer, nu als ADIF-bestand. Dat lees ik dan weer in in HRD-logboek, dan is mijn log
ook weer helemaal bij! Bij elkaar 10-20 minuten werk, dat was in de jaren '80 (logs per
post!) wel anders... :P

Wellicht een tip: ik maak in N1MM een nieuw databasebestand aan met de naam 2012,
daarin open ik dan steeds voor elke contest een "New log in database".

Vanavond
Ik ga even meedoen aan de 70cm-contest. Ik heb in mijn mastje een klaverblad-
antenne(tje), een horizontale rondstraler zo klein als een pizzabord, op een meter of 11...
Daarmee heb ik al eens Denemarken, Duitsland, Belgie en Engeland gewerkt in zo'n kleine
contest, dus wie weet: van 21.00 - 23.30 uur lokale tijd.
Zie http://www.rsgbcc.org/cgi-bin/contest_r ... =70cmsukac

Weekend 18-19 februari
Komend weekend, van vrijdagnacht 01.00 uur (lokale tijd) tot zondagnacht 01.00 uur,
alleen CW: ARRL-DX-contest.
Amerikanen en Canadezen zoeken ons, op bijna alle banden! Dé kans om alle Amerikaanse
staten te werken, én de Canadese provincies! Zie http://www.arrl.org/arrl-dx

Weekend 3-4 maart
Dezelfde ARRL-DX-contest, nu in SSB. Zie http://www.arrl.org/arrl-dx
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 14 feb 2012, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#36 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#37 Bericht door PA3JMS »

@Maarten,

Ook mijn opmerking niet te negatief opvatten. Kwam een beetje door Jelle zijn opmerking en jou reactie daarop. Nee, je wekt bij mij zeker niet de indruk dat je er moeite mee hebt. In tegendeel ik denk dat met al deze uitgebreidere, goede info je mensen over de streep aan het trekken bent om contact te maken met contest stations. En daar worden beide partijen beter van.

@ Aloys en Oenen

Bedankt voor de links en de inspiratie.
73 Jan

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#38 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#39 Bericht door xxxx »

Van mijn kant waren de 001 tjes ook niet negatief bedoelt. Maar afgelopen weekend de PACC bij PI4CC meegedaan en zij hebben een interessant antenne park en het viel mij op dat je daardoor ook veel 001tjes kreeg met name op de 2 Elm 40 meter beam.
Het is dan hopen dat die mensen ook nog wat meer punten uitdelen anders zijn ze helaas uniek en tellen ze niet mee ondanks dat het een verbinding is.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#40 Bericht door PD2R »

Heerlijk dat sommige mensen midden in een draadje vallen en met advies komen die op pagina 1 al te lezen was :mrgreen:

Maakt niet uit, the more the merrier! :wink:


Jelle, dat hoop ik ook. Toch wel zonde dat je al die moeite doet om die grote antennes op te zetten en dat het volgens op een rare manier nog in je nadeel kan werken. Maar ach, wij deden toch voor de lol mee dus dit jaar kan ik er niet mee zitten.
Bovendien deden we in de Multie One klasse mee maar door een foutje met N1MM komen we naar alle waarschijnlijkheid toch in de Multi Unlimited klasse terecht.

Helapidaka :P
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Hoe zit dat nu met contest stations ?

#41 Bericht door xxxx »

Volgens mij hebben jullie toch nog wel redelijk wat Q's gedraaid ? Want zag jullie vaak over het cluster voorbij komen....Dus actief waren jullie zeker wel....

Groeten Jelle

Plaats reactie