PACC en N1MM, drama as usual

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#16 Bericht door PC1I »

Hier moet eea toch wel mee in te stellen zijn...
:D

http://n1mm.hamdocs.com/tiki-index.php? ... umentation

73, Kees PE2KM
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#17 Bericht door PA1RLM »

Ach.. Een beetje Google maakt een hoop duidelijk (Google kan ook op een Linux doos :D )

Over elke wl_cty.dat file...
"Doe een 'Import country list from downloaded file' onder Tools en selecteer dit bestand. Doe dit in de database die u wilt gaan gebruiken".

Dus als je het in de volgende volgorde doet dan werkt het voor de PACC.
Stap 1 Maak een nieuwe database aan zoals beschreven: File --> New Database (naampje mag je zelf bedenken)
Stap 2 Import het file wl_cty-PACC-2012014.dat in deze database: Tools--> Import countrylist from downloaded file

Klaar is PA3MET

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#18 Bericht door pa3met »

PD0RLM schreef:Ach.. Een beetje Google maakt een hoop duidelijk (Google kan ook op een Linux doos :D )

Over elke wl_cty.dat file...
"Doe een 'Import country list from downloaded file' onder Tools en selecteer dit bestand. Doe dit in de database die u wilt gaan gebruiken".

Dus als je het in de volgende volgorde doet dan werkt het voor de PACC.
Stap 1 Maak een nieuwe database aan zoals beschreven: File --> New Database (naampje mag je zelf bedenken)
Stap 2 Import het file wl_cty-PACC-2012014.dat in deze database: Tools--> Import countrylist from downloaded file

Klaar is PA3MET
ja tot zo ver ben ik ondertussen wel (*) Je kunt je afvragen of het installeren van een full build en dan de latest patch, gevolgd door allemaar cty files die
per contest weer anders zijn.... anyways, dat is dus het gebrek aan useability.

Ik kan dus gewoon gaan loggen en alles komt nu goed? Of moet ik een nieuwe database maken?

*weer pilletje innemnt, bloeddruk, windows etc* ;-)





(*) -- de pacc 2012 cty en de master zijn beiden loaded cq op de juiste plek gezet/overschreven
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#19 Bericht door PA1RLM »

Nee, Linux staat bol van de usability....

Als je de 2 simpele stappen hebt gevolgd dan kan je loggen.

Gewoon je antipathie tegen Windows (heb ik ook hoor..) even aan de kant zetten 5 keer slikken en gewoon gebruiken.

Karel

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#20 Bericht door pa3met »

PD0RLM schreef:Nee, Linux staat bol van de usability....

Als je de 2 simpele stappen hebt gevolgd dan kan je loggen.

Gewoon je antipathie tegen Windows (heb ik ook hoor..) even aan de kant zetten 5 keer slikken en gewoon gebruiken.

Karel
Ik heb overigens geen antipathie tegen windows. Ik ben alleen van mening dat het altijd zo omslachtig is en niet fatsoenlijk out of the box wil wat ik wil. (windows 7 is overigens redelijk goed te noemen)

voor wat betreft linux: dat hangt voornamelijk van de kennis, keus en wat je er mee wil af. Ik kan vrijwel alles wat ik zou willen, met de uitzondering(en) - functioneel loggen, kijken naar de websites van dochterlief's school, virtual dj. en dat was het dan geloof ik wel zo'n beetje. Maargoed daar ging het niet om.

Ik heb de snapshot van vorig jaar er nog eens bij gemapkt en dat ding was compleet over de zeik, met missende databases, foute output noem maar op. Op het laatste moment hrd gebruikt en dat later omgezet naar cabrillio (wat ook geen pretje is trouwens).

Nu werkt het nu het (denk ik) -- er komt een log uit, band tracking werkt. Alleen nog even de barriere slechten dat mijn VM niet uit zijn dak gaat door het HF. Anders schroef ik de power naar 5W terug -- dan heb ik klaarblijkelijk geen inspraak op de USB kabel --> pe1950.

FWIW: de pe1950 draait linux (os12.1, btrfs), vmware workstation 8 met daarin een VM die XP draait. Die XP is een clean install met USB driver, n1mm, de twee files and that's it. Is en wordt snapshotted dus ik heb altijd nog wat ;-)


[edit] de USB extrenders en coax kabels verlegd en een dikke rongkern in actie geroepen. vooralsnog blijft het heel \O/
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#21 Bericht door pc1mb »

N1MM wil hier niet eens draaien. Braaf de wazige portdriver (?!?) en antieke VC++ 2005 runtime laten installeren, niet gestart, update eroverheen (alles volgens de instructies), vervolgens keihard crashen op allerlei ActiveX foutmeldingen en nog meer lelijke woorden die ik hier niet zal herhalen.

Jammer, weg ermee maar weer, voor zover die vage drivers zich laten deinstalleren en geen niet-werkende troep op m'n systeem achterlaten, ik vrees het ergste :( Hoop dat de rest van m'n systeem hierna nog werkt...

Dan maar even de officiele PACC applicatie. Ondanks de oubollige looks eigenlijk wel een verrassend effectief ding... EN is eenvoudig volledig te deinstalleren.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#22 Bericht door pa3met »

pc1mb schreef:N1MM wil hier niet eens draaien. Braaf de wazige portdriver (?!?) en antieke VC++ 2005 runtime laten installeren, niet gestart, update eroverheen (alles volgens de instructies), vervolgens keihard crashen op allerlei ActiveX foutmeldingen en nog meer lelijke woorden die ik hier niet zal herhalen.

Jammer, weg ermee maar weer, voor zover die vage drivers zich laten deinstalleren en geen niet-werkende troep op m'n systeem achterlaten, ik vrees het ergste :( Hoop dat de rest van m'n systeem hierna nog werkt...

Dan maar even de officiele PACC applicatie. Ondanks de oubollige looks eigenlijk wel een verrassend effectief ding... EN is eenvoudig volledig te deinstalleren.
soortgelijk probleem had ik vorig jaar dus. had et half aan de praat, kwam alleen niet uit wat er in moest. dus ok ff nieuwe database maken <krak> Hmm, wasdatdan?

enfin, nu werkt het (sort of).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#23 Bericht door pa3met »

goed, N1MM leek dus goed te gaan allemaal. De interface is maar zo-zo moet ik zeggen maar dat is persoonlijk hoor.
Alleen komt nu de grap met uploaden. Alle QSO's afgekeurd vanwege een verkeerd format zo te zien.
Had ik niet verwacht.....

Kan iemand een voorbeeld geven hoe een line er uit zou moeten zien die accepted is? Kan ik het
handmatig aanpassen. Mijn entries worden zo gemaakt zoals below. Kan iemand dan ook vertellen waarom dat mis ging?

QSO_ERROR_INVALID_CALLSIGN: The Qso has invalid callsign.
QSO in the original log: QSO: 14200 PH 2012-02-11 1206 PA3MET 59 LY2PX 59 004


edit:

er moest UT achter mijn report. Waar moet dat gefixed worden in N1MM -- zucht

Gefeliciteerd!
Je logbestand is GEACCEPTEERD bij de automatische invoer controle.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#24 Bericht door PA0MJM »

kan er nix aan doen:

meuhhh, n1mm geínstalleerd :evil:

En wel voor de WPXRTTY. Gene ene verbinding kunnen draaien. Meer bezig geweest om N1MM en MMTTY goed in te stellen om er iets mee te kunnen. Ik heb uiteindelijk diddles (met vermogen!) uit de set gekregen en ik kon stations lezen. Maar geen verbindingen! :evil:

Voor de geïnteresseerden.
Setup:
MSI laptop, Intel T1500 @1,86GHz, 2GB aan boord
W7Pro, 32bits, Slechts 20% van de HD gebruikt.
Set: Icom IC-735 met een homebrew interface. CiV: 8bit, no parity, 1 stopbit, 1200 bd (moet worden; 9600), RTS=PTT, DTR always on (=voeding interface). AFSK via soundcard.
Communicatie met de set is er wel, maar als ik met CTRL+UP of CRTL+DWN de frequentie wil wijzigen, staat de set ineens in een totaal andere deel van die band, waar geen RTTY is.

Ben echt uuuren bezig geweest manuals en wiki's te lezen en video's te bekijken om instellingen te begrijpen en e.e.a. in te stellen. terwijl ik o.a. MixW en Winlog32 ooit in korte tijd aan de praat had.
Resultaat een warboel aan schermen, waarbij enkele (MMTTY engine bv.) niet uit het beeld te branden zijn. Zelfs niet als ik full screen een totaal ander programma voor heb.

*ZUCHT* Nee N1MM en ik zijn nog geen vrienden. Vooralsnog: don't like it.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#25 Bericht door xxxx »

De basis zaken in N1MM zijn heel goed te doen en voor iedereen die er even goed voor gaat zitten prima te begrijpen.
Ga je N1MM wat serieuzer gebruiken en wil je echt alles zoveel mogelijk er uit halen dan zul je er toch even wat tijd aan moeten besteden.....Uiteindelijk als je alles goed hebt ingesteld kan je de software voor jou laten werken en heb je er echt heel veel voordeel en plezier van!

N1MM is een serieus contest programma, maar zoals met zoveel dingen moet je het niet vlak voor de contest klaar willen maken en zul je toch echt even goed wat handleidingen etc moeten lezen.

Als ik mij niet vergis staat op de website van pa1m.nl ook wel wat leuke info.

Groeten Jelle.....Echte N1MM liefhebber!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#26 Bericht door pc1mb »

Martin,

Ik heb WPX RTTY handmatig gelogd.

QSO's gemaakt met DM780. Set in SSB en alles via de soundkaart, PTT via HRD + CATkabel. Kan vast fraaier, maar dit werkt, en werkt goed.

Frequentie instellen deed ik gewoon op de set zelf, die heeft daar een prachtige mooie draaiknop voor :wink: . Werkte eigenlijk meteen, wel hier en daar wat tweaken om betrouwbaar te decoderen, maar met de TX kant geen problemen meer gehad, toen ik eenmaal doorhad dat ik de RTTY mode van de set alleen met een keyer kan gebruiken en niet met een toeterende geluidskaart :oops:

Nadeel hiervan is wel een paar kc optellen/aftrekken voor het log, maargoed, er was mee te werken voor die paar QSO's.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: PACC en N1MM, drama as usual

#27 Bericht door PE4BAS »

Is het ook iemand opgevallen dat op 40m de gewerkte stations in de bandmap niet grijs werden?
Ik gebruikte de laatste versie en had dat probleem alleen op 40m. Heb N1MM 2x opnieuw opgestart maar het probleem bleef.
Niet dat ik er veel problemen mee had, want hij gaf wel dupe aan als je de call intikte.
Maar ja het kost tijd, je hebt geen overzicht meer he! :?

Plaats reactie