uba dx contest

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA9A
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2011, 21:44
Roepletters: PA9A
Locatie: Voeren (B)
Contacteer:

Re: uba dx contest

#16 Bericht door PA9A »

PC1A schreef:Tja, belgen.... :mrgreen:

Geintje, Kurt. Ik zal zeker even een puntje weggeven! SUCCES!

Volgens mij was dit ook de wet in Nederland hoor.
/A gebruiken als je bij een andere OM in de shack verbindingen maakte onder je eigen call!
Ik heb in 1990 mijn C-licentie gehaald ... dus dat kan inmiddels veranderd zijn (blijkbaar wel) ...
CW4EVER

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: uba dx contest

#17 Bericht door on8mt »

hoi
ja ik weet het ook niet meer
ik weet niet anders dat deze bedoeld was voor je tweede residentie
we hebben toch zonder de /a gebruikt

meschien nog een vraagje wat verstaat men onder zelf spotting
als een andere opp. met zijn eigen call spot op dezelfde locatie en andere laptop is deze dan zelfspotting
kurt on8mt

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: uba dx contest

#18 Bericht door PD2R »

Kurt,

Stel je doet met meerder operators mee aan een contest. Je doet mee aan de contest met de call van 1 van de operators, bijvoorbeeld ON4XXX. Wanneer dan 1 van de andere operators besluit om met zijn eigen call, bijvoorbeeld ON4YYY, een spot op het cluster te plaatsen van ON4XXX dan wordt dat wel degelijk gezien als zelf spotten.
We gaan nog een stap verder: Stel er komt een amateur op bezoek terwijl jullie druk bezig zijn met contesten. Hij doet zelf niet mee en gaat dus ook niet operaten, hij komt alleen maar langs om te kijken. Wanneer die amateur besluit om met zijn eigen call ON4XXX te spotten vanaf jullie locatie dan staat dat in mijn boekje, maar ook in die van vele anderen, gelijk aan zelf spotting.

Ook wanneer je aan anderen gaat vragen of zij je op het cluster willen spotten is dat niet fair.
Een beetje contester heeft dat trouwens ook niet nodig.

Spots moeten geplaatst worden door andere amateurs die geen directe relatie hebben met het te spotten station. Zo simpel is het eigenlijk.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: uba dx contest

#19 Bericht door on8mt »

hoi maarten
alvast bedankt voor de reaktie
natuurlijk word dat veel gedaan en zeker in een clubstation
heb dit vroeger meermaals gezien dat er gespot word van een van de contest opp.
eigenlijk zouden ze dat toch moeten beter vermelden in hun regelmenten dan van de contest
selfspotting had ik begrepen met dezelfde call .
vb als ik /p ben en mijn xyl plaats een spot voor mij zo te horen is dat ook selfspotting dan
om deze te verbeteren zouden ze in het regelment moeten plaatsen dat iedereen die meedoet aan de contest en deze in clubverband gebeurd er geen spot mag gemaakt worden van een van de opp en een van de clubleden.
maar zo is het nu , geen uitslag zal het worden .
ps on7usb geeft ook aan da pacc contest meegedaan op 80 meter

kurt on8mt

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: uba dx contest

#20 Bericht door PD2R »

Kurt,

Zelf spotten is sowieso not done en al helemaal in een contest. Op wikipedia staat ook het een en ander over self-spotting geschreven. Daaronder staat ook beschreven wat "cheerleading" is.

Overigens zijn er wel steeds meer amateurs welke het spotgedrag van hun collega amateurs in de gaten houden. David Robbins K1TTT houd zich daar bijvoorbeeld mee bezig. Hij publiceert artikels met daar in "opmerkelijk" gebruik van het cluster.
Zie bijvoorbeeld dit artikel.
Henk PA1A heeft dit ook al eens gedaan maar dan specifiek voor Nederlandse amateurs.
De contest sponsoren moedigen het ook aan dat amateurs elkaar onderling in de gaten houden en unfair gedrag bespreekbaar maken.

Het zelf-spotten is bij de meeste contesten niet toegestaan en staat expliciet in de regels vermeld.
Zie bijvoorbeeld paragraaf III regel 9 van de contest rules van de grootste contest, de CQ WW.
In paragraaf XII regel 2 staat ook nog duidelijk vermeld dat onsportief gedrag niet is toegestaan en kan worden bestraft.

Wij hadden bij onze club ook iemand die nog wel eens met zijn eigen call het clubstation wilde spotten. Wanneer de contest sponsor dit ontdekt kan dat reden voor diskwalificatie zijn. Sommige mensen denken ten onrechte dat een contest sponsor daar niet achter kan komen maar wanneer je netje ingevuld hebt wie tijdens de contest de operators waren is dat niet zo moeilijk meer.

Het is heel simpel, gewoon het cluster gebruiken om DX te vinden en DX te spotten. Als je zelf gespot wilt worden dan is het enige wat je legaal kan doen is anderen spotten in de hoop dat ze jou de zelfde gunst verlenen.

P.s. Een site met veel informatie over contesten is the contesting compendium.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: uba dx contest

#21 Bericht door on8mt »

hoi
alvast bedankt voor de reaktie
maar de vraag is wat verstaat men onder selfspotting
ik heb niet mijzelf gespot en nog nooit gedaan
juist een vriend van me die mij gespot geeft met zijn call hij was wel opp in de contest op een ander uur
dat gebeurd natuurlijk veel in clubverband
daardoor deze topic dat ze eigenlijk het regelment zouden moeten aanpassen in een contest
ik ben nog altijd van mening dat ik geen selfspotting gedaan heb
ze zouden het regelment moeten aanpassen dat het voor iedereen duidelijk is
kurt on8mt

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: uba dx contest

#22 Bericht door on8mt »

http://www.uba.be/nl/uba-dx-contest-ssb ... g-received

claimed score uba dx contest

kurt on8mt

on8dm
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 mei 2011, 21:47

Re: uba dx contest

#23 Bericht door on8dm »

Hoi

Gewoon roepen en doordouwen dan heb je die spots niet nodig en die komen misschien vanzelf wel....ik kan het weten. Zonder moeite en verkeerde bandkeuze ben ik nog op nr 2 geraakt in deze contest het ging er nog anders uitzien met wat meer tijd...en hoogte van de antenne op de hogere banden
Succes

http://users.telenet.be/on8dm
always on 80m

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: uba dx contest

#24 Bericht door on8mt »

hi
ja weet ik hadden deze beter niet gedaan maar ja
zo te zien in de uitslag hadden we deze zeker niet nodig hi
kurt on8mt

on7hlu
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 apr 2011, 15:09
Roepletters: on7hlu

Re: uba dx contest

#25 Bericht door on7hlu »

PC1A schreef:Tja, belgen.... :mrgreen:

Geintje, Kurt. Ik zal zeker even een puntje weggeven! SUCCES!

zeg wel

Plaats reactie