Vragen omtrent PACC contest.

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Vragen omtrent PACC contest.

#1 Bericht door PA9CW »

Ik wil nu eindelijk eens de volle 24 uur meedoen aan de PACC dit jaar. Voorheen maar een paar uurtjes meegedaan. Maar nu wil ik de hele nacht gaan "zitten". Ik heb wel ervaring, maar om de laatste punten te bemachtigen heb ik een aantal vragen. Dat zijn :

* Hoe bepaal ik de beste tijd om van band te wisselen ? Propagatie sites met voorspellingen e.d. Ik wil niet steeds heen en weer schakelen. Dat gaat denk ik ten koste van het aantal punten.

*Is de tien minuten regel niet van toepassing in klasse A ?

Verder zijn alle tips van harte welkom.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA1TX Gerard
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2006, 23:23
Locatie: Hengelo

#2 Bericht door PA1TX Gerard »

Leuk dat je 24 uur wilt meedoen.
Een makkelijk programma is dxprop (gewoon te downloaden), kun je in ieder geval kijken wanneer je het beste kunt switchen tussen de banden.

In de A-sectie blijf je denk ik toch wel switchen van band.
Overigens zijn in de regels niets te lezen van een 10 min regeling.

Succes Gerard PA1TX

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#3 Bericht door PA9CW »

Gerard, bedankt voor de reactie.
Ik ga dit weekend eens op onderzoek w.b.t. DXPROP. Ik wil toch eens kijken wat de beste tijd is om te switchen. Als de tien-minutenregel niet van toepassing is in mijn klasse, is het misschien te overwegen om wat vaker te switchen. Niet te vaak, uiteraard. Want je moet weer "gevonden" worden. En dat zou punten kunnen kosten.

Ik heb op de site van EI8IC ook een hoop tips gevonden.
http://www.mapability.com/ei8ic/
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA1TX Gerard
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2006, 23:23
Locatie: Hengelo

#4 Bericht door PA1TX Gerard »

Tonnie geen probleem.
Het switchen tussen de banden ga je uiteindelijk bepalen aan de hand van propagaties, greyline en mulitpliers. Als je als single operator ziet dat er bv. op 40m veel multipliers te halen zijn, ga je niet op 10m roepen.
Als single operator is het natuurlijk niet makelijk om een running station te zijn en daarbij ook nog veel multipliers te krijgen, dat is dan natuurlijk afhankelijk van wie je aanroept.
Over dit onderwerp kun je uren discuseren, het zal toch een kwestie zijn van ervaring en condities. Dus een goed log- en dx-cluster programma gebuiken, dat maakt het een stuk eenvoudiger.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#5 Bericht door PA9CW »

Gerard,

Ik heb van het weekend geen tijd meer gehad voor DXPROP te bekijken en besloten om gewoon op "goed geluk" van band te wisselen. Als de QSO rate afneemt wisselen. En dan maar kijken hoe ik eindig. Het is mijn eerste volle 24 uur, dus ervaring is er niet. Maar door schaden en schanden leer je.
Ik heb de turf lijst van EI8IC ook bekeken en voor een groot deel afgewerkt. In principe ben ik er klaar voor. Hoop ik............... :D
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA1TX Gerard
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2006, 23:23
Locatie: Hengelo

#6 Bericht door PA1TX Gerard »

Ik wil je in ieder geval veel succes wensen, het belangrijkste is dat je plezier hebt. Wellicht komen we elkaar tegen op de low-bands.
Ik ben qrv met PI4ZI in de M/M klasse, ook wij maken er weer een leuk weekend van. Na herstel van de stormschade zijn we er klaar voor.

73's Gerard PA1TX

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#7 Bericht door PA9CW »

Okay, Gerard.
Suc6 en wellicht komen we elkaar tegen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Bandenswitch tijdens contest

#8 Bericht door PE4BAS »

Mijn ervaring met bandenwissel. 80 laat ik helemaal links liggen overdag. 40 kijk ik eigenlijk pas als het donker begint te worden. Behalve een aantal duitse en engelse stations en een enkele nederlander die overdag goed te werken zijn. Ik concentreer me op 20, 15 en 10 Mtr. Op 20 zijn de meeste punten te halen. Maar af en toe (ongeveer elk half uur) draai ik snel even over de 15 en 10m. Zo heb ik dit jaar in de PACC toch nog 2 multipliers op 10m en 8 multipliers op 15 gehaald. Pas s'nachts ga ik kijken op 40 en 80 mtr. Maar ook s'ochtends is het de moeite waard om eens te kijken op 80....al was het maar voor die enkele Canadees die in het Nederlands riep (VA3AAG). Betreft propagatie voorspel programma's, die kan je beter van te voren wat bestuderen, maar hecht er niet teveel waarde aan. Het is net zoiets als het weer voorspellen :D

pd0mac
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:41
Contacteer:

Nieuw webadres voor Dutch PACC Contest

#9 Bericht door pd0mac »

De website van het PACC Contest is sinds kort bereikbaar via

http://pacc.veron.nl

Plaats reactie