Marconi contest 2meter

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Marconi contest 2meter

#1 Bericht door PA2RU »

Dames , heren
Dit weekend vind de VERON CW contest plaats op 2meter.
Die valt samen met de Marconicontest.
5 en 6 november van 14:00 utc tot 14:00 utc.
Activiteiten vind plaats tussen 144.000 tot 144.150
Uitwisselen rapport + volgnummer en locator

Heb hier al vele malen aan meegedaan en in 2006 zelfs de eerste plaats in NL behaalt in de single operator klasse als PD0RF ;)
Europees gezien zat ik toen bij de eerste 100 .
73 René PA2RU

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Marconi contest 2meter

#2 Bericht door dxhunter »

Dat was een leuke contest, eindelijk eens cw activiteit op de 2M band. Ik heb zelf niet actief meegedaan maar deze contest benut om mijn station uit te proberen en de leuke DX te werken.
Richting oost en zuid ging het beste, de activiteit vanuit het westen vond ik tegenvallen. Ik heb diverse nieuwe landen kunnen werken: SM, HB, OE. Best dx was een station in OE met een QRA van 735km.
Gewerkt heb ik met een 5 el yagi van 1 labda lang 14 meter a.g.l. zonder preamp en 100W uit de TS-2000. Verder uiteraard veel stations uit DL, ON, OK en F gewerkt. Ben pas sinds kort qrv op 2M met yagi dus veel geleerd over 2m dx en de nodige operating practice opgedaan. Jammer dat deze contest maar eens per jaar is en niet vaker.
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Marconi contest 2meter

#3 Bericht door PA2RU »

Is inderdaad jammer dat deze contest slechts 1 keer per jaar word gehouden.
Mijn inziens de mooiste contest op 2meter ;)
Ik heb slechts 27 verbindingen gemaakt en vond de conditie's niet zo best.
Activiteit was ruim aanwezig alleen schieten mijn spullen op 2meter aardig te kort vergeleken bij 4 jaar terug.
Nu moet ik enige moeite doen om qso's over een afstand van >700km of meer kompleet te krijgen , toen was dat gewoon piece of cake met 2*19 gestacked
73 René PA2RU

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Marconi contest 2meter

#4 Bericht door dxhunter »

Ik heb 37 qso's gemaakt. Het hadden er veel meer kunnen zijn als ik alles had gewerkt wat ik gehoord had maar ik wilde zoveel mogelijk verschillende landen werken en dan het liefst zo ver mogelijk weg. Ik ben er inmiddels ook wel achter dat ik met mijn bescheiden station (5el /100w) mijn best moet doen om wat dx te kunnen werken. In de meeste gevallen bestond de dx uit grote contest stations op hoogte. Op een website van een van deze stations las ik dat ze 2M yagi's hebben met in totaal 329 elementen. :)
Ik heb ook nog wat getest met een preamp. Deze kan er nog niet tussen tijdens qso's omdat ik nog geen rx/tx omschakeling heb. Het is me wel duidelijk geworden dat ik antennegain te kort heb. Een sked met een OK station lukte net niet, maar andere PA en ON's maakten van de gelegenheid gebruik om het OK station wel te werken. :| Op zo'n moment besef je dat elke dB telt. Gelukkig heb ik later wel diverse andere OK's gewerkt.
De stations uit HB waren trouwens erg hard hier.
Een langere yagi met meer gain gaat er hier niet komen. Degene die er nu staat is al een aardige eye catcher en ik denk dat ik 2 meter in de toekomst niet interessant genoeg vind om hier mee door te blijven gaan. 6 meter of wellicht 4M zou misschien ook aardig zijn en gezien de ruimte in de mast hier moet ik keuzes maken

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Marconi contest 2meter

#5 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 07:52, 1 keer totaal gewijzigd.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Marconi contest 2meter

#6 Bericht door dxhunter »

Hoi Oene,
Ik heb jou wel gehoord toen je iemand aanriep, wie weet ik niet meer. Het ging inderdaad om OE5D en daarnaast heb ik OE2M (735km) gewerkt. OM zat er voor mij niet in, de yagi heeft meest van de tijd naar oost gestaan dus als het mogelijk was geweest had ik ze moeten horen.
Gisteren 7S7V gewerkt (650km), ook een nieuw land op 2M voor mij. Ik heb zelf geen cq gegeven, de cw interface naar de pc was niet aangesloten en ik had geen zin om zelf cq te moeten seinen.

950km dat is een mooie prestatie. Ik heb de mp3 beluisterd maar kon er weinig van maken, ik ben nog niet zo gewend aan de zwakke signalen denk ik na vele jaren op HF doorgebracht te hebben met S9+ signalen. :)
Misschien dat ik volgend jaar maar ergens een hoog plekje moet opzoeken en mee moet doen als /P wellicht zitten er voor mij dan ook dat soort afstanden bij.
En ja in oost europa is cw absoluut heel populair. Dat is met de pacc contest ook altijd duidelijk te merken.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Marconi contest 2meter

#7 Bericht door QSY »

.,

Plaats reactie