Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#46 Bericht door PC1I »

Oene schreef:Verder lees ik in de reakties tot nu toe dat Dokkum op 80 moeilijk te werken was?
Ik ben benieuwd wie jullie uit Dokkum hebben kunnen werken ?
Ik heb op 80 PE1PIC gewerkt maar begreep van anderen dat er 2 stations uit Dokkum QRV waren.
Kees-Jan werkte voor zover ik weet S&P. Ik heb hem meerdere keren gehoord maar altijd reagerend op een CQ roepend station. Die dan gevoegelijk een tijdje de frequentie kwijt was, ruimte gevend aan andere stations om een multi te scoren.
Dat gebeurde bij mij ook maar leverde mij ook weer een nieuw station op, toen die klaar was met PE1PIC.

73, Kees

EDIT: Dat andere stations was PA9Y schiet mij net te binnen, wel gehoord, niet gewerkt.
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#47 Bericht door xxxx »

Het was zeker een geslaagde contest....vanaf Stavoren.
Ook weer veel forum leden even gesproken, en veel bekenden gewerkt altijd leuk!
Condities op 2 meter waren ook bijzonder goed. Echt harde signalen vanuit Tilburg/Breda/Zeeland. Heb zelfs nog een Engelsman gewerkt en 2 Belgen.

Totaal 88 Qso's gemaakt op 2 meter en de 12 multiplier. Nu de score nog even uitrekenen en checken of er geen dupes tussen zitten....En zal van de week ook even wat foto's plaatsen, voor zover je er wat op kan zien invbm de dikke mist.

Groeten Jelle

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#48 Bericht door pe5jw »

Leuke dag :) was de helft weer eens vergeten, koffie niet op gedronken, geen telefoon mee geen camera mee :)
Tja dat was me vorig jaar ook al overkomen.
Veel te vroeg op, het is zondag.

Plekje dat we uitgezocht hadden was prima wat modderig maar alle ruimte en van niemand last (en niemand van ons).
Eerst de mast opgezet en toen koffie gedronken daarna de 80m dipool in de mast en de sets aansluiten.
Had weer problemen met de eindtrap (SB200) daar kwam gewoon te weinig uit (net iets meer als erin gestopt werd) net als vorig jaar misschien kan hij niet tegen de stroom/spanning uit een aggregaat, dat moet ik andere keer maar eens uit proberen daar was nu geen tijd voor.

Dus 100 Watt uit de 897 dit jaar en dat ging best lekker ;) ik heb tot 11:20 (utc) op 80m gezeten toen een kopje koffie en we zijn gewisseld ik op 2m, Aloys op 80m.
Op 2m hadden we alleen een klaverblad op een meter of 9 en het viel me een beetje tegen wat we konden ontvangen/werken.
Ik las wat opmerkingen over condities (niet helemaal duidelijk of dat 80 of 2 was) dat had ik duidelijk ook op 2m soms prima signalen en dan weer bar slecht.
44 q's op 80m en 27 q's op 2m is 71 totaal en laat Aloys pa3dat nu net ook 71 q's hebben totaal ! ;) hoe krijgen we het voor elkaar.
Ik heb het log zo niet bij de hand maar ik heb ook niet alle multi's mis er 2 op 80m en 2m.

Vond de laatste 5-10min maar een zooitje ik had 5 om's over elkaar heen aan het roepen ik ben eerst qsy en toen qrt gegaan.
Ik heb dus niet tot het eind gewacht vond het zo wel genoeg hoef een leuk contest niet met ergernis af te sluiten toch.

Binnen het uur was alles opgepakt en in geladen en waren we op weg naar huis door de mist die bij Zwolle alleen maar dikker werd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#49 Bericht door pe1rea »

Ah, een klaverblad, vandaar dat jullie zo zwak waren.
Heel vreemd op twee, verticaal heel wisselend, 100 Watt erin, en slechte ontvangst.
Een station gewerkt op het klaverblad, (moest met de hand omschroeven) pe1ody, en die was knalhard op het klaverblad, volgend jaar eens een andere vertical proberen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#50 Bericht door PA3DAT »

Het was leuk, en we hebben ons prima vermaakt! De mast stond snel en
de 2 x 20m dipool, tikkie inverted-V met voedingspunt op 9 meter hoogte,
deed het naar tevredenheid. De klaverblad-antenne, bovenop het mastje,
deed het volgens mij ook wel goed, maar er waren wat rare condities.
Joeri was minder tevreden over de klaverblad.

Veel bekenden gehoord, ook vanuit het forum. En je komt oude vrienden
tegen, waarvan ik sommige al lang niet meer had gesproken! Iedereen
bedankt voor de aanroep of het terugkomen, het was weer de moeite waard.

De foto hieronder geeft een beeld van onze opstelling, aan de rand van IJlst.
Onze "DXpeditie" (met een knipoog)! :mrgreen:
elfsteden.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#51 Bericht door PE7EB »

jimrea schreef:volgend jaar eens een andere vertical proberen.
Ik ga in ieder geval, als de boel weer schoon en droog is, alles eens even goed controleren.
Ik heb ook mijn twijfels over het geheel op dit moment.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#52 Bericht door pe5jw »

jimrea schreef:Een station gewerkt op het klaverblad, (moest met de hand omschroeven) pe1ody, en die was knalhard op het klaverblad, volgend jaar eens een andere vertical proberen.
Dan switch je ook van verticaal op horizontaal. een klaver blad heeft een horizontale polaristatie.

Keuze voor klaverblad dit jaar was om het simpel te houden geen rotor en coax switch voor een vertical.
Denk volgend jaar toch weer klaverblad (mss 2) maar ook een verticaal en hoger :) (maar hoe).
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#53 Bericht door PE4BAS »

Nog even wat antwoorden op opmerkingen...

PE9DX:
Waarbij ik moet opmerken dat als je niet zo vriendelijk was geweest mij erop te wijzen waar Hindelopen qrv was ik deze multiplier had gemist.
Wat was je trouwens een stuk harder dan in de PA-beker Bas!
Vond het wel maf dat je mij een rapport gaf in het gronings, in een friese contest. Dat is wel humor. :lol: Overigens ga ik niemand een multiplier onthouden als ik weet waar ie zit in deze gezellige contest, een beetje HAM spirit hoort erbij....
Ik was iets harder omdat ik 95W meer gebruikte als in de PA-beker. Overigens heb ik nu mijn 84m horizontale loop een uur voor de contest volledig op 8 meter hoogte gezet. Daarbij is de grond er onder hartstikke nat en refecteert dus goed. Kreeg wel meer goede rapporten. Overigens hebben wij hier sinds vorige week zaterdag mist, het wil hier gewoon niet wegtrekken. Terwijl een paar kilometer zuidelijker de zon schijnt en het weer helder is.

PE2KM
Diepe QSB af en toe, modderen om iemand uit de ruis te halen en even later hetzelfde station weer knalhard horen. Ruisbulten tot aan S9, iets wat ik niet vaak tegen kom. Soms leek het wel alsof de condities 1 richtingsverkeer waren. (...)

De "wissel" van Aloys en Joeri leverde mij nog extra puntjes op, toch weer een nieuwe call te werken.

Blijven hangen op 49 verbindingen, Bolsward niet gehoord.
Kees, ik baalde ook wel een beetje dat ik je de freq. van Bolward niet kon geven. Volgens mij heeft Bolsward (2 stations?) ook niet zitten roepen maar deden ze alleen aan S&P. Heb overigens beide stations uit Dokkum ook gewerkt. Die ruisbulten waren blijkbaar heel lokaal. Ik had S0 (nul) ruis, maar af en toe wel wat QRM. Iedereen kwam hier rond S7-9 binnen. Er waren uitzonderingen: PA1FOC uit Ridderkerk was RS 3/1 , ik moest echt moeite doen om hem er uit te halen, maar het is gelukt. En PI4FRG was hier continu 5/9+30dB.

Die wissel was een gouden vondst, ik had het eerst nog niet door.....maar wel beide gewerkt.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#54 Bericht door pe5jw »

PE4BAS schreef:Die wissel was een gouden vondst, ik had het eerst nog niet door.....maar wel beide gewerkt.
Het was een bijkomstigheid we hebben er niet over nagedacht, het is gewoon leuker om beide te doen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#55 Bericht door PE7EB »

pe5jw schreef:een klaver blad heeft een horizontale polaristatie.
Normaal gesproken wel ja :) en dat was ook de primaire reden om even om te pluggen, Biem op Texel gaf aan horizontaal te zitten, wij werkten op dat moment met de X-50 verticaal.
Het klaverblad was ook mee naar 12m hoogte, dus even andere kabel in de IC-910 pluggen en ook PE1ODY kon aan het log worden toegevoegd.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#56 Bericht door QSY »

.,
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#57 Bericht door PA3DAT »

Hé Oene, ook gewerkt! :D Mijn derde station op 2 meter.

Hoe werkten de meesten nou op 2, horizontaal of verticaal? Dat vraag ik me
af. Moeten we volgend jaar weer een horizontale antenne meenemen, of
beter een verticale?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#58 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#59 Bericht door PE7EB »

Klopt allemaal wat je daar typte Pascal, maar de vraag van Aloys was meer hoe de andere stations werkten, als vrijwel iedereen verticaal werkt, moet je dan nog wel een horizontale antenne voor 2m meeslepen?

Een 6 of 8 el. yagi is natuurlijk veel mooier dan een klaverblad, helemaal mee eens, maar een yagi betekent ook een rotor en dan wordt het logistiek meteen al weer een stukje zwaarder.

Ik weet niet hoe dat bij Aloys en Joerie is, maar wij (het team van PA6ARC) doen niet mee om hoog te eindigen, wij reizen alleen maar af omdat we het leuk vinden en om een (eventueel) gat in de "bezetting" van de steden op te vullen.
Met een vertical, een klaverblad en een FD-4 op/aan een 12m portable glasfiber mast is dat net leuk te doen op een zondag, als er ook nog weer een rotor bij komt, begint het op werken te lijken :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Friese Elfsteden contest 80 + 2 meter 20-11-2011

#60 Bericht door xxxx »

Aloys,

Bijna iedereen werkt gewoon verticaal.....Eventueel verticaal gericht. Horizontaal werken in deze contest is zonde voor de moeite. Zover ik weet was er ook maar 1 station echt in SSB actief, helaas niet gewerkt alleen van horen zeggen.

Groeten Jelle

Plaats reactie