PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#1 Bericht door xxxx »

Hallo,

Om de Nederlandse contesten een beetje leven in te blazen......
Wie gaan er allemaal mee doen met de PA Beker contest 2011 ?......Deze contest duurt tweeënhalf uur en is uitermate geschikt voor zowel de onervaren als ervaren contesters.....Verder valt ook hierbij weer een leuk prijsje te winnen :D ......En het blijft een leuke competitie onder de Nederlandse stations. Naast de competitie is het ook een zeer gezellige en leuke contest waar iedereen wel zijn lol in moet kunnen vinden.

Zaterdag 12-11-2011 van 9:00 - 11:30 UTC uitsluitend voor de Cw'ers. Banden 80 & 40 Meter.
Zondag 13-11-2011 van 9:00 - 11:30 UTC uitsluiten voor de SSB'rs. Banden 80 & 40 Meter.

Er kan meegedaan worden in de volgende klasse's:
A: CW QRO (max. 400 W uit)
B: CW QRP (max. 5 W uit)
C: SSB QRO (max. 400W uit)
D: SSB QRP (max. 5 W uit)
EH: SSB N (max. 25 W uit)

Dus Novice houders ook voor ons is er een speciale klasse!!!!.....Het zou mooi zijn als jullie ook allemaal mee zouden doen zodat er een leuke competitie ontstaat!!!! :D :D 8).....Ook al doe je alleen maar mee voor de Fun om te laten zien dat wij Novice houders ook aanwezig zijn op de banden! Dat zou echt super zijn 8) .....Hoe meer mensen hoe meer.....

Zelf ga ik zondag 13-11-2011 meedoen in de Novice klasse op 40 meter, en hoop iedereen natuurlijk te werken op dit forum, de freq zal ergens rond 7.075 LSB zijn als het lukt :wink:

Stukje informatie:
Het station
Aan de PA-Bekerwedstrijden kan alleen worden deelgenomen als eenmansstation met één zender. Dus de klasse Single Operator Single Transmitter. Dit betekent dat al het werk tijdens de wedstrijd door uzelf gedaan wordt. U mag geen gebruik maken van externe hulpmiddelen zoals DX-cluster, CW skimmer etc, dan wel hulp krijgen van een andere operator. Men mag slechts met één signaal tegelijk uitzenden. Er mag geen gebruik worden gemaakt van een tweede ontvanger tijdens de wedstrijd. U neemt altijd deel onder uw eigen roepnaam, ook wanneer u het station van een andere amateur bedient. Uitzondering op deze regel vormt het gebruik van een afdelings- of clubstation; dan wordt de roepnaam van het afdelings- of clubstation gebruikt.

Uitwisselen
RS(T) en QSL-regionummer, bijvoorbeeld 599R25 of 599R13. Uw regionummer is het nummer van de regionale QSL-manager (niet de sub-QSL-manager) waarvan u uw QSL-kaarten ontvangt. Gebruik niet uw afdelingsnummer (de zogenaamde A nummers) want dat hoeft niet overeen te komen met het QSL-regionummer.

Multiplier
Het aantal verschillende gewerkte en bevestigde QSL-regio’s per band inclusief de eigen regio bepaalt de multiplier.

Bijzondere situaties
In het verleden is er wel eens verwarring geweest over de uit te wisselen volgnummers in bijzondere situaties. De regels zijn op dit punt eenvoudiger geworden. Lees dit deel daarom extra goed door.

PA0XYZ woont in afdeling 13 maar is lid van afdeling 25. Hij ontvangt zijn QSL-kaarten via QSL-regio 25, dus PA0XYZ geeft als rapport/volgnummer 59(9)R25.

Wanneer PA3XXX uit regio 47 niet vanuit zijn eigen QTH aan de wedstrijd meedoet, maar hij maakt gebruik van het station van PA3YYY in regio 19, dan gebruikt hij als roepnaam PA3XXX en geeft toch als rapport/volgnummer 59(9)R47. Hij ontvangt immers zijn QSL-kaarten via regio 47. In feite verandert er dus niets. Ook wanneer PA3XXX besluit om met een portable station vanuit regio 19 mee te doen geeft hij als rapport/volgnummer 59(9)R47.

Punten en puntentelling
Ieder gewerkt station telt eenmaal per band. Elke verbinding waarvan het rapport en regionummer door het tegenstation zijn bevestigd (bijvoorbeeld door R, TU, CFM of QSL) geldt zowel op 80 als op 40 meter voor een punt. Let op! Onjuist in het log genoteerde regio’s of roepletters leveren geen punten op! De totale score is de som van het puntentotaal (QSO’s op 80 en 40 bij elkaar opgeteld) maal de multiplier.

PA Beker kampioen
Het totaal aantal behaalde punten over beide dagen wordt opgeteld. De amateur die de meeste punten heeft mag zich de PA Beker kampioen 2011 nomen en krijgt als blijvende herinnering de PA-Beker 2011.

Logs
Voor de PA Beker worden de volgende programma's aanbevolen:

1. PA-Beker programma van Evert, PA3AYQ
Dit programma zet alles in de juiste volgorde en heeft dus de voorkeur van het Traffic Bureau.
Download links:
- Veelgestelde vragen over de PA-Beker Contest software
- De installatie handleiding van de PA-Beker Contest software
- De ZIP om de PA-Beker Contest software mee te installeren

2. N1MM. Dit programmais ook gratis. Zie de webpagina: http://www.n1mm.com

Omdat de logs handmatig worden gecontroleerd, worden ADIF bestand niet geaccepteerd. Er kan gebruik worden gemaakt van standaard HF-logs. Zelfgemaakte logs / summary’s dienen dezelfde indeling en afmetingen te hebben ( zie voorbeeld in dit reglement). Een voorbeeld van een HF log en summary sheet vindt u in het Vademecum 2010 op de pagina’s 255 en 256. Computerlogs en summary’s gegenereerd met de meest gebruikte contest software zoals N1MM, SD LOG, TR-log, CT (K1EA) zijn ook geschikt.

Log opmaak
Tijden dienen te worden vermeld in UTC. De multiplier mag alleen worden vermeld als deze nieuw is. Geef in dat geval in de betreffende kolom aan om welke multiplier het gaat, bijvoorbeeld R25. Gebruik geen streepjes, kruisjes of iets dergelijks! Voor elke band dient een afzonderlijk logblad te worden gebruikt en logbladen mogen uitsluitend enkelzijdig worden beschreven.
Let op bij Cabrillo logs
Al enige jaren wordt verzocht om bij de inzending het juiste formaat te gebruiken. Dus geen ADIF en liever geen Cabrillo files. Stuurt u een Cabrillo zorg dan ook voor een afzonderlijk summary (bandoverzicht) en dient u zelf in het cabrillo log de per band gewerkte nieuwe multipliers aan te geven. Voldoet het log hier niet aan dan wordt uw log als checklog genoteerd. De checklogs worden wel op prijs gesteld. Gebruikt u N1MM dan kan het programma in plaats van een Cabrillo opmaak een goed PA Beker log maken. Werkwijze N1MM: SUMMARY = via File-Export-Print score summary to file en PABEKERLOG = via: menu-export-export to file order by band.

Dubbele verbindingen
Dubbele verbindingen dienen duidelijk als dupe te worden gemarkeerd en tellen uiteraard niet mee in de eindscore.

Stations beschrijving ( vermogen en antenne)

Meer informatie http://trafficbureau.veron.nl/PA-Beker.htm

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat een typewerk Jelle.

Op zaterdag doe ik mee in de QRP klasse. Vorig jaar was ik door vakantie afwezig.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#3 Bericht door pe5jw »

Ik weet nog niet of ik mee kan doen waarschijnlijk ben ik idd op vakantie.
Maar ik heb altijd een ft817 mee dus wie weet.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#4 Bericht door PD0MVL »

Ik ga proberen mee te doen op zondag in de klasse voor de N-amateurs.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#5 Bericht door xxxx »

PD0MVL schreef:Ik ga proberen mee te doen op zondag in de klasse voor de N-amateurs.
Kijk dat willen we graag horen.....

Op de website van http://fwerner.home.xs4all.nl/ kun je de heel makkelijk een contest log programmaatje downloaden voor de PA beker contest. Uiteraard kun je ook N1MM gebruiken, maar deze werkt voor deze contest wel heel leuk. Je kan heel makkelijk zien welke regio's je wel en niet hebt.

Alvast suc6

Groeten Jelle

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#6 Bericht door PA-een »

Jelle, je kunt het PA-beker programma niet gebruiken met Windows 7 of vista in de 64bit edities. (Gezien je andere topic) ;)

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#7 Bericht door PD4M »

Ik ga voor het eerst N1MM gebruiken voor PA beker contest. Maar omdat mijn CAT poort van de FT-897 het begeven heeft moet ik de frequenties handmatig ingeven. Dat gaat overigens super eenvoudig. Maar hoe belangrijk is het aangeven van de exacte frequentie? Hoeveel verschil mag er zitten tussen twee logs? Stel ik werk op 7085.6 en de ander werkt op 7086. Is dat toegestaan dit verschil? Soms helpt het namelijk met mijn radio iets te 'ontstemmen' om de tegenpartij beter te horen of de stoorzender te omzeilen.

Heb de nieuwste N1MM gedownload voor CQ SSB is dat recent genoeg voor de PA Beker? Of moet ik nog extra files downloaden? Ook begreep ik niet hoe ik het log moet aanleveren. Cabrillo heb ik gebruikt voor CQ SSB. Je mag geloof ik geen ADIF aanleveren bij PA Beker. Is dit Cabrillo dan wel goed? In ieder geval is het duidelijk leesbaar als TXT bestand.

En nog een... ik vergeet steeds mijn regionr. Ik woon in Zoetermeer, maar mijn QSL kaarten gaan altijd via iemand in Den Haag (1x per maand). Wat is dan mijn regionummer?

Nagekomen:
op de Veron website staat:
Log opmaak
Tijden dienen te worden vermeld in UTC. De multiplier mag alleen worden vermeld als deze nieuw is. Geef in dat geval in de betreffende kolom aan om welke multiplier het gaat, bijvoorbeeld R25. Gebruik geen streepjes, kruisjes of iets dergelijks! Voor elke band dient een afzonderlijk logblad te worden gebruikt en logbladen mogen uitsluitend enkelzijdig worden beschreven.
Let op bij Cabrillo logs
Al enige jaren wordt verzocht om bij de inzending het juiste formaat te gebruiken. Dus geen ADIF en liever geen Cabrillo files. Stuurt u een Cabrillo zorg dan ook voor een afzonderlijk summary (bandoverzicht) en dient u zelf in het cabrillo log de per band gewerkte nieuwe multipliers aan te geven. Voldoet het log hier niet aan dan wordt uw log als checklog genoteerd. De checklogs worden wel op prijs gesteld. Gebruikt u N1MM dan kan het programma in plaats van een Cabrillo opmaak een goed PA Beker log maken. Werkwijze N1MM: SUMMARY = via File-Export-Print score summary to file en PABEKERLOG = via: menu-export-export to file order by band.
Maar ik kom daar toch niet goed uit. Ik stuur dus geen Cabrillo omdat ze dat liever niet hebben. Maar als N-amateur heb ik maar één band. het gaat ze erom dat als je op beide banden werkt dat deze gescheiden aangeboden worden. Dat Cabrillo bestand lijkt erg op wat Veron wenst t3e ontvangen. Is er een risico aan verbonden het toch zo aan te leveren?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#8 Bericht door PF1JM »

Maarten,

Of je de frequentie nu exact opgeeft, of een beetje in de buurt, mag volgens mij niet uitmaken. Stel ik zou meedoen met mijn TS-830, dan kan ik de freq. weilswaar op 100 Hz nauwkeurig aflezen, maar ik kan hem niet automatisch loggen. Nog even los van hoe "nauwkeurig" die aflezing eigenlijk is.... Er zijn er nog zat die met een oude (of nieuwe (zelfbouw?)) set met analoge uitlezig werken. Zouden die allemaal gediskwalificeerd worden omdat de gelogde freq. niet helemaal overeenkomt met die van het tegenstation? Denkt het niet. Ik zou me er niet al te druk over maken.

Succes in de contest (maar mij zul je niet tegenkomen :wink: )
Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3AYQ heeft ook een PA beker programma gemaakt. Ik heb dit werkend op een XP machine.

Toch ga ik tijdens de contest eerst schrijven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#10 Bericht door pe5jw »

Moet je de frequentie wel opgeven ? is de band niet voldoende ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#11 Bericht door dxhunter »

Ik doe niet mee. In het verleden heb ik diverse keren meegedaan. Maar de score van beide dagen wordt tegenwoordig bij elkaar opgeteld en ik doe alleen cw dus dan mis ik te veel ssb punten. Daarnaast ben ik thuis druk met andere zaken.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4M schreef:Ik doe niet mee. In het verleden heb ik diverse keren meegedaan. Maar de score van beide dagen wordt tegenwoordig bij elkaar opgeteld en ik doe alleen cw dus dan mis ik te veel ssb punten. Daarnaast ben ik thuis druk met andere zaken.
De afzonderlijke secties geven ook kans om in de prijzen te vallen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pd5t

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#13 Bericht door pd5t »

Hallo Pd4M
IN N1mm opgestart voor de pa beker, kan je gewoon in het veld voor de call frequentie 7055 of 7077 opgeven.
Maakt niet zoveel uit.
Wat echter wel belachelijk is zijn de de logs die gevraagd worden.
Het geheel valt onder de door de Veron georganiseerde contesten, en zijn natuurlijk uitermate moeilijk te beoordelen.

73 Bert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Iedereen suc6 over een uur.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: PA Beker contest 12 & 13 November 2011 80 + 40 Meter

#15 Bericht door PE9DX »

Geen ADIF, geen CABRILO, geen CLUSTER, geen CWSKIMMER, geen SWL sectie etc.

En dat noemt men een contest??
De VERON moet zich schamen in 2011 voor dit soort regelgeving. :oops:

O ja er staat in de aanhef in de ELECTRON ook dat het vooral gezellig moet zijn.......

't Ja dan kun je het net zo goed een qso party of iets dergelijks noemen maar geen contest.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Plaats reactie