PACC 2007

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

PACC 2007

#1 Bericht door pe2kp »

Bij het lezen van de spelregels voor 2007 zie ik staan: Op 160 meter alleen CW, géén SSB (nog niet toegestaan). Echter waar komt deze stellingsname vandaan?

In mijn vergunning staat niets dat ik geen contesten mag doen op 160 meter in SSB.

In het bandplan IARU voor 160 meter zie ik nergens beperkingen tot het contesten in SSB op 160 meter, voor deze regio.

Het zou dan ergens opgenomen moeten zijn in het IARU HF managers handboek. Maar dit handboek kan ik geen laatste versie van vinden op de website van IARU.

Zo ben ik al een beetje aan het rondvragen (organisatie) geweest, maar niemand die het werkelijk weet, waar deze regel dan zou staan. En vooral of deze regel nog wel bestaat.

Wie het werkelijk weet mag het mij vertellen...
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#2 Bericht door PA1OZU »

Hoi Adriaan,

Degene die je daar zeker antwoord op kan geven is Ad PA0ADT. Als contest manager moet hij je er zeker antwoord op kunnen geven. Als je het al niet gedaan hebt. :P

Grtz

Martin PA1OZU
Het is groen en het..........

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#3 Bericht door pe2kp »

PA1OZU schreef:Hoi Adriaan,

Degene die je daar zeker antwoord op kan geven is Ad PA0ADT. Als contest manager moet hij je er zeker antwoord op kunnen geven. Als je het al niet gedaan hebt. :P

Grtz

Martin PA1OZU
Het antwoordt wist Ad juist ook niet. Maar we zijn er inmiddels eruit. Er is een afspraak gemaakt met de RSGB, zij hebben een CW contest op 160 meter, en daarom doen wij geen SSB. De band zou anders te vol raken. Maar met de huidige techniek, is dat al wel achter haalt.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#4 Bericht door PA1OZU »

pe2kp schreef: [ ]

Het antwoord wist Ad juist ook niet. Maar we zijn er inmiddels eruit. Er is een afspraak gemaakt met de RSGB, zij hebben een CW contest op 160 meter, en daarom doen wij geen SSB. De band zou anders te vol raken. Maar met de huidige techniek, is dat al wel achterhaalt.
Rare jongens die Britten :P

Grtz

Martin
Het is groen en het..........

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb QRP mee gedaan, het ging alleen alles behalve goed.
Ik was QRV op 20 en 40, ben gisteren om 21:00 begonnen op 40, heb uren achter elkaar iedereen die CQ riep beantwoord, maar niemand die me hoorde. Heb pagina's vol met frequenties waar iemand aan het CQ'en was.
Vanochtend ben ik om 10:30 weer begonnen op 40, eerste QSO gemaakt met Engeland. Daarna naar 20 gegaan, was erg rustig wel veel oost europese stations die CQ PACC riepen, maar mij niet hoorde.

Uiteindelijk is het bij die ene QSO gebleven.
5watt, en een draadje op 1.5m boven de grond zijn dus niet ideaal voor een contest waarbij de banden vol zitten.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

PACC 2007

#6 Bericht door PA3MM »

PACC bevindingen van PE1PXY

Dit jaar voor de tweede keer meegedaan, vorig jaar in cat H beginners, en nu in B1 SOSSB<100w.

Zelf gebruik ik het logprogramma van N1MM sinds juni 2006 en voldoet mij prima op een laptop PIII.
Voor propagatie voorspelling gebruik ik HAM CAP 1.5 (freeware)op een homecomputer PIV.
Samen met het programma ionoprobe en DX-atlas ook beide freeware
fantastische programma's heeft mij erg goed geholpen .
Zelf ben ik ook een beginner en weet niet precies waneer ik het beste kan overstappen naar een andere band.

Ik ben 13.00 begonnen tot 18.00 van 18.45 tot 00.30 toen even geslapen en zat om 7.00 weer in de shack tussentijds wel even pause voor koffie hihi, 13.00 einde contest.

Resultaat is 411 verbindingen en 73 multipl 30003 punten dit had ik zelf ook niet verwacht maar het liep als een speer terwijl de conditie's op 10 en 15 wel erg slecht waren.
Op 10m - 3 pa stations en op 15m - 9 qso's 4 multipl.

De gebruikte setup is een kantelmast(buis) van 10 meter gewoon simpel ding dus.
Met daarin fb-23 2ele 3bands 10-15-20 en voor 40 en 80 gebruik ik een 2x20 meter inverted v met 30 meter homemade open lijn aan een autotuner mfj-993b (scheelt enorm veel tijd).

Gebruikte set is de Yaesu FT-920 met md-100 zeer fijne contest set.

Een ieder die ik gewerkt heb, bedankt voor de punten.

Mvg Jan PE1PXY (pe1pxy@veron.nl)

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#7 Bericht door PA1OZU »

Jan,

Dan heb je het helemaal niet slecht gedaan! Dat is zeker een plek bij de eerste 10. Misschien zelfs bij de eerste 5. En die score is helemaal niet slecht zeker als je er ook nog een aantal uren tussen uit geweest bent.

En ja de FT-920 is een fijne set. (moettie het alleen wel doen, dat was dus mijn makke). Was dus steeds switchen tussen de FT-920 (als die het weer ff deed) en de FT-897D (leuke set, maar niet voor contesten :cry: ) Ben ik nu eerste in de sectie SOMT? :mrgreen: Ook ik heb gewerkt met een FB-23 en voor 80 + 40 gebruikte ik een FD-4
Ik heb bijna de gehele 24 uur gedraait, met één gaatje van 05.30 tot 8.15 (ff de oogjes dicht gedaan, want er was niets meer te beleven). Wat ik als vervelend ervaren heb is die RTTY contest op 40 m. die kropen steeds verder naar boven waardoor er bijna op die band niet meer te werken was. Om 12.30 ben ik gestopt. Was het echt zat.
Mijn score voor dit jaar is 70 multipliers en 350 verbindingen dus 24.500 punten. Ik zal jou dus voor moeten laten gaan en dat terwijl ik mijn score van vorig jaar toch weer wat verbeterd heb.

Uitslag 2006 8e in B1
Uitslag 2005 2e in H

Iig een mooie score Jan :!: Helemaal niet slecht voor een "beginner" :lol:


Grtz

Martin PA1OZU
Het is groen en het..........

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

#8 Bericht door PA3MM »

Zelf ben ik vorig jaar niet verder gekomen dan 5500 punten,
had toen een balun 1:6 met 7 meter en 15 meter inverted-v.

Is de opstelling van heden een hele vooruitgang, plus werkte ik toen
met de FT-847 en nu de FT920.

Het enige wat nu nog op verlanglijstje staat is een schuifmast om de fb23
op een 15 meter te kunnen krijgen.

Ik denk dat dat nog een grote verbetering zal zijn op de hoge banden.

Dat is mischien iets voor de toekomst, de buurt ziet me aankomen :D

Jan PE1PXY

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#9 Bericht door pe2kp »

Het was op 40 te druk met RTTTYYTYTYTYYTYTtttty. Geluiden. Om daar ook lekker met QRP in SSB actief te zijn. Dat lukte niet zo best. Maar in totaal met 4 watt 144 (1 dupe) verbindingen kunnen maken met 42 multi. score was dan ook iets meer dan vorig jaar, 6006 punten.

Zo had een andere OM in Apeldoorn een veel hogere score... 600 verbindingen in zijn eentje. Maar ook wel iets meer vermogen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

on3rz
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2007, 04:00
Locatie: Hoboken

#10 Bericht door on3rz »

Ik heb vorig weekende PA-land wat punten gegeven op de 80 meterband met 2,5 watt op een vrijhangende FD4 wat lekker werkte wanneer ik langs de band fietste. Volgend jaar 160 meter erbij ?

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#11 Bericht door PA1OZU »

160 meter kon je nu ook al gebruiken (wel alleen in CW :lol: )

Grtz

Martin PA1OZU
Het is groen en het..........

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#12 Bericht door pe2kp »

PA1OZU schreef:160 meter kon je nu ook al gebruiken (wel alleen in CW :lol: )

Grtz

Martin PA1OZU
Zekers... maar SSB hoort er gewoon bij.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

PA1OZU
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 okt 2006, 14:46
Locatie: Lisse
Contacteer:

#13 Bericht door PA1OZU »

I know, ik heb er dan ook geen gebruik van gemaakt. Doe alleen maar SSB (mijn morse is te slecht om met een contest mee te doen)

Grtz

Martin
Het is groen en het..........

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#14 Bericht door pe2kp »

PA1OZU schreef:I know, ik heb er dan ook geen gebruik van gemaakt. Doe alleen maar SSB (mijn morse is te slecht om met een contest mee te doen)

Grtz

Martin
Die van mij is alleen gebruikt met HSMS op VHF.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Plaats reactie