Contest en hamspirit

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PA0TAR
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2008, 01:43
Roepletters: DK7TA
Locatie: Collinghorst DL

Contest en hamspirit

#1 Bericht door PA0TAR »

Na een lange tijd niet QRV geweest te zijn ben ik sinds ruim een jaar weer redelijk aktief. Niet meer als PA0TAR maar als DK7TA.
In het verleden heb ik graag meegedaan aan contesten op VHF en UHF, ik heb daar goede herinneringen aan.
Nu ben ik bij voorkeur aktief op 160 meter. Een band waar men elkaar respecteert.
Hoe anders is dat bij contesten. Ik erger me blauw. Met SSB in de CW_band is eerder regel als uitzondering, het omgekeerde net zo. Tijdens een contest is het voor een gewone zendamateur niet meer mogelijk een verbinding te maken. Toen ik een opmerking maakte over het werken met SSB in de CW_band vroeg men mij of ik soms van de politie was.
Is dit hamspirit? Staat er bij de ondertekening van het contest niet meer een regeltje dat men zich gehouden heeft aan de rules en de spirits?
Ik vind het walgelijk. Hamspirit is er niet meer bij, alleen de knikkers tellen.

Kunnen we hier niets tegen doen? Ben ik de enige die me daaraan ergert?

Contest prima maar dan wel volgens de regels. Wie over de streep gaat ligt eruit. Ben ik te simpel in mijn redenatie?
Ja, ja , ik weet het, ze doen het allemaal maar dat is geen excuus.

Groet,
Jan.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#2 Bericht door PD2R »

Beste Jan,

De afgelopen jaren is het aantal deelnemers van contesten flink gestegen. De banden zijn er echter niet ruimer op geworden. Het is dus erg krap op de banden tijdens de grote contesten. Het wordt dus lastig om het IARU bandplan na te leven. Dit geld overigens niet alleen voor SSB contesters die in het CW gedeelte terecht komen maar andersom is dit ook het geval.
Voor zover ik weet is het IARU bandplan een aanbeveling en dus geen wet. Bovendien is het bandplan ook niet voor iedereen gelijk en zijn er verschillende bandplannen voor de drie verschillende IARU regio's.

Er zijn op dit forum en zo'n beetje alle andere radio amateur fora in de wereld, zijn al heel veel discussies gevoerd over het contesten. Conclusie, het onderwerp is zo'n beetje doodgeknuppeld.
Hoewel er vrij weinig tegen te doen is zijn er wel steeds meer contest organisatoren die hun regeltjes aanscherpen. Dit doen zijn hoofdzakelijk om het vals spelen tegen te gaan maar hierbij zal er ook meer gelet worden op het naleven van het bandplan.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Contest en hamspirit

#3 Bericht door pe1rea »

Blijft dat het gewoon niet netjes is om met je SSB station in het CW segment te gaan zitten boeren.
Helaas zijn RZA's net echte mensen en zit er wel eens een rot exemplaar tussen.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Theo

Re: Contest en hamspirit

#4 Bericht door Theo »

PA0TAR schreef:Tijdens een contest is het voor een gewone zendamateur niet meer mogelijk een verbinding te maken.
Zo lang ik zendamateur ben, en ook daarvoor al, speelt deze discussie al.
Wat aan het afnemen is, zijn de te ver in verzadiging aangestuurde eindtrappen roepende stations. :D
En de dan met de (gewenste) breed signaal roepende stations.
Niets van aantrekken, en gewoon wat anders doen.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Contest en hamspirit

#5 Bericht door PE7EB »

Theo schreef:Wat aan het afnemen is, zijn de te ver in verzadiging aangestuurde eindtrappen roepende stations. :D
En de dan met de (gewenste) breed signaal roepende stations.
Nou Theo, er zijn er nog genoeg die denken dat ze aan de "CQ WW splatter contest" meedoen hoor :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: Contest en hamspirit

#6 Bericht door Theo »

LOL kun je nagaan hoe lang ik al niet meer echt luister, als deze wedstrijden gespeeld worden :D
Ik had juist het idee dat het minder werd.
Maar als ik een brei aan gepiep en anders hoor, gaat ie meestal direct weer uit.

pe1ioc
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 mar 2010, 14:50
Locatie: Z.O.Drenthe

Re: Contest en hamspirit

#7 Bericht door pe1ioc »

@ PAoTAR

Hé dag Jan,

Dat is lang geleden zeg !
1978... SABOG... Oude Pekela....
Waar blijft de tijd !

73
Tjerk
PE 1 IOC
Zendamateurs doen ‘het’ draadloos.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#8 Bericht door PA2REH »

Dag Jan (e.a.)
Ja, jammer dat het zo druk is geworden in bepaalde contestweekenden dat er 'overloop' ontstaat.
Toch begrijp ik niet helemaal waarom je dan op 160m blijft zitten, Jan.
De WARC banden (30, 17 en 12m). Volledig contestvrij !!
Veel plezier,
73 es Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#9 Bericht door Ton_O_E »

Ik vind het nog erger, dat sommige van die kw-stations met 9+40 dan ook nog zo doof zijn als een kwartel
Soms hoor je gewoon 5 man reageren op een cq, en dan hoort hij helemaal niks
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#10 Bericht door PE1NBD »

@ Ton: Dit wat jij nu aanhaalt was mij ook al een tijd opgevallen. En maar roepen, plenty responce terug en maar niks willen/kunnen horen. Lijkt mij dat ze de punten dan niet zo nodig hebben en alleen voor speciale stations gaan of stations die boven hun squelch uit komen.

Zelf het afgelopen weekend poosje meegedaan aan de WPX SSB contest en ook daar weer hetzelfde verhaal. Hoorde ook een PA1 station die vrolijk CQ zat te roepen, komt er ineens een UA station overheen brullen met CQ. Hard en breed signaal en gigantisch harde modulatie. Werd vriendelijk verzocht om QSY te gaan omdat de frequentie bezet was maar was tegen dovemansoren gezegd. Ging vrolijk verder met CQ'en. Totaal geen respect dus.
Maar zijn ook + punten tijden contesten gelukkig.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Contest en hamspirit

#11 Bericht door PA5COR »

Ik ben een van de groep die vaak met Jan op 160 meter verbindingen heeft.
We zijn specifiek verhuist naar 160 meter omdat het een leuke band is waar je toch wat moeite moet doen om een leuk antennesysteem op te zetten, en omdat het voor een jaar of 6 nog redelijk vrij was van het fenomeen wat Jan omschrijft.

En begrijp me goed ik heb niks tegen contesten, integendeel, maar zelf doe ik er jaren al niet meer mee van wege de verschijnselen die ook de anderen al beschreven.

Deze maand zijn er in het weekend diverse contesten, zodat het voor sommigen die alleen het weekend tijd voor de hobby hebben wel erg radio stilte word.
Naar WARC banden gaan kan, maar als je als groep op 160 meter specifiek daar zit kan niet de hele groep op een WARC band deel nemen en gehoord worden.

Ook dit weekend weer de standaard verschijnselen, en dan is dat niet goed te praten, de regels maar vergeten "omdat het contest is" is niet de juiste insteek.

Als vals spelen de norm wordt is de basis voor contestten weggevallen.
Regels voor contesten zijn duidelijk, en een overtreding (zou) moeten resulteren in een uitsluiting, dan wel stevige aftrek van punten.

Blijft niks anders over als óf wijken voor het geweld, óf ook de eindtrap maar aan en de contesters duidelijk maken dat je niet van plan bent om op te kassen van de frequentie die je als eerste bezet had.

En ja, ik loop ook al even mee, maar ook in mijn tijd dat ik met contesten mee deed bleef mijn fatsoenlijkheids gevoel toch de overhand voeren, ondanks dat dat misschien een puntje kon kosten.

Helaas zetten we ons als groep radio zend amateurs gigantisch te kijk voor de overheids organen en zullen dan ook geen punten scoren met misdragingen in contesten.

Ik vind het verbazend te costateren dat normale radio zendamateurs die je normaal gesproken een prima qso mee kunt voeren in een contest een piraten mentaliteit aan de dag leggen.
Ik pas daarvoor.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#12 Bericht door PA3DAT »

Is het echt zo erg?
Ik vind die contesten wel leuk, ideaal om je station uit te proberen.

We stonden met een groep mensen op een camping, dit weekend. Daar heb ik 29 contestverbindingen
gemaakt, met 100 Watt in een kwartgolf-draadje. Een aantal Amerikanen, op 40m. En als eerste QSO
een verbinding met Mikael SJ2W, >1000 Watt in een 3 elements beam op 60 meter hoogte. Mikael
werkte aan de lopende band Amerikanen op 40, maar viste mijn signaaltje er toch even tussenuit met
mijn vishengeltje in het bos. :mrgreen:
Ben daar vorig jaar nog geweest, om die beam te helpen ophangen...

Met als uitsmijter gistermiddag, (ik had de antennes alweer afgebroken), Zuid-Afrika op 10m met een
27Mc-sprietje van ca. 1 meter lang op de camper. Gekocht voor € 5 in Rosmalen. Bijzonder aan deze
mobielspriet is een draaibaar metalen hulsje aan de voet, waarmee de antenne tussen 25-30MHz kan
worden afgestemd.

Nee, ik vind het wel eens spijtig als er geen bijzondere contest is, in het weekend! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#13 Bericht door PD2R »

Ik ben hier zeker niet van plan om misstanden van sommige contesters goed te gaan praten maar enige nuance is mijn inziens wel op zijn plaats.

Er wordt zo vaak geschermd met het band plan en dat sommige contesters zich daar niet aan houden. Er zijn op verschillende banden segmenten waarbij aangemerkt staat dat daar het contesten wordt aanbevolen. Deze segmenten zijn echter niet in elk band plan gelijk. Er zijn immers grote verschillen tussen de verschillende IARU regio's en zelf tussen de verschillende landen.
Dat er contesters zijn die zo maar boven op een QSO "CQ Contest" gaan roepen is natuurlijk niet goed te praten, dat is gewoon fout.
Maar ook hier is het niet altijd zo zwart wit zoals het nu door sommige mensen wordt geschetst. Het komt dikwijls voor dat een QRG duidelijk vrij is en er ook na diverse malen vragen of de frequentie in gebruik is geen reactie komt. Wanneer vervolgens de condities veranderen hoor je ineens een dat er op de frequentie waar jij al een uur stations aan het werken bent een QSO tussen bijvoorbeeld 2 Amerikanen bezig is. Vervolgens claimen zij dat ze de frequentie al een half uur in gebruik hebben en dat jij ineens "hun" frequentie komt vervuilen.

En hoe vaak komt het niet voor dat niet contesters een frequentie claimen omdat ze daar elke dag om 10 uur lokaal hun ronde gaan houden.

Het zijn dus zeker niet altijd alleen de contesters welke de regels overtreden, integendeel, de gefrustreerde amateur welke niet kan deelnemen aan zijn dagelijkse ronde overtreed de regels vaak op veel grovere manieren.

Het blijft een feit dat er nu een maal heel veel mensen plezier beleven aan het contesten. Daarnaast is het zo dat er niet elk weekend grote contesten aan de gang zijn.
Leven en laten leven.

PA3TON: Dat jij die 5 station hoort roepen wil natuurlijk niet zeggen dat het 59+ contest station ze dan ook maar moet kunnen horen alleen omdat hij zelf heel erg hard is.
Was dat maar zo simpel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Contest en hamspirit

#14 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#15 Bericht door andre »

Al dit bovenstaande door lezend dacht ik zo van goh, "waar ken ik dit toch van" ...en ja hoor, hieronder..


http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=19&t=3162



En dat zal zo wel de komende XXXX jaar blijven...denk ik zo....
Maar ik heb afgelopen weekend de set maar 4 minuten aan gehad, getracht om op 14.230 een sstv verbinding op te zetten,
maar ...ach, het antwoord laat zich raden. "klik"

gelukkig was het vriendelijk weer :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie