Contest en hamspirit

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Contest en hamspirit

#16 Bericht door PD2EDR »

Inderdaad, elke zoveel weken / maanden vaak hetzelfde geluid. Als er een cw of ssb contest is probeer ik altijd wat punten weg te geven aan de heren OM die hard aan't werken zijn. Ik heb persoonlijk niets met RTTY of andere digitale contesten. Als die over de hele band zwerven gaat de set ook gewoon uit. Dan maar weer een andere dag kijken.

Ieder zijn ding toch? Dat is het mooie van onze hobby lijkt mij zo.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Contest en hamspirit

#17 Bericht door PD3BVI »

Hallo contesters en Niet contesters.

Ik heb even de reacties gelezen op dit forum. Interessant om te volgen.
Ik ben zelf erg fan van contesten. En vooral de digi contesten. Zodra het bijna weekend is kijk ik altijd op www.contestkalender.nl .
Gewoon om te zien wat voor contesten er allemaal zijn. Als ik dan
een leuke contest zie waar aan ik deel wil nemen klik ik altijd op de link van de contest organizatie. Daar staat altijd in dat je het bandplan moet na leven. Doe je dat niet, dan volgt er punten aftrek en/of diskwalificatie. Dus als de contesters buiten hun toe gewezen stuk komen hebben ze er niet alleen zich zelf mee. Ook het station dat ze gewerkt hebben. Beetje jammer...

En wat ook eerder aangehaald is, niet ieder weekend is er een grote contest. En het is ook niet vaak het hele weekend. Vaak van 12.00u utc tot 12.00u utc. Dus 24u. Dat betekend dat er verdeeld over de zaterdag en de zondag nog 24u contest vrij weekend is. Eerlijk verdeeld toch?

Ik ben het ook eens dat het een mooie test is voor je apparatuur en antenne park.

Dit is zoon beetje hoe ik er over denk.

Met vriendelijke groet
Bram. PD3BVI.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#18 Bericht door PA0ETE »

Respect voor niet-contesters is er niet heel erg hoor. En in mijn ervaring is er bijna ieder weekend wel een aanleiding om CQ CONTEST of CQ TEST op de banden te horen.

De IARU beveelt echter aan om tijdens contesten de WARC-banden te gebruiken. Die worden speciaal voor de niet-contesters vrijgehouden. In de meeste landen staat zelfs in de machtigingsvoorwaarden dat contesten daar verboden zijn.

Een nadeel is wel dat N-amateurs daar niet mogen komen. Die zitten in het centrum van alle activiteit.

Ik heb zelf volgens mij nooit anders aan een contest meegedaan dan dat ik uit sympathie wat punten heb uitgedeeld. Het spreekt mij niet zoveel aan, hoewel ik het nut er wel van inzie en ook het plezier dat de mensen eraan beleven.

Afijn, als de band niet echt bruikbaar is vanwege een contest dan zap ik weg. Het geeft een beetje hetzelfde gevoel als wanneer ik TV wil kijken tijdens bijvoorbeeld een periode van een van de grote voetbalkampioenschappen of een ander belangrijk sportevenement. Ik houd absoluut niet van sport op TV, maar het is zo prominent aanwezig, ook in niet sportprogramma's dat je er dus eigenlijk niet omheen kunt :-)

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Contest en hamspirit

#19 Bericht door PD0MV »

PA0ETE schreef:Respect voor niet-contesters is er niet heel erg hoor. En in mijn ervaring is er bijna ieder weekend wel een aanleiding om CQ CONTEST of CQ TEST op de banden te horen.

De IARU beveelt echter aan om tijdens contesten de WARC-banden te gebruiken. Die worden speciaal voor de niet-contesters vrijgehouden. In de meeste landen staat zelfs in de machtigingsvoorwaarden dat contesten daar verboden zijn.

Een nadeel is wel dat N-amateurs daar niet mogen komen. Die zitten in het centrum van alle activiteit.

Ik heb zelf volgens mij nooit anders aan een contest meegedaan dan dat ik uit sympathie wat punten heb uitgedeeld. Het spreekt mij niet zoveel aan, hoewel ik het nut er wel van inzie en ook het plezier dat de mensen eraan beleven.

Afijn, als de band niet echt bruikbaar is vanwege een contest dan zap ik weg. Het geeft een beetje hetzelfde gevoel als wanneer ik TV wil kijken tijdens bijvoorbeeld een periode van een van de grote voetbalkampioenschappen of een ander belangrijk sportevenement. Ik houd absoluut niet van sport op TV, maar het is zo prominent aanwezig, ook in niet sportprogramma's dat je er dus eigenlijk niet omheen kunt :-)
ik sluit me bij jou aan PA0ETE
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Contest en hamspirit

#20 Bericht door Steef »

Als er geen contest is, is er zo weinig activiteit op de banden dat we blij moeten zijn met die contesten. Anders zijn we binnen de kortste keren die banden kwijt :!:
Wie praat luistert niet

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#21 Bericht door andre »

hmm..vertel eens Steef waar jij deze info vandaan hebt?

hf is niet meer zo interessant voor communicatie zoals dat jaren geleden gebeurde. Het zal daarom niet zo'n vaart lopen met het kwijtraken van deze banden. Ja, vhf, uhf en shf, dat is andere koek, maar daar zijn zelden of nooit contesten.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Contest en hamspirit

#22 Bericht door pa5cal »

De wereld omroep schrapt al programma's, dat zegt wel wat over HF inderdaad. Hoewel DRM nog altijd iets zou kunnen worden op die banden... misschien.

Meer contesten op 70cm bijv. zou inderdaad VEEL beter zijn. Iemand in het AT nieuwsbriefje al gelezen dat er veel meer vergunningsvrije ruimte moet komen omdat die arme auto alarmpjes en andere troep in de 70cm elkaar begint te storen? Mij benieuwen wie die ruimte mag ophoesten, ik heb een donkerbruin vermoeden...

-P

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Contest en hamspirit

#23 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#24 Bericht door andre »

Ik dacht toch echt dat dit een forum was voor hobbyisten die iets met communicatie hadden. Misschien dan toch wel handig om ipv uitsluitend leestekens gewoon plain tekst neer te zetten als er een quote moet worden gemotiveerd.

Al die vraagtekens pascal bij een uit verband getrokken regel, daar kan ik echt niets mee...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Contest en hamspirit

#25 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#26 Bericht door andre »

Ja, dat klopt...één keer in de maand een landelijke regio contest welke zich dan in hoofdzaak afspeelt op 2meter FM.
Maar daarmee vul je niet regelmatig de banden vhf en hoger. Ik doe nog steeds regelmatig een aanroep op 2meter ssb, 144,300. maar het is daar nog stiller als een kerkhof bij maanlicht. Nee, als op die banden geen hogere activiteit komt ben ik bang dat die voor ons amateurs worden beperkt op den duur. HF daarentegen, dat zal niet zo'n vaart lopen. Deze banden zijn gewoon minder aantrekkelijk voor commerciële toepassingen, behoudens dan "but-plug" toepassingen.

Verder moet ik bekennen dat ik er mede "schuldig" aan ben, maar ja, ik ben dan ook geen contest fanaat...Ieder zijn ding.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Contest en hamspirit

#27 Bericht door PC1A »

@ Andre: Dat meen je toch niet echt?

Ik tel er al 16 op 2 en hoger in de VRZA contestkalender voor juni.
Deze kan ik on line niet vinden , mar wel onderstaande:

http://www.vhfcontesten.nl/uploads/agen ... 202011.pdf
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Contest en hamspirit

#28 Bericht door andre »

Jawel Anton, er zijn inderdaad wel wat meer kleinere contesten op de hoge banden. Maar is allemaal toch niet te vergelijken met het geweld op de hf banden. Deze zijn in de weekenden zeer regelmatig geheel bezet door allerhande contesten.
Daarmee vergeleken mag het daar wel wat minder, en dan wat meer activiteiten op vhf/uhf. Zo verdelen we het gebruik wat meer op de aan ons toebedeelde frequentie ruimte's.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie