Beginnersvraag contesten

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
roho1106
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 okt 2010, 15:28

Beginnersvraag contesten

#1 Bericht door roho1106 »

Hallo,

Ik heb een beginnersvraag mbt het werken in contesten.

Als ik een oproep hoor van iemand die aan een contest meedoet, mag ik dan ook antwoorden als ik zelf niet aan die contest mee doe?
Als ik dat doe, wordt vaak een nummer gevraagd, die ik dan niet heb. Of kan ik voor mezelf een logboek aanmaken (bv met N1MM software), die ik voor deze "random" contest QSO's gebruik, zodat ik wel een nummer kan door geven?

Stel dat dat kan, wordt ik dan ook geacht om deze log te uploaden volgens de contestregels?

Kan het ook gebeuren dat er 2 of meer contesten op hetzelfde moment worden gehouden? Hoe weet ik dan om welke contest het gaat? De aanroep is nl bijna altijd CQ Contest CQ contest ....

Alvast bedankt voor evt reakties!

73,

PA1RH

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Beginnersvraag contesten

#2 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#3 Bericht door PA2LO »

Misschien heb je iets aan deze link: http://www.uba.be/nl/hf/traffic-news/ti ... -contester

Er staat veel informatie op voor de beginnende contester. Klik op de linkjes onder de hoofdtekst voor alle hoofdstukken.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Beginnersvraag contesten

#4 Bericht door PA3EYC »

PB1SAM schreef:Helaas begrijpen ook niet zo veel amateurs dat als er een Russische contest gaande is, dat de Russen CQ TEST moeten geven. Veelal is dan driekwart van de wereld bezig met CQ TEST geven. :-S
Dit klopt dus ook niet. Tijdens elke contest mag elk station CQ test roepen als zij met die contest meedoen. En dan maakt het niet uit welk land of vereniging die contest organiseert.

In de contestregelementen staat of alle verbindingen of slechts die met het organiserende land of vereniging punten opleveren.

Zo mogen tijdens de PACC contest alle stations in de wereld CQ contest roepen. Echter alleen verbindingen met PA-PI stations geven punten.

Zie http://www.contestkalender.nl voor de diverse reglementen en wat men bij de diverse contesten moet uitwisselen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#5 Bericht door PD2R »

Precies, natuurlijk mag je CQ contest roepen. Als er bijvoorbeeld een Worked All Asia contest aan de gang is, dan kun jij prima gaan roepen. Echter, komt er dan een Europeaan voor je terug dan levert dat jou (hem trouwens ook niet) geen punten op. Het is dan slim om "CQ All Asia" te roepen zodat het voor anderen duidelijk is aan welke contest jij mee doet en van wie je antwoord verwacht.
Het heeft natuurlijk weinig zin om in de All Asia contest CQ te roepen met een FT 817 en een EH "dummy load" antenne binnenshuis. Maar goed, het mag wel en je hebt alleen jezelf ermee :wink:

Het is verstandig om in bijvoorbeeld N1MM even een logje aan te maken. N1MM heeft het format van de meeste contesten in zijn data base en geeft veelal aan welke informatie jij moet geven. Vaak is dat een opvolgend serie nummer te beginnen bij 001 maar het kan bijvoorbeeld ook je leeftijd, vermogen, datum van het behalen van je machtiging, voornaam of provincie zijn. Dat hangt af van de contest.
Hier vindt je een goede contest kalender waar je ook linkjes vindt naar website van de organisator. Daar kom je meestal al gelijk op de pagina terecht van de "contest rules". Hier vindt je dus de zogenaamde "exchange" informatie.

Als je wat serieuzer gaat contesten dan is een log programma als N1MM eigenlijk een must. Je kunt dan ten minste goed bijhouden wie wel en wie je nog niet gewerkt hebt. Bovendien kan N1MM je met tal van zaken helpen. Het programma geeft aan wanneer het station voor jouw een multiplier is maar als je nog niet voor de punten gaat is dat wellicht niet zo belangrijk. Het programma heeft ook een "check partial" functie. Als je een gedeelte van een call heb opgenomen en ingetypt in N1MM dan verschijnt er in het check partial venster een lijstje met mogelijke callsign met de door jou ingetypte letter/cijfer combinatie. Zeker wanneer het allemaal wat moeizaam gaat kan dit heel erg handig zijn.
In CW kun je N1MM het zenden voor zijn rekening laten nemen. Het vereist wat instellen maar het werkt perfect. Dit zijn slecht enkele voorbeeld van wat er allemaal met N1MM mogelijk is.

Als je dan toch met N1MM gaat loggen dan is de stap helemaal niet zo groot om je log even in te sturen. Op de website van de organisator staat altijd aangegeven waar je het log naar toe moet sturen. Dit kan bijna altijd gewoon per email.
Een log opsturen is handig, wenselijk maar absoluut niet verplicht. Het contesten zou al lang niet meer interessant zijn als alleen de mensen mee mochten doen die ook daadwerkelijk hun log insturen. In een 48 uurs contest werk je op de zondag voornamelijk mensen die op een zondag middag de transceiver aanzetten om even wat puntjes weg te geven in een contest. Het gros daarvan stuur nooit een log in en dat is ook helemaal niet nodig.
Waar je echter wel voor moet proberen te zorgen is dat je minimaal bij een station of 5 in het log staat. Hierdoor voorkom je dat jouw call als uniek wordt aangemerkt door de diegene die de logs controleren. Het wordt namelijk erg onwaarschijnlijk geacht dat slechts 1 station met jouw een verbinding heeft gemaakt. Wanneer jouw call in 2 of meerder ingezonden logs voorkomt is dat veel aannemelijker en zullen de QSO's gewoon goed gekeurd worden. Overigens gebeurt dat controleren bijna altijd door een zogenaamde robot. Dit is niets meer of minder dan een computer programma welke de logs met elkaar vergelijkt.

Het komt erop neer dat contesters maar wat graag een verbinding met je willen maken, tenzij je ze als Nederlander aanroept in bijvoorbeeld een Worked All Germanie contest. Dan kunnen ze namelijk geen punten voor dat QSO claimen, alleen maar voor QSO's met Duitse stations. Maar in de contesten waar iedereen iedereen mag werken horen ze je maar wat graag.

Ik hoop je te werken bij de volgende contest!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Beginnersvraag contesten

#6 Bericht door Steef »

Ik dacht, ik hoef geen antwoord te geven :shock:

We wachten gewoon op Maarten :mrgreen:

1 dingetje;

Als je een verbinding maakt in een contest, maak er dan een paar.

Als je slechts 1 verbinding maakt, wordt deze waarschijnlijk er uitgegooid door de contestrobot.
Al of niet met strafpunten voor het station dat je gelogd heeft.

Wanneer je er een paar maakt, is de kans groot dat je 2 of 3 x voorkomt in de logs, en wordt de QSO geteld voor het tegenstation.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#7 Bericht door PA3DAT »

En zo kun je dus prima gewoon een beetje meedoen aan een contest, om wat te oefenen
of om wat leuke DX te werken (ook wel met een FT817nd en een draadje :wink: ! Want
ze willen je graag, voor de puntjes!)

Als ik dat vanuit de auto doe, zet ik in mijn papieren logboek gewoon bijv. 001/357 neer,
op de plaats van comments of naam/qth. En bij het volgende station, die al 853 verbindingen
gemaakt heeft, 002/853.

Veel plezier! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#8 Bericht door PD2R »

Steef schreef:1 dingetje;

Als je een verbinding maakt in een contest, maak er dan een paar.

Als je slechts 1 verbinding maakt, wordt deze waarschijnlijk er uitgegooid door de contestrobot.
Al of niet met strafpunten voor het station dat je gelogd heeft.

Wanneer je er een paar maakt, is de kans groot dat je 2 of 3 x voorkomt in de logs, en wordt de QSO geteld voor het tegenstation.
En dat was ook al in mijn reactie te lezen. Onder het mom van "dubbel genaaid houd beter" zullen we het spuit elf, ehh Steef, vergeven :wink: :mrgreen:

@ Allois, natuurlijk valt er met een 817 en een draadje genoeg te werken. Zeker tegen het eind van de contest maken je dan zeker een prima kans bij de "big guns". Maar met de condities van de afgelopen jaren zul je het in de All Asia contest, waar ik eerder aan refereerde, toch niet erg druk krijgen.
Zelfs bij PI4DX met de grote beams was de All Asia maar een tamme contest.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Beginnersvraag contesten

#9 Bericht door Steef »

Je denkt toch niet dat ik die hele lap tekst van jou ga lezen he :?: :twisted:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#10 Bericht door PD2R »

Zou je toch eens moeten doen, misschien leer je er nog wat van :twisted: :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#11 Bericht door PA3DAT »

PD2R schreef:@ Allois, natuurlijk valt er met een 817 en een draadje genoeg te werken. Zeker tegen het eind van de contest maken je dan zeker een prima kans bij de "big guns". Maar met de condities van de afgelopen jaren zul je het in de All Asia contest, waar ik eerder aan refereerde, toch niet erg druk krijgen.
Zelfs bij PI4DX met de grote beams was de All Asia maar een tamme contest.
Maar dat ligt meer aan de condities dan aan de zender of de antenne. Ik heb een station bemand
bij de scouting, 100 watt in een GP voor 10/15/20 op ca. 10 meter hoogte. Meerdere Australiërs,
Nieuw Zeeland, Philippijnen, Zuid-Amerika etc.

Twee weken later, tijdens de JOTA op hetzelfde terrein... We hadden 400 Watt, een 5 ele monobander
voor 20 op een hoogte van ruim 25 meter. Maar we maakten we nog niet de helft van die mooie
verbindingen van 2 weken daarvoor! :shock:

Tijdens CQ WW een aantal jaren geleden, met mijn oude FT817 en een telescoop-sprietje, werkte ik
met gemak Amerikanen. Zoals ik al zei: in een contest willen ze je wel! Moet je natuurlijk niet gaan
zitten roepen naar iemand die net een pile-up heeft, daar heb je gelijk in!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Beginnersvraag contesten

#12 Bericht door Steef »

PD2R schreef:Zou je toch eens moeten doen, misschien leer je er nog wat van :twisted: :wink:
Oh :!:

Ik doe 2500+ Q's in mijn eentje in een contest, en jij :?: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#13 Bericht door PD2R »

Geen Idee, ik heb maar één keer single operator meegedaan. Dat was op 20 meter bij PI4COM en inmiddels al weer 4 jaar geleden. Ik had toen zo'n 1400 Q's.
Dus als we naar aantallen QSO's kijken dan ben jij duidelijk de betere en spreekt het voor zich dat je niets meer van mij kunt leren. :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Beginnersvraag contesten

#14 Bericht door Steef »

Laten we er geen haantjes gevecht van gaan maken he.. :lol: :lol:

Maar een beetje gezonde competitie moet kunnen natuurlijk.

Dus ... -->>

Ik zat met een 3 elements driebander die zo oud is dat deze nog stamt uit het tijdperk dat er nog helemaal geen balun's bestonden :shock:

En dat is toch anders dan een 5 elements wijde space full size beam @ 24mtr.

Laat staan een getacte array :twisted: :twisted:


BTW: Binnenkort CQWW 160mtr CW, doe je mee? Ik wel.... :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Beginnersvraag contesten

#15 Bericht door PD2R »

Steef schreef:Laten we er geen haantjes gevecht van gaan maken he..
Zoals ik mijn vorige reactie al aangaf bij jij de betere contester van ons twee. Van een "haantjes gevecht" kan dus geen sprake zijn :wink:

Steef schreef:BTW: Binnenkort CQWW 160mtr CW, doe je mee? Ik wel.... :mrgreen:
Dit is vragen naar de bekende weg :wink:

Waar ga je aan die contest mee doen en welke antennes ga je daarvoor gebruiken?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie