CQWW CW

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#31 Bericht door Steef »

Zoals PE9DX het heeft gedaan ben ik ook ooit met cw begonnen.
Mixw en cluster klikken, kom je een heel eind mee.

En dat geeft helemaal niks, het is gewoon een opstapje naar het echte werk.
PE9DX is volgens mij een serieuze contester.
En als serieuze contester moet je gewoon CW kunnen om mee te tellen; heeft EWP mij ooit eens vertelt.

Elders op het forum heb ik eens een link naar een iso file gezet.
Gewoon de cd-rom ermee branden, en de mp3s daarvan op je mp3speler zetten.

Kan je er elke dag even naar luisteren.
Daarna G4FON en morserunner gebruiken om het helemaal onder de knie te krijgen.

Bedenk dat contest cw een stuk makkelijker is dan hele qso's in cw.
Dus ga het jezelf niet moeilijker maken dan het is.
Laatst gewijzigd door Steef op 28 nov 2011, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie praat luistert niet

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: CQWW CW

#32 Bericht door pe5t »

PD0DJK, waarom ben je nog zendamateur. Heb je soms geen mobieltje of internet?

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: CQWW CW

#33 Bericht door PA1A »

@PD0DJK

Natuurlijk komt die vaardigheid je niet aanwaaien zoals het heractiveren van een roenaam uit 1977.
Voor het beoefenen van de A1A kunst is regelmatige oefening en voldoende motivatie voor nodig, iets wat een amateur van het caliber DJK wellicht niet kent. PE9DX gun ik het allerbeste onder leiding van Ludwig Koch.

Mocht je meer willen weten:
http://www.pi4asv.nl/opleiding/morse/index.html
http://www.pi4asv.nl/opleiding/ham/index.html

'73 A1A

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CQWW CW

#34 Bericht door PA3EYC »

Ik ben ook ooit gestart met S&P en eigenlijk doe ik dat nog wel. Ik gebruik geen hulpmiddelen om CW te nemen. Het is met S&P via het cluster wel belangrijk om te controleren of het bewuste station zich wel daadwerkelijk op die frequentie bevindt. Het komt voor dat in het cluster een ander station staat als die wij in NL horen. Of dat er gewoon een foute call in het cluster staat.
Meestal draai ik over de band en probeer alles wat ik hoor te werken. Het blijkt dat er tussen de clustermeldingen een woud aan stations bevindt waaronder serieuze DX. Ik denk dat nauwelijks 40% van de stations op het cluster gemeld wordt en de rest dus niet.
Moet ik er wel bij vermelden dat alle meldingen ouder dan 30 minuten bij mij verdwijnen.

Afgelopen zaterdag even zitten runnen op 10m. Dan blijkt wel dat een PA3 station voor veel mensen niet zo interessant is. Na 15 minuten slechts 6 verbindingen. Dus maar weer lekker de band gescand.

Die echo viel mij ook erg op. Ik denk dat er, zeker vanuit de Pacific, veel signalen ook via het lange pad ons bereikten. Ik heb opvallend veel verbindingen die kant op via het lange pad gemaakt.
De SteppIr is veelvuldig in de 180 graden mode geweest.

Ik hoop dat iedereen van deze contest genoten heeft. Ik wel in ieder geval. Heeft me wel wat uurtjes nachtrust gekost.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#35 Bericht door Steef »

PA3EYC schreef:Ik ben ook ooit gestart met S&P en eigenlijk doe ik dat nog wel. Ik gebruik geen hulpmiddelen om CW te nemen. Het is met S&P via het cluster wel belangrijk om te controleren of het bewuste station zich wel daadwerkelijk op die frequentie bevindt. Het komt voor dat in het cluster een ander station staat als die wij in NL horen. Of dat er gewoon een foute call in het cluster staat.
Dat komt heel veel voor, ipv soms.
Daarvoor is RBN dan weer wat handiger.
PA3EYC schreef: Meestal draai ik over de band en probeer alles wat ik hoor te werken. Het blijkt dat er tussen de clustermeldingen een woud aan stations bevindt waaronder serieuze DX. Ik denk dat nauwelijks 40% van de stations op het cluster gemeld wordt en de rest dus niet.
Moet ik er wel bij vermelden dat alle meldingen ouder dan 30 minuten bij mij verdwijnen.
Ik heb dat op 10 minuten staan.
PA3EYC schreef:Afgelopen zaterdag even zitten runnen op 10m. Dan blijkt wel dat een PA3 station voor veel mensen niet zo interessant is. Na 15 minuten slechts 6 verbindingen. Dus maar weer lekker de band gescand.
IDD, daar had ik ook wel meer van verwacht.
In SSB heb je nog wel eens mooie runs van stations uit NA.
Dat viel nu erg tegen.
PA3EYC schreef: Die echo viel mij ook erg op. Ik denk dat er, zeker vanuit de Pacific, veel signalen ook via het lange pad ons bereikten. Ik heb opvallend veel verbindingen die kant op via het lange pad gemaakt.
De SteppIr is veelvuldig in de 180 graden mode geweest.

Ik hoop dat iedereen van deze contest genoten heeft. Ik wel in ieder geval. Heeft me wel wat uurtjes nachtrust gekost.
Lange pad is bijna nooit 180 graden tegenovergesteld.
Maar idd veel via het lange pad gewerkt.


Waar ik wel benieuwd naar ben natuurlijk, is hoe veel verbindingen je hebt gemaakt?
Wie praat luistert niet

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: CQWW CW

#36 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: CQWW CW

#37 Bericht door lloyd »

Pd0djk schreef:Wie gaat er nu nog CW leren?
Rijden jullie ook nog met paard en wagen?
paarden kunnen ook off-road ingezet worden, zijn niet afhankelijk van tankstations of stopcontacten, en het zijn fraaie dieren

dus de vergelijking met paarden is nog niet zo gek

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#38 Bericht door Steef »

Het zijn al met al toch wel veel qso's.
Ik heb dus nog niet stations gevonden met echte echo erbij :shock:

Ik heb wel 5 minuten even samengevoegd om te laten horen dat ik het aanbod uit bvb NA erg lauw vond.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: CQWW CW

#39 Bericht door PA2REH »

Beste OM's,

Heb ook weer meegedaan met de CQWW-CW. Voornamelijk de nachtelijke uurtjes op 80m. Wat mij wel is opgevallen dat de condx op 80m slechter waren dan in 2010. Zaterdagochtend (na 0000 UTC) ging het prima en veel NA, maar zaterdag/zondagnacht en zondagavond was het stukken minder. Op enig moment (ik heb veel S&P) gedaan was het zelfs op, m.a.w. ik had een ieder die ik hoorde gewerkt. Dan weer roepen en mondjesmaat kwamen er weer nieuwe stations in het log. Ook de nodige PA's gewerkt ( nul punten qso's hihi) en die waren over het algemeen sterker dan voorgaande jaren. Beste DX op 80m was voor mij PJ2, PJ4, NP4 en C5A. De qso teller is tot ca. 700 gekomen.

Wat mij wel opvalt is dat, op 80m zo tussen de 3.503 MHz en 3508 MHz en wat hoger zo 3.525 MHz en up, er soms hele hevige QRM zit. Het komt en dan is het ook weer weg. In die bandjes met QRM zaten ook weinig tot geen stations. Eerst dacht ik aan iets lokaal, maar de afwezigheid van stations doet anders vermoeden. Ook op een ander QTH hoorde ik dit (gelukkig, dus niet lokaal). Weet iemand wat dit is? Ik meen er een tijdje terug al iets over gelezen te hebben, maar kan dat helaas niet meer vinden,

Volgend jaar ga ik misschien ook 40m doen want het verhaal van Oene klikt fb (hihi)

73 Eric - pa2reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: CQWW CW

#40 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#41 Bericht door Steef »

Bij de ingestuurde logs staat ook de geclaimde score.
Daar staat dat PA3AAV meer dan 4 miljoen punten heeft geclaimd in de SO AL H UNASSISTED.

Ik vind dat een buitengewone prestatie!

Chapeau!!!
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: CQWW CW

#42 Bericht door PA3EYC »

Steef schreef: Lange pad is bijna nooit 180 graden tegenovergesteld.
Verklaar je nader. Bij mijn weten is er slechts 1 cirkel rondom onze aardkloot te trekken die twee punten met elkaar verbindt.

Ik heb 350 verbindingen gemaakt waarvan ongeveer de helft 's avonds, 's nachts en 's morgens vroeg op 40m. Mooiste verbindingen waren Nieuw Zeeland, Guam, Australie en China op 40m. Vanwege de harde wind had ik de mast slechts voor de helft uitgeschoven.
Ik had 200W tot mijn beschikking. Meer komt er niet uit de 5000.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CQWW CW

#43 Bericht door Steef »

N1MM geeft richting aan in graden, met daarbij kp en lp.
Deze zijn altijd 180 in verschil met elkaar.

Dus station A is kp 1 dan is lp 181.

Echter in de praktijk heb IK gemerkt dat dit niet altijd zo is.
Het gebeurd mij bvb meer dan eens dat ik NA stations het beste werk, met de beam op ongeveer 70 a 80 graden.

Normaal geeft N1MM ongeveer 300 graden aan.
Is dus LP van 120 graden.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met waar de Amerikanen hun antennes naartoe gedraaid hebben staan.
Nu er zulke condities zijn merk ik bvb dat de Amerikanen helemaal geen PA op een bepaalde band en tijd verwachten waar het toch goed lukt.
En dat zij dus ook hun antennes niet onze kant op draaien.

Maar let wel! Dat is wat IK ervaar, en hoeft voor een ander helemaal niet zo te zijn hoor!
Ik heb geen zin in weer dagen lange discussies om niks.

Ik zou zeggen, gewoon weer on-topic.
Wie praat luistert niet

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: CQWW CW

#44 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: CQWW CW

#45 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie