Oceania DX Contest

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Oceania DX Contest

#1 Bericht door Steef »

Zaterdag 2 / Zondag 3 Oktober Oceania DX Contest
Tijden: 08:00 - 08:00 UTC Werken met: Stations in Australië, Nieuw Zeeland
en andere landen in Oceanië volgens de WAC norm.


Aankomend weekend is de Oceanië contest.
En ik snap die tijden niet helemaal.

Vanuit hier bij ons gezien, vallen die tijden niet echt lekker om OC te werken, of heb ik het hier fout?
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oceania DX Contest

#2 Bericht door PA3DAT »

Van 10.00 tot 10.00 Nederlandse tijd? Dan komt het met name op de vroege zondagochtend aan?
Zelf breng ik zaterdag, samen met Herman PD1ACK het station PA100VLG in de lucht. Misschien
kunnen we nog een paar leuke DX-stations verschalken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Oceania DX Contest

#3 Bericht door PA3EYC »

Condities waren volgens mij prima afgelopen weekeinde.
Een paar keer even achter de set gekropen en zaterdagmiddag en -avond diverse stations uit Oceanie op 20 gewerkt.
Zaterdagavond VK op 40 en zondagmorgen ZL op 40.
Zondagmorgen (6.30 utc) was VK te werken op 15 SP en 20 LP. Dat ging perfect met de SteppIr. Zelfs op 10 heb ik stations uit Oceanie gehoord. Kon ze helaas niet werken.
Alleen voor de 40m verbindingen moest ik wel heeeeeeeeeeeeel veel geduld hebben met slechts 100W en de SteppIr dipool.
Er waren ook nog wat exotische eilanden actief. Maar door dat geweld kwam ik niet heen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oceania DX Contest

#4 Bericht door PA3DAT »

Zaterdag overdag toch nog wel een aantal leuke verbindingen gemaakt, tussen alle eyeball-qso's
door. Want het was een feestdag bij de scoutinggroep, en er kwamen wel érg veel bezoekers in
de shack...

Met slechts een oude 3-bands vertical (12AVQ of zoiets?) op zo'n 12 meter hoogte werkten we
ZL, twee keer VK, twee keer DU (Philippijnen) etc. Maar ook de Verenigde Staten. De condities
waren inderdaad niet slecht!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Oceania DX Contest

#5 Bericht door xxxx »

Condities waren zeker niet slecht, ben even actief geweest zaterdag eind vd middag en zondag morgen vanaf 7:00 NL Tijd.....Toch met harde signalen een bosje VK stations kunnen werken echter helaas geen ZL waar ik wel op had gehoopt. Kon ze wel horen maar waren te zwak om te werken......Helaas kwam ik er misschien ook te laat achter dat het via het lange pad beter ging dan het korte pad, te minste bij de VK stations was dit duidelijk het geval.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oceania DX Contest

#6 Bericht door PA3DAT »

PD4DX schreef:Helaas kwam ik er misschien ook te laat achter dat het via het lange pad beter ging dan het korte pad, te minste bij de VK stations was dit duidelijk het geval.
Jelle, had je dan de antenne aan de andere kant van het huis moeten gebruiken? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Oceania DX Contest

#7 Bericht door xxxx »

Ja dat klopt, heb alle antenne's dubbel Oostkant flat en West kant flat en daarmee was het verschil zo'n 3 a 4 s punten.....Zo'n flat heeft grote nadelen als je op 2 hoog woont maar zo ook het voordeel dat als ik overschakel op de antenne's aan de westkant Europa soms compleet weg is!. :D

Jelle

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Oceania DX Contest

#8 Bericht door PA3EYC »

PD4DX schreef:......Helaas kwam ik er misschien ook te laat achter dat het via het lange pad beter ging dan het korte pad, te minste bij de VK stations was dit duidelijk het geval.

Gr Jelle
Ik kwam er ook pas achter omdat vele europese stations VK op 20 werkte en ik hoorde geen enkel VK station. Dus dacht ik laat ik eens de andere kant op kijken en daar waren ze ineens. Overigens ging 15m wel via SP.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oceania DX Contest

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik kwam er helemaal niet achter. Maar ik heb ook niet geprobeerd mijn vertical de andere
kan op te richten... :oops: :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Oceania DX Contest

#10 Bericht door vk2gwk »

VK en ZL rond 06:30 - 07:30 Z via het lange pad (op 20M).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie