Cq WW WPX Contest

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Cq WW WPX Contest

#1 Bericht door xxxx »

Wie gaan er allemaal meedoen en in welke klasse.

Zit zelf heel erg te twijfelen tussen Singel Operator All Band Low Power of...... Singel Operator Singel Band Low power. Als ik meedoe in de allband klasse mag ik helaas niet op 15 80 & 160 meter uitkomen waardoor ik veel punten misloop ten opzichte van de concurentie en is het misschien verstandiger om voor Singel band 40 meter te kiezen???....Maar ja 1 bandje is natuurlijk wel weer ontzettend zaai :? .....

Jelle

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Cq WW WPX Contest

#2 Bericht door PA2REH »

Hallo Jelle

Het is maar helemaal de vraag wat wil je bereiken. Ga je voor een 'podiumplaats' dan is het belangrijk dat je beschikt over een goed antennepark, flink wat ervaring (en vooral een goede operating practice), een goede transceiver (vooral met een goede ontvanger) etc. Ongeacht all band of single band, het wordt dan hard, heel hard !! werken want een bakkie doen, lekker slapen etc. even rustig eten, is er allemaal niet bij. Even 'er niet bij zijn' kost je veel kostbare punten en haats per definite een 'podiumplaats'.

Single band heeft voordelen. Als eerste is het helemaal niet saai. Integendeel. Condities maak je helemaal mee, je kunt je echt concentreren op één band en kan er dus alles uithalen Ook dat is heel erg leuk. Komt bij, als je echt wil 'pieken' kies dan bv 15m. Deze band is alleen tijdens daglicht open (als de condx niet teveel tegenvallen) dus je hoeft niet je hele weekend erin te stoppen en kan dan toch leuk scoren. Kies je voor 40m dan ben je al gauw weer tot de avonduren beperkt (al zal je tijdens deze contest ook overdag en 's nachts wel het nodige kunnen werken).
Mijn advies: bepaal eerst een goede strategie. Stel je zelf vragen als: wanneer kan/ wil je qrv zijn? hoe zijn je antennes? Ga je 'de grote jongen' uithangen door alleen maar cq te roepen en verbindingen te incasseren of ga je echt op zoek naar mooie prefixen (het is wpx!!).

Succes en wie weet komen we elkaar tegen op een van de banden,
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Cq WW WPX Contest

#3 Bericht door PD2R »

Waarom 40 meter? Daar heb je echt maar een klein deel van de band tot je beschikking. Amerikanen werken is er dan bijvoorbeeld niet bij.

Persoonlijk zou ik voor 20 meter gaan. Heb zelf eens de CQ WW meegedaan als Single Operator op 20 meter in de High Power klasse. Nee, niet als PD2R maar als PI4COM en Ronald PA3EWP zat naast mij, hij deed SO 80 meter. De eerste dag heb ik echt verprutst, was veel te veel met S&P bezig in plaats van het runnen. De 2e dag toch nog wat goed kunnen maken en had uiteindelijk 367,446 Punten met iets van 1200 Q's.

Het is natuurlijk ook tof om Single Operator All band mee te doen. Oké, je kunt niet op alle banden uitkomen maar het is maar wat je jezelf als doel stelt. Wil je beste PDer worden dan heb je zeker een eerlijke kans. Hoe tof is het wanneer je straks in de Veron leest dat je met slechts 3 bandjes toch een aantal F amateurs achter je hebt kunnen laten.

Je kunt ook een persoonlijk doel stellen en die proberen te halen. Gebruik volgend jaar de score van dit jaar en probeer deze met 100 Q's te verbeteren.

Er zijn zoveel manieren om met contesten bezig te zijn. Je kunt je nooit meten met de rest van wereld, dat kun je echt vergeten. Ook al zou je wel alle banden tot je beschikking hebben en mag legaal 2 kW gebruiken. Dan nog heb je in PA land altijd een geografisch nadeel.

Wanneer je echt competitief wilt zijn moet je eerst je F gaan halen en vervolgens flink gaan sparen. Vervolgens huur je een shack op 1 van de top locaties en dan maak je misschien een kans op de grote overwinning, eerder niet.

Zelf doe ik uiteraard weer met PI4DX mee in de M/2 klasse.

Welke klasse jij ook kiest, heel veel plezier toegewenst :wink:

PA2REH: Met onze (PD) privileges behoort 15 meter helaas niet tot onze mogelijkheden.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cq WW WPX Contest

#4 Bericht door xxxx »

Heren bedank voor de antwoorden.

Idd ik ben mij zeer bewust van het feit dat wij voor het echte werk iets te ver van de evenaar af liggen en dus altijd naast de pot piesen als je de score echt WW gaat vergelijken. Waarom zou ik voor 40 meter gaan als ik Singel band zou doen omdat ik voor 40 meter gewoon een betere antenne heb dan 20 meter. Aan de andere kant wil ik deze contest ook graag gebruiken om nieuwe DXCC te werken maar in de hoofd moot zal ik ik alleen running gaan en niet S&P. Verder heb ik mij voorgenomen de volle 36 uur die ik mag gebruiken in te zetten. Kortom ik denk dat ik maar voor de klasse Singel operator Multi band low power ga dan kan ik toch lekker DXCC jagen en leuk contest draaien. Verder wil ik deze contest ook gewoon vanuit huis draaien aangezien ik al meerder contesten per jaar buiten de deur in club verband doe en het ook wel eens leuk vindt om thuis een serieuze contest mee te draaien zonder alle rompslomp, ondanks de beperkte antenne's die ik heb. Met de ervaring die ik tot nu toe heb is een goede inzet, juiste planning soms van groter belang dan een mega antenne park en niks van eerder genoemde.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Cq WW WPX Contest

#5 Bericht door Steef »

Het is toch net wat je zelf wilt?

Wil je hoog eindigen?
Zo ja, waar?

In PA? Kijk naar de resultaten van vorig jaar, en bedenk welke jij zou moeten kunnen verbeteren.
WW? Maak dan je borst maar nat :mrgreen:

Zo nee, pak zo veel mogelijk banden.
Er is niks frusterender dan roepen in het niets omdat je voor die ene band heb gekozen.

En even tegen de schenen van een heel goede bekende ( sorrie Maarten), maar in het N segment op 40 meter de USA werken is zeer wel mogelijk.
En er zijn niet veel Amerikanen die al PD op 40 hebben.
Het vergt operating practice, maar is echt een leuke uitdaging.
En dat geldt ook voor de andere amateurs!
Tip: ze zitten tot ver voorbij de 7,200
Kijk naar het bandplan en doe er je voordeel mee!!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Cq WW WPX Contest

#6 Bericht door PA3DAT »

Jullie brengen me op een idee!
Ik ben nogal een liefhebber van 10, dus ik zou best sosb mee kunnen doen
op 10: kost relatief weinig tijd en wie weet, maak ik nog hele leuke verbindingen!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Cq WW WPX Contest

#7 Bericht door PD2R »

Steef, je shopt mij echt niet tegen de schenen hoor en ik weet ook dat de Yanken op 40 meter te werken zijn voor een PD amateur. :wink:
Toegegeven, ik was er in mijn antwoord naar Jelle wel even aan voorbij gegaan. :roll:
Split werken om o.a. de Amerikanen in het log te kunnen zetten is echt niet eenvoudig, heb het zelf gedaan bij COM toen we nog niet tot 7.2 MHz mochten. Maar runnen op 40 meter, met (officieel) 25 W en dan ook nog eens split om ook de stations boven de 7.1 te kunnen werken? Volgens mij ga jij een zwaar en, op momenten, een frustrerend weekend tegemoet.

Zelfs met de grote 4 elements yagi voor 40 meter en 400 Watt zendvermogen is het vaak nog moeizaam om je run frequentie te behouden. Het wordt helemaal lastig als je tussen de 7.060 en de 7.100 MHz je run frequentie moet zien te behouden.

Ik las trouwens dat je DX wilt gaan jagen. Is S&P dan niet handiger? Als je gaat runnen moet je nog maar afwachten of de DX naar je toe komt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Cq WW WPX Contest

#8 Bericht door Steef »

Dit zou elke contester uit zijn hoofd moeten weten:
Bijlagen
Hambands_color.pdf
Waar welke klasse uit mag komen in de US.
(341.26 KiB) 189 keer gedownload
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cq WW WPX Contest

#9 Bericht door xxxx »

Nou ik wil S&P gaan doen voor DXCC jagen dus daar zal ik een paar uurtjes gewoon aan besteden zodra mijn aantallen inzakken, verder ga ik lekker runnen om ook lekker aan de skills te werken. Het is een beetje dubbel aan de ene kant bied zo'n contest een perfecte gelegenheid om aan je DXCC te werken aan de andere kant kun je ook lekkere aantallen draaien als je Running gaat dus lekker werken aan je skills......Denk dat ik van bijde maar het beste maak dan maar wat minder punten heb ik misschien wel mijn DXCC voor 20 + 40 binnen :D.....Kortom 2 uitdagingen.

Jelle

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cq WW WPX Contest

#10 Bericht door xxxx »

Nu zit ik net even goed de regels door te lezen, en zie ik dat er een klasse bestaat SOAB Low & Assisted SOAB Low......Als ik kijk hoeveel Nederlandse stations in 2008 in 1 van deze 2 klasses hebben meegedaan is dat 85% in de klassen SOAB Low.......gebruiken al die mensen dan echt geen DX Cluster?, dacht juist dat de meeste mensen wel Assisted zouden kiezen waar ik persoonlijk zelf in eerste instantie voor wou gaan. Echter zit ik nu te twijfelen om toch maar aan SOAB Low mee te doen aangezien daar veel meer competitie is dus een grotere uitdaging......Of zie ik iets over het hoofd?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Cq WW WPX Contest

#11 Bericht door PD2R »

Er zijn nog steeds veel mensen die het gebruik van het cluster niet bij het contesten vinden horen. Deze mensen vinden het juist een sport om zelf de mult's op te zoeken.
Er is natuurlijk niet voor niets een unassisted categorie :wink:

Daarnaast zullen er ook genoeg zijn die het wellicht helemaal niet in de gaten hebben dat het om 2 categorieën gaat.

Er zijn mogelijk zelfs mensen die gewoon een beetje vals spelen en stiekem toch het cluster gebruiken.

Agge mar leut 'et :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Cq WW WPX Contest

#12 Bericht door Steef »

Wij hebben geen goed werkend Internet. Op beide locaties niet.
Met een club call gaat dat niet, maar onder mijn eigen call doe ik dan ook mee in unassisted.

Dit is wel een groot nadeel!
Want je kan zelf ook anderen niet spotten.

En dat helpt niet voor het aantal keer dat je zelf gespot wordt.
En ook de extra multi wordt echt een stuk lastiger.
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cq WW WPX Contest

#13 Bericht door xxxx »

Nou nog een paar dagen en dan breekt de .... los op de amateur banden 48 uur lekker contesten :D .

Wie gaan er allemaal nog meer meedoen? En in welke klasse.....Hopelijk is er ook een leuk aanbod van N amateurs zodat er onderling ook een interessante competitie kan ontstaan.....

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

Re: Cq WW WPX Contest

#14 Bericht door PA2LEN »

mannen succes met de constest

singel operator assisted all band low power , rookie ..

have fun
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Cq WW WPX Contest

#15 Bericht door xxxx »

Hoe gaat het met de punten Lennart......

Gr Jelle

Plaats reactie