Tips voor de PACC (en andere contesten)

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Tips voor de PACC (en andere contesten)

#1 Bericht door PD2R »

Enkele maanden gelden heb ik al eens iets geschreven over de Contest University (CTU) in Wybosten Engeland. Johan PD2DX en de ondergetekende zijn daar geweest en hebben en dag lang mogen luisteren en leren van andere, meer ervaren contesters uit de UK en de VS. Er kwamen diverse onderwerpen aanbod en ik had de intentie om daar nog eens een stukje over te schrijven. Helaas is dat er (nog) niet van gekomen.

Toch wil ik met de PACC weer voor de deur, een punt aanhalen waar ik denk dat voor veel stations punten mee te verdienen, of liever gezegd, te behouden zijn.
Ik doel hierbij op het loggen van de QSO’s.
Wanneer je met je club alleen voor de gezelligheid deelneemt aan de PACC dan zul je volgende informatie wellicht wat overdreven vinden. Wil je echter een goede score neerzetten kun je er wellicht je voordeel mee doen.

Onlangs zat ik nog eens door de resultaten van de afgelopen PACC te bladeren. Het viel mij op dat de contest commissie erg strikt gecontroleerd had. Dit resulteerde in het feit dat nagenoeg alle stations veel punten hebben moeten inleveren. Overigens vind ik het een goede zaak dat streng gecontroleerd word maar dat even terzijde.
De nogal grote verschillen tussen de geclaimde score en de uiteindelijk score zette mij er toe aan om de rekenmachine er eens bij te pakken en eens uit te rekenen hoeveel procent van de geclaimde punten we uiteindelijk in hebben moeten leveren.
Voor ons kwam daar een percentage uit van 10,8%. Het behoeft geen uitleg dat het niet al te best is wanneer je 1 tiende van de bij elkaar gesprokkelde punten weer in kwijt raakt. Met het uitrekenen van het percentage van alleen PI4DX weet je eigenlijk nog niet zo heel erg veel dus wilde ik de score eens gaan vergelijk met andere vergelijkbare stations.
Zo heb ik de top 6 van de Multi/Single en de top van 5 van de Multi/Multi eens uitgerekend en naast elkaar gezet.

Multi/Single
Station/ % aftrek/ geclaimde stand/ uiteindelijk stand
PI4TUE 6,2 1e 1e
PI4DX 10,8 3e 3e
PI9A 14 2e 2e
PI4RCK 16 6e 6e
PA6W 16,9 4e 4e
PI4CG 17 5e 5e

Multi/Multi
Station/ % aftrek/ geclaimde stand/ uiteindelijk stand
PI4ZI 13,8 1e 1e
PI4COM 15,5 3e 2e
PI4AMF 17,1 4e 4e
PI4D 17,4 5e 5e
PI4CC 20,5 2e 3e

Het valt op dat het loggen over het algemeen niet zo heel accuraat gebeurt. Uitzondering is PI4TUE welke als enige met 6,2% onder de 10% komt en ook ruim onder het gemiddelde van 15% blijft. Even ter vergelijking, bij de grote internationale contesten hebben de top contesters vaak een fout percentage van minder dan 1 %.
In de Multi/Single klasse zijn er ondanks de toch behoorlijke verschillen in het percentage punten aftrek, de uit eindelijk posities niet veranderd ten opzichte van de geclaimde posities.
Bij de Multi/Multi klasse zien we wel dat 1 station een positie heeft moeten prijs geven vanwege minder accuraat loggen. PI4CC claimde namelijk een 2e plaats maar raakten die positie kwijt aan PI4COM toen de scores eenmaal gecorrigeerd waren.

Het mag duidelijk zijn dat accuraat loggen essentieel is voor het behalen van een goede score. Maar hoe kunnen we voorkomen dat er fouten bij het loggen gemaakt worden?
De afgelopen jaren heb ik een beetje ervaring opgedaan op het gebied van contesten. Enerzijds door zelf aan diverse contesten deel te nemen (PI4COM, PI4DX, PA6HQ enz), anderzijds door artikelen te lezen in bijvoorbeeld de National Contest Journal (http://www.ncjweb.com) en een deelname aan de CTU.
Op basis van die ervaring hoop ik een aantal tips en trick’s op het scherm te zetten waar jullie hopelijk wat aan hebben.

Concentratie
De mogelijkheid om informatie (callsigns, rapporten) op te nemen en te verwerken (loggen) hangt af voor een groot deel af van het concentratie niveau. Daarnaast is natuurlijk ook ervaring heel erg belangrijk.
Als we naar het concentratie niveau kijken dan is het belangrijk dat zo lang mogelijk hoog te houden. Een van de meest belangrijke voorwaarden daarvoor is dat je goed uitgerust bent. Vaak moet er vlak voor de contest nog veel gedaan worden. Antennes en masten op zetten, station opbouwen, computers configureren enz. Een paar uurtjes rust voor het begin van de contest zit er vaak simpelweg niet in. Het is daarom belangrijk dat je in de week voor de contest al gaat zorgen dat je goed uitgerust raakt. Wanneer je zorgt dat je in de week voor de contest op tijd naar bed gaat dan scheelt dat heel erg veel. Ik ben een nacht mens en ga doorgaans niet eerder dan 12 uur ’s nachts slapen. In de aanloop naar de contest probeer ik elke avond om 10 uur al op bed te liggen. Ik probeer daar meestal zo’n 4 nachten voor de contest mee te beginnen. Een simpel rekensommetje leert dan dat ik 4 maal 2 is 8 uur extra slaap neem en geloof me, dat scheelt veel.

De meeste grote contesten duren 24 of 48 uur. Voor sommige is het wellicht mogelijk om 24 uur wakker te blijven maar het is iets anders om 24 uur geconcentreerd te blijven. Vaak zie je aan het begin van een contest dat iedereen er fanatiek tegenaan gaat. De eerste uren tot 12 uur ‘s nachts zijn meestal dan ook geen probleem. Wanneer het echter middernacht is geweest begint de slaap bij de meesten toch wel de kop op te steken. Vaak resulteert dat in het feit dat er vanaf een uur of 3 ’s nachts iemand vechtend tegen de slaap achter de transceiver zit. Het concentratie niveau zal hoogst waarschijnlijk erg laag zijn en de kans op fouten neemt daarmee drastisch toe.
Om dit te voorkomen is het belangrijk dat er goede afspraken gemaakt worden.
Sommige kiezen ervoor om een schema te maken zodat iedereen precies weet wanneer hij of zij aan de beurt is. Dit werkt vaak heel erg goed maar er moet wel aan 1 voorwaarde worden voldaan. De operators welke niet achter de transceiver zitten dienen ook regelmatig hun slaap nemen. Dit is waar het vaak mis gaat. Een contest zoals de PACC gaat bij de meesten niet alleen om de punten. Ook gezelligheid is natuurlijk erg belangrijk. Dit houd in dat vele nog tot laat opblijven en we allemaal tegelijk de man met de hamer tegenkomen.

Bij de clubs waarmee ik contest, maken we eigenlijk nooit schema’s. Wie er het beste op een bepaald tijdstip op een bepaalde band of in een bepaalde mode achter de transceiver plaats moet nemen hangt van heel veel factoren af. Een aantal van die factoren zijn vooraf in te schatten. Factoren zoals propagatie of de gesteldheid van de operator kunnen echter snel veranderen en dat vereist enige flexibiliteit.
Vaak spreken we tijdens de contest af wie er wanneer achter de set plaats neemt en zorgt elke operator ervoor dat hij voldoende slaap neemt. Soms houd dat in dat er operators midden op de dag even een paar uurtjes slaap proberen te pakken ondanks dat ze soms nog helemaal niet zo moe zijn. Het zorgt er dan wel voor dat er in de late uurtje ook frisse operators zijn. Dit maakte voor ons tijdens bijvoorbeeld de afgelopen CQ WW een heel groot verschil. Met ruim 5500 Q’s hebben we onze hoogste score ooit neer gezet. Daarnaast was het zo dat wanneer ik in het veleden helemaal gebroken was na een contest van 48 uur, ik nu betrekkelijk fris naar huis toe ging.

90 minuten
We hebben het allemaal wel eens mee gemaakt. Je bent even gaan slapen en wanneer je wakker wordt heb je totaal geen idee waar je bent. Het duurt een half minuutje voordat het besef komt dat je weer aan de beurt bent om iemand af te lossen. Het liefst zou je je gelijk weer omdraaien en verder slapen.
Een andere keer wordt je wakker en ben je gelijk (relatief) fris en fruitig en is de spreekwoordelijk batterij weer opgeladen.
Hoe komt dat nu?
Het schijnt dat je tijdens je slaap 5 verschillende stadia doorloopt. De eerste 4 zijn zogenaamde N-REM slapen en de laatste is de zogenaamde REM slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement en het is in dit stadium waaruit je doorgaans ontwaakt. N-REM staat voor Non Rapid Eye Movement. Het gaat te ver om dit allemaal uit te gaan leggen dus ik beperkt het tot hetgeen van ons voordeel op kan leveren.
Een normaal persoon doet er ongeveer 90 minuten over de complete cyclus. Naar mate de nacht vorderd zal de REM slaap steeds langer gaan duren. Op een zeker moment duurt de REM slaap zo lang dat je wakker wordt. Je eerste REM slaap duurt zo’n 5 á 10 minuten en kan bij een lange nachtrust tot wel een uur duren.
Het kan dus handig zijn om je werker zo in te stellen dat hij je wekt tijdens je REM slaap aangezien je in dit stadium het dichtst bij ontwaken bent. In de praktijk komt het er dus op neer dat het zinvol kan zijn om je slaap tijden in te delen in stukken van ongeveer 90 minuten, 3 uur, 4,5 uur enz.

Ergonomie
Wanneer je als single operator aan een contest deelneemt is een goede set up van je station ook heel belangrijk. Je stoel moet comfortabel zijn, computer schermen moeten op een goede afstand en hoogte staan en ook alle apparatuur moet binnen handbereik staan. Er zijn operators die zelfs hun verlichting aanpassen aan het tijdstip van de dag. Op die manier houden ze hun lichaam voor de gek door daglicht te simuleren en zodoende langer wakker te blijven.
Als je deelneemt in een groep dan zit je veel korter achter het station en is dat allemaal minder van belang. Toch kan het geen kwaad om er een beetje aandacht aan te besteden zodat je het comfortabel een aantal uren vol kan houden.

Inwendige mens
Ondanks alle maatregelen kan het natuurlijk voorkomen dat de man met de spreekwoordelijk hamer toch een keertje langs komt. Naast koffie zijn er tegenwoordig ook diverse fabrikanten die energie drankjes op de markt brengen. Deze drankjes van o.a. Red Bull en Monster kunnen je soms net even dat zetje in de goede richting geven maar de ervaringen lopen behoorlijk uiteen. Daarnaast is het vaak zo dat dergelijke drankjes je maar een tijdelijke boost geven. Na ongeveer een opleving van een half uurtje valt je concentratie meestal in een dieper gat dan daarvoor.
Ook op de CTU waren er diverse sprekers welke dit ook ervaren hadden. Iedereen was het er eigenlijk over eens dat je deze middeltje het best als laatste redmiddel kunt gebruiken. Bijvoorbeeld aan het eind van je shift of aan het einde van de contest.
Beter is om gewoon regelmatig wat water of een vruchten sapje te drinken. Neem ook regelmatig wat te eten i.p.v. in 1 keer een flinke maaltijd. Iedereen weet uit ervaring wel dat de ogenleden meestal zwaar worden na een avondje gezellig tafelen.
Wanneer je niet genoeg eet en drinkt heeft dat simpelweg invloed op je concentratie niveau. Drink of eet je echter te veel dan is dat ook niet goed voor de punten omdat je dan vaker het toilet moet bezoeken ;-)


Tot zover wat tips om de concentratie op peil te houden en daarmee waarschijnlijk ook je QSO rate. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Mocht je nog op of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#2 Bericht door Steef »

PI4TUE neemt de hele contest op, en kan zodoende achteraf alles corrigeren.

Dus dat kan ook :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#3 Bericht door PE9DX »

Jammer Steef dat ze voor maar 1 sectie de onderstaande regel hebben toegevoegd, er geven blijkbaar voor de PACC al conteststations aan dat dit naar alle secties moet worden uitgebreid.

Johan, PE9DX.

Graag nodigen we u allen uit om aan de komende PACC 2010 deel te nemen,
die plaatsvindt van zaterdag 13 februari 12.00 UTC tot zondag 14 februari
12.00 UTC. Lees de reglementen nog even door, er hebben wat veranderingen
plaatsgevonden. Voor SWL stations is de toevoeging opgenomen dat alle
QSO's tijdens de contest gelogd dienen te worden (regel 7.2.1). Het is
daarmee niet toegestaan de contest via een SDR radio in zijn geheel op te
nemen en daarna tijdens het afspelen QSO's te loggen.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Theo

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#4 Bericht door Theo »

Dat is en v/d reden, dat ik een ATV contest zo leuk vind :wink:
De ontvanger zorgt er wel voor, dat er geen fout zit bij het ontvangen signaal.
Zelfde hobby, zelfde technieken.
En nu pas beschikbaar voor de grote meute :mrgreen:
Een video recorder gebruikten wij al lang 8)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#5 Bericht door PD2R »

Het na afloop van een contest beluisteren van de opnamens om correcties van het log door te kunnen voeren is naar mijn mening niet "in the spirit of the contest".
Het is vooralsnog niet illegaal dus wat dat betreft kun je er niets van zeggen.

Op de 3830 reflector kun je na afloop van de contest je geclaimde scores plaatsen. Op diverse fora zijn al hele discussies geweest over het na afloop corrigeren van het log.
Veel mensen vinden dat je de geclaimde scores binnen een aantal uren na de contest op een dergelijke reflector dient te plaatsen. Dit om het corrigeren van het log na afloop van de contest zo veel mogelijk te beperken.

Het beluisteren van opnamens is dus niet echt iets nieuws en wordt internationaal al door veel station gedaan. Het zal (hopelijk) een kwestie van tijd zijn dat de contest regeltjes weer worden aangescherpt.

Maar goed, als je na het beluisten van de opnamens nog steeds een fout marge hebt van ruim 6% dan moet je in het vervolg die opnamens toch iets beter beluisteren... :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#6 Bericht door vk2gwk »

Het maken van geluidsopnamen tijdens een contest is niet ongebruikelijk. Zo worden bij de European DX contest vaak de "QTC's" (digitaal) opgenomen om ze later pas uit te werken. Ik zie niet in waarom dat niet "in the spirit of the contest" zou zijn, mits je het maar allemaal zelf doet. Je mag gewoon van alle technische mogelijkheden van je station gebruik maken. Ik heb dat niet gebruikt, maar volgens mij zit die mogelijkheid ook ingebakken in de N1MM contest software.

Wat niet "in the spirit" is om later per email nog eens om het juiste serie nummer te vragen zoals mij laatst overkwam in een contest door iemand die zijn nummer gemist had. Dan is het geen geldige verbinding.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#7 Bericht door PD2R »

Mijn inziens gaat het bij het contesten om kunst van het zo snel mogelijk, correct opnemen van een station en de exchange. Het is dus de uitdaging om zo lang mogelijk geconcentreerd te blijven en zo accuraat mogelijk te loggen. Wanneer je dan na de hand op je gemakte opnamens gaat beluisteren om te achterhalen wat er nu precies gezegd werdt, vind ik dan niet in "the spirit of the contest".

Natuurlijk ben je ook echt op vakantie geweest als je alleen maar naar een bepaald land gaat en daar alle bezienswaardigheden gaat fotograferen, om vervolgens thuis te bekijken wat je allemaal "gezien" hebt.
Maar of je dan ook echt de sfeer van dat land hebt kunnen proeven (en beleven) waag ik te betwijfelen. Veel mensen zullen dan zeggen dat je dan niet echt op vakantie bent geweest.

Zoals ik al eerder aanhaalde is het inderdaad niet iets nieuws en is ook niet verboden en mag derhalve dus gewoon gedaan worden. Ik persoonlijk vind dat jammer. Jij bent gelukkig vrij om daar anders over te denken :wink:

Even wat anders, ga je straks ook nog wat puntjes weg geven tijdens de PACC of heb je dat misschien al gedaan? Ik hoef niet de weten waar en wanneer je te beluisteren bent noch zal ik vertellen waar en wanneer wij te beluisteren zijn. Dat zou namelijk echt niet "in the spirit of the contest" zijn. :wink: :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#8 Bericht door PD2R »

Moet wel zeggen dat PI4TUE deze keer hun geclaimde score erg snel op de 3830 reflector geplaatst hadden. Maandag middag stond het erop. Niet verplicht maar wel netjes.

Hun webcam tijdens de PACC was ook wel grappig.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#9 Bericht door PE9DX »

Volgende link is er eentje om eens wat vaker te bezoeken lijkt mij.
Pete N4ZR is medebedenker van deze wiki voor contesters.

We, Timon PA1T Thomas PA1M en ondergetekende, hebben al eens bij Pete gelogeerd en was onder de indruk van zijn kennis!

http://wiki.contesting.com/index.php/Main_Page


Johan PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Tips voor de PACC (en andere contesten)

#10 Bericht door PD2R »

Hoi Johan,

Heb onlangs ook contact met Pete gehad. Hij deed een oproep om ideeën aan te dragen waarmee de website verbeterd kon worden.
Ik reageerde daarop dat ik vond dat de website wel wat meer uitstraling mocht krijgen. De site is immers hard op weg om DE contest website te worden. Helaas ziet de site er nog niet zo uit.
Wat meer plaatjes op de site, grafisch wellicht wat aanpassen, het oog wil immers ook wat.
Pete was het met mij eens en zou er aan gaan werken.

Verder had ik nog een tip een bijvoorbeeld zoiets als een artikel van de week in te voeren. Er staan zoveel artikelen op de site dat je soms niet weet waar je moet beginnen. Om de zoveel dagen een ander artikel in spotlights zou m.i. wel interessant zijn.

Maar goed, mooi of niet, er is een berg aan goede info te vinden en dat is eigenlijk het voornaamste :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie