Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#1 Bericht door xxxx »

Hallo,

Wat gebruiken jullie als PSK-31 Contest programma?
Ben zelf afgelopen nacht bezig geweest in de PSKFEST contest en gebruik dan DM-780 met aangepaste macro's en dat werkte niet slecht....Echter connecteerd DM-780 momenteel met Ham Radio Deluxe als logboek en die telt geen punten dus dat moet ik dan met de hand doen en dan log insturen. Volgens mij is het wel mogelijk om DM-780 met N1MM te laten connecteren zodat je een perfecte logboek registratie hebt voor contest, iemand daar ervaring mee?

Maar ik ben ook zeer benieuwt wat andere mensen gebruiken bij het contesten in PSK-31.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#2 Bericht door on4ma »


xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#3 Bericht door xxxx »

on4ma schreef:n1mm en mmvariengine http://mmhamsoft.amateur-radio.ca/pages/mmvari.php en je bent vertrokken
http://pages.cthome.net/n1mm/
Bedankt voor je antwoord, ga ik aankomende week zeker even testen.
Zijn er nog meer PSK Contesters met ervaring?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik gebruik al een tijdje N1MM met MMVARI voor RTTY contesten. Het schijnt dat MMVARI beter decodeert dan MMTTY. Het bevalt mij prima. Bijkomend voordeel is het aanklikken van spots in de bandmap + diverse smalle audiofilters die je kan instellen (en volgens mij zelf ook nog kan maken). Als je een Icom 7700 of zoiets hebt heeft dat niet zoveel voordeel, maar als je werkt met een 10 jaar oude Icom 706 dan scheelt dat behoorlijk als de band druk bezet is. Ik ga deze setup ook zeker proberen met een PSK contest...
Ik heb destijds ook met DM780 (oude versie) gewerkt, en dat ging prima. Maar met het ontbreken van een cabrillio file output in de nieuwe versie ben ik er maar snel mee gestopt. Overigens vind ik N1MM vooral erg fijn als je zelf CQ geeft (running). Vaak krijg je net een letter niet goed mee van het tegenstation en N1MM geeft dan netjes aan wie het kan zijn, ook weer een voordeel.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#5 Bericht door xxxx »

Bas,

Kan dat MMVARI in Rtty ook echt FSK doen? of is het AFSK?
DM-780 gebruik ik momenteel voor PSK & RTTY op zich werkt alles prima het loggen gebeurd in HRD Logboek, het grote nadeel is dat hij geen punten telling en niks doet....Volgens mij moet het ook wel mogelijk zijn om DM-780 te laten connecteren met N1MM?. Echter voor RTTY heeft DM-780 het nadeel dat het alleen AFSK kan en geen FSK, en dat laatste wil ik wel graag gebruiken nu ik een Microkeyer heb waarmee dat mogelijk is.

Jelle

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#6 Bericht door on4ma »

MMVARI on does RTTY in AFSK. FSK is not supported.
>
> Excerpt from the EMMVARI.TXT file (note last line):
>
> * RTTY implemented in MMVARI are:
> - 170Hz shift. It can be changed by macro command
> <%TxShift...>, <%RxShift...>.
> - Carrier frequency is the center frequency
> - RTTY-L for LSB (default) and RTTY-U for USB (reverse)
> - 5-bit BAUDOT S-BELL only
> - UOS on the RX side is ON. It can be changed
> by macro command <%UOS=ON/OFF/ONOFF>.
> - UOS on the TX side is always ON.
> - LTR diddle is always engaged. It can be changed
> by macro command <%DIDDLE=BLK/LTR>.
> - AFSK only (no FSK support).
>

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#7 Bericht door xxxx »

ON4MA,

Maakt het nog wat uit of je echt FSk doet zoals met MMTTY of AFSK met MMVARIEN.

Verder heb ik afgelopen weekend wat meegedaan in de Mongolien RTTY contest met DM-780 overdag op 20 meter uiteraard in USB, toen ging ik sávonds over naar 40 meter LSB en ik kreeg met geen mogelijkheid RTTY in beeld ondanks de harde signalen. Starte ik MMTTY op geen enkel probleem de een na de ander vloog over het scherm. Toen schakelde ik weer over naar DM-780 en zette ik mijn TRX in USB (Op 40 meter) en zag ik alle rtty signalen wel ineens allemaal op het scherm en kon ik prima verbinding maken? Heb je daar een verklaring voor, want kan ook nergens in DM-780 aangeven dat LSB/USB.....neem aan dat de TRX normaliter gewoon in LSB moet staan voor RTTY op 40 meter?, of op FSK met MMTTY.........

Jelle

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#8 Bericht door PF1JM »

Beste Jelle,

Historisch gezien is RTTY LSB. Echter zijn er steeds meer OM's die RTTY in USB bedrijven. Het hangt er ook sterk vanaf welke set je gebruikt. Mijn TS-2000 bijvoorbeeld, moet je in een menu vertellen dat FSK signalen reversed uitgezonden en ontvangen moeten worden. Doe ik dat niet, dan krijg ik steevast de opmerking "PSE REVERSE". Zelf ontvangen gaat dan nog steeds goed, mits ik MMTTY vertel dat de signalen reversed zijn. Ik laat het menu dus maar op reversed staan..... AFSK heb ik afgezworen.
Veel info is te vinden op http://www.aa5au.com/rtty.html

Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#9 Bericht door xxxx »

Bedankt voor je antwoord Jeroen,

Mag ik vragen waarom je AFSK hebt afgezworen?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#10 Bericht door PF1JM »

PD4DX schreef:Bedankt voor je antwoord Jeroen,

Mag ik vragen waarom je AFSK hebt afgezworen?

Gr Jelle
Ja, dat mag :wink:

Bij FSK moet je in eerste instantie wat meer moeite doen om het goed werkend te krijgen. Via de seriële poort moet je de PTT schakelen, en ook FSK aanbieden. Bij de TS-2000 bijvoorbeeld gaat dat via een plug aan de achterzijde. Met 13 pootjes, dus solderen is een ramp..... Heb je eenmaal alle instellingen (ook in software) goed voor elkaar, dan heb je er echt ook geen omkijken meer naar. Set aan, FSK kiezen, software starten en gaan.

Bij AFSK heb je alleen audio in en uit nodig. Je kunt de set op VOX zetten en je kunt van start. Echter...
Elke keer als je begint, zul je goed in de gaten moeten houden of de ALC niet ingrijpt. Je zult regelmatig de audio in bij moeten regelen, ofwel met MIC GAIN, ofwel in software van je PC/Mac. Wissel je van band, kun je opnieuw beginnen. Blijf je binnen de band, maar zit je eerst laag en daarna hoog met de audiofreq., kun je opnieuw beginnen. En zo blijf je bezig. Bij RTTY heb je de keus, bij PSK, Hell e.d. kun je FSK niet gebruiken en ben je dus veroordeeld tot het gebruik van audio in en uit.
En als laatste: bij FSK kan ik continu 100 W maken, bij AFSK kom ik niet verder dan zo'n 50 W, omdat bij verder uitsturen de ALC ingrijpt. Een en ander is wel afhankelijk van de set die je gebruikt, de TS-2000 mag volgens de handleiding 100 Watt maken bij full duty cycle modes (en dat is RTTY, maar ook FM).

Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#11 Bericht door xxxx »

Bedankt voor je heldere antwoorde Jeroen!.
Aan je avatar te zien ben je ook behoorlijk thuis in het RTTY gebeuren.?

Werk sinds kort met een Micro Keyer 2 incbm de Kenwood TS-850 voor HF dus kan hier ook gewoon FSK mee doen.
Welke software gebruik jij? en welke log software.......Ben afgelopen weekend ook bezig geweest om MMTTY te koppelen aan N1MM om straks contesten te kunnen draaien in RTTY maar dat is me nog niet gelukt......Verder is het MMTTY mij ook nog niet helemaal duidelijk maar goed eerst het loggen maar eens klaar hebben dan kunnen we verbindingen maken en dan loop ik vanzelf wel tegen de instellingen van MMTTY aan.....

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 644
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#12 Bericht door PF1JM »

PD4DX schreef:Bedankt voor je heldere antwoorde Jeroen!.
Aan je avatar te zien ben je ook behoorlijk thuis in het RTTY gebeuren.?

Werk sinds kort met een Micro Keyer 2 incbm de Kenwood TS-850 voor HF dus kan hier ook gewoon FSK mee doen.
Welke software gebruik jij? en welke log software.......Ben afgelopen weekend ook bezig geweest om MMTTY te koppelen aan N1MM om straks contesten te kunnen draaien in RTTY maar dat is me nog niet gelukt......Verder is het MMTTY mij ook nog niet helemaal duidelijk maar goed eerst het loggen maar eens klaar hebben dan kunnen we verbindingen maken en dan loop ik vanzelf wel tegen de instellingen van MMTTY aan.....

Gr Jelle
Het begint wel erg off-topic te worden zo, maar het zij zo!

Idd. is RTTY mijn favoriete mode, helaas te weinig tijd. Je kunt loggen in MMTTY, maar dat heeft niet echt mijn voorkeur. Actief contesten overigens ook niet... Als ik al meedoe met een contest, dan log ik toch in MMTTY, bij gebrek aan beter (en geen tijd/zin om me in andere contestloggers te verdiepen). Voor de huis-tuin-en-keukencontacten log ik in HRD.
Ik kan je alleen maar adviseren om eerst MMTTY goed draaiend te krijgen en er een beetje mee kan werken, voordat je er contesten mee gaat doen. Er is ontzettend veel in te stellen. Kijk zeker even op de site die ik je eerder aanraadde.

Succes, en eventueel kunnen we off-topic buiten dit forum wel verder via call @ amsat.org.

Jeroen PF1JM
Smile.... Tomorrow will be worse!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welk PSK-31 Contest programma wordt gebruikt

#13 Bericht door xxxx »

Jeroen,

Als ik binnenkort weer aan de slag ga met MMTTY en wat vragen heb dan zal ik je zeker een Pm sturen......Kan vast wel wat hulp gebruiken.

Gr Jelle

Plaats reactie