cq ww cw 2009

Alles over contesten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

cq ww cw 2009

#1 Bericht door Steef »

Vandaag een beetje mee gedaan. Condities zijn niet al te best volgens mij..

Slechts een enkele zl en vk kunnen werken. Afrika en Zuid Amerika helemaal moeilijk.

Yanken tanken lukt natuurlijk altijd, maar een paar leuke multie's was ook leuk geweest.
Wie praat luistert niet

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: cq ww cw 2009

#2 Bericht door Marco »

Niks nieuws gezien..

wel nog een Yank gewerkt was redelijk hard en hoorde net nog een canadees.
Voor der rest veel gepiep hihi

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#3 Bericht door PA2REH »

Fantastische contest. Heb op 80m flink wat dxcc's vergaard, o.a. HC8 de Galapagos eilanden op 80m.
Verder een hoop USA en Canada. Wie zegt dat je op 80m niet kan dx'en? hihi 73's
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#4 Bericht door PA3DAT »

Was dat vannacht, of vanochtend? Op wat voor tijden heb je die gewerkt?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#5 Bericht door PA2RU »

Heb ook meegedaan...zo'n 200 qso's in het log.
10 meter zat potdicht.
Wel een leuke uitschieter op 160 : EY8 oftewel Tajikistan.
Was ver boven verwachting :

A: Mijn antenne is veel te kort , slechts 2*20 meter
B: hangt veel te laag voor dx op topband , dus straalt vrijwel recht omhoog
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cq ww cw 2009

#6 Bericht door Steef »

vandaag ook nog even mee gedaan.
totaal 400 qso's
Bij de 400 ste echt gestopt (voor de afdelingpuntjes).

Weer geen Chinees en geen zuid Afrikaan. (daar wil ik stations van werken die aan LOTW doen).

Wel veel ongeduldige stations. Mijn cw is nog niet zo heel goed.
Als je met 20 wpm gaat roepen komt er niemand terug, en als je met 26 wpm gaat roepen komen ze met 34 wpm + terug.
En bij de 2de x niet nemen zijn ze weg..

Ook als er 3 tegelijk roepen, blijven de andere niet even wachten.
Maar oefening baart kunst, en komt tijd, komt raad..

Ook zijn er PA en DL en G stations die blijven roepen ondanks dat je ze gewoon niet kunt nemen.
Wat ze niet beseffen is dat een gemiddelde Rus of Amerikaan 599+60 is en zij S0.

En als je 30 seconden met een pa bezig gaat, zitten er gelijk 3 Russen op je frequentie.
En met 400 watt jaag je die niet weg.

Maar is en blijft toch leuk. En als iemand je in het cluster zet, weet je dat gelijk. Al was het maar door het zweet op je voorhoofd :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#7 Bericht door PA2REH »

PA3DAT schreef:Was dat vannacht, of vanochtend? Op wat voor tijden heb je die gewerkt?
Dat was vanochtend vroeg. Bij het gloren van de dag kan je in die richting (grofweg greyline pad en alles richting het donkere deel van de aardbol) zeker op een band als 80m heel leuke dingen werken. Tussen 0700 en 0900 locale tijd. Voordeel is dan ook dat het verder in Europa al licht is waardoor voor het tegenstation waar het nog donker is alle qrm op de achtergrond van je signaal verdwijnt.

Leuk te zien dat er nog meer activiteit is. Heb inderdaad op 80m ook wel wat PA en PI stations gehoord. Tja, dat ongeduld is helaas een soort van trend geworden. En het heeft totaal geen zin want alles moeten herhalen kost meer tijd dan even iets langzamer en bv. je call 2x seinen. Enfin,... Sleuteltje gaat heel lekker, Steef. :-)

Vooral op de frequenties van 'interessante' stations is het vaak een puinhoop. Zeker als ze genoemd worden in een of ander dx cluster. Maar ik pas die cluster techniek niet toe 9 je verzuipt dan toch in het geweld), maar de 'search, listen and pounce' tactiek. Zo had ik vannacht Kuwait en Brazilie op 80m ook te pakken. Vaak een puinhoop als ik bij de search op de frequentie kwam. In het geheugen gezet, even noteren en elke 10 minuten even checken. En ja hoor op enig moment zat de beste OM alleen maar cq sleutelen en kwam niemand meer retour. Dan is het toeslaan succesvol hihi.

Met een twin deltaloop antenne. Zie op www.qsl.net en dan / met mijn call erachter voor een schetsje. Ik dacht dat deze antenne goed was voor lokaal (en dat klopt ook), maar dx gaat dus ook heel goed. Komt vermoedelijk door het tiltvlak want als je de antenne echt horizontaal op hangt wordt dx denk ik minder

73's Eric - pa 2 reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Arie
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 dec 2008, 23:48
Locatie: Barendrecht

Re: cq ww cw 2009

#8 Bericht door Arie »

Ik heb zomaar even zitten luisteren op 20mtr.
Ze zaten daar echt over de hele band.
Maar ik heb maar een paar stations kunnen opnemen,
ik kan het opnemen tot een woord of 15 en dan nog niet eens foutloos.
"ben er redelijk lang tussen uit geweest"
Wat ik me eigenlijk afvraag, doen de meeste dit nu met computers.
Zelf heb ik hier HRD, maar die kon die snelle stations niet eens ontcijferen.
Of ik stel iets verkeerd in?

Ik ben afgelopen bij HA3MQ langs geweest en die heb
ik op zien nemen tussen de 35 en 40 woorden per minuut.
Maar dat zullen er toch niet zoveel kunnen?

Arie, die af en toe een cw qso doet.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cq ww cw 2009

#9 Bericht door Steef »

:mrgreen: Hoi Arie,

Het opnemen van CW kan volgens mij alleen goed op het gehoor. Zeker in een grote contest.
Het nieuwste op dit gebied is "CW SKIMMER" dit is niet gratis maar er is wel een proefversie van die een bepaalde tijd het blijft doen.

Het goed instellen van de programmatje is niet heel makkelijk, zeker niet als je seint via de pc.

Op de contest locatie heb ik het dan ook niet. Ben er wel thuis mee aan het experimenteren.
Met "MIJN" radio en de microkeyer 2 is het mogelijk om er zeer leuke dingen mee te doen.
Echter is dit niet aan te raden om cw te leren of op te halen.

Maar om je een idee te geven. De sub receiver is via een instelling gekoppeld aan de hoofd receiver.
Via de Microkeyer 2 is cw skimmer ook gekoppeld aan de sub receiver wat betreft audio en cat interface.
De sub receiver breed genoeg instellen, en je ziet vele calls op je scherm.
Die je zo kan aanklikken, en dan werken via de hoofd receiver welke dan weer volledig gekoppeld is met een log programma.

Op deze manier zou in theorie het leuk kunnen doen in een contest zonder (goed) cw te kennen. Echter, wanneer je CQ gaat roepen werkt dit in de praktijk toch niet helemaal zo.



BTW: Ik sein alleen via de pc. Ik kan voor geen meter sienen!! En probeer alleen maar cw op te nemen!!! En sommige stations die menen 30wpm te kunnen seinen zouden misschien ook beter met de pc kunnen seinen :shock: :mrgreen: Die plakken echt alles aan elkaar
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: cq ww cw 2009

#10 Bericht door PA3EYC »

Afgelopen zaterdagavond met een paar geroutineerde CW'ers een paar uur meegedaan.
Om de ontvangst van een K3 te testen op een Optibeam 17-4 en mij te laten zien hoe zo'n contest in z'n werk gaat.
Ik heb met verbazing zitten kijken.
Tijdens zo'n contest is de gemiddelde snelheid 30wpm.
Seinen en loggen wordt gedaan met het contest programma N1MM. Dus daar komt geen geen seinsleutel aan te pas. Opnemen wordt enkel op gehoor gedaan. Het opnemen van een call van ca. 5 tekens is makkelijker dan het opnemen van een compleet QSO in 30wpm.
Pas wanneer het niet volgens het draaiboek verloopt wordt de paddle erbij gepakt om wat extra info of vraagtekens te seinen. Ook dat gebeurt ook met ca. 30wpm. Dus je moet het seinen met die snelheid wel machtig zijn.

Mijn ervaring: Bij een CW contest wordt het seinen voor ca. 95-98% door de computer gedaan en het opnemen voor 100% met het gehoor.

Voor het opnemen van calls kan je jezelf trainen met programma's als RufzXP of morserunner.
'73, Maarten -PA3EYC-

Arie
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 dec 2008, 23:48
Locatie: Barendrecht

Re: cq ww cw 2009

#11 Bericht door Arie »

Maarten en Steef, bedankt voor de informatie.
Ik had er geen idee van, dat er zoveeel amateurs
met dergelijke snelheden nog kunnen opnemen.
Met 30 wpm hoor ik nog wel het verschil tussen punten en strepen,
maar daar houd het dan ook mee op ;-)
Maar wanneer ik kochmorse trainer van G4FON opstart en ik zet
de snelheid op meer dan 40 a 50 woorden, lijkt dat toch veel
op het geluid wat ik tijdens de contest op de band hoorde.

gr. Arie

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: cq ww cw 2009

#12 Bericht door PA3EYC »

Het opnemen met 30wpm is inderdaad een uitdaging die ik ook nog niet machtig ben.
QSO met 12wpm gaat me goed af. Maar tijdens een Contest hoef je enkels calls te nemen. Dus een riedel van ca. 5 tekens. Soms een vraagteken (of de begintekens van een call met vraagteken) om tijdens te tweede riedel de call te hebben.
De rest wat heen en weer gaat is standaard. Rapport is altijd 5nn (oftewel 599) met daarna een volgnummer. Met de CQWW CW contest is het nog makkelijker. NiMM zet standaard al het regionnummer (volgens mij) in het logveld. Tijdens de doorgang van het tegenstation hoef je enkel te controleren of dat nummer klopt. Zo niet even snel aanpassen.

M.i. zou er zonder computer lang niet zoveel QSO's gemaakt worden. De computer neemt heel veel sleutelwerk uit handen.
Het opnemen moet wel met de oren gebeuren al is het nemen van calls op die snelheid veel makkelijker dan een compleet QSO op die snelheid.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6268
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#13 Bericht door PA3DAT »

Ik heb in de CQWW CW-wedstrijd een aantal verbindingen gemaakt.
Wat goed werkt is eerst een paar verbindingen meeluisteren met
een CQ-roepend station. Dan weet je de call al én het nummer. Als
je dan aanroept (ik doe dat met een bencher) dan hoef je voornamelijk
je eigen gegevens nog maar "te spuien"...

Verder oefen ik sinds vorige week met morserunner. Ik ben ergens
binnengekomen op plaats 1600 in de wereldranglijst, zonder stip :D
Maar er wordt aan gewerkt!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cq ww cw 2009

#14 Bericht door Steef »

En dat met een microkeyer 2....

Even goed aansluiten, instellen en de bencher aan de kant :twisted:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: cq ww cw 2009

#15 Bericht door PA2REH »

Het leuke van de hobby is dat je het 'zo gek' kan maken als je wil. Heb hier een Elecraft K2 en met het uitstekende cw filter haal je alle dx feilloos tussen de qrm uit. Inderdaad gaat een call nemen en een cijferrapport nog wel met 25-30 wpm (flink op geoefend), maar een qso op die snelheid lukt mij ook niet. Ik gebruikte geen pc o.i.d. bij deze contest. Hoewel dat uiteraard wel kan, is dat voor mij nu net niet de hobby. De K2 heeft een memory keyer ingebouwd en nemen gaat op het gehoor. Maar, vanwege de goede filters (ik luisterde met een bandbreedte van 100 Hz) gaat dat luisteren weer veel makkelijker dan breed met allemaal rotzooi er tussendoor.
We hebben een fantastische hobby !!
73's Eric - pa 2 reh
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie